Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hjlæp!!!
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 10:47
hey:D
håber der er nogle dejlige mennesker, der vil hjælpe mig:P
min hoppe har haft vokspropper siden lørdag nu, men intet tegn på at hun har lyst til at fole, hun er ca. de der 11.måneder henne nu...jeg kan bare ik vente!!!
har lyst til at presse det stakkels føl ud i den store verden:) hvor mange dage er det normalt at de "går over" med vokspropper?
det er første gang jeg skal have føl, og er lidt i tvivl ang. det med vacc.
hvornår skal et føl have sin vacc. første gang? og anden gang?
håber virkelig i kan hjælpe...:)
MVH Pernille.... ;-D
0
0
Svar på denne tråd

der går nok ikke så længe
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 11:08
Man plejer at sige at når der er kommet vokspropper, så kommer føllet snart. det er helt normalt at en hoppe foler tre uger før tid, de kan også sagtens gå en måned over tid uden der sker noget ved det. Dagen efter gerne samme dag føllet er født, kan man få dyrlægen ud og sprøjte føllet mod "følsyge" det er nogle vitaminer der styrker føllets imunforsvar. Føllet bliver vacc. første gang når det bliver taget fra hoppen. Held og lykke med føllet
Linda
0
0
Svar på denne tråd

Sprøjter...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 13:23

Angående vaccinationer er det ikke nødvendigt at få dyrlægen ud, hvis alt ellers er gået vel, HVIS hoppen er blevet vaccineret ca en måned for folingen. Hvis det er lang tid siden hoppen blev vaccineret, skal dyrlægen ud indenfor de første 24 timer og give føllet en sprøjte. Først når føllet er seks måneder gammelt skal det vaccineres. Det er ihvertfald den besked, jeg fik fra dyrlægen. Mht vokspropperne, er det normale, at de foler indenfor et par dage, men har hørt om en, der gik 14 dage med vokspropper. Men jeg håber da snart, hun foler. Men med det vejr, vi har nu, er det nu nok også rarere at blive i mors varme mave...
0
0
Svar på denne tråd

Vaccination
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 17:34
er hoppen regel mæssigt vaccineret (sidste vaccination inden for ½ år), skal følle have 1. vacc ved fravænning (4-6 mdr) og 2. vacc inden for 4-5 uger efter.
E hoppen ikke vacc., SKAL følle have 1. vacc med det samme (helst) og så vacc hoppen også - hvornår den så skal have 2. gang må du snakke med dyrlægen om.

Selvom hun har fået vokspropper da det var varmt, så gemmer hun nok lidt på følle nu det er blevet koldt og vådt
0
0
Svar på denne tråd

Vokspropper
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 18:45
Jeg har også en hoppe der har haft megastore vokspropper i 3 dage. I alle de hestebøger jeg har læst, står der at når der kommer vokspropper går der mellem 6 og 48 timer. Det passer bare ikke helt, for den anden hoppe vi har gik i 4 dage med propper, og jeg har læst en del indlæg herinde hvor hopperne har gået i op til 14 dage! Jeg tror man skal se efter de andre tegn hoppen viser, som fx at de holder op med at æde, mælkeløb eller at de sveder.
Metjen skriver at de kan "gemme" på føllet fordi det er koldt i vejret, kan de virklig det?

Bettina
0
0
Svar på denne tråd

Dyrlægebesøg
Forfatter: 
Dato:  03-06-2005 05:40
Vi har altid dyrlæge til vores om formiddagen, efter de er født om natten. De får stivkrampeserum, hvilket måske ikke er nødvendigt når hoppen er vaccineret.

Men de får også penicillin forebyggende mod følsyge, som er en frygtelig sygdom, oftest med dødelig udgang. Dog kan man være heldig hvis føllet har fået penicillin forebyggende. Sygdommen skyldes bakterier, der kommer ind gennem navlen og spredes i hele kroppen. Derfor er en god navledesinfektion også et "must".

Til sidst får de Selen. DK er et af de lande der har mindst Selen i jorden/afgrøderne. Desuden er grænsen for tilsat Selen i foderet sat meget lavt. Så vi har et par gange haft føl med selen-mangel.

0
0
Svar på denne tråd

vokspropper
Forfatter: 
Dato:  03-06-2005 11:26
Ang. vokspropper så holder det altså ikke helt med 2 døgn. Den bog har min fjordhoppe desværre ikke læst. Jeg er ved at blive vanvittig af at vente på det lille føl og "fruen" har altså haft hele fem sæt vokspropper. De sidste i Mandags, dog var de helt små. Så velkommen i klubben til de utålmodige "bedstemødre". Håber for dig at din hoppe snart foler, inden du bliver lige så skør af at vente, som jeg er blevet. Hvergang jeg trasker ud på marken, kan man ligefrem se i øjenene på hesten at den tænker, "hende igen". Ha ha
0
0
Svar på denne tråd

Tak for hjælpen!!
Forfatter: 
Dato:  03-06-2005 18:29
tak for hjælpen:D
min lille dame vil stadig ik af med føllet,, men jeg prøver at være tålmodig:P
jeg tænkte lidt på om i kunne hjælpe mig med en lille ting mere, min hoppe er 75% oldenborg, faderen er en fuldblod.. hvilken race kalder man så føllet?
på forhånd tak:D
0
0
Svar på denne tråd

Tak for hjælpen!!
Forfatter: 
Dato:  03-06-2005 18:30
tak for hjælpen:D
min lille dame vil stadig ik af med føllet,, men jeg prøver at være tålmodig:P
jeg tænkte lidt på om i kunne hjælpe mig med en lille ting mere, min hoppe er 75% oldenborg, faderen er en fuldblod.. hvilken race kalder man så føllet?
på forhånd tak:D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider