|
|
| Hoppemælk |
|
|
Nu er jeg ikke sikker på at det hører til herinde, men jeg må altså vide det.
Jeg har en hoppe som jeg fik før jul. Et stykke tid før jeg fik hende blev hendes føl afvænnet. Hendes yver har så været sort hele tiden mens jeg har haft hende og er kun skrumpet lidt. Idag var jeg så ude for at se om der var noget i og der kom først et par dråber og derefter en fin stråle væske. Kan det stadig være mælk. Hvor længe skal jeg regne med at hun bliver ved med at have mælk.
En af grundene til at jeg spørger er at jeg kender en der mistede en hoppe i weekenden. Tilbage står et føl. De har dog fundet en ammehoppe som har et andet føl, men den moderløse må ikke så gerne have lov til at drikke. Kan det være muligt at min har nok til sådan en bette fyr? Evt. hvis man supplerer med lidt tilskud? Eller er det helt udelukket?
Jeg vil så gerne hjælpe det stakkels lille føl:)
Sød new forest vallak sælges. Se præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan da prøve! |
| Forfatter:  |
mumling |
| Dato:  |
22-04-2005 21:25 |
|
Det er da slet ikke umuligt at hun kan få produktionen op at køre igen. SÅ længe er det jo ikke siden at hun producerede for fuld drøn til sit eget føl, og hvis hun er en hoppe med stærke moderinstinkter, så hun vil tage den lille til sig, kunne jeg godt forestille mig at et lille føl kunne "patte hende op" igen ret hurtigt.
Jeg ville prøve!
Mvh Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar. |
|
|
Jeg har allerede bestemt mig for at jeg vil ringe til ejeren af føllet i morgen. Det kunne da være lidt sjovt at næsten få føl uden at vente 11 måneder først:) Men ellers håber jeg bare at føllet klarer sig. Den så så sølle ud sådan som den stod i hjørnet af boksen. Jeg fik simpelt hen så ondt af den:(
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spændende |
| Forfatter:  |
mumling |
| Dato:  |
22-04-2005 22:52 |
|
Ok, lad os høre hvordan det går. Håber det bedste for den stakkels lille følle!
STUTTERI ENGBAKKE Vi opdrætter varmblodsheste i handy format og med super temperamentGOTLANDSRUSS - hvad ellers?! Den ideelle børnepony!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Væske... |
|
|
Jeg tror ikke det er mælk! Jeg fik en gang, da jeg opdagede væske i min (det var hun ikke dengang) hoppes yver at vide, at det var fordi hun havde haft føl (flere år før). Nu hvor hun er min, har jeg lige været ude og rykke i en pat, og ja ved et lille bitte ryk/tryk kom der en stråle ud. Og det er altså 12 år siden, hun havde føl.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ditte.. |
|
|
Det ikke helt det samme hoppe her havde føl ved siden som blev taget fra da hun købte den så der er naturligt at den har mælk et stykke tid efter.. hvor lang tid afhæninger af hoppen.. man tager jo gerne frov fodret fra hoppen så den ikke rigtig har noget at producere nyt mælk af..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja men.... |
|
|
Ja men den har vel næppe mælk her et halvt år efter fravænning? Hvis det var så nemt, ville det jo ikke være så stort et problem at finde en reservemor, hvis man bare kunne finde en, der havde føl året før? Og mange sætter da føllet tilbage på samme fold som moderen efter fravænning. Det kunne vel heller ikke lade sig gøre, hvis hoppen har mælk så lang tid efter?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er der så |
|
|
forskel på farven af mælken? Hvilken farve har hoppemælk? Er det lige så hvidt som komælk?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
|
|
talt med ejeren af føllet og de synes det lyder fint. Jeg har sagt at jeg ikke vil love hvor meget næring der er i det. Men det var ligemeget. Han fik i forvejen flaske og de ville køre den anden hoppe hjem i aften, da den lille stakkel slet ikke kunne få lov til at være i boksen.
Så de ville godt låne Lady som plejemor og supplere med flaske. Det var mere for at den lille stakkel ikke var helt alene i verden, og havde en den kunne knytte sig lidt til:)
Så i morgen skal vi prøve at se om Lady overhovedet er interesseret i sådan en lille ny. Det er den største bekymring da den lille fyr er blevet afvist af den anden hest og den behøver ikke flere sure madammer. Så kryds fingre for at det går. Jeg vil opdatere hvad Lady siger og om hvordan det ser ud med mælkeproduktionen, da det oprindeligt var det denne tråd handlede om:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang mælk |
|
|
Hej Vibeke
Jeg så lige dit indlæg og vil lige sige at det sagtens kan være mælk Lady stadig har. Da hendes første føl blev taget fra, havde hun stadig mælk længe efter og "føllet" plagen kunne sagtens malke hende op, hvilket hun også gjorde. Derfor gik de ikke sammen i ca. 3/4 år efter den blev vænnet fra. Jeg glemte lige at sige det i telefonen.
Jeg håber at det går godt med sammenføringen i morgen, så vil jeg være lidt stolt af hende.
Held og lykke med det.
Hilsen Line (tidligere ejer af Lady)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Line... |
|
|
Jeg tror også at det er mælk. Min mor gik i klasse med en vet. sygeplejerske og hun mente også at det var mælk, men at der måske ikke var så meget næring i. Men ellers hvis der ellers bliver fodret med flaske ved siden af skulle det nok kunne gå. Jeg håber også at Lady synes om lille følle. Råd om sammenføringen er da velkomne. Jeg regner med at Lady får lov til at stå uden for boksen og se den lille lidt an. Hvis det går godt kan de måske hilse på hinanden igennem tremmerne inden de bliver ført sammen. Jeg havde også tænkt på om man kunne lægge et tæppe på Lady. Og så før hun ser føllet, skal ddet have tæppet over sig for evt at overføre hendes egen lugt til føllet. Er det helt utænkeligt at det kunne virke. Jeg vil jo ikke have at den lille følle skal have flere ubehagelige oplevelser:)
Det er sjovt så meget de heste fylder. Lige nu kan jeg ikke tænke på andet end Lady og det lille føl og hvordan det kommer til at gå.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering... |
|
|
Jeg har lige snakket med ejeren af føllet. Da han hørte hvordan Lady var overfor sit eget føl er han bange for at det ikke ville gå med et fremmed føl. Og han ville ikke have at den lille skulle have flere dårlige oplevelser med andre heste. Så ideen er opgivet igen, hvilket jeg godt kan forstå.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|