Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

avl på spathest?
Forfatter: 
Dato:  14-07-2005 09:59
hvad er jeres holdning til det??

nu kender jeg to hvoraf den ene allerede venter føl(islænder) og hetsene r vist også ret god så vidt ejg ved, vist ikke på topplan men i hvert flad så der er noget at give videre til føllet

den anden er en 1 ponyerhoppe som har spat ibegge bagben.

er det virkelig værd at avle på sådanne heste? er de rnogen beviser for at det er arveligt??

hoppen kan ikke ret meget, hun kan springe, men stopper op ved 70 cm, hvilket er helt forståeligt med hendes bagben ;-) men hun springer også meget højt over. kan ikke det vilde i dressur, havde afgjort NUL gang da jeg så hende første gang, nu bruger hun sig bedre :-)

hvordan med hoppens sind og videregivning til føllet? for hende her har afgjort ikke noget godt at give videre til et føl. hun er lettere sky, ikke alle kan røre hende, det er først nu efter flere måneder at hun accepterer andre folk rør hende og kun dem fra stalden af. personligt asynes jeg hun er en træls pony, men hun er ikke min så det er ligemeget :-)
men hun lægger tit ører af fremmede, uden at bide, men hun risikerer da at lære sit føl det samme åndsvage sind som er ret så belastende :-) :-)

hvordan er forskningen på dette punkt?
har I selv erfaringer?

Med venlig hilsen
Anja og Turbotøsen
:-D "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte" :-D

GANTIMULE
Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2005 14:24
Jeg ved ikke hvad forskningen siger på disse punkter, men jeg ville aldrig avle på hverken en spathest eller en hest med dårligt temperament!

0
0
Svar på denne tråd

Nu er spat jo mange ting...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2005 23:29
... og det er ikke alle årsager til spat, der er arvelige. Men man skal afgjort tænke sig rigtig godt om, hvis man ønsker at avle på en hest med spat, og også tage dyrlægen med på råd.

Med hensyn til temperamentet, så nedarves en del - og en del tillæres. Det siges (og det er der forsket i) at føl født af hopper øverst/højt i hierakiet også selv vil ligge højt i hierakiet, mens føl født af "de nederste" hopper også selv vil lægge sig nederst.

Jeg har et enkelt eksempel på det modsatte, men ellers passer det meget godt.

- og nej, jeg ville IKKE avle på en hoppe med et dårligt temperament. Hun ville faktisk slet ikke befinde sig i min stald længe nok til overhovedet at blive drægtig :)

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Temperament
Forfatter: 
Dato:  15-07-2005 10:31
Det med temperamentet er jo lidt svært at forholde sig til, medmindre man kender hestens baggrund. At den er sky og lægger ører af fremmede kan jo have sin begrundelse i dårlige oplevelser med mennesker. Sådan noget tror jeg ikke vil blive videregivet til føllet, forudsat selvfølgelig at man sørger for, at det ikke får samme oplevelser.

M.h.t. findes en undersøgelse af arveligheden. Resultaterne kan ses her: Spat

V.H.
Rebecca.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider