Hej
Hvordan kan man se at der er evt. problemer med folingen?
Når først vandet er gået skal der helst ikke går ret lang tid, og så skal det selvfølgelig være forbenene som kommer først.
2. Hvordan skal man så træde til?
Det bedste er at få fat i en dyrlæge, hvis man har styr på det kan man selvfølgelig selv prøve at stikke hånden ind, men man kan ødelægge mere end det gavner. (Alt efter hvilken situation det er)
3. Min hoppe bliver sendt afsted til en hingstestation og kommer hjem efter et par dage, hvor tit skal hun scannes?
Man skanner imellem 16-21 dagen, primært for at kunne få den afsted til hingst igen, inden brunsten er overstået, hvis den ikke er kommet i fol. Derefter håndprøves på 70 dage eller 90 dage, alt efter hvornår 2. rate skal falde.
4. Hvordan bliver der indberettet at min hoppe er blevet ifolet?
Det gør hingsteholderen
5. Hvad så når føllet er blevet født, skal man selv kontakte en besigtiger?
Nej hvis du tager den til følskue, få den lavet papirer der.
6. Jeg har tænkt mig at få føllet brændemærket til et følskue, det er næsten nemmest, men er det så der hun vil få sine papirer? (Hoppen og faderen er avlsgodkendte)
ja.
På forhånd mange tak. Jeg har fået mulighed for at leje en fole-alarm og har tænkt mig at invistere i et kamera også. Det bliver kun mig der vil træde til og se hvordan det går med folingen, men er alligevel noget urolig hvis nu hun ikke vil kunne klare det selv. Jeg har også kontaktet dyrlægen, men dyrlægen sagde at de ikke ville kunne nå ud hurtigt nok.?
Husk i langt de fleste tilfælder klarer hoppen det selv, vi har været ude for 2 gange hvor en alarm ikke har virket, og så er det en falsk tryghed. Overvågning er godt, men det kræver jo at man er vågen, og mener at det er tid til foling.
Har du set vores føl fra i år?? Den kom jo 19 dage for tidlig, og der var intet at se på hoppen, så der var bare et føl en morgen, og det var også en førstegangsfolende, og det hele foregik uden komplikationer.
kh Bianca
 Bianca
|