Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

hvornår skal hingste skilles ad?
Forfatter: 
Dato:  10-06-2005 19:43
Hejsa

Jeg har to hingsteplage til at gå sammen. De er begge et år. Den ene er 120 i stg. og den anden er vel 75 i stg.
De leger og slåsser for sjovt, men hvornår ville I skille dem ad? Er jo bange for at den lille kommer til skade.
Den store er meget hingstet og det er den lille slet ikke.

Hilsen
Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har erfaring...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2005 19:55

... og det gode erfaringer, men hingste der går sammen til de er minimum 4 år.

De passede sig selv, legede og hyggede sig. Vi kunne tage den ene fra, og stille den tilbage senere, uden at der var problemer.

Men det skal lige siges, at nogle af hingstene havde prøvet at bedække, og det gav ingen problemer.

Min hingsteplag, kom som åring, ind i en gruppe med 3 2-års og 2 1-års. De 3 2-års havde altid gået sammen, og de 2 1-års havde været i flokken i små 14 dage. Min åring kom ind, og ud igen i løbet af 2 dage, da de var efter ham.
Men da de kom på fold, prøvede vi igen, da han så ligesom kunne komme væk, og i løbet af 2 måneder avancerede han til at være "højre hånd" for anføren.

Men jeg syntes sagtens du kan lade dem gå sammen. De kender jo hinanden. Og hvis du holder øje med dem, så kan du jo skille dem af, hvis du føler at det er for voldsomt.

Held og lykke med det.

** Trine **

Leder du efter data på en heste eller pony? Så prøv at kontakte mig. Jeg har adgang til HesteData og hjælper gerne...

0
0
Svar på denne tråd

Vær opmærksom på at...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2005 21:14

...Såfremt de leger voldsomt, kan det ende med at de bliver overfølsomme med deres ben, altså at de bliver svære at tage ben på da hingste normalt leger "OP og ned" legen (stejle og derefter hurtigt ned og nappe i ben/på knæ mv.)- de napper også ofte hinanden i haserne osv.

Men udover det er det sundt for dem at gå sammen, og når de er vokset op sammen burde de kunne gå sammen i mange år...dog skal du naturligvis altid være meget opmærksom på at det fungerer imellem dem.

Held og lykke med det...;o)

Mvh.

-------------------------------------------------------

OX Fuldblodsaraberheste med international Multi Champion afstamning sælges !

Vi har bred kontakt til mange andre stutterier i DK.
Og vi hjælper gerne (Gratis naturligvis) med at finde den helt rigtige araberhest !!!

Mvh. The Arabian Stud Dk.
0
0
Svar på denne tråd

ingen problemer ...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2005 21:22
Hejsa.

Min 2-års hingst går sammen med en 3-års og de har gået sammen i lidt over et år. Der har ikke på noget tidspunkt været problemer og de deler stadig boks.
0
0
Svar på denne tråd

Hej Hanne
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 08:11
Vores hingst gik sammen med 2 andre brødre og en lille haffer, der hvor vi købte ham fra. Han kom herop sammen med den ene bror( Hingst) som jeg tilred og den kom så retur til ejer. Så skulle den anden bror komme herop forat blive tilredet. Han var imellem tiden blevet vallak. Zafir o ham kendte jo hinanden , har gået sammen i 3 år. Men i guder hvor de dog hadede hinanden! de kom op at sloges med det samme , kunne slet ikke være i samme stald. Og det var efter en adskilles på 2 mdr.
Vores hingst går sammen med 2 hopper og hans føl idag. Han har også haft vores vallak på folden, men da valla( Vallakken) er en fjog, der provokere og ikke vil vise underdanighed så får han nogen knubs indimellem..
Ellers har de rigtig stor glæde af hinanden, og det vil dine også få.I alle destalde hvor jeg har arbejdet har hingsteplagene haft rigtig god gavn af at gå sammen og lege.
Hilsen
Marianne
0
0
Svar på denne tråd

Hingst
Forfatter: 
Dato:  13-06-2005 18:49
Du kan lade dine hingste gå sammen så længe de ikke slåsser for alvor, hvilket de usandsynligt vil gøre, hvis de ellers har masser af plads.

Jeg har set en 14-årig avls-hingst gå sammen med en 5-og 7-årig brugshingst. den 7-årige har også prøvet at bedække. De havde en stor fold med en løsdriftsstald tilknyttet. Hvis de ikke gad hinanden var der mulighed for at være sig selv. Dette kan lade sig gøre med stort set alle hingste, så længe de vænnes til det fra de er små. Har dog set nogle hingste som er blevet lukket sammen selv efter mange års "alene-færden". Så længe der ikke er hopper i nærheden, og så længe de har masser af plads, skal det nok gå *s*

Håber du kan bruge nogle af alle disse råd du har fåe fra mig og de andre.

Mvh Anette
0
0
Svar på denne tråd

avler råd...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2005 01:25
vi har lige hentet min venindes hoppe hos en avler idag han sagde at hans hingste gik sammen altid pånær i bedækning sæssonen det var helt klart det bedete for dem. De ville se hinanden som konkurrenter hvis de gik sammen i bedæknings sæsonnen. så mit råd ville være at lade dem gå sammen så længe de er "intakte". :-) det giver dem nogle gode reflekser og muskler ved at de går og leger.

pøj pøj her fra.!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider