Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

nyfødt føl ude i det her vejr?
Forfatter: 
Dato:  28-02-2005 19:45
hej hej
jeg venter føl, som kan komme når som helst nu. jeg glæder mig helt afsindigt meget.
men jeg tænker på hvad i andre gør mht. udlukning i dette vejr? lader i hoppe og føl blive inde, eller lukker i dem ud? i så fal hvornår begynder i at lukke dem ud?

det er jo tidligt på sæsonen, og jeg tænker på om føllet vil fryse nu? men hvad gør i?

Ha en god dag - knus Mette

Forhandler af Aloe Vera til mennesker og dyr. Hør hvordan du sparer 30% på produkterne. ;-)

brænder sengen hvis man leger med tis ?
0
0
Svar på denne tråd

hej mette
Forfatter: 
Dato:  28-02-2005 20:13

kulde og sne er en af grundende til jeg foretrækker april og maj føl.

De første par dage kommer hoppen ud alene på folden.
Hoppen vil rende rundt og kalde på føllet, samtidigt med den strinter og tisser hele tiden.
Hoppen vil på den måde selv rense godt ud i børen.

Føllet har godt af at komme ud, men i så høje frost grade og med dyb sne, ville jeg nu foretrække at holde den inden for.

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan

0
0
Svar på denne tråd

mit føl...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2005 21:18
...kommer lidt ud hver dag sammen med sin mor - kun
5-10 minutter ad gangen. Hoppen kommer desuden lidt ud alene, så de kan vænne sig til at være adskilt.

Men ellers står de inde hele tiden, så det er et dumt tidspunkt at få føl på (mit er en uge gammelt nu). Jeg har det i hvert fald skidt med at de står inde.

Om nogle uger har jeg planer om at få kørt et par minibigballer halm ud på folden. Når hestene har spredt dem, bliver der en dejligt tyk madras til føllet, og så regner jeg med at de kan være noget længere ude.

0
0
Svar på denne tråd

Forår????
Forfatter: 
Dato:  01-03-2005 08:55

Ja der er ikke meget forår over vejret. I teorien er vil jo ellers lige gået ind i forårsmåneden... Men vi havde selvfølgelig også efterår det meste af vinteren.
Jeg er ihvertfald glad for, at min hoppe først skal fole om knap to måneder.
0
0
Svar på denne tråd

3 uger...
Forfatter: 
Dato:  01-03-2005 10:02
Vores føl er nu 3 uger gammel og er nu sammenlagt ude ca. 3 timer om dagen - hvis vejret altså ikke er totalt tosset.
Nu går jeg heldigvis hjemme pga barsel og kan derfor lukke hoppe og føl ud flere gange dagligt i kortere perioder ad gangen.
I starten kunne føllet kun være ude ca. 10 min før det blev træt og gerne ville lægge sig, men nu kan hun godt tumle rundt derude en times tid inden hun bliver træt.
I stalden kan jeg åbne siden mellem 2 bokse i dagtimerne, på den måde har føllet så 12 x 4 meter at bevæge sig på.
Men jeg synes bestemt ikke at det er optimalt at have føl på denne tid og det er ikke efter eget ønske at føllet kommer så tidligt. Men da hoppen ikke har brunster i forår / sommer perioden, er det enten vinterføl eller ingen føl !!
Har dog besluttet at trække hende én brunst længere i år, så vi kan få et marts føl istedet. Krydser nu fingre for at hun stadig vil have brunst i april.....

Hilsen Jane

Bedækning tilbydes ved Danmark´s mindste kårede Pintohingst

Indy Star
0
0
Svar på denne tråd

Der er
Forfatter: 
Dato:  02-03-2005 21:26
for et par år siden, i Tyskland, lavet en undersøgelse af, om føl skal ud eller ej. Faktisk viste det sig, at føl og plage enten skal være ude, faktisk hele tiden, eller også skal de stå i boks hele tiden, der var mindre forskel i de to gruppers udvikling, end der var på de to grupper og så føl og plage der kom ud nogle timer hver dag. Det der er belastningen for systemet er, at de bruger meget energi, pludseligt, og så står stille igen, frem for ikke at bruge energi, eller bruge lidt hele tiden. Jeg ville nu nok lukke dem lidt ud alligevel, hver dag, næsten uanset vejeret, og så afpasse tiden efter vejeret. Husk, et føl kan ikke kontrolere sin kropstemperatur før det er omkring 6 uger. Mht. bigballerne, husk lige, at det bliver vådt, mudret og ret uælkkert, derfor vil føllet nok ikke vælge at lægge sig der.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider