Jeg har en bekendt som har været ude at se på en smuk fuldblodshoppe på godt et år. Den skulle have været solgt som væddeløber nu men det er opgivet pga. at den har meget åbne vækst zoner på begge forknæ. Det viser sig som 2 buler lige over/på indersiden af forknæene.
Min bekendt er interesseret i den som avlshoppe. Han vil bruge den som forædler til varmblodsavl.
Nu er mit spørgsmål. Er sådan en hoppe noget at avle på? Giver hun det videre eller er det noget som forsvinder helt og ingen betydning har.
Åbne vækstzoner betyder vel bare, at hesten stadig vokser? Sådan har jeg i hvert fald forstået det. At en plag på godt et år stadig har åbne vækstzoner er vel næppe en fejl. At den er langsommere udvokset end andre fuldblod gør selvfølgelig, at den ikke kan bruges til væddeløb, og da der er en risiko for at den giver dette videre, er den nok heller ikke optimal til avl af væddeløbere. I forhold til avl af varmblodsheste, ser jeg ikke noget problem i det. De forventes jo ikke at skulle sættes i arbejde før de er mindst tre.