Hej!
God debat...
Jeg syntes helt klart at det er alt alt for tidligt, og at de unge hingste presses alt for meget! De fleste af dem holder jo heller ikke særlig længe hvis man tænker over det. Især materialprøven (staves) er alt for hård ved dem.
I bund og grund er det selfølgelig tæningen der er for hårdt, men man bliver jo nød til at træne helt vildt for at være med, og især hvis man skal være lidt bedre end de andre.
Efter min mening, bør man se på hingstene som 3 års, men de bør overhovedet ikke være rørt ved (trænet). Ved at longere/ride de unge hingste, bygger man jo bare muskler op der hvor man gerne vil. Man kan stort set forme en hest som man gerne vil have den, med den rigtige træning. Burdte man ikke hellere se på hesten som den er, og ikke på den som den ser ud når man har formet på den i over ½ år?
Sener, som 7-xx årig, bør man så se på hestens ridelighed og temprament, hvilket jeg mener er 80% af en god hest.
Hvis hingsten har både ekstriør og tempramentet i orden, kan den sættes ind i avlen i et par år, for at se hvordan den avler. Hvis det er positivt (præger sit afkom meget) kan den så blive endelig kåret.
Sådan ville jeg gøre hvis det var mig!
Hvad syntes i om det?