|
|
| Hvad skete der med Crown´s Tosti? |
| Forfatter:  |
pegasussie |
| Dato:  |
20-04-2005 19:42 |
|
Er der nogen som kan fortælle mig hvad der blev af Crown´s Tosti - en vidunderlig smuk palomino hingst som var importeret fra tjekkiet - jeg så ham engang og synes han var super smuk ( og stor ! ) Jeg ved at han blev godt kåret - men han kom aldrig til materialeprøven - og jeg har spurgt rundt omkring for at finde ud af hvorfor og hørt en masse forskellige forklaringer, og at han er død. En har sagt at han brækkede ryggen og blev aflivet, en anden at hans ryg ikke kunne holde til ridning -han er ihvertfald død nu - men jeg kunne måske tænke mig at avle med noget med hans blod i - fordi han var så flot - og så er det vigtigt at vide om det med ryggen er rigtigt- for det vil jeg ikke risikere. Jeg har lige fået at vide at en af hans sønner, som også var gudesmuk og som jeg har set på HG - blev afvist til kåring i år, først i DPA og siden i Tyskland - og jeg ved ikke om det er pga ryggen også - jeg har søgt hans kårings beskrivelse på hestedata - men den er der ikke. Tosti har en kåret søn til, som ville kunne give min drømmefarve på min røde hoppe - men jeg tør ikke hvis der har været et problem med ryggen, og sletikke hvis den er avlet videre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ryggen |
|
|
Hejsa
Jeg har også hørt at ryggen blev Crowns Tostis skæbne! Som jeg hørte det, mente man, at han måske har pådraget sig en skade i ryggen som føl eller plag og at det først blev opdaget da han skulle rides.
Om det er sandt, ved jeg ikke og jeg kan faktisk ikke huske hvem der fortalte mig det.
Men jeg har nu da aldrig tænkt på at det skulle være en decideret eksteriør-fejl, som gjorde at hans ryg blev ødelagt. Det kan jeg ikke forestille mig. Jeg ville ikke lade det være afgørende i forhold til at avle videre med Tosti-afkom.
Mvh Tina, desværre uden Turpin
Til Dick Turpin:
"When a loved one becomes a memory, memory becomes a treasure."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pegasussie |
Jane B. |
20-04-2005 21:54 |
|
hvad med at kontakte stutteri Crown?
de ejede jo hesten så de må jo vide det
-JaneMedlem af Parelli sekten PNH-trænede mennesker er sjove mennesker
Eneste forhandler af Regulator Complete mellem Randers og Brønderslev
hjælp til trailerlæsning i Nordjylland tilbydes. Se mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ved kun at han er død |
|
|
men han har jo et fremragende afkom i Crowns Blue Pearl, stutteriets cremello avlshingst, der er næsten lige så flot som sin far (med undtagelse af farven...  )
Lækker 2 års welsh cob hingst sælges til ridning eller show/avl. Se min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dårlig ryg |
|
|
Hej
Tak for mail !
Tosti er død - under et uheld har han brækket et facet led I ryggen.
Han har haft en søn til kåring i Tyskland – og den er ikke afvist, heller ikke kåret, men anerkendt under forudsætninger af osv… - den har samme helhedskarakter som den Cremello hingst som også var på pladsen Magic Memphis – nemlig 7
Du må gerne fortælle mig hvem spreder usande rygter om mine hingste.
Vores Cremello hingst Blue Pearl - er kåret med 8 I helhed – og er dermed den højest kåret cremello hingst.
Hilsen
Marianne

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak til Crownhorse |
pegasussie |
26-04-2005 17:33 |
|
Marianne fordi du svarer her - der er nok andre end mig som har hørt at Crowns Chamberlain ikke blev kåret - så det er godt at kunne få sandheden fra den som er nærmest, nemlig ejeren! Jeg har jo søgt efter hans kårings beskrivelse i hestedata men ikke fundet noget på ham.Du skriver at han har fået 7 i helhed - hvordan var hans delkarakterer? Hvis der er en beskrivelse kan du så ikke lægge det ind her, så jeg kan se det. Jeg vil måske vælge Blue Pearl i år- men det er vigtigt for mig også at se hvordan hans helsøskende er bedømte. Et andet sted på HN er der en som har skrevet at da Blue Pearl blev kåret var der kun 1 LU dommer tilstede udover folk fra DPA og at det var en sygekåring -Det kan du måske også opklare for mig.Det vil jeg være glad for. jeg regner med at sætte min hoppe i fol i maj måned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja, du er nysgerig |
|
|
Hvorfor interserere du dig for Chamberlan - I tysklan er det sådan at delkarakterere er mellem forbund og ejer - altså for dig udvedkommen ... Men faktum er at hvis jeg vil, kan jeg sætte ham på EU-hingstelisten.
men den overvejelse har jeg ikke gjort mig.
Crown´s Blue Pearl er kåret i DPA - og det er det eneste som har interesse for avlen.
Vil du vide mere kan du enten ringe til mig, eller hvis du kommer herned kan vi tale om detalierne
Jeg er dybt uinterseret i at diskuterere div- fniderfnader herinde.
Og det her nedenstående pladder - kan du diskuterere med en dyrlæge - spørgsmålet ville så være "kan skader nedarves ?"
"Tosti har en kåret søn til, som ville kunne give min drømmefarve på min røde hoppe - men jeg tør ikke hvis der har været et problem med ryggen, og sletikke hvis den er avlet videre."
Hvis der bare var et miligram "ærlighed" i din "frygt" kunne DPA jo slet ikke have nogle hingste kåret efter HUSAR TYNSKY, ej heller kunne tyskerne - eller tjekkerne - tænk dig om! og søg svar omkring dine bekymringer hos dyrlægerne i stedet for i janteloven.
Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| marianne (crownhorse) |
|
|
grunden til der er interesse for delkarakterene ligger vel i at de bruges som vejledning når hingsten skal vælges.
Jeg bruger selv en kåringsbeskrivelse meget og ser meget gerne på afkom, men er ikke bleg for at prøve en ung hingst, helst skal jeg jo med mine hoppers afstamning gerne bruge noget "ungt" eller moderne. Jeg skal inden 9 maj ha besluttet mig for en hingst til min hoppe Tanje, og der er klart to kandidater at vælge imellem.. jeg er især gået efter forælding og god overlinie da det netop må være der jeg skal se efter forbedring.
og især for overlinie er jeg opmærksom på karakteren OG beskrivelsen.
Så om en hingst har fået 7 eller 9 i helhed siger jo ikke meget om en f.eks overlinie osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| god reklame |
|
|
hold da op, sikke en tone du tiltaler potentielle kunder i, samt andre der læser den her tråd - det er sørme god reklame 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjae, hvis jeg havde |
|
|
En hoppe der skulle i fol med en palomino, var det da ret sikkert at det ikke blev med en af dine
Hvis du ikke kan give delkaraterene til en potientiel kunde, så må der være et eller andet i vejen.
Vh Line og hypperne. ♥Darling♥-♥Queen♥´ Min hjemmeside|Min arto Man kan aldrig vide, hvad bier tænker. - Peter Plys -
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| delkarakterer |
Jane B. |
27-04-2005 16:26 |
|
jeg har brugt kåringsbeskrivelser OG delkarakterer en del i år eftersom jeg går i tanker om at ifole min hoppe.
jeg har tænkt at bruge en palomino, og har kigget interesseret på Crown hingstene, men nu er jeg ikke sikker længere med sådan et svar 
godt der findes mange andre gode heste indenfor palominoerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undskyld |
|
|
Men den hingst du nu spørg om er slet ikke til rådidhed for avl.. så der er ligesom ingen grund for at hører nærmer om ham..
Det må jo ligesom dreje sig om den hingst der står til rådighed, nemlig Blue Pearl og han kan du finde alt på under forbundet eller på crowm horse hjemmesidde, ligeledes kan du se afkom efter ham og selv bedømme.. uanset hvordan hans søskende er vil din højst sansynlig blive anderledes da du tilfører en hel ny og anden stamme.. selvfølgelig vil noget måske bleve giver vidre men din hoppe har lige så stor betydning om måske ikke mere..
hvis du er bange for der er aveligeffekter ved at brække et facet led i ryggen så hører det spørgsmål nok mest hjemme hos en dyrelæge..
noget andet er at du måske skulle have henvendt dig til den rigtig kilde fra starten og måske have den respekt for andre menneskers personlige ting at du kunne ha´ ringet til marianne eller ha´ besøgt hende, så havde du helt sikkert fået dine svar..
Jeg forstår godt at hun ikke vil diskuterer det herinde da der kun vil komme en masse @!#$ tilbage sådan er det de fleste gange ved dette emme.. og så ville jeg heller ikke diskuterer med folk der satte alt muligt igang om mine dyr udenom mig..
Det hedder at tænke for man taler (skriver) og hvis du er så interesseret i lige netop disse to hingste og skal bestemme dig snart hvorfor har du så ikke været ude og se dem ?? hvad det endligt er for en hest, det kan man da ikk se udfra billeder og karrater.. kalder du selv det seriøst... jeg ville da aldrig bruge en hingst jeg ikke havde set i virkeligheden... ja undskyld men det hele lyder som om du bare skal snuse lidt...
Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu er... |
|
|
... Marianne ligegyldig hvad en partskilde i sagen.
Så selvom hun dog formodentlig taler sandt  Så skal man ikke fornægte, at hun vil have en vis handelsmæssig interesse i, at promovere sine hingste.
Derfor er der ikke noget forgjort i at spørge andre. Man skal jo bare huske at sortere i de oplysninger man får. Men det ved man jo når man spørger i så bredt et forum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad skete der med Crown's Tosti |
|
|
Det er faktisk fuldstændig sandt, hvad Mariann siger, når hun pointerer, at Crown's Chamberlain er fuldstændig uinteressant for avlerne, da han jo ikke er blevet kåret hverken i DK eller Tyskland.
Via denne link, ja der kan man se flere hingste herunder Crowns Chamberlain.
http://www.pferdestammbuch-sh.de/cms_nws/link_cont_termine_4_165_eintrag.html
Men det borger jo ikke for, at Crowns Blue Pearl ikke kan være en udemærket brugshingst i avlen. Han er endnu ung, har ikke aflagt rideprøve endnu, så det er selvfølgelig en chance at tage på det område, men hvem ved, han kan da evt. være et vidunder, der ligeledes kan vinde sine 100 dages materialprøve, ligesom cremellohingsten Magic Memphis præsterede det i EU. Når Blue Pearl han allerede nu i år er gammel nok til at aflægge rideprøve, så får alle jo dermed chancen for at se, hvad han kan præstere.
Som det fremgår nu, er han altså kåret, om han passer til den enkelte hoppe, er hoppeejerens vurdering og risiko.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja, du er nysgerig |
|
|
Hvorfor interserere du dig for Chamberlan - I tysklan er det sådan at delkarakterere er mellem forbund og ejer - altså for dig udvedkommen ... Men faktum er at hvis jeg vil, kan jeg sætte ham på EU-hingstelisten.
men den overvejelse har jeg ikke gjort mig.
Chamberlain er ikke til rådighed for avlen på nuværende tidspunkt - derfor er det ligegyligt, du må vælge en anden -hingst
Crown´s Blue Pearl er kåret i DPA - og det er det eneste som har interesse for avlen. - hans Delkarakterere kan ses på www.palomino.dk, www.crownhorse.com og på www.lr.dk - hestedata
Det må da være godt nok
Vil du vide mere kan du enten ringe til mig, eller hvis du kommer herned kan vi tale om detalierne
Jeg er dybt uinterseret i at diskuterere div- fniderfnader herinde.
Og det her nedenstående pladder - kan du diskuterere med en dyrlæge - spørgsmålet ville så være "kan skader nedarves ?"
"Tosti har en kåret søn til, som ville kunne give min drømmefarve på min røde hoppe - men jeg tør ikke hvis der har været et problem med ryggen, og sletikke hvis den er avlet videre."
Hvis der bare var et miligram "ærlighed" i din "frygt" kunne DPA jo slet ikke have nogle hingste kåret efter HUSAR TYNSKY, ej heller kunne tyskerne - eller tjekkerne - tænk dig om! og søg svar omkring dine bekymringer hos dyrlægerne i stedet for i janteloven.
Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helhedskarakterere !!!!! |
|
|
Lene + Loise
jeg vil da give dig ret i at delkarakterere er intersate - hvis man kunne bruge hingsten - men Chamberlain er ikke til rådighed - og derfor uintersant, på vores hjemmeside kan du læse alle de nødvendige og korrekte oplysninger vedr. karakterere mv.på de hingste vi har til rådighed.
PÅ www.palomino.dk - kan du det samme, derfor jeg ser ingen grund til at man skulle begynde at taste det ind her - og på Heste data, kan man som også se alt hvad som vedkommer folk
Loise, jeg holder ikke med nogen ? - Promovation ?
og ja, man må da gerne spørge alle mulige andre om alt - men hvor skulle de vide noget fra, som er unormalt at oplyse om ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pegasussie |
|
|
Hvorfor vil du ikke bekende kulør - lige som andre gør det ? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dum diskussion |
|
|
marianne: du har nogen af landets flotteste palomino hingste. Og du har ligesom fortalt hvordan det desværre gik din dejlige Tosti. Hvad andre siger og mener kan du alligevel ikke gøre noget ved. Andet end at sige sandheden.Ved godt du har en foretning og et omdømme at forsvare, men dine hingste og folks personlige henvendelse til dig må da tale for sig selv.
For du har nogle super flotte hingste, og det var Tosti også som det blev skrevet i det første indlæg.
Hilsen
Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov Marianne |
|
|
Jeg har aldrig betvivlet din ærlighed. Blot gjort opmærksom på at det ikke er unormalt at man indhenter oplysninger hos andre. Det gjorde jeg fordi Christina Jensen skrev
noget andet er at du måske skulle have henvendt dig til den rigtig kilde fra starten og måske have den respekt for andre menneskers personlige ting at du kunne ha´ ringet til marianne eller ha´ besøgt hende, så havde du helt sikkert fået dine svar..
Samtidig skrev jeg også at man skulle huske at sortere i de oplysninger man får når man spørger bredt. Altså tage dem med et gran salt.
Men der var jo faktisk ingen der svarede at Tosti havde en arvelig skade, så der er heller ingen her på dette forum, der har gjort din forretning ringere.
Hvis ikke du vil have Chamberlains karakterer frem i al offentlighed, kunne du jo eventuelt nøjes med at sende en intern besked til pegassussie.
Men jeg forstår faktisk heller ikke at de skulle være så hemmmelige
Hvis han bare er halvt så dejlig som hans bror kan de da ikke være så ringe endda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tosti er død! |
|
|
Men hans 2 pragtfulde halvbrødre, Heimdal Hamlet og Heimdal Happy Hero lever da i allerbedste velgående og er begge særdeles velgående og velredne. Så Husarblodet føres da i høj grad i direkte linje også videre af disse to pragteksemplarer af palominoer!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| love og regler og Blue Pearl |
|
|
Kære marianne, crownhorse, DPA-formand og avlsleder- nu er der mange oplysninger på HN og også på DPA´s hjemmeside.Og i øjeblikket meget om love og regler og EU hingste , cremelloer, palominoer mv.
Så kigger man lidt grundigere på det hele for at forstå hvilke kritereier der er for hingste og avlsgodkendeser mv. i DPA.
Men når man kigger er der nogen ting som jeg ikke kan få til at stemme - eller i hvert fald undrer mig over -og jeg tænkte at den rette at spørge er dig i din egenskab af såvel formand og avlsleder som hingsteholder.
Såvidt jeg kan se er der tildelt Crowns Blue Pearl avlsgodkendelse i DPA inden han blev kåret i 2004 - Han var vist på dette tidspunkt EU-hingst i stambog 2 uden egentlig kåring.
Ud fra hvilke kriterier er der tildelt ham godkendelse ?
Jeg ved også ,at der var ordinær kåring i d. 17 /4 -2004 med flere LU dommerer som DPA´s regler foreskriver - her blev Blue Pearl ikke stillet af en eller anden grund - og derfor heller ikke kåret ved en ordinær kåring. Han blev derimod kåret ved en efterfølgende kåring i Hylke d. 26.4.04 , også efter foreskrifterne for en sygekåring, hjemmekåring eller besigtigelse , nemlig med kun en LU dommer -
men ifølge egne regler skulle han så stille til først efterfølgende ordinære kåring. Dette har han ikke gjort, så vidt jeg kan se.
Er der dispenseret for reglerne i dette tilfælde ?
Eller er der noget jeg har helt misforstået? Det kan der sagtens være , selfølgelig - og det ville være fint at få det opklaret her.
PS. Jeg synes at Blue Pearl er en dejig og smuk cremello - men vil gerne have opklaret det ovenfor nævnte for en god ordens skyld.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Generalforsamling |
|
|
JA, ja, Wendy
Jeg ved du har travlt - men havde du været medlem og havde du været til generalforsamling - havde du fået svar!!!
LU- dommer hvad er det??? -for det er ikke noget DPA bruger!
Wendy, når og hvis du nogen sinde bliver istand til at dokumenterere dine stammer og præstationer på dine heste -samt tage røntgen og velvilligt vil fremstille dem - så de har mulighed for at blive kåret -er der jo også plads til dem i DPA -du behøver ikke lave alle disse suer opstød her på nettet, fordi du er jo reelt bare ude med riven efter DPA´s dyr - fordi dine ikke er godkendt -DPA har iøvrigt haft en snak med jeres moderforbund omkring dette - hvilket jeg ved at du ved -så opfør dig ordentligt og du vil blive behandlet ordentligt - er du yderliger i tvivl angående sygekåring kan du kontakte dommerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| besvarelse |
|
|
af mine spørgsmål mangler - jeg kan ikke se hvad der er sure opstød i mine spørgsmål. Blot er der en del ting som ser ud somom de ikke er i overensstemmelse med egne regler - og det skulle der vel kunne være et sagligt svar på. Og så er den ikke længere. Det er væsentligt i et forbund at de regler som gælder for Peter også gælder for Poul.
Der har aldrig været tale om at jeg har søgt om at få mine dyr godkendte i DPA - så det undrer mig at høre her at de ikke er godkendte, hvem har dog taget stilling til det ??? Og ud fra hvad ??
De er avlsgodkendte af The british Palomino Society, som du åbentbart har snakket med,Det er moderforbundet for PSA. Palomino Sportsheste Avlsforbund - men ikke moderforbund til DPA. Alligevel stiller du spørgsmål til dem ligesom jeg her henvender mig til DPA ang. nogle spørgsmål omkring regler og avlsgodkendelse i en konkret sag - Det burde alle kunne gøre til ethvert avlsforbund uden der skulle være tale om at være "ude med riven " og det burde der vel være en lige så konkret og sagligt svar på.
Jeg venter stadig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| marianne( crownhorse ) |
|
|
Hele denne tråd handler jo om, at der var en, som var interesseret i at bruge et afkom af Tosti til sin hoppe -og ville høre hvad der skete med ham og hvorfor han brækkede ryggen - det var en skade , bliver der svaret i det ikke særlig venlige svar og at skader ikke kan nedarves
Men, for os der avler efter holdbarhed og brugsegenskaber som 1. prioritet, er det ikke uvæsentlig at kigge efter årsager til skader - og når hesten nu ikke er der mere, så kigge på hans afkom og deres delkarakterer f.ex- for selfølgelig kan en skade ikke nedarves - men omvendt vil manglende holdbarhed vel vise sig som tilbøjelighed til at få skader ved brug. Det kan derfor undre mig meget at en ansvarlig avlsleder skulle nægte at oplyse f.ex delkarakterer på den ene Tosti søn og nægte at svar på spørgsmål om på hvilken baggrund den anden søn fik en avlsgodkendelse uden først at være stillet til kåring.
Ligeledes kan jeg slet ikke forstå hvordan formanden og avlslederen af en forening kan tage en hingst , som klokkeklart er blevet afvist til en kåring af 3 dommere til DPA´s kåring til tyskland efterfølgende og prøve at få den igennem der.
Man må så spørge - hvorfor overhovedet lave kåringer med uddannede uvildige dommere, når man indenfor sammen forening ikke syntes at man behøver at respektere deres afgørelse ! Det hele handler jo om at man i en forening vil udvælge de dyr, som er egnede til at præge avlen i forhold til egne avlsmål - og som vil sikre en god og holdbar ridehest. En afvist hest betyder jo at den ikke anses for egnet til det. Det virker jo ikke særlig seriøst. Og heller ikke at formanden bruger enorme mængder af energi på at gå alle data igennem på en hingst som ikke er i eget forbund- og offentliggøre dette her , men nægter at svare på spørgsmål stillet til egne hingst i forbundet . Der kan jo være mange gode og velbegrundede svar på de spørgsmål - og de er stillet til den enenste som ved hvordan det hænger sammen -men jeg venter stadig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og så er det |
|
|
....at jeg siger, godt man ikke avler palomino'er. Der er da kun det halve ævl og kævl i DV.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op... |
Trine SH |
09-05-2005 13:56 |
|
Du godeste en tone som er i denne tråd.
Jeg er da godt nok glad for at min venninde har valgt at benytte en pirathingst til sin hoppe for at få ønskedrømmen om en palmino opfyldt.
Der var da godtnok en lidt mere behagelig tone.
Det lader til at man skal undgå DPA og deres hingsteholdere, for når der er denne tone "offentligt hvordan er der så ikke i selve foreningen "bag lukkede døre"....
-Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Imponerende |
|
|
Jeg synes faktisk, uden overhovedet at gide interessere mig for palominoavl, at det er imponerende Marianne fra Crownhouse pt. fokuserer al sin energi på at miskreditere en hingst (anden tråd), istedet for at besvare nogle af de spørgsmål om hendes egen hingst. Pt ser den ud til at have lige så mange lig i lasten, som den hingst hun prøver at få pillet helt ned. Gad vide hvorfor.... Jeg ville da nok komme med nogle meget hurtige forklaringer, hvis det var mig, der havde en hingst til avlsbenyttelse og der kom den slags tvivl om dens berettigelse i avlen.
Camilla
Der er ikke noget jeg ikke kan, kun noget jeg ikke har lært endnu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla |
Jane B. |
09-05-2005 23:33 |
|
hvad er det bedste forsvar? 
et nyt angreb
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trine SH |
Ea Søborg |
10-05-2005 20:39 |
|
AV den sved!
Jeg er hingsteholder i DPA, og jeg synes da ikke jeg er så besværlig at have med at gøre, at man ligefrem skal undgå mig...? Men hvad ved jeg...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Regler og vedtægter |
Reno |
10-05-2005 23:39 |
|
Da jeg er ansvarlig, for regler og vedtægter i DPA. Vil jeg anbefale at man kontakter mig, hvis man har spørgsmål ang. DPA`s regler og vedtægter.
Mvh. Reno yaspisgård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| go morn |
|
|
Hej EA!
Nej både du og hele dit hestehold er helt igennem reelt og okay.
Derom slet ikke nogen tvivl.
Så det er ikke fair at skære alle over en kam, men det er jo så evindeligt let!
Du har en dejlig hingst bl.a.og af fin afstamning og helt uden indavl af nogen art. Stadig ung, men med potitiale!
Mvh
Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da op |
|
|
Jeg er godt nok glad for, at jeg ikke skal have bedækket min hoppe, hos en af Mariannes hingste..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg venter stadig |
|
|
på svar fra DPA ´s avlsleder/ formand på mine spørgsmål ang. en af forbundets hingste -og undrer mig over hvorfor der ikke bliver svaret
for man kan vel næppe tro at årsagen ligger i at Formanden ikke bryder sig om at udtale sig offentligt om avlshingste til palomino avl ?
Så skulle det da kun være, hvis det er forbundets egne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hihihi |
|
|
Hej..
Jeg tør godt få mine hopper bedækket hos marianne  og har da også tænk mig det
grund: hun har nogle fantastikse flotte og gode hingste de er godkendt under danske forhold, i en forening under landsudvalget på ligefod med alle andre forbund (DV, oldenborg osv..).. og mine føl vil få papir fra DPA..
og så er marinanne altså en sød dame der altid hjælper hvis man har brug for det.. og man er altid velkomme..
christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Crown horse / DPA |
|
|
JEG tilslutter mig fuldt ud Christinas svar.
Bare fordi man ikke får nøjagtig det svar man forventede betyder det jo ikke at hestene ikke er i orden, man kunne jo selv prøve at se dem istedet for bare at hoppe på vognen ved andre der åbenbart ikke kender til forholdene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alle er enige om at de er flotte( ellen ) |
|
|
de heste der er omtalt på denne tråd- det er jo overhovedet ikke det, som der debatteres. tråden handler om 2 ting: Dels en interesse for at vide hvad der skete med Crown´s Tosti , dels se delkarakterer på en af hans sønner- også selv om den blev afvist til kåring - fordi den er helbror til en der er godkendt -
og fra mig nogle helt konkrete spørgsmål ang. de regler som er anvendt ved kåringen af den søn af ham som er kåret.For ifølge egne regler skal en hingst som ikke kommer til ordinære kåring, men til sygekåring møde til først kommende ordinære kåring - så det er vel ikke et urimeligt spørgsmål at stille om han overhovedet er avlsgodkendt i 2005 - da han netop ikke mødte- og hvis han er - ja , på hvilken grundlag er der tildelt dispensation.
Det handler jo altså heller ikke om at få eller ikke få det svar man forventer -
men det handler om overhovedet at få svar !
Og tilsidst handler det ej heller overhovedet personer og hvorvidt de er søde eller ej - for det er ikke et personligt spørgsmål - det er rimelige spørgsmål til formanden / avlslederen af en avlsforeingen - og det er temmelig ligegylig hvem den person er-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wendy.. |
|
|
gider du IKKE bare en gang pakke din negative holdning til alle andre "gule" heste end dem som er i PSA ned...
Og så LÆSE tråden, Reno skriver jo DU og andre kan henvende sig til ham omkring reglerne, men åbenbart vil DU krigen, som du hele tiden har villet.
Det er åbenbart meget svært at forstå at der er folk som VIL have noget med 4 ledet, KÅRET, ORDENTLIG dokumenteret afstamning.
Og som andre siger, når der nu engang er en REGEL som siger de delkarakterer er mellem DOMMER og EJER så er de det, uanset om der så kåres 10 helbrøde, så er der INGEN som har RET til at forlange dem udleveret.
Egentlig er jeg meget forbavset over hvor meget DU egentlig IKKE ved og spørger om, sådan som du fører dig frem hele tiden.
Og jeg ville IKKE have nogen som helst betænkning ved at sende mine hopper til Marianne og Crown, der ved man man får en sober behandling.
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret, og kåret avl, i mindst 4 led. Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helbrødre sludder |
|
|
Til supaya
Ja det kan jo godt være I ikke går så højt op de det stamtavler ol. i PSA, men det gør vi jo i DPA-regi. så inden du begynder og himle op om en afvist og en godkendt helbror, så skulle du lige læse på lektien først, for Crowns Blue Pearl og Crowns Chamberlain ( jeg går udfra det er dem du henviser til ) er nemlig ikke helbrødre. Godt nok er de begge efter Crowns Tosti, men Blue Pearl er efter Catarina Crown og Chamberlain er efter Cassiopeia Crown, så derfor ligger der to vidt forskellige moderstammer bag, og derfor kan du ikke sammenligne om den ene eller anden er godkendt eller ej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wendy.. |
|
|
Undskyld men jeg kan simpelhen ikke forstå dig..
Der er blevet svaret på de spørgsmål der ønskes i første omgang.. hvad der skete med Crown´s Tosti...
at der så ikke ønskes delkarater udlevet på en hingste som slet ikke er til rådighed og ingen betydning har på resultatet af et evt. afkom af Blue Pearl..
Men ved du bliver??? hvorfor???
Og hvorfor skulle marianne skrive del kareterene på en hingst herinde som 1. kun ligger mellem ejer og dommer 2. hingsten er ikke til benyttelse pt. 3. Herinde????
Det kan jeg altså ikke se..
Du er delme lidt mærkelig.. og det har da ingen interesse for dig og Jeres forbund... ønsker du måske at få hingsten ind hos jer??? nej vel...
Det er nøjagtig det du selv skriver i det andet indlæg af MM.. der har alle andre ondt i røven over tvivlen af MM.. som godt nok er begrundet og jeg har ikke set noget på sort og hvidt..
nu kan du jo godt lide citater så her er et: fej for egen dør før man fejer for andres...
Så for mig at se har marianne svaret dig på det der kommer dig ved !!!!
Ellers kunne du tage en tur ud og se hendes hingste og få en snak med hende når du er så interesseret i dem!!!  .... nej vel...
Og så har jeg vist også spurt dig om noget jeg ikke har fået svar på.. så handler det bare om at få et svar..??!!!
Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pegasussie |
|
|
Hej..
Ja sikke en tur og du ville bare have lidt svar.. jeg håber du har fået de svar du ønsker ellers er der ikke andet for end at tage kontakt med ejer af hingsten.. som du nok havde fået mest af i sidste ende..
Jeg kan ikke se der skulle være noget galt i at bruge Blue Peral og det med ryggen tja hvad jeg ved var det en skade der opstod altså ikke en avelig efekt men tag da en snak med en dyrelæge..
Jeg tror ligeledes heller ikke du vil få meget ud af del karateren på den anden hingst, det vil ikke have nogen betydning for dit afkom..
Valget er jo op til dig selv og det kan godt lyde lidt skrammende herinde og ikke mindst mere forvirende..
Det kan være nogen af de ting der kommer af at være 2 forbund, hvor det ene endlig ikke er dansk.. også selvom de er vidt forskellige..
Men tag dog chance og tag ud ag se mariannes hingste personligt og snak lidt med hende..
Bare et godt råd..
Jeg er selv meget glad for at være med i DPA.. de er meget hjælpsomme og har altid svaret mig på mine spørgsmål.. de har sågar hjulpet mig til kåring da jeg pludselig stod alene med en hoppe og et føl og ikke nogen løber havde.. og da jeg kom afsted uden kamera tog de da også lige nogen billeder for mig og sendte dem til mig..
Det var min første kåring og jeg var temlig nervøs i forvejen og alt gik stort set galt inden, men det fik de hurtig hjulpet mig af med.. og vi fik en rigtig god dag..
christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|