Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Avl og hingst?
Forfatter: 
Dato:  04-07-2005 14:27
Jeg har en hoppe, der er til salg. Pga. min egen graviditet rider jeg hende ikke selv, men har sat hende i ridning et sted, hvor jeg er meget tilfreds med at have hende, og det er ikke fordi det er specielt dyrt...
Men pengene hænger desværre ikke på træerne, så derfor har jeg da også overvejet at "putte føl" i hende, hvis hun ikke bliver solgt indenfor en overskuelig tidsramme.

Nu er spørgsmålet så bare, hvad sidste udkald er - hvornår mener I andre med erfaring, at det er for sent at bedække hende (det er første gang)?

Hvis det nu bliver for sent i år, og det ender med, at jeg må tage hende hjem, så kunne jeg måske finde på at avle på hende til næste år - i så fald kunne jeg godt tænke mig lidt gode råd ang. hingste.
Jeg er selv ret vild med Kanudos, men da hoppen i forvejen er halv fuldblod er det en for varm blanding til mig.

Hoppen er efter Lobster med Buster Brown XX som morfar (moren er ren XX). Hoppen er allround og springer p.t. LA og går LA4-6 dressur. Jeg er selv dressurrytter, men forestiller mig ikke at skulle beholde føllet. Og det er vel nemmere at se dressurevner i et føl, end det er at finde springevner, når man står der som køber?

Hvis jeg har ret i, at det primært skal være dressur, hvilke hingste vil I så anbefale? De skal helst ikke stå for langt væk herfra - dvs. omkring Himmerland, altså Aalborg, Hobro, Viborg er nok yderområderne (alt er jo relativt), og så vil jeg nok gå efter at få brunt/sort afkom, selv om jeg godt ved, at der ikke er nogen garanti.

På forhånd tak for hjælpen (håber, nogen kunne overskue at læse det laaaange indlæg)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil..
Forfatter: 
Dato:  04-07-2005 14:51
mene at efter Juli er det for sent..

Du kan bare få hende insemineret, så er det lige meget hvor de står henne af..

Jeg kan godt lide Weltjunge og en masse andre hingste, men kan du ikke fortælle lidt mere om hende eller sætte et billede ind..

Rar og godmodig Islænderhoppe sælges...

Ponyudstyr sælges, f.eks. en kombisadel...
0
0
Svar på denne tråd

Det var værre
Forfatter: 
Dato:  04-07-2005 16:28
Det der med billeder kan jeg vist ikke finde ud af - der kommer i hvert fald et rødt kryds, når jeg prøver... Jeg har lagt tre billeder ind på min præsentation - kan det gå an?

0
0
Svar på denne tråd

Milano
Forfatter: 
Dato:  04-07-2005 16:45
blev ifolet i begyndelsen af august og var sat til at fole d. 7-9. juli. Hun folede d. 23 juni. Det er sådan set ok, men jeg ville nu helst have et maj-føl og derfor er hun sat til hingst nu (på 9. dags brunsten). Bliver hun ikke ifol tror jeg jeg venter til næste år :-)

Jeg vil mene at midten af august er det seneste tidspunkt at få ifolet hoppen på, for man risikerer jo også at de går over tiden.
1 års hoppeplag ½ PRE ½ knabstrupper sælges. Hvid med pletter på kryds.
0
0
Svar på denne tråd

billeder og hingst
Forfatter: 
Dato:  04-07-2005 17:40

Her er dine billeder

Hvis jeg var dig, ville jeg da helt klart prøve at ifole hende her i Juli måned.
Lionell er en holstener der står i Hjallerup.
Han avler højtstillede, ædle heste med gode gangarter og han har selv sprunget en del som yngre.... altså lidt ligesom din egen hoppe.. både til dressur og spring.
Han bedækker naturligt og koster kun 3000 + moms og attest.

Du kan se ham her Lionell

MVH Nanna ;-)

Hoppeplag med super springafstamning sælges
0
0
Svar på denne tråd

Kanudos
Forfatter: 
Dato:  04-07-2005 20:05
Hvis det er ham du kan lide, syntes jeg at du skal vælge ham. Det er bl.a. sådan jeg vælge hingst, først finder jeg nogle hingst jeg kan lide og ud af dem vælger jeg den der passer bedst på min hoppe...

Det eneste du skal tage lidt hensyn til at at ved at bruge fuldblod er at afkommet godt midste lidt gang i forhold til moderen...

Jeg har selv overvejet at bruge fuldblod på min ½blods hoppe (faderen er Lauries Crusador xx), med henblik på at få en (forhåbentligt) hoppe at avle videre på og så kan jeg godt lide fuldblodenes temperament og udstråling

Sælges : 2 DV føl og 1 4 års Hoppe. Se min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  04-07-2005 22:54
Det er altså ikke let... Weltjunge vil jeg nok ikke bruge - han er rød, og jeg er altså bare ikke til røde heste, selv om jeg også kan få rødt afkom efter en helt sort hingst. Lionell kunne måske godt være et emne, men jeg kender ikke hingsten og synes heller ikke rigtig jeg kan finde noget om ham på nettet.

Min hoppe er meget vågen, men stadig utrolig fornuftig. Hun er ikke sådan en hest, der tænder af, og man kan jo håbe, at det gode temperament nedarves til føllet. Jeg er bare bange for, at jeg, ved at vælge Kanudos, får et føl, der er lidt for vågent - det skal gerne være et føl, jeg kan håndtere. Desuden skal den heller ikke blive for spinkel. Hoppen er rigtig godt gående, men det er Kanudos også, så på den led er jeg egentlig ikke så bange.

Åh, jeg synes det er svært...

Kom endelig med flere gode forslag og argumenter for/imod - jeg er dybt taknemmelig!

0
0
Svar på denne tråd

Katrinelund
Forfatter: 
Dato:  04-07-2005 22:57
nu du kigger hingst fra katrinelund, så kig da på De Noir, har er også en fin lille sag.
Eller måske Andiamo, men dette er dog frost sæd.

0
0
Svar på denne tråd

Feinbrand
Forfatter: 
Dato:  05-07-2005 09:39
Har brugt Feinbrand til min hoppe i år.

Han er en ældre hingst som selv har vist noget i sporten og det har hans afkom så sandelig også - han bedækker naturligt og står opstaldet i Lem v/Skive.

Du kan se mere om ham her:

http://www.lem-rideskole.dk

Snak med den eventuelle hingsteholder om hvornår de lukker for bedækningen.

Bedækning tilbydes ved kåret miniature hingst

Se præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Så fik jeg
Forfatter: 
Dato:  05-07-2005 10:19
Katrinelunds hjemmeside til at fungere (kunne ikke bruge linksene på startsiden), og har kigget lidt på hingstene.
Jeg har det som nævnt lidt dårligt med røde heste - så Andiamo og Weltjunge vil jeg nok ikke bruge. De Noir var måske en mulighed - hvad med Fahrenheit? Han virker lidt mere kraftig end de andre, og det kan jeg egentlig godt lide - men har den vist noget?
Feinbrand var også en god mulighed.

0
0
Svar på denne tråd

Fahrenheit
Forfatter: 
Dato:  05-07-2005 10:57
Blev ikke kåret så vidt jeg husker, han er ung og har ingen afkom eller resultater endnu

0
0
Svar på denne tråd

Fahrenheit
Forfatter: 
Dato:  05-07-2005 11:53
Ja, så er der da 1 mindre at kigge efter :-)
0
0
Svar på denne tråd

Jamen..
Forfatter: 
Dato:  05-07-2005 15:48
Du kan da også risikere at få røde føl efter brune og sorte heste og ligeledes kan du få brune og sorte heste efter en rød hest..

Og for det andet er det ikke farven man rider på..

Rar og godmodig Islænderhoppe sælges...

Ponyudstyr sælges, f.eks. en kombisadel...
0
0
Svar på denne tråd

Annemette
Forfatter: 
Dato:  05-07-2005 19:13
Som jeg skriver flere gange, så ved jeg godt, at jeg kan få rødt afkom efter både brune og sorte hingste og omvendt. Men nu har JEG det nu engang sådan, at jeg ikke bryder mig om røde heste, og derfor ville jeg ikke vælge en rød hingst.

Jeg er udmærket klar over, at det ikke er farven, man rider på, men den har altså betydning for mig, når det gælder valg af hingst.
Det er vel i sidste ende mig, der skal kunne stå inde for mit eventuelle valg, og det kan jeg da ikke, hvis jeg ikke engang synes om hingsten.

Kom nu med noget konstruktivt...
0
0
Svar på denne tråd

Måske.......
Forfatter: 
Dato:  05-07-2005 19:30
Prøv at kigge på hingstene fra blue hors/ stutteri ask, jeg ved de samarbejder med katrinelund mht sæd
www.bluehors.dk

Evt Carano eller Casir ask, de har begge efter hånden bevidst noget i avl og sport (både spring og dressur), et afkom burde være let at sælge, og du er sikker på at afkommet ikke bliver rødt.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm.....
Forfatter: 
Dato:  05-07-2005 20:37
Så er der igen noget galt med links på siderne - det må være min computeropsætning - øv.

Carano har jeg set en 3-års efter, og det er slet ikke dårligt... Og så kom jeg jo lige til at se Don Schufro, den jo er helt fantastisk også :-)
Nå, men han er dyr og så vil de helst have, at man kommer med hoppen, så det bliver nok ikke dén.

Nu har jeg fået set lidt video af hingstene fra Katrinelund, og De Noir er jeg egentlig efterhånden ret vild med, og så har han nogle gode point ved kåring - han vil kunne supplere min hoppe rigtig godt gangartsmæssigt, så det kan blive et helt super føl... Rødt eller ej ;-)

Så skal jeg blot have fundet ud af, om hun så skal bedækkes eller ej. Det må jeg nok hellere få snakket med nogle om, der ved mere om at sælge hest end jeg...
Hvis hun er nemmere at sælge uden at være ifolet, så bliver hun nok ikke ifolet før til næste år (hvis hun ikke er solgt forinden).

Men det er jo lige før, man har lyst til at beholde evt. føl som afløsning for den hest, jeg beholder. Så passer det med, at han skal sælges som 11-års, når den anden skal i gang ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Don Schufro
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 10:06
er rød ;-) bare at du ved det :-)

Min veninde ville have haft meget lettere ved at sælge hendes hopper hvis den IKKE havede været i fol...

0
0
Svar på denne tråd

Det var dog...
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 12:20
... mærkeligt. For den video, der er af Don Schufro på hjemmesiden - der er den i hvert fald ikke rød, men mørkebrun eller sort... Eller også er der noget galt med mine øjne (det er jo ikke fantastisk kvalitet på videoerne) ;-)

Mht. ifoling eller ej, så tror jeg også lige jeg hører til dem, der har hesten i ridning - de har jo også noget erfaring på området :-)

0
0
Svar på denne tråd

svedfuks
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 12:31
Don Shufro er Svedfuks dvs. meget mørkerød... nogle af disse røde heste syner ofte brune.. men manen og ben er uden sorte hår.. derfor betegnelsen rød...
B-)

0
0
Svar på denne tråd

Hingstevalg
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 12:37
Hvis jeg skulle vælge hingst til en Lobster-hoppe, så ville jeg klart vælge en hingst med holstener-blod, det vil gøre afkommet meget mere interessant avlsmæssigt. Ikke at de hingste I her nævner ikke er gode hingste, bare ikke til en hoppe med den afstamning.

Conteur og Carabas ville jeg synes var gode bud, på en holstenerhingst, som er passende stor, ædel og særdeles velgående.

Don Schufro er mørk rød, det er hans far Donnerhall også.

0
0
Svar på denne tråd

Don Shufro
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 12:38
Nåååh, så kan jeg da bedre forstå det :-)
Svedfuks har jeg heller intet imod - det er de helt røde, jeg ikke synes så godt om... Min første pony var også svedfuks, og den var da den smukkeste ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Carabas
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 12:49
synes jeg også ret godt om... Er der ikke et sted, man kan se video af dyret? Bevægelsesmønstret har jo også en vis betydning :-)
0
0
Svar på denne tråd

Lidt mere
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 13:01
Du kan se noget video af alle Gestüt Tannenhof's hingste på deres egen hjemmeside. Lidt intetsigende måske, det ligner noget fra deres 3-4 års alder. Men bedre end intet.

0
0
Svar på denne tråd

Helt super
Forfatter: 
Dato:  06-07-2005 13:07
Tusind tak - det bekræftede mig også i Carabas frem for Conteur, som jeg ikke synes virker helt rummelig nok - det gør Carabas derimod - han er jo bare fin... :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider