Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

hvor interessant er hun til avl?
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 19:14
Det grimme er sket... dyrlægen har i dag anbefalet mig, at min 12-årige hoppe overgår til at blive avls/skovturshest pga. slidskader i benenene.
Hun er som 3-års kåret i FOR, men kloge hoveder mener, at hun kan komme i DS ved genfremstilling. Yderligere er hun B-hest i dressur og Schwadroneur-datter.

Såfremt hun nu kan kåres i DS og kan ifoles. Hvor interessant vil hun så være for en avler?

Vil hun overhovedet være interessant, hvis hun er FOR?

På forhånd tak
Nana
0
0
Svar på denne tråd

For en rigtig avler
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 19:26
vil hun ikke være interssant, hvis hun kun kan kåres i FOR.

Karina

Stærk fortaler for organiserede avl.

Citat Kons. J. Finderup fra LR:
"Husk, at der er store chancer for at få et godt afkom på gode moderdyr, og at gode moderdyr er en afgørende forskel på succes og fiasko."
0
0
Svar på denne tråd

Den her?????
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 19:27
Ident: ROR 96098
Avlsforbund: DV
Land: Danmark
Navn: NIKITA
Øvrige identer: FOR 96098 DV DK
9301106 DV DK
Køn: Hoppe
Fødselsdato: 03-04-1993
Farve: brun
Forregister: Avlsforbund: DV
Bilag: F3
Mærke: Avlsforbund: DV Mærke: 106
Opdrætter: Børge Ibsen
Far: Ident: ETAF 8304 TR DK
Navn: SCHWADRONEUR
Født: 20-01-1983
Mor: Ident: FOR 11984 DV DK
Navn: NANKA (LA CONTES)
Født: 01-02-1981

Hun vil ikke kunne kåres op i DS, da hun er en F3-hoppe. Hun har ikke specielt gode karakterer, heller ikke i gangarter, men gangartskaraktererne vil selvfølgelig delvis opvejes af at hun er B-hest i dressur. Hendes mor har heller ikke fået bedre karakterer.

Men..... hendes afkom vil være fuldstammet og kunne kåres bedre, og som B-hest vil hun altid have en vis interesse for folk, som specifikt ønsker at avle rideheste. Dog kræver det at hun tilføres en top-hingst, da hun nok ikke har vildt meget at bidrage med selv.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 19:33
Det var jo ikke så opmuntrende - og det er rigtigt karaktererne til kåringen var middel - men der er jo sket noget med hendes gang siden.

F3 - det er noget med mangler i stamtavlen, ikke?

MH Nana
0
0
Svar på denne tråd

seks tejn
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 19:44
Ident: ROR 96098
Hestens avlsforbund: DV
Land: Danmark

Bedømmelse: Eksteriørkåring
Avlsforbund: DV
Sted: Sdr. Hygum
Resultat: FOR
Dato: 10-07-1996
Kortvis: FOR
Langtvis: FOR 666 55 66 6
Rapportvis: Kåret den: 96-07-10
Sted: Sdr. Hygum

Beskrivelse: Muskuløs, dyb og bred hoppe og med en noget bundet bevægelse.
Krop: 666
Lemmer: 55
Bevægelse: 66
Helhed: 6
Stangmål: 164
Pibemål: 21.0

Resultat: FOR

-------------------------------------------

Rideresultater:

Dato: Disciplin: Klasse: Point: Plac.:
21-11-2004 Hest Dressur Distriktsstævne MB1A 6 5

26-06-2004 Hest Dressur Distriktsstævne MB2A 13 2

16-11-2002 Hest Dressur Distriktsstævne MB1A 8 4

28-09-2002 Hest Dressur Distriktsstævne MB1B 6 5

25-05-2002 Hest Dressur Distriktsstævne LA6A 1 6

29-10-2001 Hest Dressur Distriktsstævne LA5A 1 6

06-10-2001 Hest Dressur Distriktsstævne LA5A 1 8

06-10-2001 Hest Dressur Distriktsstævne MB1A 4 7

18-08-2001 Hest Dressur Distriktsstævne LA5A 1 6

30-06-2001 Hest Dressur Distriktsstævne LA5* 4 4

04-05-2001 Hest Dressur Distriktsstævne MC96 1 6

31-03-2001 Hest Dressur Distriktsstævne LA5* 6 3

14-10-2000 Hest Dressur Distriktsstævne LA2* 6 3

17-06-2000 Hest Dressur Distriktsstævne LA1* 3 3

17-06-2000 Hest Dressur Distriktsstævne LA 1 5

03-06-2000 Hest Dressur Distriktsstævne LA 1 5

03-06-2000 Hest Dressur Distriktsstævne LA1* 1 5

27-05-2000 Hest Dressur Distriktsstævne LA 3 3

27-05-2000 Hest Dressur Distriktsstævne LA1* 5 1

13-05-2000 Hest Dressur Distriktsstævne LA1* 4 2

13-05-2000 Hest Dressur Distriktsstævne LA 3 3

05-09-1998 Hest Dressur Distriktsstævne LA 4 2

----------------------------------------

Jeg går ud fra at det er hende?!

Hun har jo godt nok fuld stamtavle, men ingen af hopperne på hendes mors side er særligt pænt kåret, de fleste i FOR.

Jeg skal ikke kunne sige om hun kunne klare sig bedre til en kåring i dag eller om resultaterne villa have noget at sige, men hvis jeg skulle købe en avlshoppe ville hun nok langtfra være mit førstevalg (ikke noget personligt, men det er bare ikke særligt prangende resultater på morsiden).

Mvh Flo

0
0
Svar på denne tråd

Afstamning
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 19:56
Fremsøgt hest
Ident: ROR 96098 DV DK
Født: 03-04-1993

Mor
Ident: FOR 11984 DV DK
Navn: NANKA (LA CONTES)
Født: 01-02-1981

Mormor
Ident: FOR 7600118 DV DK
Navn: TANITA
Født: 18-03-1976

Oldemor
Ident: 7100150 DV DK
Navn: AMIKA
Født: 28-05-1971

Mormors mormor
Ident: DS 1007 DV DK
Navn: ELLA
Født: 04-05-1967

Nu fik jeg kigget nærmere efter, hun er ikke F3, men vil kunne kåres i DS. Da hun stadig mangler kåring i 3. led. Et hoppeafkom vil kunne kåres i DH, et hingsteafkom vil ikke kunne kåres.

0
0
Svar på denne tråd

Du skal selvføligelig avle.
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 20:11

Hej

Jeg vil blæse på om hun er for register hoppe, når hun har opnået at blive B-hest så er det langt mere værd end hoppe for eks. er kåret i DH og ikke har vist noget ridemæssig, for ryttere kan ikke bruge fine kårings resultater til noget hvis ikke hesten kan noget på konkurrencebanerne, din hoppe har vist det som mange drømmer om deres hest skal blive nemlig B-hest så du skal bare være stolt over at have en meget værdifuld avlshoppe, du har noget at bygge vidre på til at avle rideheste, det kan godt være det ikke er fotomodeller der kommer ud af det, men netop din hoppe har vist at det også det mellem ørene der betyder noget.
0
0
Svar på denne tråd

kender hoppen
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 20:26
ja, nu tror jeg jeg kender hoppen og dens tidligere ejer, og tjaa....den har stået opstaldet hos os for nogle år tilbage.

jeg kender den for et heftigt og til tider utilregneligt temperament. så vidt jeg husker var den både væver og støv allergiker.......har den ikke også en betydelig røntgenfejl i haserne ??

ja, det kan være jeg er gal på den, men jeg ville ikke avle videre på en hoppe med de skavanker og det temperament selvom hun har været B-hest.

0
0
Svar på denne tråd

Andersen
Forfatter: 
Dato:  13-05-2005 10:28
Jo det er hende.

Hun står nu på halm og får wrap uden problemer. Hun væver, hvis hun bliver efterladt alene i stalden ellers ikke.
Jeg har aldrig oplevet utilregneligt temperament, men oplever hende som et meget mildt væsen og rimelig nem at håndtere - men hun kan jo sagtens have været anderledes som ung.

Det var dyrlægen, der mente, at der uden problemer kunne avles videre - at der er tale om slitage i benene og ikke arvelige skavanker.

Hendes største force er, at hun så gerne vil arbejde og vise hvad hun kan. Nu vil jeg ringe til avlsforbundet for at få opklaret det med hendes kåringsstatus.

MH Nana
0
0
Svar på denne tråd

hm.....
Forfatter: 
Dato:  13-05-2005 10:54
ja, jeg ville nu stadig ikke avle på hende....

ang arveligheden, så diskuteres der stadig om spat er arveligt - jeg ville ikke avle på en hoppe med spat. Væver-tendenser og overfølsomhed/allergi er efter min overbevisning også knyttet til gener og er dermed arvelig.

måske er jeg kritisk meeen jeg synes der er for mange "men`er ".....
0
0
Svar på denne tråd

Vævning...
Forfatter: 
Dato:  13-05-2005 11:06
Vævning som sådan er ikke arveligt, men en tillært og miljøbetinget sterotyp adfærd.

Dog kan vi godt være enige om at det oftest er heste med et lidt specielt temperament, der får sådanne staldfejl, og et givent temperament kan jo godt nedarves.
Dette kan jo så i større eller mindre grad korrigeres ved at anvende en hingst med et godt temperament.

Jeg ville dog aldrig fravælge en hoppe ene og alene af den årsag at den havde en staldfejl. Min egen hoppe væver, og ingen af hendes afkom har udviklet denne staldfejl.

;-D Chris, Fjederfoden & Grislingen

Alle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs
- Garfield
0
0
Svar på denne tråd

christina
Forfatter: 
Dato:  13-05-2005 13:00
jeg er enig med dig - der findes ikke et specielt "vævnings-gen" med i stedet et specielt temperament, der giver anledning til vævning - og netop temperament er jo en arvelig faktor. jeg tror heller ikke jeg ville vælge fra ene og alene pga EN fejl, men i dette tilfælde er der vist mere end en betydelig fejl......
0
0
Svar på denne tråd

slitage
Forfatter: 
Dato:  13-05-2005 13:02
er jo som regele kommet af en forkert benstilling, og selv om slidtage ikke er arveligt så er benstillinger det.

En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret, og kåret avl, i mindst 4 led.
Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.

0
0
Svar på denne tråd

andersen og Christina
Forfatter: 
Dato:  13-05-2005 15:40
Man skal ikke skære alle heste over een kam. Nogle af de heste der væver er heste med et udemærket temprament, men som er for kloge, til bare at lade deres "lidelser" (om man så må kalde det) stå til. Så man skal vurdere hver enkelt hest og dens opførsel, for at se hvorfor den væver og om det er temramentet der er noget galt med.

Husk min hjemmeside!
Læs om krybbebidning, mavesår, vævning, korrekt fodring, dækkentilpasning osv.
Samt mere om os, stævner og Bob historier!

www.prettyfancy.ridesiden.dk

0
0
Svar på denne tråd

pretty.....
Forfatter: 
Dato:  13-05-2005 15:59
jamen vi kan da ikke være mere enig !!!!
0
0
Svar på denne tråd

for mig
Forfatter: 
Dato:  13-05-2005 18:58
Virker det som om hoppen var anderledes hos andersen end hos nana.. og det kan man stille spørgsmål til men det skal vi ikke, der kan være mange faktor der spille ind her.. Nana har ikke rigtig oplevet det samme som andersen med denne hoppe.. jeg synes nok du selv skal vuder om du synes du vil avle på hoppen.. hvis det er med salg for øjet er det nok mere prisen der er tale om.. Der finden mange hobby avler og måske af den vil bruge hende..
Hvis du finder den rigtige hingst kan afkommet saksens blive rigtg godt..

Held og lykke med det

christina
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville avle..
Forfatter: 
Dato:  13-05-2005 19:39
Hvad er det for noget pjat med at den ikke er interessant hvis den er FOR pga afstamning?? Fordi man er DH hoppe er man altså ikke nødvendigvis den bedste avlshoppe! Og F3 hoppers hoppeføl er jo fuldstammede... Ligefrem at avle efter hingsteføl der skal blive kårede hingste er jo nok lidt af et sats fra start af ;-D

Din hoppe har bevist den kunne på konkurrencebanerne- og få den til omkåring- så har du en RDS hoppe der er absolut lige så fin til avl som mange DH hopper der aldrig har vist hvad de kunne - eller ikke kunne!

Mvh Katharina

-It is a truth universally acknowledged that a young man in possession of a good fortune must be in want of a wife - Jane Austen
0
0
Svar på denne tråd

Pretty....
Forfatter: 
Dato:  13-05-2005 22:09
Når jeg skriver "et specielt temperament" synes jeg bestemt heller ikke jeg skærer alle heste over én kam - heste med vidt forskelligt temperament kan sagtens udvikle den samme staldfejl, men sandsynligvis af hver deres årsag.

Jeg er helt enig i at "kloge" heste ofte er dem der er i riskogruppen - jeg er selv ejer af en sådan hest.

Frühmi har hvad jeg ville betegne som et ridemæssigt helt fænomenalt temperament - arbejdsom, lydhør, energisk, lærenem osv.
I den daglige omgang har hun hvad mange ville mene er et lidt vanskeligt temperament - ikke at hun er ondskabsfuld, utilregenlig, men hun har sine særheder.

Hun er en hest som hurtigt keder sig, og netop fordi hun er en arbejdsom lille hest, finder hun hurtigt på andre måder at komme af med sin overskudsenergi på. Bla. væver hun..det vidste jeg da jeg købte hende.

Hun er (desværre) også hvad jeg vil kalde klogere end gennemsnitshesten, og giver sin hårdtprøvede mor grå hår i hovedet ved sit gentagne hegshopperi.

Jeg har iagttaget hende i hendes ugerning, som er ekstremt velovervejet, gennemtænkt og kontrolleret. Aldrig har hun pillet et hegn ned, og aldrig er hun kommet til skade ved det. Hun afsøger simpelthen hegnet hele vegen rundt, til hun finder et godt sted.
Hun hopper hvis hun ikke bliver taget ind fra fold når det passer hende, hvis græsset er grønnere på den anden side af hegnet...eller af ren og skær kedsomhed.

MEN hun kender også sine begrænsninger - hun går nu bag et ekstra højt hegn (2 m), og her ved hun godt at hun ikke kan komme over, så hun bruger heller ikke energi på at forsøge (heldigvis!).

Jeg tror fx også at heste der i forvejen har en staldfejl har lettere ved at tillære sig en ny, end en hest uden staldfejl.

Men det var jo slet ikke det tråden handlede om... 8-)

Jeg har svært ved at råde dig, Nana...for jeg kender jo ikke din hest. Dog synes jeg også at det lyder til at den har ændret sig temperamentsmæssigt siden andersen har set den sidst?
Men har hun en røgtenfejl, eller...?

At hun er B-hest taler bestemt for at avle på hende, forudsat fundamentet er i orden.
Hendes kåring er middelmådeig, ja...men det er mange år siden, og hun kan jo sagtens have udviklet sig med syvmileskridt siden 1996. Hun kan vel ikke være helt dårligt gående hvis hun er B-hest...?

;-D Chris, Fjederfoden & Grislingen

Alle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs
- Garfield
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider