|
|
| Blære blære :-) |
|
|
Jeg bliver bare lige nødt til at fortælle jer, om min dygtige Pangaya!
Han er 6 uger gammel her på torsdag. Han er en værre lille snakke-gøj, elsker at blive nusset og striglet, og alting er bare så spændende! Han kan løfte ben, røres over alt, have tæpper liggende på ryggen og helt over hovedet uden at sige noget til det. Og træktovet kan bindes rundt om ham på alle mulige leder og kanter, han er da ligeglad!
Og jeg kan tage mor ind fra fold og ride tur på hende, og lade ham stå sammen med lege-onkel og tante på folden, det synes han bare er rigtig hyggeligt!  Og kan trækkes alene til og fra fold, han følger bare ligeså pænt med. Hvis han stopper, så skal man bare lige tage i tovet, så følger han med igen. Og hvis han vil løbe, så holder man bare lidt igen, så sætter han i skridt igen! Ihhh, hvor er han bare dygtig!
Jeg er bare så stolt af ham! Han er så nem! Han kan også bindes på staldgangen og man kan vaske ben og hale med børste og svamp, han har aldrig lagt ben an til at sparke. Dog er han ikke glad for vandslangen endnu!
Desuden havde jeg min massør ude og massere Fiona, og hun var virkelig imponeret over både Fiona og Pangaya! Hun havde aldrig set en hoppe, der med et 5 uger gammelt føl var så tryg ved, at han bare rendte selv rundt i hele stalden og skulle undersøge det hele, og at Pangaya var så snaksagelig og helt tryg ved al berøring.
Blev bare lige nødt til at blære mig lidt  Håber ikke jeg er alt for strenge at høre på...
Og uhh, hvor er han blevet stor! Han kan passe sin føl-grime nu! Jeg vil lige have taget nogle opdaterede billeder idag og have målt ham...
Hvordan er jeres føl at have med at gøre?
Mvh. Maja, Højbo's Fiona og Skov's PangayaHUSK; Et bid er aldrig stærkere end den hånd, der holder tøjlen! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dejligt... |
|
|
det er dejligt når de er så nemme
Hende den røde har jo kunne passe følgrimen lige fra fødsel  , hun er også en være snakke gøj og hvis der ikke bliver snakket med hende kravler hun nærmest op på skødet af en.
Ham den bette er derimod mere reseveret, det er næsten kun mig der kan komme helt hen til ham. Han er også lige vokset nok til at kunne passe sin baby grime.
Jeg har desværre ikke fået trænet så meget med mine endnu at de kan gå fra deres mødre endnu, men derud over kan jeg røre dem over alt samt løfte hove...
Er Fiona snart klar til kåringerne ?
Det bliver rigtig spændende ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| metjen |
|
|
Ja, det er bare rigtig rart med sådan en nem lille én!
Jeg er i fuld gang med Fiona igen! Hun har lige holdt lidt pause her, for hun har ikke været helt rengående pga. muk. Hun får altid muk, når hun kommer på døgnfold, hun reagerer voldsomt på at der er fugt i græsset om natten! Det er mega irriterende! Men jeg er ved at have styr på det nu... Det er jo fedt at skal ordne hver dag hele sommeren, hun har til gengæld aldrig det mindste om vinteren...
Jeg har prøvet at forklare Pangaya, at det behøver han absolut IKKE at arve efter sin mor!
Ellers er Fiona faktisk blevet rigtig flot allerede, synes jeg. Min massør var imponeret over, hvordan hun allerede så ud, så det er jo dejligt! Så håber det kommer til at gå nogenlunde til kåringerne...
Mvh. Maja, Højbo's Fiona og Skov's PangayaHUSK; Et bid er aldrig stærkere end den hånd, der holder tøjlen! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dygtig følle |
|
|
Det er godt nok en dygtig lille en du har der. Mit føl er fra 2. maj, og er også rigtig nem, kan løfte ben og røres overalt ligesom din. Han er også sød til at blive trukket med, men det har jeg også gjort fra dag 1, da han er meget selvstændig! Jeg har dog ikke haft dem skilt ad endnu, men regner med at jeg vil til at i gang med hoppen igen snart, hun skal nemlig også til kåring i sommer.
Lod du dit føl stå sammen med foldkammaraterne de første gange du var ude og ride, eller havde du ham med? Er lidt i tvivl om hvordan jeg skal starte op, så gode råd modtages med kyshånd
Er helt misundelig på din palomino følle, min er efter Heimdals Happy Hero, som er palomino, men følle blev desværre rød. Men udover farven er han bare fantastisk dejlig, kan ses på min præsentation.
Knus Nulle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nulle80 |
|
|
Ja, det er godt nok en dejlig følle du har! Lidt ærgeligt med farven, når man gerne vil have en "guldhest", men sådan er det jo...
Jeg har redet min hoppe siden Pangaya var ca. en uge gammel. Jeg havde ham bare med omme på ridebanen, som jo selvfølgelig var lukket. Så fiste han bare rundt og lavede badut-spring og undersøgte det hele. Desuden var det ret spændende, at der stod får lige ved siden af ridebanen, Pangaya så ud som om han tænkte: Meget mærkelige væsner, de der!
Før jeg begyndte at ride Fiona havde jeg egentligt forestillet mig, at Pangaya bare skulle lære at stå selv i boksen, men det opgav jeg efter 2 forsøg. Han stejlede simpelthen bare over bokslågen, og så hang han jo der og sprællede!
Så kom han med på ridebanen! Og Fiona koncentrerede sig bare om at blive redet, selv om Pangaya redte og lavede ballade, så det var jo nemt.
Grunden til, at jeg ikke lod ham stå hos de andre heste fra starten var, at han var 4 uger gammel inden han overhovedet fik lov til at snakke med de andre heste for Fiona, hun er meget strid! Men så snart han fik lov til det, så prøvede jeg at trække Fiona i stalden og ville skynde mig ned efter Pangaya, men han var sgu ligeglad! For så havde man jo fred til at lege med onkel og tante!  Og så lod jeg ham stå. Han kalder på Fiona, men det er det hele. Han går stille og roligt, med mindre han leger tag-fat med onkel...  Og han ligger også og sover hos de 2 andre. I starten var det jo bare lige 20 min. og så hentede jeg ham op i stalden, så snart jeg havde Fiona inde i stalden igen efter ridning. Nu kan jeg have dem skildt i 1 1/2 time uden problemer.
Hvis dit føl har det godt med de andre heste på marken, så ville jeg ikke have betænkeligheder ved at lade ham stå hos dem fra starten, når han alligevel er ca. 5 uger nu, og hvis han er så selvstændig som du siger. Det er Pangaya nemlig også!
Men du kan jo se, om du kan bruge noget af denne lange smøre til noget...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for det |
|
|
Tak for dit svar Maja. Jeg tror jeg prøver at tage ham med de første gange, de er nemlig ikke lukket sammen med de andre endnu, men det skal de i løbet af ugen, så det bliver lidt spændende at se hvordan det går. Jeg tør nemlig ikke at lade ham stå inde i boksen, da jeg er ret sikker på han også vil prøve at springe ud ligesom din. Han er en rigtig lille kraftkarl, men det lyder det til din også er. Flot navn du har fundet til ham, betyder det egentligt noget? Det lyder rigtig godt. Knus Nulle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nulle80 |
|
|
Det lyder til, at de er ret ens vores to hingste-basser!
Jeg synes også selv det er et rigtig flot navn, men du griner når du hører, hvor jeg har det fra... Der er et diskotek i London der hedder det... Det er bare stavet sådan: Pangaea. Så synes jeg bare det så pænere ud med y. Og jeg har læst om det i Se og Hør! Så det er simpelthen historien bag navnet!  Det kan godt betale sig at læse Se og Hør!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pangaea |
|
|
Det er faktisk navnet på ur-kontinentet  Dengang det hele var klistret sammen...  Alle lande lå på en bunke og kunne ikke rigtigt løsrive sig.
Hilsen Lene
Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok alligevel!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen |
|
|
Ja der må jeg nok indrømme at jeg grinede lidt  Men det er da rart at vide at man ind imellem kan bruge sladderbladene til noget fornuftigt...
Jeg tror også at vores føller er ret ens, det er da skønt at have sådan en lille selvstændig en, så er de ikke så bange for den store verden. Selv om min Helios er meget fræk til tider, synes jeg alligevel han er meget lærenem.
Hvordan er Pangayas bevægelser? Og er han stor? Havde selv overvejet at bruge en cremello på min røde hoppe, men jeg synes at det føl jeg har fået i år er så godt, at jeg vil tage chancen og prøve med samme hingst igen. Det kunne jo være at jeg fik en guldhest næste gang... Men det bliver først næste år hun skal sættes i fol igen. Knus Nulle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen Nulle |
|
|
Pangaya var ca 103 cm, da han kom ud. Og nu her knap 6 uger gammel er han ca. 115.
Pangaya ser ud til at have ret meget spring i galoppen, og rigtig fint svæv i trav. Og i det hele taget meget smidig! Og det er meget af det fra Blue Pearl, for Fiona har ikke særlig meget gang. Desuden ville jeg gerne have forbedret Fiona's forparti, og Pangaya har fået en rigtig højtstillet hals og knap så stejl skulder som Fiona, så det jeg gerne ville have forbedret, det er i hvert fald blevet det med Blue Pearl. Og temperaments-mæssigt, der kunne jeg ikke forestille mig det bedre!
Kom forresten lige i tanke om, at jeg har ladet mig fortælle, at der også er et tøjmærke, der hedder Pangaya! Og så som Danmaskine siger, så er det åbenbart også et gammelt kontinent!
Hvor stor er din Helios? Og hvad med din hoppe? Fiona er nemlig kun 159 cm. Blue Pearl er målt til 169 som 3-års. Happy Hero, er det ham der er 172 eller er det Hamlet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helios |
|
|
Helios var ca 108-110 da han kom ud, og han er vokset rigtig meget allerede, har dog ikke målt ham igen, men det vil jeg lige prøve at gøre. Men alle der har set ham tror han bliver stor!! Happy er 171 og Hamlet er lidt mindre. Min hoppe er kun 160, så de hingste jeg skal bruge skal have lidt højde. Hun har heller ikke den vilde gang, bedst i skridt og trav, men mangler noget spring i galoppen. Hun har dog alligevel gået middelsvær med mig, så helt ringe er hun heller ikke.
Blue Pearl er da også rimelig høj så, troede faktisk ikke han var så stor. Kunne godt tænke mig at se den live engang. Knus Nulle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nulle80 |
|
|
Hold da op en ordenlig krabat han er så, ham Helios! Jeg håber bare på, at Pangaya bliver en mellem-ting mellem Blue Pearl og Fiona, altså ca. 164. Det ville passe mig fint!
Jeg kan helt klart anbefale dig, at komme ud og se Blue Pearl "live"! Da jeg var ude og se ham til åben hus, der var jeg solgt! Der vidste jeg helt bestemt, at det var ham jeg ville bruge på Fiona! Og jeg vil jo også gerne have noget højde på føllet, som du også ønsker på dine!
Og Blue Pearl kan jo godt nå at vokse et par cm endnu, hvis vi er heldige....
Så var jeg da ikke helt forkert på den mht. Hamlet og Happy...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stor dreng |
|
|
Ja han er en meget stor dreng han Helios, men det gør nu slet ikke noget, da jeg selv er ret høj 177, så jeg håber da han bliver noget højere end sin mor. Men det tyder det jo også på lige nu. Det er bare lidt underligt at han er så kæmpe, når nu moren ikke er ret stor, men han må klart været faldet ud efter sin dejlige far...
Har der været åbent hus ved Blue Pearl i år? Det har der vel, vi er jo ved at være ret langt henne på bedækningssæsonnen.
Knus Nulle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|