Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

flere farveavls spørgsmål ?
Forfatter: 
Dato:  11-05-2005 11:19
nu er der en hel masse herinde , som tydeligvis ved en masse om farve avl og jeg takker for hjælpen - det er en meget interessant emne - så jeg har flwere spørgsmål:
Hvad med vildhestmønster , ål, evt. skulderstriber ?
Er de dominante eller kan de ligge skjult - hvis et anlæg er skjult betyder det vel at der skal være genet på begge forældres side for at det kan vise sig - eller hvad +
og hvad med fjordheste man - altså det to farvede sorthvide man - hvilke anlæg styrer det
og nu vi er ved fjordhest - hvordan er deres farvegener egentlig - de er jo bleggule - men ikke palomino - så de har vel ikke et fortydningsgen -
Glæde mig til jeres svar :)

Avl af Palomino & Pinto-Arabere/b>
<
Rainbow Arabians
0
0
Svar på denne tråd

fjordheste
Forfatter: 
Dato:  11-05-2005 13:58
har to dun-gener og det er det der giver dem vildtfarven. Det kan ikke bæres skjult, så når du krydser med en fjordhest vil det altid slå igennem på den ene eller den anden måde.

0
0
Svar på denne tråd

jamen Louise
Forfatter: 
Dato:  11-05-2005 15:39
JEG MENTE AT DUN VAR ET BRUNT GEN OG ET FORTYNDINGSGEN - OG SÅ VILLE MAN FORVENTE AT NOGLE AFKOM BLEV DOBBELT FORTYDNET - DVS. CREMELLO - MEN DET ER DE JO ALDRIG- MED BLÅ ØJNE OG LYS HUD - ELLER ER DET EN ANDEN SLAGS " DUN " DU TALER OM

<
Rainbow Arabians
0
0
Svar på denne tråd

det er
Forfatter: 
Dato:  11-05-2005 16:07
... fordi du forveksler dun og buckskin.

En brun hest med creme-genet (det samme der giver palomino) vil give en buckskin hest. Den har ca. samme farve som en dun, men den har IKKE ål.

Dun-genet giver så ja - dun

0
0
Svar på denne tråd

helt helt helt sikker ?
Forfatter: 
Dato:  11-05-2005 16:17
jeg troede kun at der fandtes rød, brun og sort som basis farver og så fortyndingsgen, skimmel gen, tobiano gen til at sætte aftegn på dem - dun gen? hvordan skrives den - palomino er jo rød plus fortynding
buckskin er brun plus fortynding - hvad er så dun - og giver den så ålen - men der findes jo også grå heste med ål?

<
Rainbow Arabians
0
0
Svar på denne tråd

ja helt sikker
Forfatter: 
Dato:  11-05-2005 18:28
Dun er også brun plus fortynding.

Fortyndingsgenet hedder bare dun.

Den grå hest du snakker om er jo skimmel, og har oprindeligt været en anden farve. Den har så tilfældigvis været dun.

Prøv at kigge på siden jeg linkede til længere oppe.

Der vil du kunne se eksempler på bay dun (altså brun dun), chestnut dun (rød dun eller hos fjordheste rødblak)
og sort dun (grullo).

Tilsvarende vil en sort hest + creme-genet give smoky black.

Laban - min gamle pony som du kan se billeder af på præsentationen havde også ål. Altså var han sort dun.

0
0
Svar på denne tråd

nej, det er forkert
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 00:00
ifølge anne phaff ussing (forfatter til 'hestens farver') er fjordheste blakkede. og det er noget helt andet end dun. dun er en fortynding af brund med et creme gen, det gen der giver palomino på rød, giver man en brun hest to af disse gener får man en perlino, som er flødefarvet med blå øjne.

blakgenet D er dominant og skal altså kun bæres i en dosis for at det kommer til udtryk, derfor får mange fjordhestekryds denne farve da fjordhestene jo er homozygote.

hun skriver om blakgenet at blakkede heste ofte er vildttypelignende, der er ALTID ål (til forskel fra dun) og benstriber kan forekomme.

en brun hest bliver brunblak, det giver en gråbrun eller gullig krop og sort eller gråsort på de perifere områder (mest almindeligt). genotypisk ser den formodentligt således ud A- B- C- DD E-

en rød hest bliver til en rødblak, denne er lys rød eller gullig på kroppen og rødbrun på de perifere områder. genotypen er med stor sandsynlighed A- B- CC DD ee

en sort hest kan af og til slet ikke vise det, andre gange bliver den mussegrå med sort eller gråt på de perifere områder. genotypisk aa B- CC DD E-

der findes to andre anderkendte fjorhestefarver, ulsblak og gulblak.

ulsblakken har to forskellige blegende gener, D genet og cremegenet, på brun grundfarve. genotypen A- B- C(cr)C DD E-

gulblakken har ligeledes to blegende gener, bare på rød grundfarve. genotypisk bliver det A- B- C(cr)- DD ee.

hun skriver at man ikke kender nedarvingen af den tofarvede man og hale, men at det er muligt at det forstærkes af D i homozygot form. (hvilket jo sagtens kan passe, da mange fjorhestekryds netop mangler disse træk).

om vildttypemønster gennerelt skriver hun at man ikke endnu har endeligt fastalgt et gen for det og nedarvingen af det, men at man har udført forsøg i polen der viser at vildtype meget vel kan være en samling af koblede gener.

jeg håber det gav lidt mening, ellers må du spørge uddybende.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

rod i betegnelserne
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 00:02
på engelsk hedder en buckskin hest dun, derfor betegnelsen på equinecolor. på dansk er det omvendt.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

equinecolor
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 09:24
forveksler ikke buckskin og dun. Der har skam hver deres afsnit.

Dun is found in many breeds such as Quarter Horses, Spanish Mustangs, Miniature Horses, Icelandic Horses and many European pony and draft breeds. Fjords and the Sorria are exclusively Dun and in some breeds such as the Arabian and Thoroughbred, Dun doesn't exist at all.

Buckskin is very often confused or interchanged with the color Dun. This is incorrect. Genetically and physically they are two different colors.

Som du selv skriver bliver buckskin og dun ofte forvekslede, derfor er det jo helt i skoven det du selv skriver med at dun er brun + creme.
Brun + creme giver buckskin.

Resten du skriver er sådan set rigtigt nok.
Blak er det samme som dun :-)

0
0
Svar på denne tråd

stadig ikke forstået, Louise & Line
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 13:37
bær over med mig - men spørgsmålet kan måske stilles mere enkelt
Har fjodheste et fortyndings gen ? Som jeg forstår Line har de det
" ulsblakken har to forskellige blegende gener, D genet og cremegenet, på brun grundfarve. genotypen A- B- C(cr)C DD E-

gulblakken har ligeledes to blegende gener, bare på rød grundfarve. genotypisk bliver det A- B- C(cr)- DD ee."

men der forekommer jo ikke cremelloér eller perlinoer ved fjordheste - så hvordan kan det nu hænge sammen -

<
Rainbow Arabians
0
0
Svar på denne tråd

nej lige
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 14:11
på det punkt er Line også galt på den ;-) Det fangede jeg ikke før.

Fjordheste har ikke et cremegen - for som du siger ville der jo forekommer BEC´er imellem, og det gør der jo ikke.

0
0
Svar på denne tråd

nej louise
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 14:25
det jeg skriver er at begreberne er omvendte på engelsk i forhold til dansk derfor hedder den farve, der på dansk hedder buckskin, dun på engelsk. Iøvrigt er det jo en af de førende danske forskere inden for farver, hvis bog jeg sidder med på skødet og skriver af fra. hun skriver om bucksin og dun.

'En gulbrun hest er beigefarvet eller gul med sort på de perifere områder. kroppen er ensfarvet lys og der er hverken sorte striber eller ål. A- B- E- C(cr). den hedder isabelle på frans, i england er betegnelsen dun og i amerika buckskin.'

et andet sted skriver hun

'Blakkede heste kaldes dun på engelsk.'

suma summarum, englænderne skelner ikke og de korrekte farvebetegnelser på dansk må istedet for dun være gulbrun (hvilket man jo så kan erstatte i med dun i min ovenstående tekst). en blakket hest er blakket og altså kun dun hvis man er englænder, hvor en gulbrun hest også er dun.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

det hænger sådan sammen
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 14:27
at man ikke krydser to heste med cremegenet. for tidligere har der forekommet mange cremello, men dem holdt man op med at avle på og ligeledes blev deres forældre taget ud af avlen, derfor er ulsblakken og gulblakken idag ikke ret almindelige.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

jeg tror du skal låne den bog
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 14:29
eler en anden om fjordhestefarver, for der har faktisk været mange cremello fjordheste tidligere, men man tog alt hvad der mindede om det ud af avlen og derfor er der nu kun meget få tilbage.

bogen hedder 'Hestenes farver' den er skrevet af Anne Phaff Ussing og udgivet af nucleus.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

her står det sort på hvidt (gult)
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 14:39
http://www.fjordhesten-oest.dk/indhold/omfjordhesten/omfjordhesten.htm

jeg har tilladt mig at sakse det 'vigtige' ind

Fjordhesten findes dog også i andre farver, nemlig rødblak, sølvgrå, ulsblak, gulblak og hvid/albino. En rødblak fjordhest har samme gule kropsfarve som en almindelig brunblak, men den sorte stribe gennem manen og ned ad ryggen til halen, dvs. midtstol, ål og halefjer, er rød. En sølvgrå fjordhest har en grå kropsfarve og sort midtstol, ål, halefjer og mule. En ulsblak fjordhest har en helt lys cremet, næsten hvid kropsfarve og sort midtstol, ål og halefjer. En gulblak fjordhest har også en lys cremet kropsfarve, men gul midtstol, ål og halefjer. Albinoerne har ingen farvepigmenter og er derfor hvide med blå øjne. Albinoerne er uønskede og da arvegangen for fjordhestens farver er kendt, kan man undgå dem.

hvis ikke du tror mig må vi hente potteskår ind til en forklaring.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

jeg forstår
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 15:09
dig ikke. Må jeg indrømme ?:-)

Du skriver først:
Fjordheste er blakkede og det er noget helt andet end dun.

Derefter skriver du:

dun er en fortynding af brund med et creme gen, det gen der giver palomino på rød, giver man en brun hest to af disse gener får man en perlino, som er flødefarvet med blå øjne.

Og der er her jeg skriver: NEJ brun + creme giver buckskin (som nogle kalder dun fordi de ikke kender forskellen). Buckskin har ikke ål.

Senere skriver du
på engelsk hedder en buckskin hest dun
Nej - eller jo det gør den nok, men det ændrer ikke på at der er forskel på buckskin og dun. Også genmæssigt.

Blakkede heste kaldes dun på engelsk
Som er det stik modsatte af hvad du skrev i starten ;-D

Kan vi ikke blive enige om at en fjordhest på dansk er
blak som er det samme som dun men ikke det samme som buckskin, selvom de begge to kaldes dun i flæng.

Om der engang har været fjorheste med cremegenet skal jeg ikke kunne sige. Der er ikke nogen nu (eller i hvert fald meget få), så til dels har vi så begge ret.

Tidligere var jeg ikke opmærksom på at du kun snakkede om ulsblak. Jeg troede du mente fjordheste generelt.
0
0
Svar på denne tråd

Faktisk
Forfatter: 
Dato:  12-05-2005 16:11
...har Line grundlæggende ret. Fx. Connemaraponyer har i mere end 500 år været DUN-farvede, og de har ikke ål. For bare 10 år siden var DUN og BUCKSKIN mere eller mindre synonymer. Buckskin var bare noget mørkere og så boede den i USA. Da jeg havde C-ponyer i 80'erne, havde de et D-gen, D'et stod for Dilution(fortynding). Bortset fra navnet var det fuldstændig identisk med nutidens Cream-gen.

Problemet er opstået midt/sidst i 1970'erne da de første Fjordheste kom til England. Englænderne så en GUL hest, og sådan én er DUN. Derfor har Fjordhesten uberettiget og fejlagtigt overtaget denne farvebetegnelse.

Helt korrekt er C-ponyen DUN og Fjordhesten BLAK eller GUL.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider