|
|
| Skuffet eller ... |
|
|
Ja, jeg ved ikke helt om jeg skal være skuffet over weekendens resultat, eller om jeg bare skal være glad for at dommerne var i bedre humør da min gamle hoppe (Dark Lady) blev kåret for 3 år siden på Katrinelund.
For nu har jeg været afsted på Vilhelsborg med min unghoppe Romse (M: Dark Lady F: B.H. Romancier), og sikke en skuffelse.
Jeg ved Romse ikke er en super-duper verdenshest, men jeg kan da se at der er en betydelig forbedring i forhold til hendes mor både i udseende og gangarter (alle 3).
Dark Lady fik følgende karaktere
666 566 677 6
Romse fik følgende karaktere
666 566 766 6
Det jeg er mest utilfreds med er Romse´s gang-karakter, da hun mindst er en karakter bedre end Lady.
Romse var så oppe imod et bedre hold af hopper, men burde det have noget at sige ? Burde man ikke bedømme hestene ud fra samme skala, uanset hvem de er oppe imod. Hvis jeg havde haft Lady med igår, så tror jeg slet ikke hun var blevet godkendt.
Mange af hopperne var fuldstændig oppe og køre (tændte), og desværre tændte Romse ikke lige af over at komme ind i en fremmed ridehal, for normalt kan hun være flyvende, hvis sandet vender forkert når vi har hende ude.
Men det som gør mig allermest sur, er den kommentar min fremviser fik da hun var inde og have hende løs i ridehal. Romse fik lov til at løbe 3-4 runder (de andre fik 15-25 runder), så sagde dommerne tak de behøvede ikke se mere, for den skulle jo BARE kåres i F2 !!!
Jeg er da temmelig skuffet over at de ikke mener den behøver en ordentlig fremvisning, fordi den "kun" skal i F2 - Jeg har da ved gud betalt lige så meget for bedømmelsen som alle andre.
Jeg overvejer da stærkt at køre til en anden region når jeg skal have den næste kåret (håber der kommer et hoppeføl efter Romse og B.H. Leredo til marts), hvis det kan betale sig at køre efter det, for at komme op imod et mindre talentfuldt hold, og man dermed kan få bedre karaktere.
Det skal nok lige pointeres at den eneste grund til at jeg er skuffet er at Romse har mere gang og talent end Lady, og derfor var det en skuffelse at hun fik dårligere karaktere end Lady. Romse var oppe imod et rigtig godt hold hopper og 5-6 af dem kom i DH, og jeg kunne da sagtens se en forskel.
Helena
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uden at vide det |
|
|
så kan det måske være at de har strammet op på kravene og det der var godt nok for nogle år siden er det ikke nu. Det kan måske også godt spille ind at hun har været oppe mod rigtigt gode hopper, så ses hendes fejl og mangler nok mere tydeligt end hvis hun havde været i klasse med mere middelmådige hopper.
Jeg tror ikke du skal sammenligne med din anden hests kåring men simpelthen sammenligne med de andre og den generelle standard. Hvis hendes karakterer er ok i forhold til dem, så er et sådan det skal være og du kan bare glæde dig over at din gamle hoppe fik bedre karakterer end hun måske skulle have haft 
1 års hoppeplag ½ PRE ½ knabstrupper sælges. Hvid med pletter på kryds.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har det på nøjagtig samme måde |
|
|
Ja som overskriften siger, så har jeg det på nøjagtig samme måde som du har det!!
Jeg har ligeledes en en forregister-hoppe - som har DV-afstamning langt tilbage, hopperne har bare ikke været kåret, hvorfor hun er en F3-hoppe.
Hun fik også kun lov at løbe et par omgange i hallen. Hun havde fin balance og løb ikke i krydsgalop som mange af de andre hopper. Desuden var hun ligesom din ikke oppe og føre sig frem med halen i vejret, men gik fint frem - og selvfølgelig imponerer og viser de sig bedre frem med halen i vejret og et par fnys!!
Desuden kommenterede en af dommerne at hendes far avlede sådan og sådan - og han vidste også, at der var søgt dispensation for moderen (af avleren for nogle år tilbage). Det viser vel bare hvor meget de ligger vægt på det bagved. Hvis moderen havde haft DH-karakterer eller jeg havde haft Hoeck til at fremvise, havde det sikkert set bedre ud - SUK! Så jeg er også bare SÅ skuffet. Hun fik rene 6-taller. Hverken mere eller mindre nogle steder.
Der var en halvsøster efter samme hingst, som fik 7 i helhed, som hun mindede meget om. Hun har helt klart et bedre kryds samt mindst ligeså god gang - men ejerne af denne hoppe er jo med i region 3 - mon det har betydning??
Jeg ved godt, at min hoppe under alle omstændigheder er en F3-hoppe, men for det kan de vel godt bedømme hende ud fra hendes eksteriør. Er også klar over, at hun stadig har karakterer som en DS-hoppe, men....
Nå - men så er vi to. Er ked af det på en anden hoppeejers vegne, hvis hoppe blev afvist!! Dvs. 3 eller derunder i helhed - det synes jeg faktisk ikke den havde fortjent!
Desværre hjælper det jo ikke på sagen, at fremvise din hoppe andre steder, da det er de samme dommere, der følger med - men i sammenligningen med de øvrige hopper kan det selvfølgelig hjælpe noget.
Forstående tanker herfra
Trine
Magalu
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kravene |
|
|
er blevet højere med tiden.. smat typen også har ændret sig..
men det er jo nok ikke nogen trøst... mønstrede selv en hest i lørdags som dommerne mere eller mindre ikke så i trav.. enten galoperede den eller også stod den med hovedet på kanten... men de har jo selv en tidsplan.. og 1 runde i trav burde jo egentlig være nok..
var selv utilfreds til følskuet for nogle år siden at mit føl kun skulle løbe en omgang og de andre 2.. heldigvis var jeg enig med deres bedømmelse.. men alligevel ku de godt ha ladet hende løbe lige så mange runder ik..
ja det er ikke altid let at være dommer..
Det mest irriterende jeg synes er at F1,F2 og F3 hopperne skal gå bagerst i oprangeringen uanset deres karakter..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øvøvøv.. |
| Forfatter:  |
Christina (Frühmi) |
| Dato:  |
11-07-2005 15:33 |
|
Hej Helena!
Nej, hvor jeg føler med dig - stod i en tilsvarede situation ved sidste års kåring.
Objektiv som man nu en gang er mht til egen hest  , føler man jo at man har det rene guld stående i stalden...og sådan skal det da også være. Dog havde jeg samme realistiske indgangsvinkel som dig, til Lulus forestående kåring - selv om Lulu er lidt af et guldæg i mine øjne, er der nok nogle andre der har æg, som er en smule mere gyldne...hehe (lommefilosofi  )...men du forstår hvad jeg mener.
Lulu er også en eksteriørmæssig kæmpemæssig forbedring af sin mor, og jeg forventede derfor også at hendes kåring ville blive bedre en Frühmis...men nej:
Fruhmi 776676777
Lulu 777777666
Lulu var i vækst på kåringstidespunktet, hvilket afspejlede sig tydeligt på hendes gang...og i bagklogskabens lys skulle jeg have ventet med at stille hende i år. Men hun er på ingen måde en hest med 6 i helhed..og i øvrigt heller ikke i gangarter.
Hun har udviklet sig enormt siden sidste sommer og er blevet væsenligt bedre gående - overvejer derfor at genfremstille hende..men er helt ærlig ikke sikker på at det er pengene værd, for ligesom dig, synes jeg også at dommerne giver en del tvivlsomme bedømmelser.
Jeg oplevede bla intern snak og jokeri blandt dommerne, da jeg mønsterde Lulu for dem til kåringen...synes måske det er lidt at slå plat på fremstillerne, der har betalt en ikke uanselig sum for at få bedømt deres hest.
Dommerne skal naturligvis dømme hvad de ser, men lur mig om ikke de skæver til ting, som ejer, opdrætter og rytter under bedømmelsen - det vidner din kommentar om F2-hoppe jo kun alt for godt om. Hvad ligner det?!? 
Lur mig om ikke en hoppe der fra førstehåndsindtrykket falder i dommernes smag, får en grundigere og mere fair bedømmelse, end hopper der umiddelbart ikke siger dem noget...?
Jeg har set heste med lavere del karaktere end Lulu få 7 i helhed, ligesom jeg har set heste med præcis samme karaktere få 7 i helhed. Synes nogen gange det virker en smule tilfældigt, og det er enormt svært for os som udstillere at få noget ud af sådanne kåringsresultater.
Derfor mener jeg heller ikke at man må bedømme en hest udelukkende på baggrund af kåringsresultater - det er meget unge og endnu ufærdige heste der bedømmes til kåringen, og de opnåede karakterene giver nødvendigvis ikke et godt billede af hvordan hesten ser ud ½, 2 eller 5 år senere.
Helena, Romse er stadig den bedste hest i dine øjne, uanset hvad dommerne siger - sådan har jeg det også med Lulu. Og sådan skal det også være..pyt med hvad de synes, du ved jo godt selv hvad du har 
Hovedsagen er at hun er kåret, så du kan avle osv på hende.
Op med humøret!
Chris, Fjederfoden & GrislingenAlle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs - Garfield
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Inhabil |
|
|
Uden at forklejne jer og jeres viden om avl, så tror jeg måske at det er der det halter.
Man er nødt til at kigge på sine egne dyr med "andres" øjne. Det er uhyggeligt svært ikke at være inhabil når det drejer sig om ens egne dyr. Jeg kender mange som snakker om at genfremstille deres hopper, hvor jeg ved gud ikke kan se formålet med det.
For mit eget vedkommende vil jeg sige at det er snart mange år siden, at jeg er blevet skuffet over en kåring. De sidste mange år har jeg skudt meget præcist hjemmefra. Dem hvor jeg ville være blevet skuffet hvis ikke de kom i DH, de er kommet i DH. Dem jeg har ment var på vippen er kommet i DS med 7 i helhed.
@Helena: Du skal absolut ikke være skuffet over at din hoppe fik samme karakterer som sin mor, det er tegn på fremgang, for som Louise og Lene siger, så bliver det hele tiden strammet op på kravene. Jeg har set et eksempel på mor og datter, nøjagtig ens, men med 12-13 år imellem. Mor var DH fløj, datter DS i den tunge ende, så meget sker der på de år.
@Jer alle: DV's dommere er hverken blinde, langsomt opfattende eller partiske. 2-3 travtrin er faktisk nok til at vurdere traven, galoppen kræver ofte lidt mere for at få hoppen til at slappe af. Skridten ses bedst på ring. Desuden så er de 4 mand, dvs. de ser på hesten i 4x5 minutter, dvs. ialt 20 minutter. Det skulle vel være nok. Partiskheden vil allerhøjst give sig udslag i enkelte placeringer, ikke kåringsklassen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaa.. |
|
|
Charlotte:
Tjaaa - det kan da godt være vi ikke har 20-25 års erfaring som dig. Men du har efterhånden også skabt dig/jer et navn?? Desuden fremviser du heller ikke F-x hopper, som er tilfældet ved ovenstående hopper.
Jeg ved godt, man ikke er helt upartiske med sine egne hopper. Men alligevel synes jeg min hoppe har fortjent 3-4 7-taller. (Havde først skrevet 7 i type og derefter streget det til 6) Dommeren jeg talte med - talte meget om at Carex var sådan og sådan - og at hun ikke var så lukket mv. i forhold til andre Carex'er. Jeg ved da godt, at dommerne generelt er rimeligt kompetente - synes bare ikke de skal dømme så meget efter afstamningen og disses defekter - men mere bare se på, hvad der står foran dem??!!
Desuden i "karakter-skemaet" man får udleveret er det eneste, der er krydset af for hendes overlinie og bagpart: Middellangt, muskuløst kryds - siger det noget om 6-tallet??
Hun har efter dommernes vurdering også flade hove - hvilket hun ikke har - hun er til gengæld indfodet.
Nej - selvfølgelig tænker man mere på det, når kåringen er tæt på. Og jeg vidste også godt på forhånd, at hun ikke ville være en ren 7-tals hest. Men sammenlignet med de øvrige hopper i hendes hold - levede hun op til deres standard - synes jeg
Men pyt - nu er hun kåret - så må vi håbe det går hende forhåbentlige Royaldik-hoppeføl bedre om 4 år!!
Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte |
|
|
Jeg kan se at jeg har en bedre hest end moren, og jeg kunne også se at de fleste af hopperne var betydelig bedre end min. Men havde hun hoppet rundt med halen i vejret som de andre, ja så havde karakteren måske set anderledes ud (til den positive side).
Det der som sagt gjorde mig rigtig gal, var bemærkningen om at hun kun var en F2-hest. Det er vel sagen uvedkommende.
Romse er en smart Juniorhest, men hun manglede tydeligt noget i forhold til det man avler i øjeblikket (når jeg kiggede på de andre hopper på holdet). Jeg er meget tilfreds med det jeg har fået avlet frem. Dette bekræftes af mange som har set hende, for hun har udstråling så det basker.
Jeg er glad for kåringen - jeg syntes bare det er snobbet at nedgøre en F-hoppe. Jeg stiller i det mindste mine hopper til kåring, og prøver at forbedre dem ved at bruge de bedste hingste (set med mine øjne), så DV bør da være stolte af at så mange bruger deres hingste til at forbedre vores hopper.
Flere har spurgt mig om hvorfor jeg gad at spilde mine penge på en kåret hingst, for de kender da nogen som har en hingst gående "godt nok ikke kåret, men den er da sød, og avler vistnok godt nok" eller "den blev næsten kåret, det var bare lige ...."
Jeg spørger om hjælp når jeg skal vælge hingste, og jeg prøver virkelig at avle det DV står for. Hvorfor så baske mig I hovedet??? Måske ville det heller ikke skade med lidt nyt blod engang imellem???
Men pyt, mit næste projekt er jo sat i værk, og nu vil jeg glæde mig til at få en lille mini-Leredo til marts, og så skal vi afsted til følskuer. Jeg skal vise dem skal jeg
Helena 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DV er korrupt |
|
|
Hej
DV er en værre rygklappeklub, den gang for mage år siden at vi ikke var så kloge, da havde vi også vores 2 års med til landsskue i Herning, da vi var inde til bedømmelse med bla. Birthe Lyder som dommer så sad jeg tilfældigvis lige bag dommerene og kunne høre hvad de sagde, der kom en 2 års op foran og dommerne snakkede om at det var jo også den sin moder der før havde været fløjhoppe og det var den og den der havde lavet så mange gode heste, selv om den hoppe de stod og kiggede på ikke var den allerbedste så fik den alligevel 23 point bla. pga. af dens moder havde været fløjhoppe, jeg ved mange DV freaks ikke kan lide når jeg fortælle dette men det er rigtig, det betyder noget hvem man er inden for DV, til en egnethedstest engang så jeg en hest som var kåret så godt, da den var inde og løsspringe var dens kapacitet ikke på højde med andre 4 års, de blev ved at jagte den stakkels hest rundt, den kom ikke en gang over max. højde den blev ved med rage ned på 140, alligevel pga. at det var en anerkendt avler + en superkåret hoppe så kunne det ikke tillades at give hesten lave karaktere, den fik 7 for kapacitet selv om der ingen kapacitet var og 7 i det andet, nå men bagefter kom der en hest ind som ikke var kåret, bare en ganske alm. hest, den sprang rigtig godt uden et eneste nedslag og sprang fejlfrit på 140 som er max. hesten sprang efter en rytters mening rigtig godt og noget mere salgsbar end den forrige superkåret hest, men hesten fik kun 6 hele vejen igennem, nogle topryttere stod ude på bænken og rystede på hovedet, nogle gange er DV altså til grin i rytterkredse.
Men hvis en hest ikke er interessant for DV dommerpanel så gider de ikke kigge på den ret længe, sådan er det desværre.
Poul Graugård fik jo dømt en afkomsfremsttilling på ene DS hopper det kunne han opnå en bronzemedalje på, hvormange alm. avler tror i der kunne få det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg skal til |
|
|
kåring med min 4 års d. 13/8. Glæder mig utrolig meget til, at høre hvad dommerne siger. Men jeg er da også lidt "bange" for deres bedømmelse. Hvad nu hvis de ik kan lide min lille guldklump?
Ej, jeg synes jo selv den er et oplagt DH emne, men det må jeg bare ik sætte næsen op efter.
Håber bare at der kommer et par 8 taller og at de ik kassere den...
***Pejtersen*** Flere gode heste og ponyer til salg. Se mere på min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg var også |
|
|
til kåring med min i søndags, og jeg synes egentlig min bedømmelse var ganske fair.
Der er dog et par ting jeg er ærgelig over, det første er selvfølgelig at dommeren der stod og mumlede otte-taller til eksteriør vurderingen ikke "fik sin vilje"
det andet er at jeg ikke synes Shalu fik vist sin trav og galop særlig godt da den var løs i hallen... Jeg synes generelt den blev for flad og jappende i forhold til hvordan den normalt bevæger sig... men sådan er livet jo 
Jeg synes piskeførerne generelt havde lidt for travlt, men det kan dommerne jo ikke klandres for.
Den blev kåret som en af de bedste DS hopper i dens felt med 7 taller hele vejen og et desværre 6 tal for galop.
Jeg nægter nu at tro at indspistheden og rygklapperiet er så grelt som folk gerne gør det... mon den slags ikke som regel opstår pga folk der føler sig overset/tilsidesat ligeså vel som den evige "min dressurhest blev dømt ned fordi dommeren ikke kunne lide dens ører etc"
Hilsen
-Matilde og Shalu -
D.Å.H.M - S'ernes Treenighed
Uvidenhed står ikke i vejen for fremskridt, illusionen om viden gør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vallensbæk |
MacyGrey |
11-07-2005 22:15 |
|
Jeg Var til kåring med min hoppe i Vallensbæk i tirsdags.
Hun blev kåret i RDH, hvilket jo er ret fint.
Dog er jeg meget skuffet over hendes gangartskarakterer. Jeg synes at dommerne var meget fedtede.
Efter rideprøven kom der adskillige over og gav mig et klap på skulderen, og fortalte at de synes bedømmelsen var unfair. Jeg blev især skuffet da jeg efterfølgende så rideprøven på video.
Jeg tror desuden min hoppe havde slået sig under løsspringningen, dette pga. uprofessionelle folk der tydeligvis sov i timen.
Synd man betaler 1700 kr for den slags. Men hvad pokker, RDH kåringen kom i hus.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Matilde |
|
|
Jeg var heller ikke tilfreds med piskeførerne, det var som om de ikke helt snakkede sammen.
Set op mod de andre hopper er jeg såmænd også tilfreds, og holdt op imod karaktererne på den anden F2 hoppe, ja så er der ikke noget at udsætte på karakterne.
Jeg syntes selv at jeg prøver at være objektiv (det er selvfølgelig svært med sådan en charmetrold som min  ), og kan godt genkende nogle af de ting de har skrevet.
En eller anden dag kunne jeg godt tænke mig at få gennemgået "den perfekte hoppe", for Romse har fået kommentarer om at manken og nakken er for kort, og jeg syntes ellers at det ser ud til at passe fint til hende.
Som Lene Farving er jeg også vældig irriteret over at F-hopperne skal gå bagerst, selvom de måske har bedre bedømmelse end DS-hopperne. Kunne godt tænke mig at vide hvor langt op Romse ellers var kommet. Formentlig ikke langt, for den dårligste DS-hoppe syntes jeg var temmelig lækker, men desværre var den alt for høj (175 cm). Kan ikke helt forstå at den lå så dårligt - Dømmer man ned pga. højden ???
Jeg lader mig slå til tåls med at de generelt sætter kravene højere nu end for 3 år siden, og håber at udviklingen af kravene ikke fortsætte med at stige i det tempo, for ellers får jeg aldrig mere kåret en hoppe
Helena
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helena |
|
|
jeg har da en trøst.. Da jeg var til følskue med min Karisma der har en F1 mor.. gik jeg foran en fuldstammet føl og dog i bagenden... så der følte jeg en fair bedømmelse..
jeg sad og lavede mine egne noter til 4 års holdet i lørdags og den hest der gik fløj havde jeg givet et stort plus, en anden hest jeg var vil med gik nr. 2. der var godt nok et par stykker jeg skød til DS med 7 der gik i DH.. men jeg så nu også kun ud fra type og bevægelse... så hvad 4 års holdet angik i lørdags i Aalborg er jeg faktisk rimelig enig..
og når man så kommer hjem og kigge på ens egen 4 års der skal til egnethedstest kan man pludselig ikke selv bedømme igen.. men tror og håber på en god dag og en bestået rideprøve med resultat i den gode ende af DS (hun kan altså ikke løbe fra sin lidt gammeldags type selvom hun i mine øjne er jordens mest ridebare hest og derfor egnethedstest)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altid svært |
Lotte_Rafinell |
12-07-2005 09:12 |
|
Det er altid svært med objektive vurderinger af "subjektive" forhold. Det er jo samme sang, som ofte høres til dressurstævner. Her kan man da trøste sig med, at det er de samme dommere landet rundt, så det bør jo gøre resultatet mere ens.
Jeg var til min første kåring i onsdags. Da det var første gang og jeg ikke har den helt store erfaring i bedømmelse af eksteriør, så skal jeg ikke udtale mig om det var fairbedømmelser eller ej.
Jeg bemærkede også flere gange, at nogle heste fik længere eller kortere tid. Bl.a. blev der kigget ekstra meget på et par af hopperne ved bedømmelsen på fast bund. Her kunne jeg høre lidt af dommernes samtale, og det var faktisk min oplevelse, at det var pga. uenighed/overvejelser om en karakter op eller ned, at der gjorde, at de lige skulle se en ekstra gang.
At dommererne taler om hvem, der avler hvad og om tidligere led i stamtavlen er vel meget naturligt. De interesserer sig jo endnu mere for kåring og udvikling i avl i DV end os andre, det er jo deres "fag". Kåringen må derfor være ekstra spændende for dem, fordi de ser, hvad det forskellige "er blevet til". Jeg håber dog ikke, at dette har indflydelse på selve resultatet.
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Partiskhed... |
Christina (Frühmi) |
12-07-2005 12:25 |
|
Selvfølgelig skal men være realistisk når man stiller sin hoppe til kåring, for hvor skøn man end synes egen hest er, skal man alt andet lige være objektiv - det samme gør sig jo gældende når man vælger hingst. Uden objektivitet skyder man sig selv i foden avlsmæssigt.
Men jeg synes det grænser til det naive at tro at dommerne til hver en tid er upartiske.
Jeg taler ud fra egne erfaringer, og fra de kåringer/egnethedstester mv jeg efterhånden har overværet.
Jeg vil til hver en tid holde fast i at afstamning, ejerforhold, opdrætter og rytter har indflydelse på kåringsresultatet...og jeg mener ikke dette ene og alene kan tilskrives mere erfaring, selv om det nogen gange er tilfældet.
Jeg synes da i høj grad at Helenas oplevelse med kommentaren om F2-hopper, vidner om dette. Snobberi!
Charlotte, du har da også selv været på barrikader vedr. fløjplaceringen af BH Romanov. Jeg er helt enig med dig i din synspunkter vedr. denne hingst....men mon den var blevet fløjplaceret, hvis ikke den havde heddet BH? Jeg tror det ikke..
Ligeledes synes jeg da at det er pudsigt med de hingste prinsesse Benndicte har fået igennem i Herning. Det er vist de færreste der er synderligt imponeret over disse dyr...
I mit eget tilfælde, er jeg udenmærket klar over den udvikling der er sket med hestene fra fx Frühmi blev kåret og til Lulu blev kåret, men jeg mener dog stadig at Lulu er så væsentlig en forbedring af sin mor at det burde have været synligt i hendes kåringskarakterer.
Og når nu vi er ved det, så synes jeg DV's afvigelser fra egne regler er under al kritik. Det spænder over emner som OCD, til korrekt ridning af de helt unge hopper til sadelkåring.
Chris, Fjederfoden & GrislingenAlle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs - Garfield
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|