|
|
| Føl med brækket kæbe |
|
|
Så er det værste sket - jeg har lige været oppe og afleverer hoppen og følle på dyrehospital. Den lille har muligvis brækket kæben og jeg kan nu bare sidde her og vente på at de ringer og fortæller hvor slemt det er og hvad der skal ske.
Er der nogle af jer der har oplevet noget lignende og er der kommet velfungerende heste ud i den anden ende???
Føllet er heldigvis kun knap 4 uger, så den burde jo vokse hurtigt sammen, men den har jo heller ikke så meget at stå imod med, nu hvor den ikke har spist i ca. 1½ døgn. Der var dyrlæge igår som bare mente at den havde leget med vandkoppen og havde revet sig i munden, men her til morgen var den helt slap, havde 39,4 i feber og er helt deformt hævet i hovedet - også var det bare afsted til doktordyr...
Det er bare så uheldigt.
Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krydser fingre.... |
|
|
Har desværre ingen erfaringer med den oplevelse, men krydser fingre for at føllet slipper heldigt ud af situationen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stakkels føllebasse |
| Forfatter:  |
Gsims |
| Dato:  |
06-07-2005 14:40 |
|
Jeg har en bekendt, der købte en hest, der havde haft brækket kæben.
Ingen vidste, hvornår skaden var sket. Hesten led meget under det og var faktisk ikke til at ride på, fordi den var så bange i munden og dermed blev lidt utilregnelig (det var groet forkert sammen). Her var det en skade, ingen vidste, hesten havde haft, og det var ikke blevet behandlet, før hun havde haft den et par år (flere dyrlæger havde overset det). Jeg kan huske, at dyrlægerne troede meget på, at det kunne "repareres", hvilket vel må være et godt tegn for dit føl, der jo ikke er groet forkert sammen (endnu, hvis alt nu skulle gå galt).
Du har jo opdaget det hurtigt og får gjort noget ved det, så mon ikke det lykkes for dit føl? De kan jo udrette mirakler nu om dage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I det nye |
|
|
Equipage, er der en atikkel om kæbebrud. Udfra hvor bruddet er placeret, er der faktisk rigtig gode chancer for heling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sikke noget.... |
|
|
Jeg vil bare ønske dig held og lykke til - rigtig god bedring med føllet!
STALD LAUGE
SORT OX-ARABER HINGSTE FØL SÆLGES.
1 års pintoaraber hingst sælges - MEGET BILLIGT.
Ensfarvet pintoaraber hoppeføl sælges ved fravænning - giv et bud....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kæbebrud.... |
|
|
...Ej hvor frygteligt, stakkels - stakkels lille føl.
Vi må jo bare håbe på at det kommer igennem det uden de store men...
Skriv da lige hvad Dr. Dyr har sagt, når du får "dommen"...!!!!
Jeg har da også lidt svært ved at forstå hvordan et føl kan ødelægge kæben på en vandkop...??? - den må da være blevet sparket ?!?
Held og lykke med det hele....!
Mvh.
-------------------------------------------------------
OX Fuldblodsaraberheste med international Multi Champion afstamning sælges !
Top kvalitet til lave priser - pt. 13 heste til salg fra 0 - 12 år og op til 165 cm. i stg. (se bl.a. billeder på min præsentation).
Mvh. The Arabian Stud Dk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krydser fingre |
Céleste |
06-07-2005 17:20 |
|
for den lille ven.
C
Det er kun med hjertet, man kan se rigtigt. Det vigtigste er altid usynlig for øjet -Antoine de Saint-ExuperyReikihealing se her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej vil lige fortælle at |
|
|
Jeg har en veninde, hvis hest brækket kæben da den var føl, dens mor ramte den da den ville forsvare den.
den er i dag en velgåede hest unden problemer, så det kommer jo an på hvor det er brækket.
krydser finger og alt der kan krydses for at det kan laves.
Knus hoffa. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette(Fjolle)'s Gry |
|
|
her fra HN, har haft brækket kæben.
Og det er da vist vokset sammen uden problemer?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender også en.. |
|
|
..hest, der brækkede kæben som unghest. Hun er i dag 9 år gammel og du kan intet mærke på hende, så som de andre siger, kommer det nok an på, hvor bruddet sidder.
Mvh. Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| diagnose |
|
|
Nu har jeg fået besked fra dyrlægen og set billederne.
Overkæben har et brud hele vejen over, men den er ikke løs, to tænder er beskadiget og sidder løse.
Underkæben er brækket helt over i begge sider så det foreste med tænderne er helt løs.
Den skal ned og opereres imorgen, så må vi bare krydse fingre for at alt går godt.
De mener den har gode chancher fordi den er så ung og at det værste bliver hoppen og sonde madningen de første dage.
Hoppen her meget overbeskyttende, så jeg er helt overbevist om at følle er kommet i klemme, da hun har villet forsvarer den i boksen.
Kryds fingre imorgen
Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har haft |
|
|
en hoppe som brækkede kæben.
Hun gik på daværende tidspunkt som avlshoppe, og blev ikke redet.
Vi opdagede det ved at hun en dag var meget hævet på underkæben. Tandkødet var meget rødt, så jeg troede hun havde en tandbyld. Jeg havde også undret mig over, at hun i en periode ikke havde spist noget halm - men da hun fint spiste både hel havre og gulerødder tænkte jeg ikke videre over det.
Jeg kontaktede dyrlægen, som også mente det var en tandbyld. Hoppen kom på penicillin i 1 uge - uden bedring, så vi tog 5 dage mere med penicillin.
Da det heller ikke hjalp fik jeg hende røntgenfotograferet, og der var et tydeligt brud. Brudet var gammelt og allerede begyndt at hele. Hun har ALDRIG haft gener efter helingen - kun var der lidt problemer p.g.a. infektion i såret.
Håber det går godt for dit føl, men mon ikke, da føl jo har meget bløde knogler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Logan DH 407 |
|
|
Logan brækkede kæben til et landsstævne i Vejle, han blev opereret hos Skovgård i flere omgange, og var sammenlagt indlagt i 5 uger - der var tale om åbent brud ind i munden i begge sider, samt et brud højere oppe på kæben. Han har efterfølgende sprunget MA og vundet Intermediere 2 dressur, så han blev absolut i orden, dog kunne man se at han bed skævt sammen (at tænderen ikke stod oven over hinanden), men det generer ham tilsneladende ikke.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt mere. |
|
|
Jeg vil også lige ønske dig held og lykke med følle.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt nyt igen |
|
|
Er lige kommet hjem fra hestehospitalet.
De har taget nye billeder, for den anden klinik kunne ikke finde ud af at sende dem (træls det er jo ikke billigt)
Dyrlægen var meget ærlig og sagde at det var brud det værst tænkelige sted og at der var betændelse i knoglemarven, da det jo er et åbent brud indvendig i munden.
Han mente at hvis den kunne klare infektionen, kunne han sagtens sætte den sammen, så den kan få et normalt liv, men han gav den kun 50% chanche for at overleve....
Jeg tror den er en fighter, idag har den diet hos hoppen på trods af en totalt brækket mule og den er mere kvik end igår. Så den er på operationsbordet lige nu, så jeg venter spændt ved telefonen på at de ringer og giver besked om hvordan det er gået....
Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brækket kæbe |
|
|
Jeg krydser også fingre for føllet!
Hvordan kan det gå så galt? Er den blevet trådt på eller er det fra et spark?
Venligst Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Betændelse |
|
|
Jeg kan absolut ikke lide at der er betændelse i knoglemarven, for mig er det det samme som en dødsdom.
Jeg har haft en hoppe, der pga. en hegnsskade fik betændelse i knoglen. Dengang sagde dyrlægerne at den eneste antibiotika, der kunne helbrede det, IKKE kunne tåles af heste, men kun var beregnet til kvæg. Derfor valgte jeg at få hende aflivet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Føj for en omgang. |
Trine SH |
07-07-2005 20:16 |
|
Føj for pokker en omgang.
Jeg krydser virkelig fingre og alt andet som kan krydses, for dit lille føl.
Uha håber alt går godt.
1000 tanker til jer fra
Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh føj, |
Céleste |
08-07-2005 00:45 |
|
for dælen betændelse i knogle marven
Krydser fingre.
C
Det er kun med hjertet, man kan se rigtigt. Det vigtigste er altid usynlig for øjet -Antoine de Saint-ExuperyReikihealing se her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan |
MasterJ |
08-07-2005 16:26 |
|
Går det bedre med følle??
Krydser fingre for at tingene ser bedre ud!
Bedækning tilbydes ved kåret miniature hingst
Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg vil også ønske |
swippers |
08-07-2005 18:26 |
|
held og lykke med den lille herfra!
håber det går iorden!
men, men, men.. hvad skete der egentlig helt præcis?
det kan da ikke ha' været vandkoppen!?
nå, men 20 krydsede fingre herfra, i hvert fald!!
# vh. Simone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg mente.. |
swippers |
08-07-2005 18:27 |
|
selvfølgelig TI krydsede fingre!!
ikke tyve
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nyt igen |
|
|
Vi mener at det er sket ved at hoppen har trådt på den lilles mule, iforbindelse med at hun er fløjet i tremmerne for at forsvarer føllet med en hest på staldgangen... der kan bare SÅ hurtigt ske noget og de små kan jo ikke holde til så meget.
Føllet blev opereret igår aftes og det gik som planlagt. Dyrlægen mente dog at de næste døgn kom til at afgører om det går godt eller skidt.
Vi har været nede og se til følle idag og den er godt nok noget slap, men den drikker selv og stavre rundt og forsøger at følge lidt med i hvad der foregår rundt omkring. Den har ikke feber, så det må jo være gode tegn. Den får smertestillende og antibiotika 3 gange i døgnet. Så de sagde at det var pga. det at den var lidt sløret i blikket m.m.
De ville selvfølgelig ikke være for positive, for sæt nu den dør i nat, så har de jo givet mig falske for håbninger - men jeg håber på det bedste og tror den er en skrap lille fighter...
Glæder mig til at se den imorgen og håber bare at den stadig har det godt.
Tak for alle jeres krydsede fingre
Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nyt igen |
|
|
Nu har jeg været nede ved den igen og der er desværre dårligt nyt.
Den lille fik feber igår aftes og jeg syntes den virker slap og dehydreret. Den lå ned det meste af tiden og af de 4 gange jeg så den die, fik den kun noget de to gange og det var ikke meget.
Dyrlægen mener dog det går så godt som de kan ønske sig, men at situationen stadig er meget alvorlig.
Jeg håber det bedste, men er ikke længere så optimistisk - den virkede ikke til at have så fighter-vilje, som for et par dage til. (nu skal jeg selvfølgelig huske på at den får en masse medicin, men alligevel)
håber stadig det bedste for bette..
Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krydser fingre for dit føl |
|
|
Det var dog skrækkeligt for det lille pus!
Har selv mistet en hest i år og det er bare så forfærdeligt. Jeg krydser fingre for at din følle klarer skærene.
God bedring med ham.
Mvh. Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan går det |
|
|
Hej
Håber at det lille pus klarer det, det er forfærdeligt og meget uheldigt, den skal bare klare det.
Jeg ønsker jer alt muligt held og lykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sender positiv |
Céleste |
10-07-2005 19:37 |
|
energi i din og føllets retning!
C
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RikkeBruun |
Maja(Chilli) |
13-07-2005 10:54 |
|
Hvordan er det gået med føllet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JUBIIIIIII |
|
|
Kommer lige nede fra hospitalet og krisen er over og hun er i fuld vigør.... Det er utroligt sådan en livskraft der kan være i sådan et lille dyr.
Dyrlægen siger at alt er fint, at betændelsen er bekæmpet og at de kan komme hjem sidst på ugen.... det kan slet ikke beskrives så lettet jeg er
Der må bestemt være krummer i hende den bette - født 12 dage for tidligt, brækket hele mulen som 26 dage gammel og nu som 1 mdr. og 3 dage gammel - klar til at møde verden igen... det der med at blive solgt må vist bare ligges på hylden.
Nu er "problemet" bare kan man komme til følkåring uden grime og kun med halsrem/hundehalsbånd???
Der er følkåring d. 30 juli og får at have mulighed for eliteskue, skal hun med der, men der går jo lang tid inden hun må få grime på og blive udsat for træk i mulen????
jeg må vist hellere få ringet.
100000 tak til alle for jeres positive tanker og krydsede fingre - det hjalp.
Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt at |
Céleste |
13-07-2005 23:08 |
|
det hjalp med positive tanker og krydsede fingre.
C
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Utroligt dejligt |
Trine SH |
14-07-2005 06:33 |
|
Hej Rikke,
Hvor er det utrolig dejligt at høre at alt går vel med den lille. Jeg fortalte hendes historie til min mand og vi har jævnligt været inde i denne tråd i håb om positivt nyt, ligesom dit føls skæbne ofte har været diskuteret og i tankerne her i vores hjem.
Ang. Grimeløst føl til følkåring, så burde du vel kunne få en dispentation om ikke andet så ved fremvisning af attest fra din dyrlæge. (Ellers vil jeg nok kunne sige en masse grimme ting om det avlsforbunds fleksibilitet eller mangel på samme  - men ingen grund til at tage sorgerne på forskud nu)
Held og lykke med den lille, jeg tror også at vi herinde på Avl har fået et specielt forhold til hende
Mvh.
Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Følbedømmelse |
|
|
Hej Rikke.
Et kæmpe tillykke med at den lille klarede sig !
Du kan sagtens tage hende med til følskue uden grime. Som regel beder dommerene faktisk om at grimen tages af føllet under bedømmelsen, så det vises "nøgen".
Og skulle der være noget, at hun f.eks stadig er lidt hævet eller lign, så nævner du bare lige for dommerene hvad der er sket hende. (Den ene af dommerene, Johnny Sørensen, er selv dyrlæge.)
Dommerene i TAF er ikke så "farlige og højttravende"...
Held & lykke med føllet og følskuet !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| drop dog det skue |
zeusen |
17-07-2005 00:36 |
|
og lad det stakkels føl komme til kræfter. Så vigtigt kan det da heller ikke være.
Godt den klarede det. Held og lykke med det fremover.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Zeusen |
|
|
Når vi snakker taf føl,er føl bedømmelsen alfa og omega..
For så vidt jeg har forstået,kan der ikke udstedes papir på føllet før det er bedømt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man behøver ikke... |
|
|
nødvendigvis at få bedømt sit TAF-føl ved hjemmebrænding. Jeg har i mange år fået hjemmebrændt mine TAF-føl og har ikke altid fået bedømt mine føl, så det er ganske frivilligt om man "gider fremvise" på mærkningsdagen, og der er ingen problemer i at få papirer på føllene efterfølgende.
Så lad du blot føllet få fred til at komme sig, det er ikke alfa og omega om at komme på skue.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|