|
|
| TAF/DV |
|
|
Jeg håber at nogen kan hjælpe mig.
Vi har fået en Trekhenerhoppe og vil gerne
have i fol med DV hingst.
Hun er ren Trekhener, med fuld afstamning.
Skal hun kåres i DV for at føllet kan blive
brandmærket med krone???
Mvh Lis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trakehner.. |
| Forfatter:  |
lamice |
| Dato:  |
13-05-2005 07:49 |
|
Hej... Bare af ren nysgerrighed!!! Du har købt en ren trakehnerhoppe og vil ifole den med DV, hvorfor?? Hvorfor bruger du ikke en trakehnerhingst??
Vh
Lamice
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det... |
|
|
Skal hun.
Da hun er "ren" taf. kan hun opnå kårring i DH hvis hendes ekstriør er til det.
er hun født i ´01 eller senere skal hun have bestået en rideprøve, hvis hun skal kunne lave hingste der evt skal kåres
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trekhener |
|
|
Grunden til at jeg gerne vil bruge en DV-hingst er
at hun er lidt "varm" og jeg vil gerne have en ride-
hest med et roligt temp.
Men jeg tager gerne mod forslag til en Taf-hingst som
avler et godt temp.
Lis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trakehner |
lamice |
13-05-2005 08:37 |
|
Hej igen.. UPS!!! Ikke sikker på at jeg forstod den!!! Lidt svært at rådføre dog med en hingst, da det eneste vi ved om din hoppe, er at den er lidt "varm"???? Men du er altid velkommen til at rådføre dig med en fra avlsledelsen i TAF, de hjælper dig gerne.. Gå ind på TAF hjemmesiden og se evt. adresser eller tlf.nr. Held og lykke..
Vh
Lamice
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingste forslag... |
|
|
Hej Lis.
Hvis du vil oplyse hvilken afstamning din hoppe har, er det nemmere at komme med et forslag til eventuel Trakehnerhingst
Ellers kan jeg bestemt også anbefale dig at kontakte Johnny Sørensen fra avlsledelsen, som er meget dygtig og god til at vejlede omkring hingstevalg.
(Jeg bor ikke så langt fra dig og avler selv Trakehner...  )
Hilsen Jane
Bedækning tilbydes ved Danmark´s mindste kårede Pintohingst Indy Star
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har selv |
|
|
en TAF hoppe som skal ifol ved en DV-hingst til næste år. og skal derfor kåres i DV til sommer.
Om du skal stille hoppen til kåring eller ej, vil jeg sige afhænger lidt af om du avler med videresalg for øje eller eget brug(ridning).
Det forholder sig faktisk således, at TAF hopper som er kåret i TAF ikke nødvendigvis behøver at blive kåret i DV, for at deres hoppe afkom kan opnå kåring i DV.
Hvis du ikke vælger at kåre hoppen vil et evt. føl blive LU registreret, men et hoppeføl vil kunne kåres hele vejen op til DH i DV - afkommet vil dog altid beholde sin LU-status og vil ikke kunne få krone eller bølge på lår eller hals, men DH kåret vil den kunne blive.
Et hingste-afkom vil aldrig kunne blive kåret.
Smart 4-års New Forest pony e. Mister Malthe sælges-se mere på præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kaiser Wilhelm |
|
|
vil jeg mene er et rigtig godt bud hvis du ser på temperament.
Han er kåret i både Taf og DV. Hvis eksteriøret ellers passer til hoppen ku det være en mulighed. Er selv vild med Kaiseren men kan netop ikke bruge ham fordi han er for rar... så vil jeg jo få føl uden power *ggg*
da især min ene hoppe selv er lettere flegmatisk...
har oplevet et hingsteføl efter Kaiseren og den var utrolig god i sind...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Trakhener |
|
|
Hun hedder Panka II.
ID nr. HT 9228 TR DK.
Er efter Hamlet Go og Primula.
Hun er ikke særlig godt kåret men har søn som
har gået LA dressur.
Jeg vil gerne have en hest med mere højde og masse.
Gode bevægelser og godt temperement.
Der står i hendes i kåringspapir at hun mangler
energi men det holder ikke nu.
Hun er 16 år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Temperamentet |
|
|
bliver ikke nødvendigvis bedre af at du vælger et DV hingst. Jeg har selv lavet 2 DV afkom på en vågen trakehner som efterfølgende også har fået 2 trakehner afkom.
Dv' erne er væstenligt mere sensible og nervøst anlagt - de handler begge inden de tænker. Mens dette ikke er kendetegnet for trakehner afkommene.
Du kan også være mere sikker på avls udfaldet ved brug af en ren trakehner i stedet for at mixe racerne. Få evt. hjælp af avleren af din hoppe for at høre lidt mere om hoppefamilien - og dens nedarvningsegenskaber.
Set i bakspejlet vil jeg ikke længere selv blande racerne men foretrækker klart den rene race.
Kejseren og f.eks. Silver moon er i Taf kredse kendt for at give rolige og afbalancerede afkom og så gør det vel heller ikke noget, at afkommene er velgående.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gribaldi |
|
|
Hvad med Gribaldi, han giver da størrelse og gang. Og er både kåret i DV og TAF, tror jeg...
Eller hans søn Zardin Firfod, som godt nok ikke er TAF-kåret. Vi har selv i år fået et super smart hoppeføl efter ham. Hun har både gang, størrelse og enorm udstråling. Temperamentet er jo lidt svært at bedømme nu, alle føl er søde c",)
Mvh. Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har hørt |
|
|
at silver moon giver "dårlig" mund (kostalani staves - hans far, er skylden)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kostolany |
|
|
Nu er Kostolany jo far til Silver Moon, men sørme også til Gribaldi. Om han giver "dårlig" mund ved jeg ikke, men jeg ved at han selv er uddannet til GP-niveau, og med succes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dårlig mund og jeg skal gi dig, hehe. |
Anne G |
14-05-2005 00:21 |
|
En hingst der avler dårlig mund, så har man hørt det med. Kender til dato intet Silvermoon-afkom som ikke har været utrolig ridelig, faktisk mener jeg det er kendetegnet på dem.
EN hoppe der er varm i hovedet, og det ønsker man ikke afkommet skal være?
Hvorfor så overhovedet avle på den hoppe?
Moderen præger jo sit afkom en del, og vi er mange der er af den påstand at bliver hestene behandlet ordenligt, så kan man komme alt på hoppen, og stadig få et ordenligt afkom.
Man kan da ikke karakteriserer DV, og sige... DV har givet dårligt temperament på mine trakehnere, mener jeg.
DV er jo ALT... ALT muligt misk-mask, et dansk gadekryds, eller DiVerse.
Har selv lige fået Induc-baby, og folk siger... er du rigtig klog, de er slet ikke ridelige... de tænder af og vil ikke rides.
Mærkeligt... Induc vandt ellers bundeschampionatet for tyske rideheste som ung.
Og på go'e gamle Laiza, der kan jeg komme hvad som helst på, det slår ikke fejl, og den lille ny er som de andre, totalt cool, imødekommende, nysgerrig og fremfor alt totalt tillidsfuld. Hun præger sit afkom utrolig meget, og de bliver alle af næsten samme medgørelige sind.
Så vil tro... at nok over det halve, det ligger hos jer selv, i træningen af jeres ungheste.
En trakehner er nok en vågen hest, men varm... hmm... hvis den bliver behandlet ordentligt og opdraget, så nej.
Bare et par tanker...
En Trakehner er en RIGTIG hest!;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
|
|
en DV hoppe efter Münchhausen. Hun har et fantastisk temperament, er ikke bange for noget som helst, i hvert fald har jeg ikke fundet noget endnu. Tværtimod er hun enormt nysgerrig.
Mondea som min hest hedder, har arvet sit temperament efter sin far, som er ren trakehner. Han er også meget rolig og så vidt jeg har hørt arver alle hans føl det rolige sind. Så det kunne være et bud på en hingst til din hoppe.
Karin
Dansk varmblod - heste der vil til ryttere der kan
Medlem af SAK (snobbe-aspiranternes klub)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|