Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Debat: Kåring af hingste i DV
Forfatter: 
Dato:  02-05-2005 17:38
Jeg synes, at det kunne være sjovt at høre jeres meninger om gennemførelsen af hingstekåringen, hvad der kræves af hingstene i forhold til deres alder osv.
Desuden er der 30 dages testen - er den fair? Kan det være rigtigt at kun fem 3-års og éen 4-års bestod 30 dages testen ? Er belastningen for hård lige efter en udmattende hingstekåring ?

Jeg synes personligt at det er positivt at så få hingste består 30 dages testen, vi har i DK efterhånden ret mange hingste til ret få hopper og de enkelte hingsteejere skal virkelig kæmpe for at holde næsen over vande da mange avlere, til trods for et efter min mening supert udbud af hingste i DK, bestiller sæd i udlandet.
Ja, selvfølgelig er det nødvendigt med nyt blod fra udlandet og jeg skal da gerne indrømme at jeg ofte har anbefalet en hingst fra udlandet, men måske skulle man lige kigge hingstene herhjemme igennem en ekstra gang inden der bestilles sæd fra udlandet....!?!
Hvad er jeres holdning til dette ?

Jeg ved godt, at jeg ikke har skrevet særligt uddybende endnu, men skal altså afsted nu! :-) skriver igen når jeg kommer hjem !

Flo
0
0
Svar på denne tråd

Vi køber heller
Forfatter: 
Dato:  02-05-2005 17:52
sæd fra udlandet end fra Dk, da jeg personligt syns at priserne er kørt op på en punkt ikke mange fritidsavler kan være med! Vi hentede sidste år sæd til begge vores hopper i tyskland og fik meget mere for pengene der nede end vi ville få her hjemme! Og det samme gør vi i år,der skal vi bare ha til 3 hopper i stedet for!
0
0
Svar på denne tråd

kåringen
Forfatter: 
Dato:  02-05-2005 20:17
jeg er personligt ikke tilhænger af at de skal kunne så meget så tidligt. De springer enormt højt og det er jo ganske fint hvis det kun lige er den dag plus nogle få dage til træningen og så ikke mere før hen på sommeren igen, men det er jo ikke kåringskommisionen der bestemmer det men ejerne selv. Jeg er ikke så meget til DV, men jeg vil mene at det ikke udlukkende er DV's ansvar hvor hårdt de unge hingste trænes. Det er mindst lige så meget ejernes ansvar. F.eks. er der nogle der tilrider dem inden de overhovedet skal til forbesigtigelse hvilket jeg synes er totalt hul i hovedet og det har DV jo ikke noget at gøre med. Jeg ved ikke hvor meget de laver til 30 dages testen men hvis det er 15-20 min. skridt trav og galop 5 dage om ugen så ser jeg ikke noget problem, men igen....de skal have fri når de kommer hjem og det er igen ejernes ansvar. TIl dels også DV's (Skal de ikke til endnu en test til vinter?)
Jeg synes godt man kunne lade de unge hingste få lov at udvikle sig lidt mere inden man forlanger det helt store af dem, men det er lige så meget ejernes mentalitet der er problemet og ikke DV som sådan.
Efter min mening er det helt fin at der kun går 3-5 stykker gennem nåløejet om året. Det vil så ende ud med at kun ganske får pr. årgang opnår endelig kåring og det må være den måde man opnår top heste. Altså ved udelukkende kun at bruge det bedste af det bedste hele tiden og sortere det næstbedste fra.
Brug af hingste udlandet? Jeg er for. Der er så mange lækre hingste og der skal være en balancegang af at bringe nyt blod ind og forsøge at holde det danske...eller de danske varmblod. Problemet er lidt at jeg synes det hele er lidt målløst. Altså hvordan skiller en DV sig ud fra de andre varmblodsracer. Det er der jeg mener at man skal beholde noget af DV blodet (type o.s.v.) men huske at blande lidt nyt blod ind engang imellem.

Opdræt af marsvin i ensfarvet chokolade og kæledyr

DKK Gravhundehvalpe sælges.Se under Stentofgård
0
0
Svar på denne tråd

Hingstekåring...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2005 21:02

Hej!

God debat...

Jeg syntes helt klart at det er alt alt for tidligt, og at de unge hingste presses alt for meget! De fleste af dem holder jo heller ikke særlig længe hvis man tænker over det. Især materialprøven (staves) er alt for hård ved dem.
I bund og grund er det selfølgelig tæningen der er for hårdt, men man bliver jo nød til at træne helt vildt for at være med, og især hvis man skal være lidt bedre end de andre. :P

Efter min mening, bør man se på hingstene som 3 års, men de bør overhovedet ikke være rørt ved (trænet). Ved at longere/ride de unge hingste, bygger man jo bare muskler op der hvor man gerne vil. Man kan stort set forme en hest som man gerne vil have den, med den rigtige træning. Burdte man ikke hellere se på hesten som den er, og ikke på den som den ser ud når man har formet på den i over ½ år?
Sener, som 7-xx årig, bør man så se på hestens ridelighed og temprament, hvilket jeg mener er 80% af en god hest.
Hvis hingsten har både ekstriør og tempramentet i orden, kan den sættes ind i avlen i et par år, for at se hvordan den avler. Hvis det er positivt (præger sit afkom meget) kan den så blive endelig kåret.

Sådan ville jeg gøre hvis det var mig! :P

Hvad syntes i om det?

Maj

0
0
Svar på denne tråd

Penge....
Forfatter: 
Dato:  02-05-2005 21:39
Det er jo i bund og grund pengene der regerer her i verden. Men der er mange ting i det her.

Hvis man ikke afprøver hingstene inden de sættes i avlen, så ved man ikke om de kan rides, og derfor heller ikke om de kan nedarve ridbarhed.

Der er ingen der har råd til at have en hingst i måske 10 år inden den har vist de resultater, der ellers ville kvalificere den til avl.

Hvis man venter med at afprøve hingstene, favoriserer man de sent udviklede heste, dermed bliver ridehestene dyrere at producere og efterfølgende dyrere i indkøb.

Man kan selvfølgelig gøre som i kvægavlen, udvælge de bedste og tappe sæd til frost fra dem. Derefter kasterere hele bundtet og sælge dem som rideheste. Når de så har bevist deres værd, kan man begynde at sælge af sæden. Ellers kasseres den.

Dermed vil man sætte avlen mere end 10 år tilbage, da alle de hingste, der bliver sat i avlen vil være 12-16 år istedet for 3-4.

Så nej, det bedste er at afprøve dem unge, holder de til det, så er det fint. Holder de ikke, så skal de ikke være avlshingste, da det er holdbare rideheste vi skal avle.

Umiddelbart lyder det af lidt at kun 5(6) hingste består 30-dages testen, men igen det er jo kun de bedste der har interesse. Alle de middelmådige, de skal bare være rideheste. Hvis de så viser sig at være super rideheste, så må de have chancen igen, som fx. Cavan fik.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider