Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvor længe kan et hingste føl...
Forfatter: 
Dato:  04-05-2005 14:29
...gå sammen med resten af flokken? Vi har kun en STOR vinterfold, som både inkluderer læskur, sø, græntræsplantage osv. Den kan dog deles i to, men jeg er ikke glad for at dele vores meget velfungerende flok.
Men da min hoppe skal fole i juni, må jeg jo se i øjnene, at der er 50% chance for et hingste føl. Og hvad så? - jeg har ikke planer om at sælge det før, at det mindst er halvandet år, hvis jeg da overhovedet vil sælge! 8-) - jeg er også modstander af at kasterere dem så tidligt, så mit spørgsmål går på, hvor længe er det forsvarligt at lade et muligt hingsteføl gå sammen med hopper?

Venlig hilsen
Lea
0
0
Svar på denne tråd

Vinterfold
Forfatter: 
Dato:  04-05-2005 14:40
Hvis du får et hingsteføl, så kan du sagtens lade den gå med de andre vinteren over. Men ikke længere end til forårssolen begynder at skinne, for så kommer hormonerne op i sådan en lille knægt. Så vil du være nødt til at skille dem eller lade ham kasterere.

Du er slet ikke i tvivl om hvornår det bliver nødvendigt 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  04-05-2005 14:47
okay. Da jeg købte min hoppe, gik hun på fold med med bla. en 1 års hingst. Men det er måske forskelligt fra hingst til hingst?

Hvornår kastererer man "normalt" hingste?
- kan de godt finde på at bedække deres egen mor?

Venlig hilsen
Lea
0
0
Svar på denne tråd

Respekt
Forfatter: 
Dato:  04-05-2005 14:53
Man kan være heldig at hingsteplagen prøver første gang, en dag det ikke passer hoppen, så den får et lag tæsk. Nogle hingsteplage får så meget respekt, at der går lang tid inden de prøver igen. Andre har så stærk psyke/stærke hormoner, at det ikke hjælper.

Hvis ikke det er et evt. hingsteemne man har så det forår hvor den fylder 1, det gøres den første varme dag i maj, inden der kommer fluer.

Mht. at bedække deres egen mor, så har hingste et Ødipus-kompleks, de foretrækker faktisk hopper, der ligner deres mor. Så det vi de gøre uden skrupler.

0
0
Svar på denne tråd

kan gå med vallaker
Forfatter: 
Dato:  04-05-2005 15:19
Så er det altså derfor at man nogen gange hører om, at hingste fx. ikke vil bedække en bestemt farve hopper? (i)

Hvis jeg så ikke vil lade ham kasterere så tidligt, kan han gå med ifolede hopper og vallaker?

Venlig hilsen
Lea
0
0
Svar på denne tråd

Ja, sagtens
Forfatter: 
Dato:  04-05-2005 15:36
Ja normalt vil der ikke ske noget ved at lade en hingsteplag gå med vallakker og drægtige hopper. Dog skal man være lidt obs. på om hopperne evt. skulle miste føllet, for så er der jo frit spil igen.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for
Forfatter: 
Dato:  04-05-2005 15:46
Ok. Mange tak for svarene! :-)

Venlig hilsen
Lea
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider