... på din præsentation at du kom hjem med 23 points - så helt ueffen kan hun jo ikke have været

Fjordhestedommere frådser ikke med pointene.
Hvad blev der helt nøjagtigt sagt? Var hun stiv i overlinien, stiv i bevægelserne eller stiv i "sidebenene" - selvom det jo ikke nødvendigvis afslører sig i en mønstring?
Uden at vide noget som helst, så gætter jeg på at hun var stiv i overlinien - så må du jo rette mig, hvis jeg tager fejl.
Hvornår/hvordan er hun beskåret? Er hun måske lidt ømtået? Hvis en hest er lidt ømtået, så vil den aflaste benene ved at tage mindre og mere stive skridt.
Det kan afhjælpes med sko.
Hvornår blev hun vasket - var det dagen før du tog afsted til dyrskue? Det er ikke godt. Heste skal vaskes minimum 2 døgn før de skal "præstere". Når de bliver vasket, så BLIVER de altså en anelse stive i overlinien, også selvom de bliver pakket ind i et dækken mens de tørrer. Desuden bliver de nemt kolde i kroppen de første par dage efter en vask, og så kommer de til at se stive ud.
Vask hende 2 dage før, læg et fleecedækken på hende og gå hende tør. Dagen efter skal hun trænes som sædvanligt og varmes godt igennem - og så er hun klar til kåringen.
Det kan også have noget at gøre med dig og din mønstring. Spænder du selv op, så vil din hest også let komme til det. Ret dig godt op og træk vejret i dybe, rolige drag. Hvis det hjælper dig, kan du nynne ganske stille for dig selv. Hesten skal nok mærke det, og det vil berolige hende.
Husk også, at den værste "dødssynd" i en mønstring er at gå for hurtigt i skridten. Naturligvis skal hesten ikke falde i søvn - men den skal have tid til at få bagparten ordentlig med sig.
Hilsen Sif