Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Farver igen-igen...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2005 00:01
Jeg håber at nogle af farveeksperterne kan hjælpe mig lidt.

Hvordan nedarves knabstrupper-gen i forhold til fortyndingsgen??

Jeg har en palominohoppe som jeg måske vil bedække med en knabstrupperhingst. Hoppen er efter to palominoforældre og den plettede hingst -som i øvrigt er rødplettet- er efter en ensfarvet mor og en fuldplettet hingst.

Hvordan er sandsynligheden for et få et palominoplettet føl??

Har selv en lille smule styr på det der med farverne. Ved godt at hvis han afgiver sit røde gen og hun sit fortyndingsgen, så står jeg lige vupti med endnu en palomino. Men de kan jo også begge bare give rødt videre, og så er følle måske knapt så spændene i farven.

Har i nogle bud??

Dorthe

Skovsgårde Miniatures & Chinchillas

Miniature pintaloosa-hoppe sælges.
Se min hjemmeside.

Krydsningshvalpe sælges.
Se billeder på min præsentation og endnu flere på min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Hvis du skal
Forfatter: 
Dato:  31-03-2005 10:04
være 100% sikker på at få noget knabstruppergen, så skal du bruge en hvidfødt hingst, dem er der ikke mange af, men de findes.
Ellers er jeg ikke inde i alt det med farver, så det vil jeg overlade til nogen andre.
0
0
Svar på denne tråd

Palomino knabstrupper
Forfatter: 
Dato:  31-03-2005 11:46
Hvis hingstens grundfarve er rød, som du skriver, så er der 50% chance for palomino og 50% chance for rødt føl. Halvdelen af disse vil arve faderens Appaloosa-gen (Ap-genet), som giver flg. knabstrupper-karakteristika: stribede hove, menneskeøjne og meleret hud. Der er ligeledes 50% chance for at føllet får modifiergenerne (hvidt dækken og mørke pletter), men de kan kun komme til udtryk, hvis det samtidig har Ap-genet.

Alt i alt:
25% røde
25% palomino
12,5% røde med appaloosa-karakterisika
12,5% palomino med appaloosa-karakterisika
12,5% røde med knabstrupperaftegn
12,5% palomino med knabstrupperaftegn

0
0
Svar på denne tråd

til Potteskår, ang farver
Forfatter: 
Dato:  31-03-2005 12:56
kan du så sige mig et gæt på hvad farve mit føl får?

min hoppe er gråmeleret med hvid bag og få pletter.
hendes mor er helplettet(sort) med melering på halsen og hendes far er helplettet(sort)

faderen til føllet er mørkebrun og er oldenborg med kun brune og sorte heste i familien.
0
0
Svar på denne tråd

Potteskår...
Forfatter: 
Dato:  31-03-2005 17:10
jeg vidste du kunne hjælpe mig!!

Det lyder jo vældig spændende. Men så kunne jeg også godt tænke mig at vide om et af de her gener er dominante i forhold til hinanden.

Altså sådan at procentudregningen måske slet ikke er så ligetil som det ser ud.....

nins88: i følge det jeg ved om knabstrupperavl skulle kombinationen af en plettet og en ensfarvet give lige stor chance for enten eller.....

Ret mig venligst om det er forkert...

Dorthe

Skovsgårde Miniatures & Chinchillas

Miniature pintaloosa-hoppe sælges.
Se min hjemmeside.

Krydsningshvalpe sælges.
Se billeder på min præsentation og endnu flere på min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

DØK og nins88
Forfatter: 
Dato:  01-04-2005 01:23
DØK:
Man ved ikke særligt meget om modifiergenerne, men indtil videre tror man på, at der findes 4 forskellige:

Varnish: grålig kappe, som ikke er medfødt men kommer med alderen og gerne starter i hovedet.

Snowcap: hvid kappe, som er medfødt. Kan variere i udbredelse, fra lidt hvide stænk på krydset til at dække hele hesten.

Dark spots: Pletter i grundfarven (kan kun ses, hvis hesten også har en kappe, som kontrast)

Whites spots: hvide nister

Man kender ikke det indbyrdes dominansforhold mellem disse fire gener endnu. En hvidfødt knabstrupper kan altså være en hest med hvid kappe uden dark spots, eller en hest med to gener for hvid kappe, da disse tilsammen vil undertrykke eventuelle dark spots. Da hvidfødte således højst sandsynligt er homozygote (altså har to af de samme modifier-gener), så er der 100% sandsynlighed for at føllet får et modifier-gen... MEN, det kommer som sagt kun til udtryk, hvis den også får et Ap-gen. Da hingsten har en "ikke-knabstrupper-forælder" har den kun ét Ap-gen, mens en gennemavlet knabstrupper kan være så heldig at have to Ap-gener og derfor giver det videre til alle deres føl.

For at gøre det hele lidt mere vanskeligt, så udtrykkes Ap-genet forskelligt hos hingste og hopper (hingste udviser gerne flere karakteristika end hopper). Der er altså meget at lære endnu, og det er lidt irriaterende, når man gerne vil kunne forudsige, hvilke aftegn man kan få.

nins88:

Jeg har været inde og lure på din præsentation, og går ud fra at det er Rasmine, som du omtaler her. Hun er jo helt klart varnish. Vi kan ikke vide, om hun har ét eller to Ap-gener eller om hun har ét eller to varnish-gener. Hvis hun har to af hver, får du 100% sikkert en knabstrupperfarvet, men ellers kan du godt risikere, at få en helfarvet uden nogen aftegn. Jeg vil umiddelbart ikke tro, at hun gemmer på snowcap-genet eller dark spot-genet, men som sagt så ved man ikke så meget om det indbyrdes dominansforhold. Hvis hun er født med lidt hvidt på krydset, så har hun selvfølgelig snowcap, men det er svært for mig, at se ud fra billederne. Grundfarven bliver nok sort/brun, men der er en teoretisk chance for rød, hvis begge forældre har et skjult rødt gen (men rød er jo forholdsvis sjælden hos oldenborgerne).
0
0
Svar på denne tråd

potteskår....
Forfatter: 
Dato:  01-04-2005 08:50
...ja det er rasmine. hun er ikke født med hvidt på krydset. hun er født sortskimmel men sort man og hale....dog med rødt skær på ben og i man/hale.

hun er kridhvid på krydset nu og har snefnug på krop og ben.
har også mange rødbrune pletter på kroppen.
0
0
Svar på denne tråd

Interessant
Forfatter: 
Dato:  01-04-2005 19:28
Synes det er lidt interessant det her med farveavl - og sandsynligheder mm.

Min hoppe - Zenia - er efter helplettede forældre, hvor faderen er efter plettede forældre. Mor er ukendt afstamning.

Zenia er sort, eller sortbrun. Sort omkring naturlige åbninger, men oftest med brunligt skær. Har et billede, hvor hun har hovedet i en solstråle, og der er der nærmest leverrødt skær.

Hun har en helsøster, som er hvid.

Hun blev ifolet med en knab-hingst, som er meget hvid med røde og brune pletter. Som føl var han rød på næsten hele halsen.
Han er efter en hvidfødt 100% renavlet hoppe, og en brun hingst.
Har siddet og kigget afstamningerne igennem, og kan kun se brune og sorte forfædre.

Men føllet.... Det blev rødt!

Hvordan vil chancerne for pletter egentlig være på både hoppe og føl - altså deres afkom?? Burde jeg kunne stille mig forhåbninger om, at føllet kunne skifte farve?
Hun er stadig MEGET lys ned ad benene, har lys man og hale, har lidt menneskeøjne, men ikke rigtigt nogle kødfarvede pletter omkring naturlige åbninger. Ikke andet end på mulen i forbindelse med hendes blis.

Jeg ved godt, at chancen bør være 100% ved at vælge en hvidfødt hingst...

Hilsen
Tina
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Til titi
Forfatter: 
Dato:  01-04-2005 23:18
Din hoppe Zenia kan meget vel have fået nogle modifier-gener, men hun mangler Ap-genet. Hun kan formegentlig derfor godt få knabstrupperfarvet afkom, hvis det samtidig får Ap-genet fra faderen.

Jeg ville ikke miste håbet om føllets aftegn endnu. Der kan godt gå en 4-6 år før både den melerede hud og evt. varnish viser sig. Har den stribede hove og menneskeøjne?

Der er 25% chance for rødt føl, da både din hoppe og hingsten har et skjult rødt gen, så det er ikke så underligt endda.
0
0
Svar på denne tråd

Potteskår
Forfatter: 
Dato:  02-04-2005 19:14
Nu hvor du er "eksperten" vil du så ikke hjælpe mig med noget.

Man siger jo der er 50 % chance for palominoafkom og 50 % chance for rødtafkom når man krydser rød med palomino.

Jeg har en araberhoppe (efter rød hingst og brun mor) - ifolet med Shulay Faberge (rød far og palomino mor). Magija (rød), som min hoppe hedder, har været i fol 2 gange, med to forskellige palominohingste - begge gange blev det palominofarvet.
En avler jeg kender har også en araberhoppe som er mørkerød har kun fået et palominofarvet afkom ud af 4 (mener jeg det er).

Er der en større chance for palominoafkom jo lysere den røde farve er? eller hvordan?

0
0
Svar på denne tråd

silver_willow
Forfatter: 
Dato:  03-04-2005 01:00
den røde farve har intet med sandsynligheden for palomino at gøre. det er lidt som at vinde i lotteriet. enten giver hingsten fortyndingsgenet videre eller også gør den ikke. givr den genet videre, som den har gjort i begge dine tilfælde og kun i 25% af din venindes ja så får man palomino, ellers gør man ikke.

man kan altså være uheldig at lave 20 afkom hvoraf ikke et bliver palominofarvet, men samtidig kan man, som du, være heldig at det går godt hver gang.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

Potteskår
Forfatter: 
Dato:  03-04-2005 19:10
Ja, hun har stribede hove - i hvert fald på 3 ben endnu. De startede med at være helt lyse, men specielt forhovene er blevet mørkere. Hun har stadig meget lyse bagben - den ene er der en sok på, så det giver jo nærmest sig selv, men den anden er det svært at se på, om der er kronrand eller ej. Der er ikke skrevet noget i beskrivelsen, men jeg 95% sikker på, at det har hun - bare meget svært at se. Så der er 2 stribede baghove.

Jeg mener den ene forhov er blevet mørk... Det skal lige siges, jeg har hende ikke gående her i nærheden, derfor jeg ikke lige er sikker ;-)

Menneskeøjne har hun stadig en anelse af, men synes det var mere udtalt som helt lille.

Hilsen
Tina
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Titi -stribede hove
Forfatter: 
Dato:  03-04-2005 22:34
Ok, hvis hun har stribede hove (undtagen, hvor der er hvide aftegn), og striberne selvfølgelig er lodrette og smalle, så har hun med garanti Ap-genet. Hvis hun også har fået varnish, vil hun i løbet af nogle år begynde at "skimle".
0
0
Svar på denne tråd

Til silver_willow
Forfatter: 
Dato:  04-04-2005 14:15
Ja, som Line_Calano skriver, så påvirker nuancen af rød ikke udfaldet rød versus palomino, men derimod vil palominoens gule nuance afhænge af den røde nuance på grundfarven "indenunder".

Man kan sammenligne det med køn. Alle ved jo er der er lige stor chance for dreng/pige, og selvom en familie får 4 drenge og ingen piger, så tvivler vi vel ikke på, at der er lige stor sandsynlighed for hver, næste gang familien får et barn. Tager man tilstrækkeligt mange familier, vil der nemlig tegne sig et mere korrekt statistisk billede, nemlig 50% sandsynlighed for hvert køn. Det er det samme med palomino/rød.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider