|
|
| 25 år - første føl. |
| Forfatter:  |
LineogPiv |
| Dato:  |
01-03-2005 17:30 |
|
Hej Lige et lille spørgsmål.
Er det forsvarligt at putte en 25 årig hest i fol for første gang i den alder?!
Vil den kunne klare det?!
Og ville det være anderledes, hvis nu det var måske 2. eller 3. fødsel?!
På forhånd tak.
"Racen" er DV.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det ville da være synd |
|
|
med den alder hoppen har.
Ifølge min dyrlæge er der (næsten) ingen højeste alder for en hoppe som har haft flere føl før, men den bør ikke være over 10 år første gang den skal have føl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej og Ja |
|
|
Nej, det er ikke forsvarligt at sætte en 25-årig hoppe ifol for første gang. Det var klart noget andet hvis den havde fået føl før, og helst mange gange. Normalt vil man ikke overveje at få føl på en så gammel hoppe, hvis ikke den har fået føl hvert år i mange år.
Om den kan klare det. Måske!!! Man kan jo også risikere at den dør af alder inden folingen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Super... |
| Forfatter:  |
LineogPiv |
| Dato:  |
01-03-2005 17:44 |
|
Det var også mit svar til ejer.
Tak for hjælpen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Gammel dame |
|
|
Jeg ved ikke helt, men hvis man nu skulle tage det med 'menneske-ord'. En dame har fået sin første unge som 35-årig. Nu er hun snart 50 og vil godt have en unge til. Er det forsvarligt?
Hoppen er jo gammel og risikerer alle mulige skavanker pga. det føl, og det er jo slet ikke sikkert at den lever så længe at føllet når at blive fravænnet.
Så medmindre det virkelig er et hingsteemne eller en super konkurrencehest eller en enorm sentimentalitetsværdi det føl kan blive/er, så er det nok IKKE en god ide.
Hilsen Lene
Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok alligevel!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet