|
|
| hvad er pletterne værd? |
|
|
Jeg vrider min hjerne for at finde ud af, hvilken hingst, jeg skal sætte min hoppe, Fie, til
Da hun er efter en kåret pintohingst, hælder jeg nok mest til at dyrke lidt "plet-avl" på hende. Men hun kan jo ligeså godt få et ensfarvet føl, og hva' så?
Er sådan en lille fyr uden pletter mere eller mindre værdiløs?
Hvor meget er pletterne på en pinto værd?
kom så med det hoppeføl, Viddi Lone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De er nok lidt mere værd... |
|
|
...end hvis den bliver ensfarvet! Sådan er det i hvert fald ved knabstruppere.
Langt de fleste køber en plettet eller en broget for farvens skyld.
jeg ville vælge en broget hingst til din med nogle MEGET gode anlæg for pletter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så vidt jeg ved.. |
| Forfatter:  |
Trine SH |
| Dato:  |
09-05-2005 13:45 |
|
Så vidt jeg ved, så er prisforskellen imellem et ensfarvet og et plettet pinto føl 5-10.000 kr. Så det er en hel del.
Hvis den er ensfarvet men har store hvide aftegn eller blot en enkelt hvid plet på kroppen er den mere værd (set med avlsøjne), da der er større chance for at give brogethed til evt. føl.
mvh.
Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mnbmnb |
Steffi |
09-05-2005 14:56 |
|
jeps, har solgt både ensfarevt og plettet, med samme afstamning, prisforskel er mellem 8-10.000.
hilsen Steffi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hvad med |
|
|
... at kigge efter homozygot plettede?
For eksempel Pelé
Hvis ellers han passer på andre leder og kanter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| tak for forslagene... |
|
|
...men Pelé er en pony, og den anden lyder lidt urealistisk.
Jeg har skam kigget efter en homozygot, men der er kun en på Sjælland, og jeg vil ikke sende min hoppe så langt væk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| meget eller lidt pletter |
|
|
Mængden af "pletter" har absolut INTET at gøre med hvordan det avles videre. Du kan have en hingst som stort set er helt hvid med farvet hoved som laver afkom hvor pletterne er fordelt med 50/50. Eller mere...Det er det der gør det så spændende - du aner ALDRIG hvordan dit føl ser ud når det kommer. Så hvis i kigger på pintohingst til jeres hopper - så lad være med at se på hvor pletterne sidder - men kig på eksteriør, afstamning og resultater...Fuldstændig som hvis I kigger på ensfarvede heste. Ved godt det er svært, og jeg gør det til dels også selv, da man jo godt ved hvad man selv kan lide.
Og det samme med farverne - fordi hingsten er brunbroget kan den sagtens avle rødbroget på en 3. farve hoppe...._
Held og lykke til.
Lone er din hoppe kåret i noget forbund? For er den det kan du muligvis få kåret de der skulle blive ensfarvede i hendes forbund. Men det er du nødt til at undersøge i det forbund hvor din hoppe evt. er kåret.
STALD LAUGE
- opdræt af pintoarabere, pintoponyer og sorte fuldblodsarabere.
reserver 2005 afkom-nu kun efter Sila Gerding ox1248/Willie Nelson pih16-forventet foling sidst i maj. Helsøster 2004-Deidoe på vores HP under afkom
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stald lauge |
|
|
Faktisk fik jeg kåringen med i prisen, da jeg købte Fie i sin tid. Men hun var så forfærdeligt bange for alting, at jeg ikke ville lade hingsteejeren tage hende med alligevel (han ville have hende med til en afkomsfremstilling og så få hende kåret ved samme lejlighed).
Så, nej, min hoppe er ikke kåret, men det går jeg ud fra at hun stadig kan.
Det er derfor jeg overvejer, at bruge en pintohingst, og det var så meningen, at jeg ville fremstille hende til kåring med føllet ved siden til næste sommer.
Men at tabe mange penge pga. farven - NEJ, der står jeg altså af. Det er okay, at et afkom giver tab, fordi det falder uheldigt ud - men IKKE pga. farven
- mener JEG
Jeg havde tænkt på at sende hende til Wyatt Earp. Den bor dejligt tæt på OG er fint kåret. Fremfor alt har den dét, min hoppe mangler: En god trav.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| findes der egentligt..... |
|
|
Findes der egentligt nogle hingste i Danmark med Samber-blod ?
Jeg ved at Skovridder engang havde en, men ved ikke længere hvor den er.
Flo
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ved |
|
|
... ikke om Silverwood er urealistiske. Men det kan da godt være, at man ikke skal vælge lige dem i første forsøg. Det er jo også lidt dyrt. priser
Jeg ved faktisk ikke om din hoppe kan kåres. På pintos hjemmeside står der:
§ 12
Ensfarvede hopper
Ensfarvede hopper efter Pinto hoppe eller Pinto hingst (LU mærket), kan stille til bedømmelse, for at fremme afstamningen på pintoheste videre i avlen.
Det må vel betyde, at ja hoppen kan kåres
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Farveavl |
Fie |
10-05-2005 11:06 |
|
er noget værre noget 
JEg havde nogle ensfarvede ponyer, som jeg gerne ville avle broget på, men næsten hvert år fik jeg ensfarvede hingsteføl, som var nul og niks værd.
Så det med farveavl, hvor (måske) 50% af dit afkom egentlig vil blive en "skuffelse" det er jeg hoppe fra!
Selvfølgelig bliver man ikke skuffet over et sundt og sødt føl, men det første man lige kigger på er "er den nu broget" Nej - nå, så sukker man da lige lidt.....
Men er det så et hoppeføl da? Nej - nå.....
Det er min oplevelse af farveavl i en nøddeskal!
Venlig hilsen Fie To brogede 5 års hopper på ca. 1 meter sælges billigt samlet. Incl. sadel og hovedtøj. Passet med alt, børnevenlige!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En mulig kandidat |
Christel |
10-05-2005 13:12 |
|
Hej Lone
Jeg har fulgt lidt med i tråden, og vil lige komme med et bud. Dog skal jeg lige sige, at jeg ikke ved noget om avl af pintoer, men jeg kiggede lige på markedspladsen, og faldt over ham her Samondo PIH 61 og jeg synes, at han ser rigtig lækker ud. Han er ret godt kåret, og står ikke på Sjælland.
Det er min overbevisning, at du vil stå bedre i en salgssituation ved at bruge en pinto fremfor en oldenborg. Så prøver du da at rette dig ind på et avlsforbund. Desuden er det jo slet ikke umuligt, at du får et plettet føl. Ved at bruge en oldenborghingst vil du jo få en endnu større sammenblanding af forskellige racer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen.. |
|
|
Altså det er jo meningen med farveavl.. og det er gør det spændene.. hesten i sig selv bliver jo ikke dårliger af ingen pletter at have.. ja måske lidt billiger men det siger jo sig selv.. den bliver jo også lidt dyrer hvis pletterne er der...
Jeg må sige at man tjener ikke mere på at lave en blandnings hest..
Så jeg ville da klart vælge en pinto hingst der var avlsgodkendt og håbe det bedste.. og ikke mindst få du en fuld stamtavle osv.. Hvis føllet er efter 2 avlsgodkendt pintoer kan dette godt framvises selvom det er ensfarvet..
og hvis det bliver en hoppe ensfarvet kan du også fremstille den hvis den bare er efter en avlsgodkendt hingst..
tja.. prøv at læse kårings kravene på pintos hjemmesidde..
så prismessigt for du mest ud af at holde dig i din hest forbund...
christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmålet vedr. Pintohingste m,samber i afst. |
|
|
Hej
Har fulgt tråden lidt - mht til Pintohingste med samber i afstamningen er der flg.
BIG BEN PIH 54
CHARLATAN PIH 62
FEDDER'S SUNRICE PIH 68
MAZZARATTI PIH 57
SAMONDO PIH 61
Se evt. www.pinto.dk under hingste
Mvh Pernille 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så, nu fik I... |
|
|
...mig til at vakle igen
Tak for linket til Samondo - jeg vidste ikke han var i Vrå i denne sæson, men det er jo lige i nabolaget!
Han ser fin ud
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Din hoppe..... |
|
|
.... kan ikke kåres i DPF, da moren ikke er kåret i DPF.
For at ensfarvede hopper skal kunne stilles til kåring i DPF skal BEGGE forældre være kåret i DPF....
Hun kan dog stilles til en bedømmelse i DPF - her gives karakter for type, rammer, fundament, bevægelse og helhed - ialt 5 karakterer ( ligesom hos føl og plage). Dette er "kun" en bedømmelse og IKKE en kåring...
Mange hilsner
Celina
STALD MAROTTKårede PintohingsteÅrets Føl 1998 & 2003Dagens Pinto 1994, 1999, 2001 & 2003
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Celina |
|
|
Er det nye regler?
For da jeg købte hende,ville ejeren af hendes far (som nævnt højere oppe) have hende med til afkomsfremstilling, og da sagde han at han ville få hende kåret for mig ved samme lejlighed. Dengang var jeg altså bare ligeglad.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej.... |
|
|
... det er ikke nye regler, det er de samme som der altid hr været der
Din hoppe kunne sagtens stille til afkomsamlingen e. hendes far - da dommerne jo her kigger på hvilken egenskaber hingsten har givet videre.
Men for at en ensfarvet hoppe skal kunne kåres i DPF skal begge forældre været kåret i DPF.
Andre ensfarvede kan kun stilles til bedømmelse - som jo (som skrevet længere oppe) ikke kan sammenlignes med en kåring/avlsgodkendelse af hoppen
Mange hilsner
Celina
STALD MAROTTKårede PintohingsteÅrets Føl 1998 & 2003Dagens Pinto 1994, 1999, 2001 & 2003
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay... |
|
|
...det må ham hingsteholderen da have vidst
Men det er jo ligegyldigt idag...
Reglerne er som reglerne er, og da min hoppe ikke kan kåres, vil et ensfarvet hoppeføl øjensynligt heller ikke kunne kåres, selv om både far og morfar er kårede pintohingste.
Tak for det, Stald Marott - så behøver jeg jo ikke overveje at sætte en pintohingst på hende
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|