Hver gang du bruger en hvidfødt knabstrupper - hvadenten det er en hoppe eller hingst, skulle du være garanteret pletter.
Derfor er det blandt flere et stort ønske at få en hvidfødt hest, idet du faktisk kan bruge denne til avl med stort set alt, og du vil altid få pletter af større eller mindre omfang.
Tag f.eks. et kig på Sanders Bounty og Sanders Califf (ejer Jenda Sanderson, har præs. her) - de er begge efter en hvidfødt hoppe og med DV-hingste (den ene fuldblod) som far.
Blance bliver som oftest bedækket med en ensfarvet hingst, da der findes nogle svagheder ved de hvidfødte afkom, som Jenda gerne vil undgå at "videreudvikle" ved at avle efter hvidt på hvidt. Blance er efterhånden en ældre dame, og hun er næsten blind pga. hun er hvidfødt.
Hvis man bruger en helplettet hingst på en hvid, vil der være en risiko for at udtynde farven en hel del...
Nej, jeg kender ikke Bolero andet end ud fra billeder. Nu sidder jeg i KNN-bestyrelsen og derfor også sammen med Kristian som ejer Bolero. Så har også set nogle lidt sjove billeder af ham
Knabstrupperskuet på Baunehøj er hoppekåring, føl- og plagskue samt hingsteforbesigtigelse. Men nu er jeg godt nok lige kommet meget i tvivl om, hvordan det er mht. EU-hingste. Hvis Bolero havde været kåret i DK (kun kåret i Tyskland) havde du helt sikkert kunne fremstille dit føl til følskuet, hvor den ville få en eksteriørbedømmelse - lige som DV's følskuer.
Men jeg er i tvivl om hvordan det er med Bolero, når det heller ikke er en knabstrupperhoppe, som er moder.
Men jeg skal gerne lige prøve og undersøge det nærmere med en nærlæsning af reglerne.
For at kunne fremstille til skuet, skal man i øvrigt også være medlem af foreningen.