Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Farveekspert søges - knabstrupper
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 00:56
Hej

Har set, der er nogle herinde, der ret skrappe til alt det med forudsigelse/muligheder for farve på afkom, måske har I også lyst til at hjælpe mig ????

Jeg har en rød hoppe, som jeg ifoler med en sortplettet knabstrupperhingst (hingstens mor er hvidfødt, og hingstens far er mørkebrun (sortbrun) - har jeg nogen som helst mulighed for at få en sortplettet, eller vil afkommet blive rødplettet eller brunplettet (forudsat, den ikke bliver ensfarvet osv).

Håber, der er nogen, der vil hjælpe

Med venlig hilsen

Sabina Gregersen
0
0
Svar på denne tråd

ja det
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 11:25
... har du.

Da rød er recissivt vil føllet kun få den farve, hvis den får et gen fra både far og mor.
Det får helt sikkert et fra mor, mens far har mere at byde på :-).
Så ja - du kan få sortplettet, brunplettet og rødplettet (hvis far bærer et rødt gen skjult.)

0
0
Svar på denne tråd

ang farver....
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 14:08
...afkommet behøver ikke at blive helplettet. det kan også meget vel være at du får en brun eller rød med hvidt på rumpen hvilket jeg tror er mest sandsynligt.
0
0
Svar på denne tråd

Hej igen
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 20:23
Tak for jeres svar.

Jeg er rimelig godt inde i knabstrupperavlen generelt, jeg har bl.a. været redaktør for deres medlemsblad i over 2 år.

Jeg er godt klar over, der ikke har været meget forskning i de plettede farve-gener (LP og PATN), men ved at, der i øjeblikket er et stort forskningsprojekt igang i den amerikanske appaloosa-avl, og det kunne jo godt tænkes, der var nogen herinde, der havde fået nogle oplysninger herfra og som i forvejen er skrappere til at regne "den" ud, end jeg.

Men tak alligevel til jer, der har svaret.
0
0
Svar på denne tråd

Sabina...
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 21:09
Har du set det sidste nummer af KN-Nyt??

Torben Heeris går vildt meget op i det med gener og har lavet en artikel omkring gener og farver i det seneste nummer - og "fyldt" det med et skema med de forskellige sammensætninger.

Må desværre tilstå, at jeg endnu ikke har gidet at kigge nærmere på det!

Hilsen
Tina
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider