Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Forbesigtigelse ?
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 19:28
Kan alle med en DV-unghingst med fuld afstamning deltage i forbesigtigelse ?

Eller skal den have bestemte karaktere fra følkåring e.l. ?

Groft sagt, kan man bare melde sig til, og så betale, hvis man tror ens unghingst er god nok. Eller ligger der allerede en selektion i hvem som får lov til at deltage ?

Og hvor mange unghingste plejer at blive sendt til forbesigtigelse, og hvor mange går igennem ?

MVH en nysgerrig Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Selektionen
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 19:33
....ligger i afstamningen, der er en del hingste der ikke har de krævede 4 led kårede hopper. Men ellers er man velkommen til at møde op med hvad som helst.

Følskuet er en fuldstændigt betydningsløs Søndags-hyggeting. Man kan få brændemærket sit føl til nedsat pris, og så hygger man sig med kollegaer. Hvis man har et stjerneføl kan man evt. få det udtaget til Føl-finalen.

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak......
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 19:41
Havde nemlig gået rundt med sådan en tanke om, at de hingste der havde været med til forbesigtigelse var "udvalgte dyr".

Mht. følskuer, hvad er så din/jeres oplevelse - bliver føl med gode karaktere også senere heste med gode kåringsmuligheder ?
Har selv en bekendt, som havde et føl som fik rigtigt gode følkaraktere, men som 3 års absolut ikke fik de store karaktere.
Kan man som avler og evt. køber i såfald overhoved bruge følkaraktere til noget som helst ?

MVH charlotte - som elsker at kigge herinde på avlsforumet, da der ofte er nogel meget spændende og vidensfuldte diskusioner herinde.

0
0
Svar på denne tråd

Desværre
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 19:50
....er der sjældent den store sammenhæng mellem karaktererne ved følskuerne og hestens kvalitet som udvokset. Fx. er Pank og Don Romantic de eneste hingsteføl som har været Årets Føl og som senere er fået avlsgodkendelse.

Af vores egne 3 avlshopper er Baronne den der har fået højest karakterer ved følskuet og lavest ved kåringen. De andre 2 har fået 2. præmie, men er begge kåret i DH med gode karakterer.

Så nej, følskuet kan højst bruges til markedsføring, ikke seriøst i avlsarbejdet.

0
0
Svar på denne tråd

Bedømmelser
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 19:56
Hej Charlotte

Jeg har før i tiden taget meget til følskuer, men ikke de sidste 6 -7 år, mest fordi vi har så travlt med jordbærhøsten i den tid.

Men en følbedømmelse er sjov og det ER en hyggelig dag.

Men man skal bare ikke tage det mere alvorligt end som så, forstået på den måde, at bliver ens føl dårligt bedømt, behøves den ikke udvikle sig til en dårlig hest og viceverca.

Mit første føl fik 2 præmie (Det var også før der gik infaltion i førstepræmierne, siger den skuffede!) , jeg var SÅ skuffet, men han viste sig også dårligt, og dommerne kan nu kun bedømme det de ser, ikke det vi ser hjemme på marken.
Men han blev 2 dyreste føl på følauktionen nogle måneder senere, har gået DM i springning og er siden solgt til Italien for en, så vidt jeg er orienteret, millionbeløb.

Jeg har haft føl med i finalen på Christiansborg, hun blev dengang nr 3. I hippologisk skrev de efterfølgende om de 3 førstplacerede hoppeføl, at de havde Europæisk topkvalitet. Jeg fik tildelt broncemedalje for hende, da hun blev kåret som 3 års, så den bedømmelse holdt.

En helsøster gik i regionens følfinale, men kom ikke videre, hun blev siden kåret i DS.

Så nogengange er der sammenhæng, andre gange ikke.

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

Limerick
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 20:55

Limerick blev også årets føl i 2001 og gik da videre til afprøvning i Herning i år.
Men nej at hingsten har været til forbesigtigelse er ikke nødvendigvis et tegn på kvalitet. Det er de underligste heste folk kan finde på at møde op med der. I år (sidste år) var der en som folk på tilskuerpladserne ligefrem sad og grinede af. Man blev helt flov på ejerens vegne, over at hun kunne finde på at vise den frem. Jo skridten var god, men det er vist det eneste positive, jeg kan finde på at sige om den.....
0
0
Svar på denne tråd

Cervinia
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 22:36
Jeg har også hørt at guldmedalje hoppe Cervinia Skovvang skulle have fået 2. præmie som føl - det kan man i hvert fald ikke se på den nu ;-)

Mit eget "stjerne-føl" fik også kun 2. præmie sidste år - slår det hen med, at hun også var 5 mdr. til skuet og noget ældre end de andre hoppeføl - Men så må vi jo bare banke dem alle til hoppekåring om 2 år :-) Håber vi...

Hilsen
Tina
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Lige en sidebemærkning
Forfatter: 
Dato:  18-03-2005 00:20
Som ikke er så aktuel nu, men bliver om et par år.
Hingste, som er efter hopper født i 2001 og derefter kan kun stilles til forbesigtielse såfremt moderen har fået sit "R"....
Smart 4-års New Forest pony e. Mister Malthe sælges-se mere på præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider