Langt de fleste eksteriørtræk hos hestene kan spores tilbage gennem dens stamtræ. Således kan man ikke konkludere at en stor hoppe nødvendigvis også giver højde til sit afkom og omvendt.
Eksempel: Min Frühmi er selv ikke specielt stor (1,63), hendes mor var 1,67 og hendes far var 1,66. Hendes mormor var 1,62.
Frühmi avler hvad man ville kalde småt - 2 afkom på 1,59 (fædre hhv. 172 og 1,70) og så lige min egen Lulu på 1,69 (far: 1,72). Om jeg har rystet genposen tilstrækkeligt til at jeg fik et afkom med den størrelse jeg har fået, eller om det var rent held, kan jeg jo ikke vide. Ikke desto mindre skal jeg nok også være opmærksom på højden når jeg en gang skal vælge hingst til Lulu - trods sin størrelse ligger der "små" gener i hende, og jeg vil ikke vælge en hingst der kan avle småt.
For meget ligger jo også i hingstevalget - jeg valgte Landtinus til Frühmi i sin tid, med formodningen om at han ville kunne tilføre højde, højtstillethed og en god forpart...og minsandten om ikke jeg fik alt hvad jeg havde håbet på.
Men sådan går det jo altså ikke altid - man kan sætte den bedste hingst på den bedste hoppe uden at resultatet bliver specielt fremragende. De sikreste resultater får man på gennemavlede hoppestammer...men ingen regler uden undtagelser
Jovist er der større chance for at få højde på afkommet ved at bruge en høj hingst, men hans forfædre har altså stadig en finger med i spillet - derfor er det så stor en force at man har stamtavler på avlsdyrerne, så man kan gå tilbage og undersøge styrke og svagheder i den pågældende hest.