Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Oldenborg hingste
Forfatter: 
Dato:  24-04-2005 03:31
Jeg har en lille oldenborghoppe med LU papirer efter en Hjortlund hingst, som jeg ikke lige kan huske navnet på.
Jeg går og tænker på at sætte hende i fol på et tidspunkt.
Jeg har ingen erfaring med avl, men suger al tilgængelig viden til mig i øjeblikket.

Jeg har kigget lidt på hingstene på forbundets hjemmeside, men det er svært at vurdere hvilken hingst, der ville være det optimale match, så det ville være skønt, hvis der var nogen med erfaring, der ville give deres bud!

Jeg har desværre ikke et ordentligt billede af Laia, og der er stadig en del begræber indenfor exteriørbedømmelse, som jeg ikke er helt dus med. Men for lige at beskrive hende kort, så er hun som sagt en lille hoppe på 160 med middel gangarter. Galoppen er bedst. Hendes hals er lidt lavt ansat og hendes sadelleje kunne godt være lidt bedre. Hun har et super fint temperament og evner for spring.

Først og fremmest ønsker jeg en hingst, som præger afkommene meget, især mht. gangarter og størrelse.
Desuden ville det være rart at ende op med et føl med et fornuftigt temperament som Laias, men mere højtstillet end hende.

Er der nogen, der kan foreslå en hingst eller flere?

Jeg er blevet lidt betaget af ham Zardin, men er det helt skudt ved siden af i forhold til mine ønsker?

Håbet at i vil hjælpe mig på rette vej.
Enhver hjælp mht. hvilke faktorer, der bør spille ind, når man skal agere matchmaker modtages med kyshånd.

Dog frabeder jeg mig kritik vedrørende det, at jeg kaster mig ud i projektet. Føllet er til mig selv

:-D
0
0
Svar på denne tråd

oldenborg hingst.
Forfatter: 
Dato:  24-04-2005 11:21
Der er flere gode.hvor bor du henne og hvor langt vil du køre.Jeg har selv en efter mozart en 3 år den er helt vil god med en stor gang..men har også to efter milan af kolster de er nu også gode og meget rolige,de har også gode gangarter og er noget større.i år har jeg selv valg at bruge union jack bla. forde den inseminerer hvor de andre bedækker narturligt..Hilsen Helle
0
0
Svar på denne tråd

zardin f.
Forfatter: 
Dato:  24-04-2005 12:24
Hvis du vil holde dig til "dansk" oldenborg, så skal du ikke vælge Zardin. Det er det tyske oldenburg verband han er kåret i, ikke DOA.

Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

Max af Ravenholt
Forfatter: 
Dato:  25-04-2005 13:26
Har jeg valgt til min hoppe. Fik et flot højt hingsteføl i år. Og i foler med Max igen da jeg ønsker et hoppeføl til mig selv :-)

Min hoppes gangarter trængte også til lidt forbedring, Max krydset med min hoppe har i hvert fald givet et dejligt føl.

Prøv at tjekke Max ud på hjemmesiden eller ring og tal med Jette Kock.

www.staldkock.dk

:-DHilsen Diana som bare ææælsker sin oldenborg hoppe :-D
0
0
Svar på denne tråd

lotte..
Forfatter: 
Dato:  26-04-2005 09:26
Hej lotte..

prøv at kigge lidt på hingste listen på oldenborgs hjemmeside.. www.danskoldenborgavl.dk
Det er jo altid bedst at holde det indenfor den race du nu har og der fines rigtig mange gode hingste der er kåret i oldenborg, der er også et par fukdblodshingste der også er kåred i DV..

eks på hingste :

Cornelius Vaseskov han er 62,5 % og 165 cm...
9-8-8-8 8-8 9-7-7 8
Harmonisk hingst af særdeles god type. Passende dybde og bredde. Kønt hoved. Velansat hals. God skulder og manke. God overlinie. Velformet kryds. Lemmerne passende og føre og tørre. Gode hove. Bevægelsen særdeles god og taktfast i skridt. Ret god i trav. Ret god, lidt på forparten i galop.

Fürstendonner af Hvarre han er 50 % og 169 cm...
8-7-7-8 9-8 8-9-8 8
Passende stor, velrejst hingst af god type. God dybde og bredde. Kønt hoved. Velansat, middellang hals. Ret god skulder. Markeret, middelang manke. God og smidig overlinie. Muskuløst kryds. Lemmerne passende føre og tørre. Bevægelsen god i skridt. Særdeles god i trav og galop.

Højvangs Strauss han er 37,5 % og 168 cm...
9-9-9-8 7-6 8-8-8 9
Passende stor, ædel, elegant hingst af særdeles god type. Passende dybde og bredde. Kønt, udtryksfuldt hoved. Velformet hals. Særdeles god skulder og manke. God overlinie. Velformet kryds. Lemmerne fine og tørre. Små hove. Bevægelsen god i skridt, god og taktfast i trav og galop.

Lajos K han er 50 % iog 167 cm
9-9-7-9 8-8 9-9-9 9
Stor hingst af særdeles god type. God dybde og bredde. Kønt hoved. Velansat hals. God overlinie. Muskuløst kryds. Lemmerne jævnt føre og velstillede. Bevægelsen god i skridt, fremgrubende og taktfast i trav, smidig og rummelig i galop med god balance.

Nando han er 50% og 167 cm...
9-8-8-9 8-8 9-9-8 9
Passende stor, harmonisk hingst af særdeles god type. Passende dybde og bredde. Udtryksfuldt hoved. Velansat hals. Særdeles god skulder med god frihed. God manke. God og smidig overlinie. Velformet, muskuløst kryds. Lemmerne passende tørre og tørre. Bevægelsen særdeles god i skridt med godt rygsving. Særdeles god og taktfast trav. Rummelig galop med god balance

her er lidt men der er mange flere kig på hjemmesidden og så er det bare at vælge.. det kommer også anden på hvad du vil have... altså hvor tung du ønsker føllet.. hvid det skal være en moderne hest skal du jo nok ned på de ca. 50% også for at få letheden ind.. men prøv at kigge på den og ring til hingste holderen og du må komme ned og se hingsten... så plejer det at være lidt lettere..

god fornøjelse

christina

0
0
Svar på denne tråd

Oldenborg hingste
Forfatter: 
Dato:  26-04-2005 14:09
Først og fremmest skal du finde ud af om du ønsker en let (forædlet) eller en lidt tungere (renstammet) hingst. Hvordan er din egen hoppe, er hun af den lette type eller den tungere. Hvis du vælger en lidt tungere hingst, betyder ikke at du får et føl, som ikke har letheden med sig, det kommer helt an på, hvordan moderen er o ghvilken hingst du vælger. Der er bl.a en af de renstammet hingste der er klar til grand prix klasser, og han er absolut en moderne hingst på trods af hans størrelse. Hvis man ikke ønsker at den bliver "kører-agtig" skal man bare holde sig fra de ældre renstammet hingste, idet de nyere renstammet med lethed kan begå sig på diverse dressur og springbaner.

Inden for de to kategorier er der rigtig mange gode hingste at vælge imellem.

Jan i Ruds Vedby har 3 hingste, alle forædlede, men alligevel meget forskellige.
Cornelius bliver nævnt, men hvis du ønsker højde på dit føl, ville jeg ikke vælge ham. Han er noget lavstammet, og når du i forvejen har en lille hoppe, er det absolut ikke at foretrække.
Continental, 50%, er en meget ædel type, men den har også noget mere temperament med sig. Han er 170 og avler højde, i de tilfælde hvor jeg har set det. Han er kanon gående på dressurbanerne pt.
Så er der den nye, Sonnyboy, han er 3 år, og der har altså ikke været afkom efter ham. Han blev avlsgodkendt for 2005 med 7, men med kanone springkarakter. Så hvis du gerne vil springningen, så er han da et godt valg, hvis du tør løbe an på en ny hingst.

Af renstammet hingste kan jeg varmt anbefale Poul Pedersens i Havrebjerg:
L'Amour af Støvlebæk og De Nero af Støvlebæk. Skønne godt gående hingste, som begge har højden med sig.

Det var nogen stykker på Sjælland, jeg kan se du er herfra.

Hvis du vil køre til Jylland er der rigtig mange gode derovre også.

Bl.a. Nando, som er nykåret og materialevinder. Skøn skøn hest.
Eller Union Jack, rigtig godt gående, og videregiver gang og højde, skøn hest.

Men held og lykke med projektet, der er masser af gode oldenborg heste at vælge imellem, ligegyldigt hvad du ønsker dig, at få ud af det.

Karina

Stærk fortaler for organiserede avl.

Citat Kons. J. Finderup fra LR:
"Husk, at der er store chancer for at få et godt afkom på gode moderdyr, og at gode moderdyr er en afgørende forskel på succes og fiasko."
0
0
Svar på denne tråd

hingste
Forfatter: 
Dato:  26-04-2005 16:00
Hvad med:

Uffe korshøjgaard??

Eller

Ultimo af hvarre??

De står begge på hjallerup hingstecenter.

de kan ses på deres hjemmeside:

www.hingstecenter.dk

HVIS I HAR BILLEDER ELLER INFO OM HINGSTEN CANSAS/KANSAS, SÅ SKRIV ENDELIG TIL MIG, DA JEG SØGER NOGET OM HAM.....!!!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider