Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Genfremstilling...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2005 11:33
Er det spildte kroner at genfremstille sin hoppe?

Jeg stillede Lulu til kåring sidste sommer - desværre havde hun besluttet sig for at være i temmelig voldsom vækst på kåringstidspunktet, så hun fik kun en middelmådeig kåring.

Siden da har hun udviklet sig med stormskridt - både eksteriørmæssigt og gangartsmæssigt. Efter hun er begyndt at blive redet er der især sket meget på gangartssiden. Kåringen fra sidste år afspejler på ingen måde den hest hun er i dag...

Hun er ekstremt ridelig, og meget arbejdsvillig.

Nu er hun så netop kommet i vækst igen, så ridningen er lagt på hylden det næste stykke tid.

Alt dette taget i betragtning vil jeg gerne genfremstille hende til kåring - jeg tror virkelig, hånden på hjertet, at hun vil kunne forbedre sin oprindelig kåring væsentligt ved en genfremstilling.

Men...hvordan og hvornår skal jeg gøre det?

Hendes ridelighed taler måske mest for den sene sadelkåring i år, men udviklingsmæssigt (hun er sent færdig og volser jo pt) er det måske bedst at ligge et par års ridning i hende, og stille hende til eksteriørkåring igen... ?:-)

Nu gror der ikke så hel.. mange penge på et SU-løningstræ, så det økonomiske har også lidt at skulle have sagt. Skal hun rideafprøves skal jeg have nogen til at fremvise hende for mig, og det koster jo et jet-jager... :-(

Hvad gør en klog? Nogen der har erfaringer med genfremstilling af hopper? Er det spild af penge (jeg ved jo godt selv hvad hun er "værd"...)?

HILFE! 8-)

;-D Chris, Fjederfoden & Grislingen

Alle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs
- Garfield
0
0
Svar på denne tråd

Hvad er hun
Forfatter: 
Dato:  04-04-2005 11:57
kåret i og med hvilke karakter ?
0
0
Svar på denne tråd

Chrisser -jeg
Forfatter: 
Dato:  04-04-2005 15:35
synes at du skal vente, især når du skriver at hun er i vækst IGEN!

Skal du bruge den kåring til noget? Skal du avle på hende snenere? Hvis du skal det, kan du måske lettere fremstille hende med et føl ved siden, eller er det muligvis kun når de slet ikke er kårede? Hm, jeg ville nok vente især pga. SU-løndings træet.

Céleste

You can be anything you want to be
Just turn yourself into anything you think that you could
ever be
-Queen-
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2005 16:36
Når hun nu har udviklet sig meget positivt, ville jeg fremstille hende igen. Enten i forbindelse med den sene sadelkåring, som du snakker om, eller i forbindelse med egnethedstest! Så får du også en rideprøve med i "prisen"...

Men hvis ikke økonomien er til det, så vent. Du kan altid fremstille hende igen på et senere tidspunkt til alm. eksteriørkåring. Men så får hun bare ikke et "R", hvis du gerne vil have det på hende. Så skal der i hvert fald først ligge en del resultater bag hende.

Hilsen
Tina
;-)
0
0
Svar på denne tråd

R'et kan
Forfatter: 
Dato:  04-04-2005 21:06
man altid få tilføjet, har jeg ladet mig fortælle! Det er et spørgsmål om at starte nok konkurrencer på hesten!

C
You can be anything you want to be
Just turn yourself into anything you think that you could
ever be
-Queen-
0
0
Svar på denne tråd

R'et....
Forfatter: 
Dato:  04-04-2005 21:24
Celeste:

Det kommer da sandelig an på hvilket niveau du vælger at starte på ;-D Hoppen skal opnå status af B-hest efter DFR's gamle regler - dem anvender DV endnu. DVS 3 x 0 i MB spring el 3x 60 i MB dressur ( sværhedsgrad 3)

Så ja, det kan sagtens lade sig gøre at få et R på rideresultater.

Mvh Katharina
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  05-04-2005 22:52
kun èn gang fået en hoppe "opkåret". Det var en Kawango/Avanti hoppe vi som 3 års var til kåring med på Wilhelmsborg. Desværre var bundforholdene så ringe at samtlige hopper i holdet enten skred i svingene eller ligefrem lagde sig ned. Jeg var mildt sagt tosset (det var de andre hoppeejere nu også) men kom ingen vegne med mine klager, jeg kunne hverken få slettet hendes kåring eller få lov at stille igen samme år et andet sted. Vi fremstillede hende så igen året efter i Ikast (også til eksteriørkåring) og her gik hun så i DH. Desværre kunne jeg høre at dommerne stod og diskuterede de karakterer hun havde fået året før og således ikke kun bedømte det de så den dag.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke karakterer hun havde fået hvis hun ikke havde været fremstillet året før.
Jeg tror, at hvis du skal have noget markant ændret, så skal du fremstille hende til egnethedstest eller rideprøve i forbindelse med kåring.
Held og lykke med det :-D
0
0
Svar på denne tråd

Christina!
Forfatter: 
Dato:  05-04-2005 22:56
Må vi ikke se nye billeder af Lulu? :-)

Vi må jo se hvor fin hun er blevet.

Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

Kåring..
Forfatter: 
Dato:  06-04-2005 11:37
Lone -> Hm, nej ingen nyere billeder end dem fra november inde på min præsentation. Men jeg må se at få taget nogle nye - selv om hun så er blevet lidt skæv igen... 8-)...så ser hun brandgodt ud nu hvor hun har smidt vinterfrakken! der er ligesom blevet lidt mere hest efter hun er kommet i ridning...

Céleste -> Det er nok meget sandsynligt at Lulu skal have et føl på et tidspunkt...men jeg er ikke sikker på at det er en ubetinget fordel at stille med føl ved siden..?

Metjen -> Hun er kået i DS med karakterne 7777 77 666 6...det "sjove" er at de sørme også har givet hende 6 i helhed - det hænger jo slet ikke sammen >:-(
Hun har fået kommentaren "højtstillet hoppe med middel bevægelse".

Som sagt bar hendes gang tydeligt præg af vækst på kåringstidspunktet, og dommerne skal jo bedømme hesten på selve dagen - man bliver bare så frustret over at man godt selv ved hvad hesten er værd (uden alt for farvede briller). På kåringstidspunktet var hun også sådan lidt lad - sikkert pga af vækst, men den gnist og nerver hun manglede den gang, har hun fået næsten i overflod nu...hehe, hold på hat og briller :-P
Og som sagt bliver hun ved med at udvikle sig gangartsmæssigt i takt med at hendes uddannelse skrider frem

Føler også nogen gange det er som at spille Lotto når man stiller heste til kåring. Ud over Lulu mønstrede jeg også en hoppe for en bekendt den dag - denne hoppe har en hel del kedelige eksteriørmæssige fejl. Eksempelvis fik Lulu 7 for hals/front med kommentarer "velansat, velformet hals". Den anden hoppe fik også 7 med kommentaren "kraftig lavt ansat hals" ?:-) ...og jeg kunne blive ved!

Synes også at dommerne skylder at rette deres fulde opmærksomhed mod den hoppe der er inde - i stedet for at stå og hyggesnakke og se alle mulige andre steder hen når man er på. De ser måske på hoppen i max. 5 minutter på sådan en dag, så er det vel ikke for meget forlangt at de bruger denne tid konstruktivt...ikke mindst fordi det ikke just er billigt at få bedømt sin hoppe...

Jeg skal måskelige tilføje at hun løsspringer ret godt (hun er jo også en Fjederfod Jr. :-D), hvilket jo også taler for en rideafprøvning.
Gangartsmæssigt viser hun sig klart bedst under rytter.

Henny -> Ja, jeg er nemlig også lidt bange for at hoppen er "stemplet" ved en genfremstilling, netop fordi de har de gamle karakterer til rådighed ved bedømmelsen. Jeg har dog ladet mig fortælle at hoppen ikke kan få lavere karaktere ved genfremstillingen - kun hvis hun får en tilsvarende højere karakter et andet sted i den nye bedømmelse.

Jeg føler bestemt ikke at jeg stikker mig selv blår i øjnene ved at tro at hun kan kåres meget bedre end hun blev sidste sommer - og det er uden de farevde briller, vel at mærke!

Er vi måske ude i noget med rideafprøvning som 5-eller 6-års? Men det bliver vel kun sværere og sværere med rideafprøvningen, jo ældre hoppen er...?

Jeg er virkelig i syv sind... :-(

Alle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs
- Garfield
0
0
Svar på denne tråd

e-test...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2005 11:54
kan man ikke få lov til at genfremstille sin hoppe til kåring, i forbindelse med en egnetheds test? det bliver jo så rimelig sidst på sommeren..

-Ariann

0
0
Svar på denne tråd

man kan godt...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2005 12:44
Jo, man kan godt stille til eksteriørkåring i forbindelse med e-testen. Jeg regner med at stille min 4-års til omkåring i forbindelse med e-testen - hun så mildest talt forfærdelig ud da vi hentede hende efter stations afprøvning. Hun har godtnok opnået hendes R, men syntes det er sjovt med e-testen.

Ang omkåring af en ældre hoppe, trak jeg for et par år siden min DS-lando hoppe til omkåring. Hun var kåret med 6 i helhed med beskrivelsen en ubetydelig hoppe da hun var 3.
Da hun kom til eksteriørkåring igen som 8-års blev hun kåret i DH gik nr 2 af 20 hopper med beskrivelsen Muskuløs og ædel hoppe med særdeles god galop. Hun havde så ændret sig utroligt meget, men jeg har slet ikke opfattelsen af, at dommerne kiggede på de gamle karakterer.

Så hvis du synes din hoppe ser markant anderledes ud, så vil jeg anbefale at gøre det. Jeg kender dog også en der har fået det samme i helhed igen, men det er jo så en risiko man må tage.

Held og lykke med det :-D

Mvh Katharina
0
0
Svar på denne tråd

Start med R'et
Forfatter: 
Dato:  06-04-2005 13:26
Christina start med at opnå et af de lette R'er, dvs via dressur-championatet (billigere end egnethedstesten og giver dig frihed til af vente med genfremstilling). Glipper det her så prøv ved egnethedstesten, hvor du kan se om du ved samme lejlighed vil genfremstille den.
Men lad os få nogle "før" og "nu" billeder at se.
0
0
Svar på denne tråd

Opkåring
Forfatter: 
Dato:  06-04-2005 13:57
@Christina: Hun er kåret i DS med karakterne 7777 77 666 6...det "sjove" er at de sørme også har givet hende 6 i helhed - det hænger jo slet ikke sammen.

Jo, det hænger faktisk rigtigt godt sammen, da DV er et ridehesteavlsforbund, så tæller gangartskaraktererne mest. Derfor bliver resultatet er 6-tal i helhed.

Nu har vi jo solgt Annie Oakley, som var i hold med Lulu, men vi har da også snakket om hun skal genfremstilles, da hun også fremtræder helt anderledes med rytter. Bla. fik Søren undervisning af Vivi Thomsen på hende i vinters, og Vivi var helt sikker på at det var en DH-hoppe. Og som hingsteholder og top-rytter må hun vel vide lidt om den slags.

Desuden har vi lidt antipati mod den ene af dommerne, som er berygtet for at være fejlkigger. Istedet for at se det positive i hestene.

Men det kan være svært at få kåret en hoppe op, igen afhængigt af hvem der er dommere. Søren havde en hoppe til genfremstilling forrige år. Den havde, som 3-års, gået sadelkåring med 8,0 i spring, havde fået 8 i type og 7 i resten, og var derfor kåret i RDS. Dommerne forrige år valgte at kåre den op på baggrund af det den havde opnået som 3-års. Ikke fordi den var blevet bedre, men fordi de mente at der måtte være sket en fejl dengang.

Så faktisk skal man melde hoppen til kåring, lytte til al sladderen og hvis det er den "forkerte" dommer, så melde fra igen.

0
0
Svar på denne tråd

Karakterer...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2005 08:44
Charlotte -> Jeg har ved granskning af op til flere hoppestambøger fundet adskillige hopper med karakterer helt identiske med Lulus - dog med 7 i helhed? Enddog nogen med 5-taller imellem også...?!?

Fair nok at det er et rideheste-avlsforbund, men jeg savner måske bare lidt mere konsekvens fra avlsledlesen side - som hoppeejer kan det være utrolig svært at gennemskue hvad der ligger bag en given karakter (fx. i mit eksempel med karakter for hals for Lulu og den anden hoppe i mit foregående indlæg).

He..og så ved jeg godt hvilken dommer du hentyder til...det har jeg hørt fra flere sider. Det er også lidt med til at føle at det er et lotteri at stille til kåring.

Katharina -> Din beretning om din Lando-hoppe gør mig optimistisk :-) Jeg føler tit at middelmådige kåringskarakterene bliver tillagt alt for stor vægt i forhold til hestens værd - kåringen er jo et øjebliksbillede, og så unge hopper (til 3-års kåring) er jo langt fra færdigudviklede.
I Lulus eksempel er hun en af dem der "blomstre sent" - hun er ret stor og langbenet, og ser derfor usammenhængende og ranglet ud uden kompensatorisk muskelmasse.. ;-)...hvilket hun jo så har fået i forbindelse med ridningen.
Hun skal have den tid hun skal bruge for at blive færdig og udvikle sig - hun er ikke en lille kompakt type der ligner en million som 2½ års...at hun nu vokser igen (så det IGEN i den grad kan se på hendes gang og gålyst) bekræfter mig bare i at hun er sent færdig...

Hvor meget skal der til for at hun kan få sit R i forbindelse med championater?

- Garfield
0
0
Svar på denne tråd

"kun" gangen
Forfatter: 
Dato:  07-04-2005 09:19
da det "kun" er gangen og helhed hun har de helt lave karakter, vil jeg anbefale at hun går ride prøve sammen med en evt. omkåring.
Hvis hun ikke bliver klar i år, kan du vente til næste år, hvor der så kun er 1-dagsafprøvning for ældre hopper, men med mulighed for kåring.

Til 1-dagsafprøvning skal de både løsspringe vise gang med egen rytter og med test rytter samt springe med egen rytter.
0
0
Svar på denne tråd

Hej Christina
Forfatter: 
Dato:  07-04-2005 10:52
Jeg kender nogen, som købte en DS hoppe - de synes dog ikke at kåringen matchede hoppens kvaliteter så de genfremstillede hende til sadelkåring. Hun blev kåret i RDH og blev fløj-hoppe! Så det kan lade sig gøre..
Jeg tror dog, at jeg ville vælge en sadelkåring hvis det drejer sig om genfremstilling, så dommerne har mulighed for at bedømme hesten på et større grundlag!

Smart 4-års New Forest pony e. Mister Malthe sælges-se mere på præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

Krav...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2005 11:36
Hvor store krav stiller de til 5-års og ældre hopper ved en rideafprøvning?

- Garfield
0
0
Svar på denne tråd

genfremstilling
Forfatter: 
Dato:  07-04-2005 12:31
Søsteren til min hoppe blev ved første fremstilling kåret i DS. Senere blev den stillet op igen, også blev den udtaget til Eliteskuet og fik bronzemedalje. Men det er vist også et sjældent tilfælde.
Min egen hoppe gik i DH dog er slet ikke enige med de karaktere hun fik, men bunden var også meget glat til fremstilling, så galoppen blev aldrig vist ordentligt. Genfremstille hende vil jeg ikke, for hun har jo kronen...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider