Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

araberblanding,hvilken hingst?
Forfatter: 
Dato:  28-06-2005 21:15
Jeg er ejer af en araberblandings hoppe på 147 stg. Jeg vil gerne have føl på hende senere hen, men er meget i tvivl om hvilken race hingst jeg skal vælge.
Jeg har ikke den store viden heri mht temperament, udseende, helbred mv. Men ønsker selvfølgelig et sundt og rask føl, men gerne med lidt mere højde.
Min egen er som følger.
5 år.
gråskimmel
opmærksom, tiltider varm i temperament.
ca 350 kg.
Jeg vil jo gerne med en fuldblodsaraber hingst, men er det klogt at vælge en tung hingst som tinker ell. lign?
Mvh Mette
0
0
Svar på denne tråd

den blanding
Forfatter: 
Dato:  28-06-2005 21:59
opfordre jo næsten af sig selv til at vælge en DSP hingst.
Evt. en DSP kåret New Forest.

DV hoppe, 6år efter Willemoes sælges, se mere på præsentation. Hoppen står efter 1/7 på Langeland.

x...x...x...x...x...x

Følg med i DM dressur for Seniorer den 7-10 Juli

DM Dressur 2005

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor det?
Forfatter: 
Dato:  28-06-2005 22:06
Hvorfor opfordre denne blanding til det? Hvad begrunder du det med?
Mvh Mette
0
0
Svar på denne tråd

Mere højde?
Forfatter: 
Dato:  28-06-2005 22:37
Jeg har ikke nogen fordomme over for små heste på 150cm+, men det mest økonomisk sikre valg ville da klart være en pony hingst. En pony er klart mere værd ved videresalg, end en hest på 155cm. Jeg tror det er derfor Jytte foreslog en DSP hingst. Du kan evt. kåre din hoppe i Dsp, det kunne da blive et totalt lækkert føl.

Hvis du er interesseret i at bruge en hest, så ville jeg foreslå frederiksborger, quater eller p.r.e
Vrinsk fra Johanne og heste-pjokket

En rigtig hest behøver ikke logo på røven
8-) ;-D 8-)

Vi savner dig stadig
Daisy

0
0
Svar på denne tråd

ja....
Forfatter: 
Dato:  28-06-2005 22:48
selvfølgelig. Jeg havde ikke lige tænkt på den økonomiske side af det. Det interresere mig heller ikke, men det var da jo nok det hun mente.... jeg er bare lidt langsom i opfattelsen. Kan Jeg kåre min i dsp? Hvordan det? Krav?
Ja undskyld alle de spørgsmål.... :-)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  28-06-2005 23:17
helt klart du skal stille din hoppe til kåring i DSP :-)

Du kan læse mere på DSPs hjemmeside.

Og så evt. som Jytte foreslår, bruge en DSP kåret hingst, dem kan du også se på hjemmesiden.

- Trine

Købes: Hundehvalpen Silver, alle 4 film! Skriv en mail!

2 dejlige ponyer sælges, se mere på min hp.

Stald Rosenkilde
0
0
Svar på denne tråd

min mening
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 00:07
det med at bruge en koldblod syntes jeg vil være synd! du har en rigtig fin lille hest der. Hvad med at lytte til rådene og få hende kåret i DSP og så bruge en af deres ? stutteri Bjerregård tilbyder også bedækning ved deres super flotte Wales hingste hvis det var noget? altså hvis du er bange for at få en for følsom hest?
hilsen
Marianne
0
0
Svar på denne tråd

Penge eller ej
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 00:51
Med hendes størrelse, så får du nok ikke en hest der er større end 155. Og til eget brug, ja så er det altså næsten ligegyldigt om den er 148 eller 155cm, det er små 10 cm cm vi taler om. En voksen kan sagtens starte stævner på en stor pony, den skal bare opklasses.

Og ja, din kan godt kåres i DSP
Vrinsk fra Johanne og heste-pjokket

En rigtig hest behøver ikke logo på røven
8-) ;-D 8-)

Vi savner dig stadig
Daisy

0
0
Svar på denne tråd

hvis du skal lave en pony
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 07:05

vil jer anbefale dig at gå i dsp foreningen emd din hoppe. få den kåret der og avl så med en af deres hingste.
der er god efterspørgsel på gode velredet dsp ponyer med god gang.

hvis du ønsker lidt mere højde og eventuelt en ridehest til dig selv kan jeg anbefale dig at bruge oldenborg hingste.

jeg har selv en lille hoppe. araberrace på kun 150 i stg, som med stort held har avlet gode rideheste der er avlet med oldenborghingste.
afkommene ligger fra 155 til 160 i stg.

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan

pony søger rytter
0
0
Svar på denne tråd

forregister
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 08:50
her er kravene til en forregister-hoppe:

§ 19. Kåring til forregister SFR kan finde sted for hopper med eller uden afstamning

Stk. 2. Ved kåringen skal der opnås en pointsum på mindst 50 af de i § 9 nævnte ti delkarakterer.

§ 20. Bilaget opdeles i tre afsnit der benævnes F1, F2, F3.

Stk. 2. Kun hopper kåret i DSP kan optages i forregistret.

Stk. 3 I afsnit F1 optages hopper uden anerkendt afstamning.

I afsnit F2 optages hopper, hvor moderen er optaget i F1 og faderen opfylder betingelserne for at blive optaget i DSP’s hovedafsnit.

I afsnit F3 optages hopper, hvor moderen er optaget i F2 og faderen opfylder betingelserne for at blive optaget i DSP’s hovedafsnit.

og jeg ville helt bestemt også vælge en
DSP-hingst

0
0
Svar på denne tråd

tusind
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 11:33
mange tak for svar og links.
Jeg tror desværre ikke lige min hoppe egner sig til kåring, men tak alligevel.
og tak for budende på hingstevalg.
Vil gerne modtage flere bud.
Mette
0
0
Svar på denne tråd

hvorfor ikke
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 12:46
Hun er da dejlig :-) Sætter lige dit billede ind

I øvrigt vil det være et plus for føllet et mor er kåret. Men du kan jo altid vælge at stille hende til kåring efterat hun har fået føl. Til den tid er du garanteret blevet bidt af det ;-)

Glemte at skrive før om dit spørgsmål om at bruge en tinker. I og for sig fint nok. I USA har man blandt andet krydset fuldblod med shire og fået nogle fine heste. Problemet opstår hvis man får et føl med tynde araberben og en tinkerkrop. Det hænger ikke sammen.

I øvrigt er et afkom efter en DSP-hingst ganske givet mere værd.

0
0
Svar på denne tråd

DSP eller pinto
Forfatter: 
Dato:  04-07-2005 10:20
Jeg synes også det er en god ide med DSP - og en anden mulighed er pinto.
Nu ved jeg ikke hvor meget araberblod (ox) din hoppe har, men hvis hun er mindst 50% ox araber, så kan hun fremvises og registreres som pinto-araber.
Hvis hun ikke har nok ox blod, så kan du måske vælge en hingst som har nok til, at føllet bliver mindst 50% - så kan føllet vises og registreres som pinto-araber.

Der er pinto-araber shows i jylland samt på sjælland i august.

0
0
Svar på denne tråd

Du skal
Forfatter: 
Dato:  05-07-2005 08:54
først tage stilling til hvad du vil avle.
En pony, eller en hest.
Dernæst syntes jeg du som de andre du skal stille sin hest til kåring i DSP, og på den måde får registret afkommet.
Mht. valg af hingst har du jo vide muligheder.
Du kan vælge en lækker ponyhingst, Personligt ville jeg finde en New Forrest eller en OX araber at sætte på hende hvis jeg ville avle en pony/ lille hest.

Ville jeg avle en størrere hest ville jeg nok vælge en Trakhener eller en Hannoveraner.

Du finder jo hingste i alle prislag, farver og størrelser så det er bare at kigge dig lidt rundt.
Leasingaftale tilbydes af FuldblodsAraber (OX) som avlshoppe

Bedækning tilbydes ved Ox Araber hingst i det Nordjyske evt. på hoppens adr.
Ox-Arabere.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider