Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Registrering som konkurrencehest
Forfatter: 
Dato:  13-03-2005 14:16
Hej

Jeg har fået fortalt, at man ved at lade sin hest, i mit tilfælde hoppe, registrere som konkurrencehest, så kan man opstille hoppen til 3 års kåring, dvs i eksteriør kåring. Når hoppen så er kåret og åbenbart dermed registreret i DV(ikke brændemærket), kan man ifole hoppen ved en avlsgodkendt hingst i DV, og føllet vil dermed automatisk blive født i DV og kan kåres i F2.

Er jeg blevet villedt, eller er der noget om snakken...
0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2005 14:31
Registeringen som konkurrencehest,og fremstilling til kåring,er to forskellige ting.
En hest kan først få konkurrencepas som 4års.
Alle hoppe kan fremstilles til kåring i dv.
Alt efter hoppens afstamning,eller mangle på samme kan hun,hvis hun godkendes af dv,kåres i henholdvis FOR,DS og DH.

Det er rigtig at hvis din hoppe er kåret i F1,vil et afkom efter en dv kåret hingst,blive et F2 afkom.

Hilsner fra Michelle

:-)Stjernehåb :-)
0
0
Svar på denne tråd

dvs at...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2005 17:00
alle hopper, uanset afstamning, også dem uden afstamning kan stilles til kåring som 3 års. Og dermed hvis hoppen er god nok, optaget i F1!!!
Eftersom at jeg har en hoppe uden dokumenteret afstamning(ukendt mor, Pirathingst) så havde jeg fået af vide at jeg IKKE kunne opstille hende til kåring som 3 års. Fordi hun er jo ikke "registreret" nogen steder. Men hvis man så registrerede hende som konkurrencehest, så havde hun et "officielt" nr, og hun kunne derved opstilles til kåring i et forbund. Ved godt at det er 2 forskellige ting, men alligevel et sammenhæng.
Min hoppe ville derved blive "registreret" i F1 i DV, og få blåt hestepas.

Er det sådan????
0
0
Svar på denne tråd

Ikke helt...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2005 20:09
... du er ikke helt gal på den - men lidt :-)

Din hoppe kan stilles til kåring hos DV som 3-års (eller ældre) og, hvis hun i forhold til avlsmålet er god nok, kåres i F1. I forbindelse med kåringen tildeles hoppen et registreringsnummer. Når hun er blevet det, kan du vælge at få hende brændemærket (med fødselsår og de sidste tre cifre i registreringsnummeret) eller chipmærket og hun vil få et pas. Hun kan ikke brændemærkes med DV's logo.

Bruger du herefter en kåret DV-hingst til hende, vil føllet automatisk kunne DV-brændemærkes og vil få udstedt et blåt pas med DV-logo. Er det et hoppeføl, vil den som 3-års kunne stilles til kåring og kåres i F2. Den bliver altså ikke F2 bare ved at blive født, men skal kåres. Et hingsteføl kan ikke kåres.

Registreringen som konkurrencehest skal du kun bruge, hvis du ønsker at starte distriktsstævner eller højere på din hest - og den er ikke nødvendig for at få hende kåret hos DV.

Mvh. Maiken

Ponyhingsteplag udlånes til selskab - Se mere

Kat. 1 springpony sælges - Se mere

0
0
Svar på denne tråd

Rikke har vel lidt ret
Forfatter: 
Dato:  13-03-2005 20:37
For skal passet ikke laves inden kåringen?? Således at hoppen er tildelt et nummer inden og ejerforhold er registreret. Der er vel heller ikke en besigtiger tilstede ved kåringen? (Måske brændemærkeren virker som en sådan?)
Laver man pas på en hest uden papirer, kan man vel ligesågodt lave det som et konkurrencepas. Prisforskellen er jo ikke så stor. Skal man senere bruge passet som konkurrencepas, skal man jo have en besigtiger ud igen. Og dermed flere udgifter.
Jeg forstår iøvrigt ikke, at det er tilladt at tage penge to gange for det samme stykke papir, sådan som Landskontoret (og DRF?) gør det nu. 400,- for et stempel!!

Pernille
0
0
Svar på denne tråd

dvs at...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2005 22:12
...jeg kan opstille min hoppe til 3 års kåring, også selvom jeg ingen papirer har på hende???? hvordan gør jeg det ? hvem henvender jeg mig til?

Hvis jeg skal have et hestepas på hende inden kåringen, så kan det jo ikke blive et konkurrence pas eller hva?

Jeg er lige en lille smule forvirret....

0
0
Svar på denne tråd

Hestepas...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2005 23:45
Du kan ikke få et konkurrencepas før hun er 4år og må starte c-stævner.
Nu har jeg godt nok aldrig haft en hoppe af ukendt afstamning,men jeg vil tro du udfylder det du ved,på tilmeldelsen til kåringen i dv,og der fra kan de se der er tale om en hoppe uden afstamning,og at hun derfor kun kan optages i F1 hvis hun opnår kåring.
Hvis hun bliver kåret,vil hun få et registringsnummer lavet af LR..

Hilsner fra Michelle

0
0
Svar på denne tråd

Du skal være medlem...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2005 06:59
... af DV, for at kunne stille din hoppe til kåring dér. I medlemsbladet kommer alle oplysningerne om kåring en gang i løbet af foråret.

Ellers kan du sikkert læse om det på DV's hjemmeside (www.varmblod.dk), når vi kommer lidt længere hen på sæsonen.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Kan det passe med de 4 år ??
Forfatter: 
Dato:  16-03-2005 17:02
Min hoppe var nu kun 3 år da hun fik lavet konkurrencepas !!! :-)
En rigtig hest, er jeres egen hest :-) Ikke nødvendigvis rød, brun eller blå ;-) ej heller Pinto, Dv eller Traver
0
0
Svar på denne tråd

Alder.....
Forfatter: 
Dato:  16-03-2005 17:42
Det er nok fordi hun ifølge DRF var 4år.
I følge DRf fylder alle heste år d.1/1.
Så selv om de hoppe først fyldte 4 år feks. d.31/12,ville hun i følge DRF blive 4 år d.1/1..

Hilsner fra Michelle

0
0
Svar på denne tråd

Hun var fra 2001
Forfatter: 
Dato:  17-03-2005 20:15
Men Jeg kan ikke finde et sted hvor der står den skal være 4 år for at få konkurrencepas, hverken ved Drf eller landskontoret ???, men der står klart at hun først må stille op til stævner af en vis sværdheds grad som 4 års..
En rigtig hest, er jeres egen hest :-) Ikke nødvendigvis rød, brun eller blå ;-) ej heller Pinto, Dv eller Traver
0
0
Svar på denne tråd

4 års.........
Forfatter: 
Dato:  18-03-2005 21:35
.ingen heste under 4 år må gå stævner, derfor kan vi som besigtigere ikke lave stævne/konkurrance pas på yngre modeller ;-)

men vi kan godt lave følpas på en 3 års uden kendt afstamning, og ja så får den et nr.(og dette pas skal så konverteres til et stævnepas året efter)

LR dispensere uofficielt ved at heste i nov-dec der ved nytårsskiftet bliver 4, får konverteret ders følpas, hvis vi nu som besigtigere alligevel er i stalden.

Men alle med følpas skal have det konverteret inden 1.stævnestart, og det er der faktisk mange der ikke ved, de tror at hesten nu den er født med et pas er startberettiget ved stævner.

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider