|
|
| Så har jeg fået føl! |
|
|
Hej.
Ja, så har jeg fået føl - født ca. 14.45.
Den ser helt frisk ud og har været oppe at stå/løbe lidt rundt, dog ikke fået noget mælk endnu.
Hvor længe må den gå uden at drikke?`
Et par timer eller tre?
Sidste år gik det ikke godt, og vi måtte flaske føllet op (samme hoppe), men i år ser det helt fint ud - bortset fra at følle endnu ikke har drukket.
Vi har holdt os helt væk - ladet naturen gå sin gang, og det ser jo altså også fint ud, bort set fra at den ikke har fået mælk endnu.
*** MÅSKE, og KUN måske, søger jeg er en ammehoppe, det vil tiden vise - jeg skriver herinde så snart jeg ved om følle må drikke eller ej hos sin mor, hvis ikke så søger jeg en AMMEHOPPE, bor i nordjylland, føllet er et stort ponyføl ***
- TrineKøbes: Hundehvalpen Silver, alle 4 film! Skriv en mail!4 lækre ponyer sælges, se mere på min hp.Stald Rosenkilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke drukket endnu... |
|
|
hmm jeg ville nok være bekymret nu hvis mit føl endnu ikke havde drukket eller søgt mod patten, da det er yderst vigtigt at det får råmælken.
har det været henne og søge og får det lov til det??? mvh
Mie
medlem af hyggegumpernes klub og singlernes madklub 2 stk. 1 års plage, røde m. aftegn, sælges, de er efter ox hopper og pinto hingst se billeder på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa.. |
|
|
nej den har ikke rigtigt forsøgt, den går en del rundt/springer rundt.
Den er skam frisk nok.
De steder den har rørt ved hoppen har der intet været - det får den lov til.
Somsagt er alt gået som det skal og hoppen våger over den som enhver anden hoppe.
Men nu går vi ud og prøver at hjælpe dem lidt på vej, så kryds lige fingre!
forresten, mit nummer er: 2259 7165
hvis der er nogle der har mistet føl, men somsagt ved jeg endnu ikke om det er nødvendigt - men hvis nu!
- TrineKøbes: Hundehvalpen Silver, alle 4 film! Skriv en mail!4 lækre ponyer sælges, se mere på min hp.Stald Rosenkilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de er krydset |
|
|
hej
jamen det skal jeg da gøre så, jeg håber at det går godt for jer
mvh
Mie
medlem af hyggegumpernes klub og singlernes madklub 2 stk. 1 års plage, røde m. aftegn, sælges, de er efter ox hopper og pinto hingst se billeder på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvordan går det |
|
|
har den fået mælk ??
Det er yderst vigtigt at den får råmælk hurtigst muligt og helst inden for en time (så vidt jeg husker)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| desværre.. |
|
|
det ser ikke ud til at fungere.
Hoppen vil ikke lade følle die, så det er IKKE godt.
Føllepigen er heldigvis ved godt mod, så jeg håber det går og at vi kan finde en ammehoppe til hende.
SKRIV/RING endelig hvis I ser/hører om nogle der har mistet deres føl!!
Bor nær brønderslev!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæge |
|
|
Hvis I ikke selv kan gøre noget, så prøv at få dyrlægen ud. Jeg har da et par gange haft hopper der ikke ville lade det første føl patte. Men en god brems på næsen, så plejer det at løse sig. Det kan skyldes 2 ting, enten er yveret ømt eller også er hoppen for glad for føllet, og så bliver yveret ømt.
Så der er ikke andet at gøre end at få taget fat NU!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte... |
|
|
det er hoppens ANDET føl!
Og tro mig, dyrlægen er skam tilkaldt - at vi nu har ventet i to timer kan jeg ikke gøre så meget ved, andet end at sige til ham han skal skynde sig!
Der er ikke så mange dyrlæger her i området på en søndag (de slår sig åbenbart sammen) så en længere fra kan alligevel ikke nå at komme før ham her.
Hoppen er meget øm ved yveret, så nu får en en sprøjte så det løber derfra, så kan det lette trykket!
Vi håber stadig der kan gøres noget, sidste år blev alt prøvet - intet virkede.
Så gav vi det én chance mere - det varjo hoppens første føl sidste år, men det ser ikke ud til at blive bedre, men vi bliver ved.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eftersom |
|
|
...I ikke fik løst problemet sidste år, så vil jeg stadig kalde det hoppens "første føl". Jeg vil stadig mene at med vilje og tålmodighed kommer man langt.
Og ellers så lad det for guds skyld blive hoppens sidste føl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| charlotte... |
|
|
Tro mig, dette ER hoppens sidste føl.
Vi ville bare prøve at give den endnu en chance, da den jo beskytter føllet som enhver anden hoppe. Og da den gjorde som alle andre (undtaget det med berøring) så blev vi og andre avlere enige om at det til dels var fordi hoppen var førstegangshoppe og fordi føllet var svagt.
Følle er heldigvis en sprællebasse i år, så den del er jo på plads.
Tja, vi prøvede meget længe sidste år, både med diverse dyrlæger, avlere og naturmedicin - intet virkede.
Hoppen ville bare IKKE lade føllet die eller røre for den sags skyld.
Har lige snakket med dyrlægen igen, nu er han på vej!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frejahoppe |
|
|
Først, tillykke med føllet - snyd du fik før jeg gjorde  Og så et hoppeføl som ligner Fatah... Holder stadig på det er en FRETAH!!!
Men æv at det ikke må die, giv lige Frejahesten en skideballe fra mig. Håber altså I får det til at die :/ Selvom Marquis jo da er superlækker alligevel
Ja når dyrlægerne kører vagtsamarbejde er det ofte dyrlæger langvejs fra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er der noget nyt ?? |
|
|
har det lile føl æangt om længe fået sin råmælk ?? ellersmå i malke det ud og give på flaske
Bitches have more fun
Helt nye golden dress bukser sælges. Billeder på præsentation
nyt bucas turn out light str 140, nye blå fuldskind, nyt rideregndækken mm. sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er meget |
|
|
vigtigt at føllet får drukket indenfor de første 6 levetimer ellers kan det ende med blodtransfusion - lyder lidt mærkeligt at den slet ikke prøver.
Mit sidste ankomne føl fra i år kunne ikke få fat i patterne, men han prøvede og prøvede det lykkedes ham først efter 8 timer, men så havde han også fået et par flasker af "reservemor".
Der var ogs¨å problemer med det første føl fra i år hoppen hvinede og sparkede hver gang føllet nærmede sig yvret, men problemet blev løst, som Charlotte også skriver med en brems.
Efter disse to "første tår" oplevelse i år undres jeg over hvordan de overhovedet klare det i naturen!
Held og Lykke med dit føl!
-Begge hingsteføl fra 2005 er tilsalg-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa, lidt nyt |
|
|
Hej
Så er der lidt nyt.
Rollo:
Tark, og ja - hun ligner sin farmand enormt!! Både farve og afteng
Limelight/Nete:
Jep, hun har fået sin råmælk!
Hun suttede også over det hele - slet ikke på den måde hun ikke prøvede. Hun er meget frisk, så det er slet ikke det.
Hun prøvede bare to gange på morfreja, men hver gang bakkede morfreja for uha - hun ville altså have følle oppe FORAN.
Dyrlægen kom så - efter laaang tids venten.
Han bedøvede hoppen og så kom følle ellers til patten. Men nej, hun var ikke lige så heldig, så vi malkede mælken ud og holdte sutteflasken oppe ved stålet for ligesom at lede hende på vej.
Anden gang vi gav hende den vej var morfreja vågnet temmelig og hun protesterede IKKE!! Stadig med sutteflaske mest, da føllepigen ikke rigtigt kan få ved pattespidserne.
Sådan bliver vi ved gennem hele natten og håber så at Freja bliver ved med at være sød og at føllepigen får lært at holde ved pattespidserne!
Lige nu ligger hun ude i boksen og sover efter al den mælk
Puh, jeg må indrømme jeg er mere positivt indstillet nu, for sidste år hjalp bedøvelse INTET - og bremsen? Den kunne man SLET ikke mærke var på hende, selvom den normalt får hende til at stå bomstille (f.eks. da hun skulle håndprøves).
Vender tilbage med mere senere, nu vil JEG have noget at spise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay....så |
|
|
er der nyt igen.
Da vi kom ud i stalden stod lillepigen og diede ved Freja - hold op hvor var det LÆKKERT at se!!
Så jeg er meget meget glad lige nu!
Hvad der har gjort forskellen fra sidste år til i år har jeg INGEN anelse om.
Den eneste forskel jeg og andre kan se, er at det her føl er frisk og frejdig 
Ham sidste år var en værre slatten dukke..
Så hold op hvor er jeg lettet - eller, jeg venter lige til i morgen med at være alt for lettet 
Men synes da det ser MEGET positivt ud nu 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tillykke |
|
|
jamen så har det jo en god slutning alligevel!! og i slipper for bøvlet med et flaskeføl!
hvad der har gjort forskellen er ikke til at vide men det kan godt skyldes at det føl i fik sidste år var svagt.
jeg har set det en enkelt gang ved vores ene hoppe, som ellers normalt er den perfekte og til tider for hysteriske  mor. føllet hun fik var temmelig svag og ville ingenting på trods af evige opmundringer fra hoppen og til sidst gik hun bare sin vej(han blev født ude) så de røg på boks i et døgn hvor vi de første 12 timer blev nød til at tvinge hoppen til at acceptere føllet, samtidig med at vi skulle holde føllet oprejst derefter kom han op og så gik alt fint.
mvh
Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mip20.. |
|
|
Hej
Mange tak - det går stadig helt kanont - vi var ude flere gange i løbet af natten, for det kunne jo være vi skulle hjælpe føllepigen over til patten, men nej - de havde selv fundet ud af det hele
Ja, det er også det eneste jeg kan komme i tanke om. Sidste år kunne vi så bare ikke få hende til at acceptere føllemanden.
Men måske hun har fået en anden slags bedøvelse i år? Jeg ved det ikke, men jeg er i hvert fald meget meget glad lige nu.
Som dyrlægen sagde så har hun det i sig - hun er meget bekymret for føllepigen, hun var bare "bange" når den nærmede sig hende bagtil.
Nu får den lov til at kravle under maven på hende (og nærmest vælte hende, for SÅ lille er hun nu heller ikke føllepigen hihi), så det er bare skønt!
- TrineKøbes: Hundehvalpen Silver, alle 4 film! Skriv en mail!3 lækre ponyer sælges, se mere på min hp.Stald Rosenkilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wow Trine |
|
|
Vil bare lige sige stort tillykke! Både med følle i det hele taget, men også med at Freja accepterede det! Det er bare helt super, du må godtnok være lettet! 
*Hvis forventningens glæde er den største, hvorfor må man så ikke glæde sig for tidligt?!* © VKH Palomino/arabere: Ibriiz Arabians!
Kandar til salg. Se min præsentation!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vinnie.. |
|
|
Hej!
Tusind tak - og ja, jeg er MEGET lettet!!
Og føllepigen kunne sagtens ligne en ren araber - så det klager jeg skam heller ikke over hihi 
- TrineKøbes: Hundehvalpen Silver, alle 4 film! Skriv en mail!3 lækre ponyer sælges, se mere på min hp.Stald Rosenkilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|