Når jeg skriver "et specielt temperament" synes jeg bestemt heller ikke jeg skærer alle heste over én kam - heste med vidt forskelligt temperament kan sagtens udvikle den samme staldfejl, men sandsynligvis af hver deres årsag.
Jeg er helt enig i at "kloge" heste ofte er dem der er i riskogruppen - jeg er selv ejer af en sådan hest.
Frühmi har hvad jeg ville betegne som et ridemæssigt helt fænomenalt temperament - arbejdsom, lydhør, energisk, lærenem osv.
I den daglige omgang har hun hvad mange ville mene er et lidt vanskeligt temperament - ikke at hun er ondskabsfuld, utilregenlig, men hun har sine særheder.
Hun er en hest som hurtigt keder sig, og netop fordi hun er en arbejdsom lille hest, finder hun hurtigt på andre måder at komme af med sin overskudsenergi på. Bla. væver hun..det vidste jeg da jeg købte hende.
Hun er (desværre) også hvad jeg vil kalde klogere end gennemsnitshesten, og giver sin hårdtprøvede mor grå hår i hovedet ved sit gentagne hegshopperi.
Jeg har iagttaget hende i hendes ugerning, som er ekstremt velovervejet, gennemtænkt og kontrolleret. Aldrig har hun pillet et hegn ned, og aldrig er hun kommet til skade ved det. Hun afsøger simpelthen hegnet hele vegen rundt, til hun finder et godt sted.
Hun hopper hvis hun ikke bliver taget ind fra fold når det passer hende, hvis græsset er grønnere på den anden side af hegnet...eller af ren og skær kedsomhed.
MEN hun kender også sine begrænsninger - hun går nu bag et ekstra højt hegn (2 m), og her ved hun godt at hun ikke kan komme over, så hun bruger heller ikke energi på at forsøge (heldigvis!).
Jeg tror fx også at heste der i forvejen har en staldfejl har lettere ved at tillære sig en ny, end en hest uden staldfejl.
Men det var jo slet ikke det tråden handlede om...
Jeg har svært ved at råde dig, Nana...for jeg kender jo ikke din hest. Dog synes jeg også at det lyder til at den har ændret sig temperamentsmæssigt siden andersen har set den sidst?
Men har hun en røgtenfejl, eller...?
At hun er B-hest taler bestemt for at avle på hende, forudsat fundamentet er i orden.
Hendes kåring er middelmådeig, ja...men det er mange år siden, og hun kan jo sagtens have udviklet sig med syvmileskridt siden 1996. Hun kan vel ikke være helt dårligt gående hvis hun er B-hest...?