Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

farve spørgsmål (billeder)
Forfatter: 
Dato:  16-06-2005 14:57
Jeg har nogenlund styr på hvad sker med dilute, skimmelt, men ikke nå man kombinere det i det samme hest. Denne hingst åbenbart inholder både dilut og skimmel (hans far har lavet flere cremelloheste). Han var født brun.

Og med et rød hoppe har lavet denne føl:

Hvordan kan det lad sig gøre? Jeg vist ikke at et skimmelt hest kunne bær et dilut gene...men det kan det åbenbart?
-Lisa
0
0
Svar på denne tråd

hvad er
Forfatter: 
Dato:  16-06-2005 15:00
hvad er et dilut gen?? Har aldrig hørt det udtryk før

0
0
Svar på denne tråd

dilut faktor
Forfatter: 
Dato:  16-06-2005 15:03
Det er det som giver buckskin, dun, smoky black, palomino, og når et hest få det fra begge forældre bliver det cremello (BEC) eller perlino.

-Lisa
0
0
Svar på denne tråd

ved ik noget om det
Forfatter: 
Dato:  16-06-2005 18:23
Men det er godt nok en sej farve:)
0
0
Svar på denne tråd

hvorfor skulle den ikke kunne have det?
Forfatter: 
Dato:  16-06-2005 19:35
jeg forstår bare ikke den er født brun. og jeg forstår helle rikek at føllet ser så BEC agtigt ud, den kan jo kun have fået et gen da moderen var rød.

Med venstre hånd
Line og Calano

Jumping is the balance between body and soul

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

Forveksling
Forfatter: 
Dato:  16-06-2005 19:45
Den er jo nok ikke født brun men det man i C-avlen kalder brun dun og ellers mørk buckskin. Der findes i C-avlen enkelte dun der er så mørke at det først er når de avler BEC-føl at farven erkendes.

Men ja, den kan da sagtens have anlæg for både Cream(eller Dilution) og Skimmel.

0
0
Svar på denne tråd

føllet ej BEC
Forfatter: 
Dato:  16-06-2005 21:00
Til Line !

Godt nok er fællet meget lys i pelsen, men den er mørk i hale og man, samt om mulen og øjne, det ville den ikke have været hvis den var cremello, så havde den haft lyse blå øjne, man og hale ville have været hvide, og den ville have været mere lyserøde ved mule og rundt om øjene. Men den er helt klart dun (buckskin ). Skimler kan gå bære cremegenet, men det er ikke altid man kan se det. Det samme med mange buckskin, de syner også brune, lige indtil der dumper et føl ned som er tydlig afbleget, palomino eller cremello.

Se bare den svenske varmblodshingst ( Ravell 959), den var først registreret som m.brun, men så dukkede palominoafkom op.
0
0
Svar på denne tråd

Det vil bliver spændende
Forfatter: 
Dato:  16-06-2005 21:07
fordi dette skimmelt er hingsten jeg har besluttet mig at brug til Abaza i år og hun er rød. Hvad tror I er farve muligheder for afkommet?

mvh, Lisa

p.s. Jeg valgt ham før jeg vist at han kun giver dilut, så jeg skal det var ikke på grund af farven. Men hvor deligt hvis det er et palomino eller buckskin føl...
0
0
Svar på denne tråd

Han er lækker!
Forfatter: 
Dato:  16-06-2005 21:34
Er det en ægte Akhal Teke? Han er sørme en smuk hest.
Ligemeget hvilken farve føllet får skal det nok blive rigtig smukt.

Ja, farvemæssigt har du jo lidt muligheder ;-D

12,5% brun
12,5%Buckskin
12,5% Rød
12,5% palomino

og derudover 50% chance for at føllet udover dets grundfarve bliver skimmel. Hvad hedder hingsten?
Vrinsk fra Johanne og heste-pjokket

En rigtig hest behøver ikke logo på røven
8-) ;-D 8-)

Vi savner dig stadig
Daisy

0
0
Svar på denne tråd

Hingsten
Forfatter: 
Dato:  16-06-2005 21:51
hedder "Gargantua" som er godt nok en af hesteverdens dårligeste navne :-P Han er renracet akhal tekiner. Han er "kun" 158 cm, men hans far, som hedder "Gigant" var godt nok gigant for racen - 172 cm.

Hans temperament skulle være så fantastisk at det er et 12 årig dreng som rider ham til spring og dressur stavner. Han deltager også i distancestavner.

Hvordan vil en skimmelt palomino ser ude? Interessant mulighed...

mvh, Lisa
0
0
Svar på denne tråd

Halsen
Forfatter: 
Dato:  17-06-2005 07:59
Sikkert et dumt spørgsmål, men hvorfor har så mange Akhal Tekhinere nærmest "kamelhals"? Synes mange af dem på billederne har en frygtelig hals. For rejst, hovedet lige vejret, ned med ryggen og med mega underhals. På nogle af billederne ser det nærmest ud som om fremviseren forsøger at få hesten til at stå sådan at underhalsen fremhæves? Ønsker man at racen ser sådan ud, eller er det noget man prøver at avle væk? Ja nu håber jeg ikke, at jeg fornærmer nogen, men for mig at se, vil det ikke være nemt at ride dressur på sådan en model?
0
0
Svar på denne tråd

Hvordan...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2005 08:39
kan en rød hest give et buckskin afkom?
Det troede jeg bare ikke den kunne, man plejer at sige at røde heste giver palomino føl?! Jeg har vist ikke set før, at røde heste får buck. hvorfor er der så ikke lige så mange buck som palomino?

Nogen forklaring?

Venlig hilsen

Fie ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Fie...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2005 08:53
En rød hest kan give buckskin afkom hvis "den anden part" er brun (eller evt sort - der skal selvfølgelig være et dilute gen i enten hingst eller hoppe).
Hvis det er hoppen der er rød, kan hun få buckskin afkom, hvis hingsten er brun med dilute = buckskin, eller som i dette tilfælde skimmel med buckskin som grundfarve (det må man vel gå ud fra han har, ikke?)
Du har ganske ret i, at en rød hest med dilute giver palomino, men en rød hest kan få buckskin afkom på nøjagtig samme måde som en rød hoppe og en brun hingst kan få brunt afkom.
Jeg har skrevet et lidt mere udførligt svar her Godt nok om rød og brun kan give sort, men princippet er det samme.

Fristelsen er til, for at man skal give efter for den

- Guy de Maupassant
0
0
Svar på denne tråd

Lisa jeg
Forfatter: 
Dato:  17-06-2005 10:07
Jeg er bange for at det bare vil blive en meget bleg palomino, der efterhånden blir hvid. Men jeg ved det ikke helt præcis.
Vrinsk fra Johanne og heste-pjokket

En rigtig hest behøver ikke logo på røven
8-) ;-D 8-)

Vi savner dig stadig
Daisy

0
0
Svar på denne tråd

Nå ok...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2005 10:26
Det er så fordi de fleste røde får tilført palomino hingst (eller omvendt :-P, det kan jo komme ud på et)at man ikke ser flere røde med buckskin afkom ved siden...
Det er jo klart at hvis man gerne vil avle palomino, så bruger man rød + palomino, og hvis man vil avle buckskin,, så brun + partner med creme gen.

Men med en rød hoppe, så får føllet et rødt gen og et brunt (fra den brune forælder?!)og det er så den kombination der er her eller hvad? Så tror jeg måske jeg har fattet det!

Venlig hilsen

Fie ;-)

0
0
Svar på denne tråd

for at
Forfatter: 
Dato:  17-06-2005 10:37
.. få farven rød skal du have to røde gener.

Hvis du for eksempel tager en sort hest og parrer med en rød kan du få et rødt føl, hvis den sorte bærer rødt skjult (og giver det videre).
Hvis den sorte er homozygot vil du få et sort føl, fordi sort dominerer over rød.
Det svære kommer så hvis den røde bære agouti-genet skjult (agouti er det gen der gør en sort hest brun).
Hvis så føllet har fået sort fra far og rød plus agouti fra mor. Så bliver det brunt og ikke sort :-P
så mulighederne er i teorien:

sort
rød
brun

Hvis du tager en brun hest og en rød hest og parrer dem har du cirka det samme. Den brune kan bære rødt skjult så du kan få et rødt føl hvis den giver genet videre. Men du kan også få et brunt føl hvis den brune hest giver det brune gen (altså sort + agouti) - fordi du skal have rød i dobbeltdose for at få et rødt føl.

så mulighederne er også her

sort
rød
brun

Giver det mening?
0
0
Svar på denne tråd

Ja, ja, ja
Forfatter: 
Dato:  17-06-2005 11:52
JEg tror faktisk jeg fatter lidt af det nu! Jeg har haft en smule forståelse for farveavl, men aldrig sat mig ind i hvordan de forskellige grundfarver opfører sig overfor hinanden( øhhh lyder det ikke lidt selvmodsigende :-P)
Jeg har dog vidst at en rød hest bærer på to gange rød gen.

Venlig hilsen

Fie ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider