Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

hestepas
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 14:20
hey nogen der kan hjælpe mig.

Hvilken farve hestepas vil mit føl kunne få.
kender hele føllets mors side.
Men kender ingenting til føllets mormors side, ikke engang navn.
kender hele faderens side..

Det kan godt være det lyder lidt inviklet, kender nemlig ikke selv til alt det med hestepas og lignende..

Mariska
0
0
Svar på denne tråd

Hestepas...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 14:25
For at et føl vil kunne få hestepas,skal føllets far være kåret i et avlsforbund,og der næst skal bedækningen være indberettet til LR..

Hilsner fra Michelle

:-)Stjernehåb :-)
0
0
Svar på denne tråd

hestepas
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 14:28
faren er kåret og bedækningen er indberettet
0
0
Svar på denne tråd

hestepas
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 14:30
Føllet vil få blåt hestepas, medmindre hoppen er kåret i samme avlsforbund som hingsten, da vil føllet få bordeaux hestepas.

mvh Maria

Lysten til at kritisere er omvendt proportiornal med evnen til at gøre det bedre selv 8-)

0
0
Svar på denne tråd

hestepas
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 14:32
Hoppen er kåret i samme avlsforbund
0
0
Svar på denne tråd

millemus...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 19:16
Det er langt fra sikkert at føllet vil få bordeaux pas selvom hoppen er kåret i samme forbund som hingsten. De fleste forbund kræver at hoppen skal være kåret i hovedafsnittet, for at et afkom får bordeaux pas.

Kan jo passende bruge min egen som eksempel:

Hoppe kåret i F1 i KNN bedækket med KNN-hingst =
Hoppe med BLÅT PAS , hun er så kåret i F2 i KNN og bedækkes med KNN-hingst =
Føllet har fået BLÅT PAS - Hun vil om 2 år blive kåret som F3 - får hun føl med en KNN-hingst, vil dette afkom få BORDEAUX PAS idet dette afkom kan kåres ind i hovedafsnittet... Hvadenten det er en hoppe eller en hingst...

Hilsen
Tina
;-)
0
0
Svar på denne tråd

aha...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 20:37
troede egentlig ikke reglerne var helt så kringlede.
Vidste kun at "blandingsføl" og føl efter ureg. hopper får blåt pas.
Og alle de "renstammede" heste jeg har stødt på, har haft bordeaux pas, men så er der nok bare ikke nogen F1 eler F2 hopper i deres nærmeste familie...

mvh Maria

Lysten til at kritisere er omvendt proportiornal med evnen til at gøre det bedre selv 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Tina....
Forfatter: 
Dato:  30-06-2005 08:59
Det lyder inviklet må jeg nok sige, hvad betyder lige f1, f2 og f3, har ikke så meget forstand på alt det der..
0
0
Svar på denne tråd

Forregister
Forfatter: 
Dato:  30-06-2005 13:10
F-betegnelserne betyder at hesten er kåret i et underafsnit = Forregister. Dvs. der er mangler i hestens afstamning - enten er der ukendte "led" eller også er der manglende kåring på nogle forfædre.

Bruger lige min egen igen:

Den første hoppe er kåret i F1, da man ikke kender noget afstamning på hende, men hun har den lød(farve) der viser, at hun er knabstrupper. Det kunne også være en "alm." hest, man valgte at kåre i DV. Det kan også være en hest med afstamning, som f.eks. DV ikke vil godtage - f.eks. oldenborg, der ikke er kåret i DV...

Denne hoppe bliver bedækket med en hingst fra det avlsforbund hun er kåret ind i (her knabstrupper), og der kommer et hoppeføl - Til kåring bliver hun F2 - idet man nu kender både mor og far....
Hendes afkom (med en kåret hingst - her skal det være en knabstrupper, idet hoppen er sort!) vil blive kåret i F3 idet man så kender alle bedsteforældre også...
Hendes afkom med en kåret hingst (igen skal det være en knabstrupper, fordi hun er rød!) vil have kendte oldeforældre i alle led, og vil derfor blive kåret i hovedafsnittet.

Man kan sige at F = Forregister og 1-tallet er 1. kendte led, 2 = andet kendte led osv.
Nu er det lidt specielt i dette tilfælde med knabstrupperne, at jeg skal bruge en plettet hingst, idet det er ensfarvede hopper jeg har fået. F1-hoppen var helplettet (og hun har også et hvidt afkom :-P ), men hun skal bedækkes med en knabstrupper, da man ellers ikke er sikker på, at der er knabstrupperblod i hende.

Hendes afkom (Zenia), som så blev sort, er man nødt til at bruge en plettet hingst på, for at få lødden frem - hvis man bruger en ensfarvet hingst, vil afkommet ALDRIG kunne godkendes i foreningen (sidder og bliver lidt i tvivl om, hvad vi egentlig ville gøre, hvis der pludselig kom et plet-føl på 2 ensfarvede ?:-) Det skulle være sket!)
Men f.eks. Zenias helsøster, der er født hvid - vil man kunne bruge ensfarvede hingste på (DV, Old., Holst. mm.) og med 99% sikkerhed få et plettet afkom, som vil kåres på ligefod med Zenias afkom, som SKAL være efter en plet-hingst... (Håber du forstår)

Zenia fik et rødt føl (Bouniaz) med en plet-hingst, så jeg er stadig ikke kommet så meget videre, og SKAL stadig bruge en plet-hingst på hende engang når tid er - idet hun OGSÅ er ensfarvet...

Mange medlemmer i foreningen prøver efterhånden at avle "tilbage" på de ældre hingste, så man får mere knabstrupperafstamning i hestene, da man i mange år har forædlet hestene med varmblod. Derfor har man opstillet renavlskriterierne og der er enkelte hingste der er godkendt til avl, kun pga. der er meget knabstrupperblod i dem.

Mit problem med disse er bare, at jeg gerne vil avle en konkurrenceridehest som også kommer op i nærheden af 165cm. og mange af de renavlede ligger lige omkring 160 cm. Når så hoppestammen er lille, er det jo ikke nemt at få størrelse bag derfra.

Har du ellers nogle spørgsmål, så skriv endelig. Håber du fik lidt sammenhæng i det ;-)

Hilsen
Tina
;-)
0
0
Svar på denne tråd

tina...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2005 17:48
Er begyndt at forstå det lidt..smiler..

Har været heldig hoppen er brun, men faren er plettet og har også fået et plettet føl. både hoppe og hingst er i knabstrupper forbundet.

Du har da også set føllebassen.. min søster har haft lagt billeder ind af ham.
0
0
Svar på denne tråd

Mariska...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2005 22:12
Aaahh... ok - det er den efter Bolero så, ik'? ...og en fuldblodshoppe...

Hilsen
Tina
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Tina.....
Forfatter: 
Dato:  01-07-2005 10:45
Nej, faren er Norkrons Lotus og moren er Majco´s cadeau des ciel (½ ox og ½ knabstrupper)
0
0
Svar på denne tråd

Okay, ja
Forfatter: 
Dato:  01-07-2005 10:59
Jo, den har jeg også set billeder af ;-)

Hilsen
Tina
;-)
0
0
Svar på denne tråd

For at gøre det kort
Forfatter: 
Dato:  01-07-2005 15:48
For at gøre en lang historie kort så skal moderen være kåret i DR - DS eller DH for at føllet får bordeaux hestepas og faderen skal selvfølgelig være kåret i samme avlsforbund.

Bedækning tilbydes ved kåret miniature hingst

Se præsentation
0
0
Svar på denne tråd

MasterJ
Forfatter: 
Dato:  01-07-2005 17:28
Hvad står DR, DS og DH for
0
0
Svar på denne tråd

Master J
Forfatter: 
Dato:  01-07-2005 18:03
Det kommer jo helt an på hvilken racce du er indenfor - det er jo ikke alle, der avler DV ;-) ...og nu ved jeg jo lige, at Mariska også har knabber...

DR = Dansk Register - En dv-hoppe der er kåret med 5 i helhed

DS = Dansk Stambog - En dv-hoppe der er kåret med 6 el. 7 i helhed

DH = Dansk Hovedstambog - En dv-hoppe der er kåret med 8-9 el. 10 i helhed...

Det behøver jo så ikke lige være en DV-hoppe - men det er det en hest bliver kåret i, når den kåres i Dansk Varmblod.

Hilsen
Tina
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider