Charlotte´s skyld at emnet Holstener eller ?? er kommet ud på et sidespor, må jeg hellere komme med mit sidste indlæg derfra, herover. Kort sagt vi er ikke helt enige om brugen holstener og hvilken retning DV bevæger sig i. (kig på det andet emne og I vil forstå sammenhænden). Men heldigvis ka vi jo ikke alle være enige, det ville jo være lidt for kedeligt hvis vi alle havde den samme holdning om hvordan vi nåede frem til den ideele ridehest.
Grunden til jeg kommer op med det at Charlotte siger man ikke skal bruge Holstener som dressurheste, er at hun her inde for ca et halvt år siden udtalte at man ikke skulle anvende holsterne som dressurheste, da de ville komme til at kede sig på en dressurbane, og det ka jeg slet ikke forholde mig til.
Det er korrekt at dressurheste ikke er Holsteiner Verband´s første príoritet (stavet forkert), men ikke at det slet ikke interesserer dem. De vil bare ikke gå på kompromi med den super springkapacitet de har fået fremavlet, for at få heste med større gangpotetiale ind i avlen.
Hvis det slet ikke havde deres interesse, så havde de nok ikke en dressurberider ansat, og jeg kender da til flere af deres hingste der går dressur, også på højere plan. Bla. Lorentin I, Loran, Aljano, Coriander.
Vi har jo også et eks. fra i sommers, hvor årets springhoppe, faktisk har så gode gangarter, så avleren vælger at give den en fremtid på dressurbanerne.
Jeg ved godt jeg bliver "slagtet" for denne udtalelse, men jeg mener jo at mange af de springheste der går internationalt springning, lige så godt ku gå høje dressurklasser, da de i mine øjne har meget af det der skal til for at lave en god dressurhest. Nemlig en god galop og skridt, samt en taktfast trav, plus det faktum at mange holstener fra naturens side kommer og i skulderen og frem med forbenet, samt at mange af dem har nemt ved at sætte sig bagtil, plus de har for de flestes tilfælde et super temperament(har snakket med andre meget mere erfarne holstneravler om dette, og de mener også teorien er korrekt).
Jeg ved godt de i de små klasser ikke kommer svævende hen over jorden, men de har i mine øjne nemmere ved mange af de samlende øvelser.
Jeg har ikke nærlæst min Ridehesten, da jeg er så venligt en menneske at jeg har lånt den ud, så jeg har lidt svært ved på stående for at kommenterer PG udtalelse. Men hvis han mener vi er så langt fremme i springavlen og bagud med dressurhestene, så hænger det jo ikke sammen med at DV kører et storstillet springhesteprogram frem indefor det sidste år.
Det er korrekt der bliver importeret en masse holstenerblod, men der bliver jo også hentet andre ind i landet. Jeg synes faktisk det er svært her på Sjælland at finde nogen interesante hingste, da de fleste er af noget blod jeg ikke vil bruge. Faktisk er der PT kun en til to jeg vil bruge her over. Der er da en del mere med Hannoveraner eller DEU Olddenburger (ved godt det er et blandingsforbund ligesom DV) blod i sig. Men så er det jo godt jeg snart rykker til Jylland, da der er meget mere og vælge i mellem, samt knapt så langt til Tyskland.
Annette T
|