Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

11 føl i træk?
Forfatter: 
Dato:  09-04-2005 09:52
Jeg har kigget lidt rundt på stutteriernes hjemmesider, og er noget chokeret over det jeg stødte ind i.
Et sted talte jeg 11 føl i TRÆK! Er det ikke ROVDRIFT!
Har i mødt noget lignende?
Mine egne mål for mine minier, er 2 føl i træk , et år fri, o.s.v. til de når en alder, hvor naturen må gå sin gang!
Iøvrigt vil det blive "naturmetoden".
Jeg så også, at flere fik første føl, som 3 årig!
>:-(
{> Hellere lille og vågen. :-Dminiatureheste.miniaturehingst. ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor det
Forfatter: 
Dato:  09-04-2005 09:57
Jeg har set en 24-årig hoppe der blev ifolet for 20. gang. Det er hestens natur at få et føl om året, så hvis ellers man har en god hoppe, så er det da dumt at lade være. Hvis hoppen har problemer med det, så bliver den bare ikke i fol.

Men iøvrigt så er det oftest et problem at ifole hoper efter de har holdt en pause, uanset hvor kort den er.

Jeg vil aldrig ifole en 2-års hoppe, vores får altid første føl som 4-års.

0
0
Svar på denne tråd

min hests mor...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2005 11:59
...fik sit første føl som 3 års.
hun blev aflivet sidste sommer 20 år gammel og 16 føl senere.
hun blev derimod aldrig redet.
0
0
Svar på denne tråd

hvor i ser
Forfatter: 
Dato:  09-04-2005 12:23
ser du rovdriften?

Hvad er det der forarger og chokerer dig sådan?

Hopperne er jo skabt til at reproducere sig selv hele livet igennem.

mvh PiaR
quantum in me fuit.

De 2 første føl er født på Stutteri Montana

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har da mere ondt af den hoppe
Forfatter: 
Dato:  09-04-2005 13:31
Som må springe over et år hvor alle den andre hopper går med føl. Min veninde har en hoppe på omkring 10 år, den har aldrig fået et føl, men nu hvor der går en hoppe med føl på indhegningen ved siden af, er hun helt skruk.

Puk skal have en pause næste år, men kun pga udvikling, ellers er det da min plan at hun skal have en lille hver år...

Knuzer fra Heidi
0
0
Svar på denne tråd

Vores hoppe
Forfatter: 
Dato:  09-04-2005 14:20
Fik sidste år sit 8. føl i træk, og hun fik det første som 4-års. Hun kom også til hingst igen, men det lykkedes ikke, og vi tog det som et udtryk for, at hun skulle have en pause. Hun skal afsted her om nogle uger, og så håber vi, at hun er klar igen. Da et af hendes afkom fik føl her i marts måned, opførte hun sig fuldstændig, som om det var hendes. Når hun kom på fold, løb hun frem og tilbage og vrinskede helt hysterisk... Det er så aftaget efterhånden.

;-) Bianca
0
0
Svar på denne tråd

min gamle hoppe
Forfatter: 
Dato:  10-04-2005 09:02

lakhila har siden hun fyldte 4 år, folet med 10 føl.

Hvis jeg vinder i hingste nettets konkurence, skal hun da igen til hingst i år.

Hvis man sørger for at holde hoppen i god foderstand og passer den som den skal, ja så kan man avle på den i mange år.

Jeg har en 6 år gammel araberrrace/oldenborg blanding.
den vil i år blive ifolet med en dv hingst og fremstillet til kåring til næste år. Hvis alt går efter planen, skal den lave føl de næste mange år.
imc
livet er herligt
nyd det mens du kan

stævne skab købes
0
0
Svar på denne tråd

fhldghdjhølf
Forfatter: 
Dato:  10-04-2005 18:11
Hos mine forældre bliver alle hopper bedækket hvert år. Det er helt klart de hopper som er i fol som trives bedst. Det virker som om hoppen selv tager en pause når den har brug for det.

Det skal siges at ingen af hopperne bliver redet eller
krævet andet af. De skal blot gå med føllet på marken.De ser ud til at stortrives med det. Så ingen dårlig samvittighed her.
0
0
Svar på denne tråd

Labaniet
Forfatter: 
Dato:  10-04-2005 20:50
Jeg går ud fra det er Tequila du snakker om??? ;-D
Ja, hun er totalt fra den, i onsdags da de kom ind med den lille gik hun helt amok, hun overvejede at hoppe over skillevæggen og ind i den boks der er imellem hende og Bibi. Og jeg fik et ordenligt skub, simpelthen fordi hun var totalt oppe og køre.
Og i dag da vi var ude og ride i regnvejr (som hun HADER) opdagede hun at følle var ude og rende. Hun begyndte at gå hurtigere og vrinske, altså tosset det er hun i hvert fald.
Og to gange har jeg oplevet at hun har stået og tisset mens jeg har striglet hende på striglepladsen, det plejer hun altså ikke at gøre...
Kun små strint når hun er hingstegal, men ikke store søer...
Så mon ikke det biologiske ur er ved at løbe af med damen
:-D
Så det er lidt spændende hvad hun siger til det når Nille får baby i boksen lige ved siden af. Måske er det meget godt at de ikke skal gå sammen mens babyen er lille, ellers kunne man godt frygte at hun ville "tage over" og lege mor for følle.
Så mon ikke det er bedst at hun får sit eget til næste år, det er da næsten synd andet... 8-)

Røde heste er de bedste!!! {>
0
0
Svar på denne tråd

Bestemt ikke
Forfatter: 
Dato:  11-04-2005 00:02
Jeg har selv en hoppe som netop venter sit 11-føl. Hun er 18 år, glad og tilfreds - og planen er da også at hun skal ifoles for 12-gang..Kan virkelig ikke se hvorfor dette skullevære rovdrift så længe hoppen trives - i naturen ville det jo ikke se anderledes ud.
Hopper kan desuden være svære at ifole hvis man "holder pause" - specielt ældre hopper.
Jeg kender nogen hvis hoppes sidste folinger har været meget besværelige - i sådanne tilfælde, hvilket de også har valgt ville jeg sige også stop...

Smart 4-års New Forest pony e. Mister Malthe sælges-se mere på præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider