Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hingsteplag/hoppeplag
Forfatter: 
Dato:  05-08-2001 22:26
Hej alle I kloge folk herinde!
Bare lige et teoretisk spørgsmål:
- hvornår bør man skille hingsteplage og hoppeplage fra hinanden, for at være sikker på at undgå "ulykker"?
- kan det passe, at en 1-års hingst ikke kan bedække, og heller ikke kastreres, så længe "stenene" ikke er sunket ned?
- Eller bør man for en sikkerheds skyld bare holde 1-års hingste adskilt fra hopperne uanset hvad?

På forhånd tak for alle svar!
mvh Mille
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hingsteplag/hoppeplag
Forfatter: 
Dato:  05-08-2001 23:18
Jeps - se at få dem skilt, vi har prøvet at få en uheldig bedækning..... Man kan jo ikke lige få en P-sprøjte som til hunde....

Han gik godt nok sammen med "voksne" heste - jeg ved ikke hvornår hopperne overhovedet er udviklet, til at kunne blive drægtige....
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-08-2001 23:50
Skil dem ad - 1års af forskellig køn har mange gange resulteret i uønskede føl.
Hvis stenene ikke er sunket ned kan den heller ikke kastreres, det siger sig selv. Om den kan bedække, det kan den vel, men om den er frugtbar er jeg usikker på.
Man kan godt få sprøjtet sin hoppe hvis den bliver uønsket bedækket, det er bare lige det der med om man opdager det. Og er det nu særligt sundt for den?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-08-2001 08:53
Hej

Skil dem ad hvis de begynder at virke interesserede...det kan kome pludseligt.
Hingsten kan normalt først kastreres når stenene er faldet ned. Mærk efter når hingsten er afslappet og gerne i varmt vejer. De kan blve ved med at trække dem op længe.
Den KAN godt kastreres selv om de ikke er faldet ned. Nogle kan dyrlægen nå med hånden hvis de er på vej ned, andre skal fjernes ved en større operation på et hospital, feks hvis hingsten er klaphingst.

Mvh Tina

PS HVIS en af hopperne bliver bedækket (som det skete for min da en åringshingst sprang over hegnet) kan man bruge en almindelig brunstsprøjte og sprøjte hoppen i brunst igen, så kommer der ikke noget føl. Det er dog en absolut nødløsning.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-08-2001 14:58

hvis hingsteplag har gået sammen med hoppeplag eller en hoppe siden den blev skil fra hans mor kan han godt gå sammen med en gamle hoppe indtil han er 1½ måske 2.
for han skal bruge en han kan gå sammen, som han er glad for, ellers bliver han ked af det og er ikke til at arbejde med.

du kan og så får fat på en vallak eller en anden hingsteføl til ham for når han er så lille som 1 år sker der ikke noget ved det, det er nok bedste med vallak.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-08-2001 20:05
Tak for svarene!
Jeg har ikke haft problemet helt inde på livet endnu, da min 2-års hoppe endnu ikke går sammen med den omtalte 1-års hingsteplag...men det var meningen om et stykke tid - hvis jeg ikke finder et andet sted at anbringe min hoppe inden.

Jeg er ikke vild med tanken om at få hende i fol som 2-års, og jeg tvivler på om man kan nå at opdage det, hvis hingsten pludselig skulle blive interesseret.
Hoppen er jo kommet i brunst, og KAN sikkert komme i fol nu - men BØR det ikke, efter min mening, (selvom jeg ved at nogen sætter 2-års hopper i fol.)
Jeg har også engang haft en 1½ års hingst, som nåede at rende igennem et hegn og bedække en hoppe, mens han gik og ventede på at blive kastreret, så...
KH Mille :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider