|
|
| Madammen vil ikke hjem! |
| Forfatter:  |
Kikærten |
| Dato:  |
04-05-2005 13:44 |
|
For 2½ uge siden var madammen til hingst. Blev bedækket 3 dage i træk og slog så fra.
Jeg begyndte at tælle dage til scanning, men 17 dage fra starten af sidste brunst var den helt tosset igen.
Hun kom afsted samme eftermiddag og er nu blevet bedækket 4 dage i træk, men hun er stadig ikke færdig! Man får mistanke om, at hun er blevet forelsket i hingsten og vil blive.
Nu må det føl da snart være lagt ind.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det fremmer |
|
|
nu ikke processen at bedække hver dag, sæden holder sig 48 timer levende i hoppen, hos virkelige ferile hingste noget længere, de mange bedækninger er kun med til at øge risikoen for infektion.
og brunsten hos hopper variere jo meget i længden, der er nogle som er i brunst helt op til 10-11 dage, desuden går ægget i sidste halvdel af brunsten (normalt).
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret, og kåret avl, i mindst 4 led. Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Normalt |
|
|
På mig lyder det rimeligt normalt, der er godt nok kun gået 14 dage mod normalt 16 fra sidste dag i brunsten til første dag i næste brunst.
En hoppe er jo normalt i brunst 5-7 dage, så det er også normalt.
Det der er unormalt og uhensigtsmæssigt er at den bliver bedækket hver dag, det øger risikoen for infektioner, og nedsætter dermed chancen for drægtighed. Det anbefales at bedække/inseminere hver anden dag, og helst kun 2-3 gange i en brunst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for |
| Forfatter:  |
Kikærten |
| Dato:  |
04-05-2005 14:33 |
|
jeres input om hyppigheden. Jeg tror lige jeg tager en snak med hingsteholderen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet