F-betegnelserne betyder at hesten er kåret i et underafsnit = Forregister. Dvs. der er mangler i hestens afstamning - enten er der ukendte "led" eller også er der manglende kåring på nogle forfædre.
Bruger lige min egen igen:
Den første hoppe er kåret i F1, da man ikke kender noget afstamning på hende, men hun har den lød(farve) der viser, at hun er knabstrupper. Det kunne også være en "alm." hest, man valgte at kåre i DV. Det kan også være en hest med afstamning, som f.eks. DV ikke vil godtage - f.eks. oldenborg, der ikke er kåret i DV...
Denne hoppe bliver bedækket med en hingst fra det avlsforbund hun er kåret ind i (her knabstrupper), og der kommer et hoppeføl - Til kåring bliver hun F2 - idet man nu kender både mor og far....
Hendes afkom (med en kåret hingst - her skal det være en knabstrupper, idet hoppen er sort!) vil blive kåret i F3 idet man så kender alle bedsteforældre også...
Hendes afkom med en kåret hingst (igen skal det være en knabstrupper, fordi hun er rød!) vil have kendte oldeforældre i alle led, og vil derfor blive kåret i hovedafsnittet.
Man kan sige at F = Forregister og 1-tallet er 1. kendte led, 2 = andet kendte led osv.
Nu er det lidt specielt i dette tilfælde med knabstrupperne, at jeg skal bruge en plettet hingst, idet det er ensfarvede hopper jeg har fået. F1-hoppen var helplettet (og hun har også et hvidt afkom

), men hun skal bedækkes med en knabstrupper, da man ellers ikke er sikker på, at der er knabstrupperblod i hende.
Hendes afkom (Zenia), som så blev sort, er man nødt til at bruge en plettet hingst på, for at få lødden frem - hvis man bruger en ensfarvet hingst, vil afkommet ALDRIG kunne godkendes i foreningen (sidder og bliver lidt i tvivl om, hvad vi egentlig ville gøre, hvis der pludselig kom et plet-føl på 2 ensfarvede

Det skulle være sket!)
Men f.eks. Zenias helsøster, der er født hvid - vil man kunne bruge ensfarvede hingste på (DV, Old., Holst. mm.) og med 99% sikkerhed få et plettet afkom, som vil kåres på ligefod med Zenias afkom, som SKAL være efter en plet-hingst... (Håber du forstår)
Zenia fik et rødt føl (Bouniaz) med en plet-hingst, så jeg er stadig ikke kommet så meget videre, og SKAL stadig bruge en plet-hingst på hende engang når tid er - idet hun OGSÅ er ensfarvet...
Mange medlemmer i foreningen prøver efterhånden at avle "tilbage" på de ældre hingste, så man får mere knabstrupperafstamning i hestene, da man i mange år har forædlet hestene med varmblod. Derfor har man opstillet renavlskriterierne og der er enkelte hingste der er godkendt til avl, kun pga. der er meget knabstrupperblod i dem.
Mit problem med disse er bare, at jeg gerne vil avle en konkurrenceridehest som også kommer op i nærheden af 165cm. og mange af de renavlede ligger lige omkring 160 cm. Når så hoppestammen er lille, er det jo ikke nemt at få størrelse bag derfra.
Har du ellers nogle spørgsmål, så skriv endelig. Håber du fik lidt sammenhæng i det