Hej !!
Hvis jeg skulle ud og kigge på en ny hoppe, så ville jeg ikke kigge så meget på om der står DS eller DH, men der i mod på hoppen´s stamtavle. Om det er en gennemavlet hoppestamme med nogle avls eller ridepræstation i. Om hingste siden passer til hoppestammen, og hvad hoppestammen på hingsten har præsteret.
Jeg vil ti gange hellere avle på en DS hoppe med en super stamme end en DH hoppe uden den mest interesante stamme, eller for den sags skyld med en stamtavle der er bladet af alt muligt forskelligt. Hvis nu DH hoppen er efter en trakener, med holstener og hannoveraner på morsiden, hvad slår så igennem på mit føl ?? Det aner jeg ikke en disse om. Så hellere en renstammet trakener, eller holsten eller hannoveraner.
Jeg snakkede faktisk med Poul Graugaard om det for nogle år siden, og som han pænt sagde så avler hesten jo ikke bedre heste fordi der står DH på dens kåringspapir fremfor DS. Man rigtig gode hopper bliver faktisk kåret i DS som tre og fire års, fordi de ikke er fuldt udviklet i den alder.
En gammel avler, der har været med i det her "game" i mange år, har engang udtalt sig til os, at hvis man vil lave rideheste, så er det i orden at krydse en anden "race" ind, eks. hannoveraner på holstener, men vil man lave avlsheste, så hold din stamme.
Min holdning til at vi i Danmark ikke er så langt fremme i avlen, som f.eks. i Tyskland, er fordi det ikke er gået op for avlerne at hoppestammen er meget, meget vigtigt, og så skal man bruge den hingst der passer til sin hoppe, ikke den de andre 404 bruger fordi den nu gik fløj eller hvad ved jeg. Jeg brugte f.eks. forrig år en hingst der det år kun havde 19 bedækninger i landet, men mit afkom går da den dag i dag hos en hingsteholder som har stor succes.
Kort sagt, som avler ville jeg kigge på stammen, ikke kåringsgraden, som rytter ville jeg være fuldstændig ligeglad med hvem den var efter, så skulle jeg jo ride på den, og hvis den opfyldte mine krav som ridehest, så ku den for min skyld være et "hul i hækken"
Annette
|