|
|
| Linie avl VS indavl |
| Forfatter:  |
Sillefisk |
| Dato:  |
27-06-2005 15:43 |
|
Hvornår er det linie avl, og hvornår er det indavl?
Ofte ser man jo både morfar og farfar som den samme.
eller far og oldefar.
eller far og morfar.
men hvornår går det ind under linie avl, og hvornår er det indavl?
Far og morfar = det må da være indavl, men er det også det i avlsøjemed?
Og 2 søskende kan man jo godt regne ud er indavl.Kat 3 pinto pony sælges el. udlånes. Hoppe 11 år. Rødbroget. LA/MB spring. LB dressur.
Pris: 15.000 kr. udlån: gratis. Billede på præs.
Kat 3 Dartmoor vallak. 5 år. Skimmel. Fuld stamtavle, brandmærket og har hestepas.
Spring og dressur. STOR udstråling. Gode gangarter. Selvgående i god holdning.
Pris: 9.500 kr.
Tilridning tilbydes af tidligere berider elev, konkurrencerytter og avler.
Ordnede forhold med gode faciliteter.
Kat 3 pinto pony sælges el. udlånes. Hoppe 11 år. Rødbroget. LA/MB spring. LB dressur. Pris: 15.000 kr. udlån: gratis. Billede på præs.
Kat 3 Dartmoor vallak. 5 år. Skimmel. Fuld stamtavle, brandmærket og har hestepas. Spring og dressur. STOR udstråling. Gode gangarter. Selvgående i god holdning. Pris: 9.500 kr.
Tilridning tilbydes af tidligere berider elev, konkurrencerytter og avler. Ordnede forhold med gode faciliteter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der var noget |
|
|
på et tidspunkt om indavl - linie avl.
Er det i 1. og 2. generation er det indavl er det i 3. og længere ude er det linie avl
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og så er der også lige |
|
|
"tommelfingerreglen" at linieavl er når det går godt og indavl er når det går skidt.
mvh
Vipse>
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meget forskellige |
|
|
definitioner af det.
1. Indavl og linieavl er det samme og er, når to individer, der er tættere knyttet til hinanden genetisk end populationen generelt, krydses. Spooky, men det betyder vel at en krydsning er indavl indenfor en race men ikke indenfor en anden hvis der er mere tradition for indavl i det sidste tilfælde.
2. Indavl = avl på far/datter, mor/søn, søskende og halvsøskende dvs. 25% eller mere, og linieavl er avl på hunde hvor indavlsprocenten er på mindre end 25%.
3. som det første indlæg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så hvis... |
Sillefisk |
27-06-2005 22:55 |
|
SÅ hvis farfar er den samme som mormors far er det så indavl?
Og farfar samme som morfar?
Kat 3 pinto pony sælges el. udlånes. Hoppe 11 år. Rødbroget. LA/MB spring. LB dressur. Pris: 15.000 kr. udlån: gratis. Billede på præs.
Kat 3 Dartmoor vallak. 5 år. Skimmel. Fuld stamtavle, brandmærket og har hestepas. Spring og dressur. STOR udstråling. Gode gangarter. Selvgående i god holdning. Pris: 9.500 kr.
Tilridning tilbydes af tidligere berider elev, konkurrencerytter og avler. Ordnede forhold med gode faciliteter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sådan her... |
|
|
citat - "tommelfingerreglen" at linieavl er når det går godt og indavl er når det går skidt.
Synes det er sådan en åndsvag (no offense vipse) regel. Indavl/linieavl er et rigtig godt redskab for den erfarne avler, som har forstand på hvad han/hun laver.
Indavl er KUN når far/datter, mor/søn og HEL-søskende krydses. ALT andet er linieavl.
Der er rigtig mange gode eksempler på begge dele, især indenfor araberavlen.
Stine.
> Fotografering tilbydesKontakt mig på min mobil eller skriv en mail og jeg sender dig nogle eksempler, på billeder, som jeg har taget. Jeg kører gerne i hele DK. Smile - it's the second best thing you can do with your lips!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej...... |
|
|
Så er det linie avl..
Linie avl skal absolut kun laves på de allerbedste hingste,da både de gode som de dårlige ting ved hingsten går igen mange gange..
Min plag er linie avlet på elite trakehnerhingsten Ibikus,idet han er morfar på begge sider af hendes far,samt oldefar.
Han er 2 * oldefar på hendes mor side..
Så alt i alt har hun Ibikus 5 gange i sin stamtavle..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ibikus |
|
|
Linieavl på Ibikus kan vel ellers være farligt pga parallelforskudte knæ/piber?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her en |
|
|
hoppe der vist kan kaldes linieavl..
hun har Solist i 3. 4. og 6. led..
synes selv hun er en skøn hoppe.. men jeg kan efter at have set billede af Solist godt se hvad der slår igennem der.. TYPEN.. hun er lidt gammeldags af type.. men ellers er hun virkelig godt ridebar,,.. en kanon skøn hest at være på ryggen af... men nu ved jeg at både hendes mor og far er nemme og ridebare heste...
så trods typen har hun virkelig andre kvaliteter...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i dette tilfælde |
Sillefisk |
28-06-2005 10:04 |
|
Kortsagt:
Hvis far er den samme som morfar og afkommet er godt, så er det altså ikke indavl, men linie avl *S*
*S*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sillefisk... |
|
|
...Det kan godt være du skriver det ironisk - ved det ikke, men om afkomemt var godt eller dårligt ændrer ikke på at det er INDAVL hvis far er sat på datter.
Hvorfor er indavl sådan et "fy"-ord?
Det er ikke INCEST - vi taler IKKE om mennesker.
uhhh hader den der: "hvis det gik godt er det linieavl"
Stine
> Fotografering tilbydesKontakt mig på min mobil eller skriv en mail og jeg sender dig nogle eksempler, på billeder, som jeg har taget. Jeg kører gerne i hele DK. Smile - it's the second best thing you can do with your lips!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stine11 |
Sillefisk |
28-06-2005 10:53 |
|
Hej Stine
det var en hentydning til den kommentar vipse (længere oppe kom med).
Men har bemærket at der er forksel ¨på hvornår det er havd afhængig af hvem man spørg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min følle |
|
|
er vids det man kalde linie avl, hun har Absats i 3. 4. 5. generation, hendes mor har det i 2. og 4. og don Juan har ham i 3.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|