Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Fravænning, hvor tidligt???
Forfatter: 
Dato:  11-04-2005 21:24
Hej!

Min veninde har en hoppe, som fik føl igår morges.

Hoppen er MEGET dårligt gående, og har fornylig været forfangen igen. Beslutningen om, at hoppen skal aflives er taget.

Men hvor tidligt kan man tage føllet fra sin mor??

Føllet skal selvfølgelig lære at spise meget snart og vil evt. få mælkeerstatning.

Håber, at I kan hjælpe.

Mvh. Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Dilemma
Forfatter: 
Dato:  11-04-2005 21:52
Jeg synes at hvis hoppen har smerter så - og sådan har jeg det, rolig nu - er det om at få føllet kørt over på mælkeerstatningen så tidligt som muligt, og få den tryg ved en anden hoppe.

Hoppen har jo ondt hvis den ligefrem skal aflives, og så er føllet altså den stærkeste, hvis den vel og mærket er sund og rask.

Hvad med at søge en plejemor, der har mistet sit føl?

Uanset hvad bliver føllet "ked" ved at skulle af med sin mor, men der er jo ikke meget andet at gøre, desværre :(

Held&lykke, og tillykke med føllet! :)
Mvh. Anne
-som siger det hun mener, og mener det hun siger :)

0
0
Svar på denne tråd

ikke før 3 måneder
Forfatter: 
Dato:  12-04-2005 07:32
Hej

Jeg ville ikkee tage føllet fra hoppen før den er tre måneder tidligst..vent bare at se din hoppe s forfangenhed skal nok blive meget bedre måske enda gå væk, når føllet har pattet nogle dage. Det sker faktisk typisk med en hoppe, der har været eller er forfangen.. Selvfølgelig er det synd ved hoppen, men det skulle man jo nok have tænkt på da den blev sat i fol, for jeg går ud fra den har været det lidt sidste sommer..Skyl dens ben med kold vand så tit du kan komme til det , det hjælper og lindrer den meget. du kan også komme noget jod i en spand og skylle dens ben med det, joden gør at benene forbliver kølige i et stykke tid, men du skal have tålmodighed ved min tog det ca 2 måneder inden det gik væk og i dag stater den stævne og bliver redet hver dag..Held og lykke, men læd nu føllet have sin mor så længe som mulig..........Joden kan købes på apotek i liter flasker og koster ca 100 kr.

Hilsen Helle
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider