|
|
| Smed sit føl.... |
|
|
Jeg købte en drægtig hoppe d, 17-12-04 hun kom hjem og kom på fol sammen med de andre heste.
Da hun skulle have dyrlæge i feb syntes min dyrlæge ikke hun så drægtig ud, så hun håndundersøgte hende og nej der var ikke noget mere.
Så er det jeg vil spørge om det er normal at hun ikke er kommet i brunst i nu, og om det er normal at hun har mælk i patterne.
Håber meget at der er nogle som kan svare mig på det.
Knus fra Dorte kredsformand i Dyrenes Beskyttelse i Frederiksværk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hænger sammen |
|
|
At den ikke er kommet i brunst og at den er begundt at sætte yver, hænger sammen. Den tror sandsynligvis selv at den stadig er ifol, det har jeg set andre steder. Men den kan da også være ifol.
Få evt. en anden dyrlæge til at håndundersøge hende, det kan nemlig være meget svært, når hoppen er langt henne. Sandsynligheden for at tage fejl, bliver større som drægtiheden skrider frem, indtil ikke så langt før forventet foling.
Hvis den anden dyrlæge er enig i at hoppen ikke er ifol, så få den sprøjtet i brunst, så der kommer orden i hormonsystemet igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den kan jo også være i fol |
|
|
Lad nu være med at sprøjte den indtil du ved helt sikkert at der ikke ligger et lille føl derinde. Så dør det nemlig.
En håndprøve er langt fra sikker, og din hoppe kan godt være i fol!
Hilsen Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| drægtig hoppe ? |
|
|
hej..
Jeg tror også din hoppe er i fol..ved du ikke nogenlunde hvornår den skal fole.? Og det er rigtigt hvad pia skriver lad være med at få den sprøjtet i brunst,for hvis der er føl i den dør føllet. tag og se tiden an. evt. få den håndprøvet af en dyrlæge der er vant til at håndprøve. Pøj Pøj held og lykke
Hilsen Helle 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
Hej lulu..
Det var da trals når man hun har gået og trodet at man havde købet en hoppe der var i fol.. hvad har sælger sagt..?
Jeg ville få en 2. dyrelæge til lige at kigge hende ellers vente til et godt stykke tid efter temin..
Hoppen behøves ikke at være gået i brunst endnu.. jeg har da en hoppe som bestemt ikke er i fol og som ikke har vist brunst endnu, selvom hun er blevet brunstsprøjtet.. (tror ikke rigtig hun kan lide hingsten, men det kan jeg  )
Hun kan også være indbilsk "gravid" og hvis hun er det skal hun vist have noget homoner..
Vi krydser finger..
christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej allesammen |
|
|
Min hoppe skulle fole ca 17-06-05, ang dyrlægen så har jeg Kiva Riis-olesen fra Hillerød som skulle være rigtig dygtig.
Jeg ringet til hende for at sige at Lulu havde mælk i patterne og om hun nu var sikker på at der ikke var noget føl, hun sagde at hun havde været helt inde og have fat i æggestokkene og livmoderen så det var hun.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| føl eller ikke føl |
|
|
hej
jeg håber stadig for dig at hun ikke har ret.. kan lige fortælle dig en lille historie her.. en jeg kender som har en stor pony som var gået over tiden sægde dyrlægen også at der ikke var noget i den... hun tilkaldte en anden dyrlæge da den var en måned over tid. han sægde også at der ikke var noget føl. mennnnn to timer efter dyrlægen havde haft hånden i den .kom der altså et rigtig stort føl til verden..ja så de kan altså ikke altid mærke om der er noget derinde.held og lykke endnu engang...hilsen helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Helle |
|
|
Jeg håber også stadig og det bliver ikke minder af det du skriver, kryds finger for os. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selvfølgelig |
|
|
krydser jeg fingre for jer...skriv så snart du ved noget , der er lige før jeg er lige så spændt som dig.Jeg har avlet i flere år og har hørt det du skriver mange gange så jeg tror helt sikkert på det er håb for dig i nu.
Hilsen Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Helle |
|
|
Det skal jeg nok gøre, jeg tror at jeg ringer til dyrlægen i morgen for så må hun komme ud og evt. skanne ( staves ) hende, tror du ikke at det ville være bedre eller hvad
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Scanne |
|
|
Jeg tror ikke du får noget ud af en scanning. Hvis et evt. føl ligger, så de ikke kan mærke det ved en håndprøve, tror jeg heller ikke scanneren kan "nå" det. Jeg har hørt, at man kan give hoppen koldt vand at drikke, så skulle du kunne se føllet bevæge sig, når det kolde vand kommer ned i maven. Så prøv evt. at tørste hende lidt og så tilbyde hende en spand koldt vand.
Er det iøvrigt ikke tidligt, hun har mælk i patterne, hvis det først er om 7uger, hun skal fole?
Men det er da lidt træls, at du ikke kan finde ud af, om der er føl i hende. Hvis der ikke er, og du venter til efter, hun skulle have folet, bliver det jo noget sent at få hende bedækket (hvis hun altså skal ifoles igen?)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Ditte |
|
|
Ja det er mærkeligt at hun har mælk i patterne for det er jo alt for tidligt, hun skulle meget gerne til hingst om 3 eller 4 uger hvis der ikke er føl, så det er meget surt at jeg ikke ved ud eller ind, så nu ringer jeg til min dyrlæge igen i morgen så må vi se.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrlæge |
|
|
Hej lulu
Få en anden dyrlæge til at komme og lad være med at sige at din egen dyrlæge har sagt der ikke er noget føl i hende...Bare sig til dyrlægen du har en hoppe du gerne vil have håndprøvet forde du er i tvivl om der er noget i den. ikke sig noget som helst anden og døm så ud fra hvad denne dyrlæge kommer frem til. ikke nævn noget om mælken før hun eller han har givet dig svar på om der er noget i den... men læd være med at sprøjte den i brunst det er bedst hvis den kommer i brunst af sig selv,Hilsen Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mælken |
|
|
hej igen glemte lige at skrive med hensyn til mælken er det ikke meget normalt at en hoppe kan have mælk omkring 5 uger før fødsel og den kan jo sagtens gå hen at føde 14 dage før termin der er der flere der gør.. min foler altid 1 uge før og husk så også på at der var 53 uger sidste år. så termin kan lige så godt være om 6 uger.og kan jo også fole før den termin...håber du forstår lidt af det jeg fik skrevet.
Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mælken |
|
|
hej igen glemte lige at skrive med hensyn til mælken er det ikke meget normalt at en hoppe kan have mælk omkring 5 uger før fødsel og den kan jo sagtens gå hen at føde 14 dage før termin der er der flere der gør.. min foler altid 1 uge før og husk så også på at der var 53 uger sidste år. så termin kan lige så godt være om 6 uger.og kan jo også fole før den termin...håber du forstår lidt af det jeg fik skrevet.
Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej allesammen |
|
|
Nu er der bestilt dyrlæge til på tirsdag kl 1300, så må vi se hvad vi finder ud af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|