Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

er jeg den eneste som synes...????
Forfatter: 
Dato:  11-09-2000 21:28
...er jeg virkelig den eneste som synes at Blue Hors Don Shufro er den bedste ressurhest her i landet, altså af dem man ved til. Han har bare de dejligste og korrekte gangarter. Jeg tror han vil blive meget bedre end Blue Hors Cavan, som jo har sine svagheder, fx. har han skulel træne meget med sin trav, da den ikek var helt god da han var ung. Synes også hertug er superskøn, hvis bare man havde en hest som ham, men alligevel kan jeg bedre lide Don Shufro.
Er jeg virkelig den eneste????
0
0
Svar på denne tråd

RE: er jeg den eneste som synes...????
Forfatter: 
Dato:  11-09-2000 21:46
Nej, mon??? Hvorfor tror du, at du er den eneste?

Don Schufro havde 397 bedækninger det første år i Danmark. Jeg tror ikke 397 hoppeejere valgte ham, fordi han var billig!
Jeg kan også rigtig godt lide ham; han kunne bare godt have et lidt kønnere hoved.
Nogle af hans afkom har også fået et ordentlig langt hoved. (Når man absolut skal være fejlkigger.)

Hvad synes du ellers om Dia-Trio?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-09-2000 11:14
Don-schufro er klart en smuk hest. Min veninde har et af hans afkaom og det med hovedet er rigtig. Han har et kæmpe hoved med romertud!!!
Lidt trist.
Bullerfnis
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-09-2000 11:17
Hej Charlotte!
Jeg har aldrig set Don Schufro andet end på billeder, og der synes jeg ikke at han er så forfærdeligt flot. Det er som Laura siger, så har han altså et ret langt hoved. Men man kan jo ikke dømme, før man har set hesten i virkeligheden.
Til gengæld så jeg en masse afkom efter ham på Brahetrolleborgskuet i sommer. DV-følskuet på Fyn. Og der var mange rigtigt gode ind imellem. Så, gode, at man tænkte at man også gerne selv ville have et afkom efter ham.
Så langt hoved eller ej, hingsten er sikkert noget helt særligt!
Hilsen Tine.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-09-2000 16:27
Jeg synes faktisk at det er lidt bekymrende, at så mange vælger at bruge don Schufro til deres hopper. 400 bedækninger på et år i lille Danmark er meget og jeg frygter at det på et eller andet tidspunkt fører indavl med sig.

Til sammenligning har moderne tiders bedste fuldblodshingst efterladt sig 622 afkom i sin bedækningskarriere (og han var ikke billig - op til 1 mill USD for en bedækning), og inden for en overskuelig årrække mener man at 50% af hestene på alverdens væddeløbsbaner vil have hans blod i årerne. Her taler vi på verdensplan, så jeg synes at bedækningstallet for don Schufro i et så lille land som Danmark er bekymrende.

Men helt sikkert - der er tale om en lækker hest, men de fleste kårede hingste er noget specielt. Det kan jo ikke være anderledes med de krav der stilles til deres eksteriør.

BeritH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-09-2000 16:53
Davz...

Vil bare lige tilføje at vi her på Stutteri Ravell har et par afkom efter Don Schufro, og alle er faldet meget heldigt ud m.h. til hoved... Især hingstene, virkelig ædle dyr med meget gode gangarter

www.stutteriravell.subnet.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-09-2000 17:28
Hej Laura
Jeg synes at Dia-Trio er en rigtig dejlig hest, har dog kun set den på nogel enkelte billeder (dete r den søren knudsen rider???). dejligt at se en hoppe gå så dejligt, men hvorfor spørger du???

Da jeg nævnte dette indlæg tænkte jeg ikke på bedækning overhovedet, da jeg ejer en dejlig vallak, som jo ikek kan få føl *LOL*
Men mere fordi hver gang jeg snakker med folk og nævner det at jeg tror Don Shufro bliver bedre end Cavan, så kigger de dumt på mig, og nærmest griner. Men jeg tror virkelig at Don Shufro kommer længere da han har bedre grundgangarter end Cavan. Men alt er jo relativt...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-09-2000 17:41
Hej Berit H

Jeg kender ikke lige bedækningstallet for Don Schufro i år, men mon ikke det efterhånden finder et naturligt leje. Dengang Diamond blev kåret havde han ca 200 hopper om året. Ejeren udtalte dengang, at det var for mange i et land som Danmark, hvis altså tilgangen fortsatte. De ville derfor nok sælge ham ud af landet. Det viste sig jo, at antallet af bedækninger faldt til et mere passende niveau og der er vel ikke nogen i dag, der taler for mange Diamond-afkom. Der vil vel altid være modehingste i avlen.

Personligt er jeg glad for at eje en RDH-hoppe af gammel afstamning. Hun er faderens sidste årgang. Moderlinien gå tilbage til Carta RDH-hoppe - import fra Polen. Den er mor til Dekan og Dinar (hvis nogen stadig husker dem)
Min hoppe er af hannoveraner og trakhener blod og jeg kunne aldrig finde på at ifole hende med en holstenerhingst, om den var nok så lækker. Jeg tror på, som nogle af de garvede avlere siger, at vi skal holde nogle af vores hoppelinier rene og jeg ville klart foretrække hannoveranerhingste og siden forædle igen med trakhener eller XX.

Jeg kunne godt finde på at bruge nogle af de ældre hingste, som måske ikke lige er i søgelyset. F.eks Kawango, som i rimelig ubemærkethed laver nogel virkelige gode hopper (tænk på at han ikke altid får de bedst kårede at avle på). Han er morfar til mange fine heste. Som hesteavler skal man jo også tænkere længere end til næste føl.

Ok, hvis man avler et føl med salg for øje, så står man sig nok bedre med at følge moden, men med ca 200 Schufros juniors i 1999, hvor høj en pris får man så, hvis ikke føllet er ekstraordinært?

Det blev lidt langt, det her, men det er et af mine favoritemner!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-09-2000 20:21
Hej !!

Angående de mange bedækninger Don Schufro har, så er det for mange, og det visser bare hvor ukritiske mange avlere er. Han er helt klart en dejlig hingst, men noget af de bedste dressurblod i sig. Gennerelt kan man sige at kombinationen Donnerhall/Pik Bube er en af de bedste kombiantioner der er lavet. Problemet med de mange bedækninger er, at der ikke er så mange hopper der passer til ham, hverken type eller stammemæssigt. Det tror jeg i alle fald ikke på........ Men det er typisk dansk avl. Man ser en dejlig hingst, og så bliver hoppen bedækket uden nærmere eftertanke. Dette er faktisk også syndt for hingsten, for der vil blive nogle dårlige afkom ud af de fleste af disse "under hoved bedækninger", hvilket jo går ud over hingstens renome. Kort sagt er Don Schrufro lidt af en "modehingst", desværre for ham.

Angående de store hoveder han avler, så stammer dette fra Donnerhall, der avler lidt stor og groft, specielt hovederne. Donnerhall er jo også selv noget grov i det, men hvor er han dog dejlig. Har haft den fornøjelse at have været på Grünwolhof og se ham, og de andre heste på stedet, da vi et år var nede med en Pik Bube-hoppe til bedækning. Sidespring !!

Det har på et tidspunkt været på tale at en hingst som Louis, skulle passe godt på Donnerhall-hopperne, bla. for at afkommene skulle blive lidt mere ædle i det. Men om det er fordi, at Louis kom ned på Grünwolhof, hvor Donnerhall står, ved jeg ikke........

Her til sidst. Dia Trio er en vidunderlig hest, som virkelig har det hele. Det er en fornøjelse at se Søren Knudsen ride den vidunderlige hoppe, de har bare sving, bæring, afskub, udståling, ja.. jeg kunne blive ved. jeg forstår faktisk ikke at de ikke blev udtaget som reserver til OL istedet for Nathalie. Til aller aller sidst, heldige den avler der skal have hende hjem en dag og lave føl på denne dejlige Diamond-hoppe.

Annette T
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-09-2000 22:47
Hej Charlotte

Med hensyn til om Don Schufro bliver bedre end Cavan, så har jeg da læst et eller endet sted, at Lars Pedersen selv mener at det er tilfældet. Og hvem skulle bedst vide det? Jeg er ikke lige i stand til at bedømme det, men jeg synes nok at Don Schufro er en mere imponerende hest.

Med hensyn til den drejning dit indgangsindælg fik, ja så er det jo det der sker når ord bliver givet frit og folk associerer derudad!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider