|
|
| hvem vil være god til hende???? |
|
|
Da vi er lidt i tvivl om hvilken hingst vi skal vælge til mit lille vidunder, besluttede vi at prøve at høre jeres forslag og trække lidt på jeres erfaring...
Hoppen er 158 høj og er ren fuldblod.
Vi ønsker mere højde, mere hals, et roligt temperement og en god gang. Her er hingstene vi har i tankerne: Rosentanz, Solos Landtinus, Midst West Ibi-Light, Kermos White Talisman, Soprano, Robin eller Come Back 2
Hvad siger i til det??
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg brugte |
|
|
Romancier på min gamle hoppe (det var i 2001 hun blev sat i fol). Hun er meget ædel og har en del fuldblod og araber i sig. Havde også overvejet Uffe Korshøjgaard, for det hun manglede var fylde, højde og gangarter. Temperament havde min hoppe næsten intet af, så der var jeg ikke så nøjeregnende.
Jeg ville vælge en lidt tung hest hvis jeg var dig, for at give føllet lidt fylde.
Ring til avlerne og spørg hvad deres heste avler videre. Fortæl hvad du ønsker, måske de kan foreslå nogle af deres andre hingste istedet for dem du har kigget på.
Jeg havde selv overvejet Del Quinto til min Romancier-hoppe, men BlueHors anbefalede istedet Leredo, og det har jeg så rettet mig efter, så til marts 2006 kommer der forhåbentlig et lille hoppeføl (det er mit ønske, men enhver lille skabning er velkommen).
Nedenstående er fundet i hingstebasen på www.Horse.dk
Følbeskrivelse: Come Back II
Store højtstillede føl, overvejende af god type, lidt lange af hoved, men godt udtryk. Middellang velansat rejst hals. Enkelte med lidt kort nakke. Kort og fremskudt skulder, men god manke. Lang overlinie, velformet kryds. Lemmerne passende føre, velstillede og med gode led. Bevægelsen energisk, kraftfuld og taktfast, men flere med fastholdt ryg og lænd. Passer bedst på ædle, sluttede hopper med god indundergriben i bevægelsen. 65 føl er besigtiget. Udfærdiget i 1997.
Følbeskrivelse: White Talisman
Passende store og passende ædle, ensartede føl af god til særdeles god type. Udtryksfuldt hoved og passende lang, velansat og velformet hals. Middellang, skrå skulder og lang velmarkeret manke. God overlinie. Middellangt, velformet kryds. Lemmerne passende føre med god ledmarkering, dog enkelte indfodet. Bevægelsen god til særdeles god i skridt og trav, overvejende god i galop. Hingsten præger sit afkom positivt mht. til type og ædelhedsgrad. Kan benyttes på et bredt udsnit af hopper. 19 føl er besigtiget over 3 årgange. Udfærdiget i 2003.
Følbeskrivelse: Midtwest Ibi-Light
En samling passende store ensartede føl af gop type. Kønt hoved. Overvejende med velansat hals, enkelte med lavt ansat hals. Flere med kort skulder og enkelte med lidt umarkeret manke. En del er overbyggede og har lidt stram lænd, men med et velformet kryds. Lemmerne passende føre. Bevægelsen er god, men lidt på forparten. Hingsten bør tilføres ret ædle hopper med et markeret sadelleje. Grundlag 19 føl. Udfærdiget i 1991.
Held og lykke
Helena
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke for kraftig |
|
|
Det er faktisk et dårligt valg at bruge en hingst der er for kraftig. Det vil sikkert give et fint afkom, men en hvis det bliver et hoppeføl, så vil det sandsynligvis give en håbløs avlshoppe, da man ikke ved hvilke gener den giver videre.
Af dem du nævner ville Rosentanz være mit bedste bud, ellers en hingst som Weltjunge. Måske Robin, han er ikke min type, men han har lavet en del fine føl.
Soprano og Talisman ville jeg ikke mene kan bidrage med den gang, som der er nødvendig for at lave et fornuftigt afkom på en fuldblodshoppe.
Ibi-Light kan lave nogle meget skæve forben på sine føl, dvs. hoppen skal være meget velstillet for at jeg ville turde bruge ham.
Come Back II vil jeg sige er for kraftig. Landtinus kunne være et bud, han vil ihvertfald bidrage med størrelse, i enkelte tilfælde for meget, men nok ikke i dit tilfælde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville sige |
|
|
Robin, han har lavet så mange gode føl, vi har selv en efter Robin som er staldens roligste, fræk som føl, men han var nem at arbejde med og ride til. Du kan se ham på staldholm præsentation det er ham der hedder Rob Roy.
Ditte og Nanna
Husk at smile, det smitter! Gaia Du vil ALTID være min stjerne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kommentar |
|
|
Jeg har en hoppe som er efter fuldblodsmorfar og Midt-West Ibi-light, du kan se billeder af hende på min profil.
Hendes gang er ikke kæmpe, men heller ikke dårlig, hun har en god bæring, måske lidt kort i nakke og hals med lidt tendens til underhals, dog lægger hun sig fint ned ved ridning, hun er højtstillet i halsen.
Når man ser hende "live", er man ikke i tvivl om at hun er efter midt-west eller at der er fuldblod i hende, hun er meget smuk (efter hvad alle andre siger inklusiv dyrlæge).
Hun er af god bygning med masse og muskler samtidig med at hun er meget ædel. Højden er også perfekt.
Sindet er blevet godt, dog lidt varm en gang imellem, men meget konkurrenceminded og selvgående. En god brugshest, da hun både springer og går dressur meget velvilligt, selvom hun er af dressurafstamning er hun også god til at springe.
Med venlige hilsner
Mette
En tur på hesteryg er aldrig spildt......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Robin... |
|
|
Er Robin stadig i avlen? Er der ikke noget med, at han lige er blevet solgt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fuldblod |
|
|
Mine græsningskammerat har en dejlig fuldblodshoppe, hun har føl i år efter Loudini, dejligt føl!
Ydermere har hun en 2 års af samme afstamning, bestemt heller ikke ringe!
Jeg vil tro, at hun glad og gerne evt fremviser vidunderne.
Jeg ville nu heller ikke bruge en for tung og kraftig hingst til en fuldblod, da det ikke vil være ganti for harmoni til dit kommende føl.
Har hoppen evt. synlige eksteriørfejl, du ønsker at bedre, så hav det med i dine overvejelser, når du vælger hingst. Ydermere er det rigtigt godt at se og mærke hingsten live. Se dens reaktionsmønster osv.
Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Robin. |
|
|
Robin er solgt til en juniorrytter, om han er i avlen ved jeg ikke, men Jørgen sagde at den så ud til at fungere i ridningen med sin nye rytter så det bliver spændende.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi har valgt |
|
|
I fredags fik vi hende kåret i Dansk Stambog med 7 i helhed.. det er rigtig fint! Vi har valgt at bruge Rosentanz til hende! Mange tak for jeres hjælp!
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|