|
|
| Hunde avl |
|
|
Hvilket forbund foretrækker du når du skal købe hund med papir ???
Jeg er lidt i vildrede om hvilket forbund jeg skal "knytte" mig til - vores hun er reg. i DDH (den danske hundeforening), men jeg har fundet en hanhund til parring som er reg i DKK (dansk kennel klub).
DKK vil godt flytte vores hun over i deres register, hele stamtavlen bliver bare slettet og det koster rimelig meget hvis jeg så skal kunne avle med vores hun i deres register.
I DDH kan jeg ikke finde en hanhund der tilbyder parring (samme race som min - golden retriver).
Og så er der jo forskellen på hvalpens pris når den bliver født (DDH - ca 4500 og DKK - ca 6000) har jeg ladet mig fortælle.
Og med den prisforskel vil jeg tro at det er lettest at sælge de "billige" ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hundeavl. |
|
|
Jeg syntes du skal prøve at spørge inde på Hundeportalen, der er der rigtig mange erfrane avlere.
jeg er selv hunde menneske. g min erfaring har sagt mig at folk går efter de hunde der er i DKK. Især efter der var et par hunde forbund der simpelhen blev slettet her for et par år siden, dvs at hvis din hund havde sådanne papirer kunne den ikke udstilles og derved kunne der ikke komme papirer på hvalpene.
Men prøv hundeportalen,jeg kender også en god retriver avler i Hobro du kan ringe og få en snak med , hvis du har lyst til det.
Hilsen
Marianne Olesen
Dejlig 2 års vallak sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan kun |
|
|
svare for mig selv; jeg ville aldrig eje andre hunde end hunde med DKK/FCI stambog.
Jeg ved ikke helt hvad jeg ville gøre i dit tilfælde. Jeg går ud fra at din tæve er avlsgodkendt og er sund og rask på røntgen med hofter og albuer, så de "praktiske" men meget vigtige ting er klaret.
Jeg kan forestille mig at selvom du lader din hund omregistrere til DKK, så vil du alligevel have svært ved at finde hanhund, for rigtigt mange vil ikke lade deres hanhund parre en tæve fra en anden forening selvom den er blevet optaget i DKK. Det skyldes dels at afstamningen slettes og man ikke ved, hvad der ligger bagud og dels at kravene i de fleste andre foreninger slet ikke er så stramme som i DKK, så man kender reelt ikke kvaliteten af det, der ligger i stamtavlen.
Du vil måske mene at hanhundeejeren kan være ligeglad, men hvis han/hun er seriøs og vil racen det bedste, så er man lige så kritisk med at anvende sin hanhund, som man er med at avle på en tæve. Jeg ville aldrig lade min hanhund parre en tæve fra et andet forbund selvom den var omregistreret til DKK og jeg ville heller ikke lade ham parre en hvilken som helst tæve med DKK stambog.
Jeg ved ikke hvad du skal gøre, men hvis du vælger at omregistrere hende til DKK, så undersøg lige om du stadig har en hanhund, der må parre hende.
Lækker 2 års welsh cob hingst sælges til ridning eller show/avl. Se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1000 tak |
|
|
for svarene, det hjalp lidt på det hele
Jeg kan fortælle at hun endnu ikke er røngtenfotograferet mm..
Men det var pga at der ville være nogle problemer med billederne i det forbund hun er i, og derfor undersøgte jeg DKK
Hun skal naturligvis undersøges og fotograferes efter DKK-kravene inden hun skal med hvalpe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet