Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

50 procent fra hver forælder
Forfatter: 
Dato:  23-02-2005 09:32
Et spørgsmål til de erfarne avlere :)

Det er klart, at når man vælger hingst til sin hoppe, forsøger man at finde en hingst, der kan rette op på fejl/svagheder hos hoppen.

Men hvordan er jeres erfaringer med at få det til at lykkes?

Hvis man f.eks. kombinerer en hoppe med en kort hals med en hingst med en lang hals, hvor stor er så chancen for at føllet får en middellang hals?

Er der ikke lige så stor chance (risiko) for at føllet enten arver sin mors korte hals eller sin fars lange hals?

Eller hvis man kombinerer en indfodet hoppe med en fransk stillet hingst - hvor stor er så chancen for at man får et føl med lige ben? :-P

Ja, jeg kunne jo komme men en million eksempler, men I forstår nok essensen af mit spørgsmål... :-D

:) Lone :)

Julemanden Julle
hader sne og kulde...
0
0
Svar på denne tråd

0% cance for forbedring
Forfatter: 
Dato:  23-02-2005 10:35
Desværre!
Ikke at jeg skal prale af at være erfaren avler (Skal have mit første føl næste år ) :-P
Men sådan fungerer genetik ikke. Et føl får halvdelen af sin arvemasse fra moderen og 50% fra faderen. Derfor vil et føl med fransk stillet moder og indfodet fader endten blive indfodet eller fransk stillet. (Eller fransk på et ben og indfodet på det andet!) Ligeså med halsen, enten kort eller lang.
Dette er nok den mest gæmgse fejl i avlen. "Jeg har en korthalset, fransk stillet hoppe, jeg putter en langhalset indfodet hingst på hende, så bliver det nok en fin hest"
Denne fejl går igennem rigtig mange steder.
Avl er generelt enten eller.
(Uden at glemme alle de vidundere der er kommet til verden efter dette princip. for der er jo altid ubekendte faktorer, der spiller ind ) 8-) (y)
0
0
Svar på denne tråd

jeg husker
Forfatter: 
Dato:  23-02-2005 10:43
I min hjernes morads af mærkelig viden husker jeg en artikel i et kvægblad om præcis dette emne. Min far er landmand og forsøget stod beskrevet i et af hans fagblade.

Jeg studsede over den netop fordi den konkluderede, mod almindelig gængs viden og logik, at en sådan selektion var god. Hvis man satte en ko med lidt for rette haser til en tyr med lidt for krogede så blev resultatet ofte at kalven fik mere korrekte haser end både mor og far. Det skal understreges at vi ikke snakker ekstremer men mindre afvigelser fra det ideelle.

Jeg kan naturligvis ikke huske hvem, hvad eller hvor forsøget blevet lavet. Måske http://www.biblioteksvagten.dk kan hjælpe. Landbohøjskolen er med i den service så det er vel et forsøg værd :-)

Ane
We can be richer than industry
As long as we know that there's things that we don't really need
We can speak louder than ignorance
Cause we speak in silence every time our eyes meet.
I wanna hold up my head with dignity
Proud of a life where to give means more than to take
I wan't to live beyond the modern mentality
Where paper is all that you're really taught to create.
-Willy Mason / Oxygen
0
0
Svar på denne tråd

Lone du
Forfatter: 
Dato:  23-02-2005 10:58
Du skal nok forsøge at finde den mest perfekte hingst du kan når du vælger. Derudover skal du sørge for at få en der kan rette op på din hoppes svage sider. Dvs er hoppen indfodet, så vælg en med perfekte ben osv.
Men ja, du får 50/50 fra mor og far. Det ved jeg, vi har lige haft om det i biologi og selvom den slags er tungt er det faktisk ret interessant.
Til Daisy
Farvel min skat, sov godt
En engel i hesteklæder har forladt denne jord, kaldt hjem til et sted hvor der var større brug for hende

Må du hvile i fred til vi mødes

04/06 1997- 03/01-2005
I'll be missing you
0
0
Svar på denne tråd

Hingstevalg...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2005 11:05
Jeg vil til hver en tid mene at man skal vælge en hingst der ligger så tæt på idealmålet som muligt, og som samtidig kan forbedre hoppens svage sider og forbedre hendes gode sider.

Men jeg vil aldrig anbefale dig at vælge en hingst med fransk benstilling til en hoppe der er indfodet. Derimod skal du vælge en hingst med KORREKT benstilling...og sådan gælder det også for alle øvrige eksteriørtræk - én fejl skal ikke rettes med en anden.

;-D Chris, Fjederfoden & Grislingen

Alle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs
- Garfield
0
0
Svar på denne tråd

okay - dårlige eksempler
Forfatter: 
Dato:  23-02-2005 12:17
eksemplet med indfodet/fransk var nu også mest for sjovt :)
Men Anes oplysning er da interessant.

Lad os tage et af de gængse eksempler i stedet: Man har en lille hoppe og vil gerne have et større afkom.

La' os sige at hoppen er 160 cm. og man vælger en hingst på 170 cm.

Er chancen for at føllet så bliver 165 cm større, end chancen for at føllet bliver 160 cm eller 170 cm ?

Jeg skulle måske tilføje, at jeg tænker rent teoretisk. Jeg er ikke ved at lede efter hingst til en fejlfyldt hoppe.

Hvis man ser på menneskebørn, sker det jo tit, at de mest ligner den ene af deres forældre - de enkelte træk bliver ikke nødvendigvis en blanding af morens og farens træk.
Og det er vel det samme med heste, eller ?:-)

Julemanden Julle
hader sne og kulde...
0
0
Svar på denne tråd

Hingstevalg
Forfatter: 
Dato:  23-02-2005 12:37
Langt de fleste eksteriørtræk hos hestene kan spores tilbage gennem dens stamtræ. Således kan man ikke konkludere at en stor hoppe nødvendigvis også giver højde til sit afkom og omvendt.

Eksempel: Min Frühmi er selv ikke specielt stor (1,63), hendes mor var 1,67 og hendes far var 1,66. Hendes mormor var 1,62.
Frühmi avler hvad man ville kalde småt - 2 afkom på 1,59 (fædre hhv. 172 og 1,70) og så lige min egen Lulu på 1,69 (far: 1,72). Om jeg har rystet genposen tilstrækkeligt til at jeg fik et afkom med den størrelse jeg har fået, eller om det var rent held, kan jeg jo ikke vide. Ikke desto mindre skal jeg nok også være opmærksom på højden når jeg en gang skal vælge hingst til Lulu - trods sin størrelse ligger der "små" gener i hende, og jeg vil ikke vælge en hingst der kan avle småt.

For meget ligger jo også i hingstevalget - jeg valgte Landtinus til Frühmi i sin tid, med formodningen om at han ville kunne tilføre højde, højtstillethed og en god forpart...og minsandten om ikke jeg fik alt hvad jeg havde håbet på.

Men sådan går det jo altså ikke altid - man kan sætte den bedste hingst på den bedste hoppe uden at resultatet bliver specielt fremragende. De sikreste resultater får man på gennemavlede hoppestammer...men ingen regler uden undtagelser 8-)

Jovist er der større chance for at få højde på afkommet ved at bruge en høj hingst, men hans forfædre har altså stadig en finger med i spillet - derfor er det så stor en force at man har stamtavler på avlsdyrerne, så man kan gå tilbage og undersøge styrke og svagheder i den pågældende hest.

;-D Chris, Fjederfoden & Grislingen

Alle er vi krummer i livets store kagedåse - undtagen mig, jeg er en lille lækker chokolademarengs
- Garfield
0
0
Svar på denne tråd

Dominante gener....
Forfatter: 
Dato:  23-02-2005 16:01
50/50 tror jeg ikke man kan regne med.
Indenfor mennesker ved jeg med sikkerhed at der findes dominante gener, og at der indenfor farver i dyreverden også er gener der dominerer andre.

Så mon ikke der også findes andre gener der dominerer? Altså indenfor højde, drøjde osv.

Min vallak på 170 er efter en lille hoppe på 157-158, og alle hans helsøskende er blevet store ligesom faderen der er 173 høj. Andre kombinationer med denne hoppe har givet lavere afkom. Altså må faderens højde dominere lige præcis denne hoppes prægning af afkommets højde.

Kender desuden en hoppe der ALTID avler sine egne aftegn videre ligemeget hvilken hingst de bruger. Stjerneblis der ender i snip og 4 hvide ens sokker. Dette er uanset farven af føllet.

Min egen nyerhvervelse er faldet ud som værende HELT uden aftegn, efter 2 forældre begge med aftegn.

Fredriksborger - hva ellers?

0
0
Svar på denne tråd

eks med
Forfatter: 
Dato:  23-02-2005 17:01
læste nu eksemlpet med menesker.

jeg tror når du siger at barnet ligner moderen/faderen mest at du tænker udseene.

for de fleste jeg kender (har lavet en test da jeg syntes det var intresant) ligner den ene forældre ude fra. men er måske mere matematisk el. deler flere holdninger og interessser med den anden part af forældrene.

jeg selv er desvære en tro kompi af min mor.
men ender op med at blive agronom som min far dog med dyr hvor min far er med planter. (det er så et meget tydligt eksempel)(min mor er en (unskyld ordet)såkaldt social taber)
0
0
Svar på denne tråd

Siri...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2005 18:45
Det var da godt, at det ikke er faldet omvendt ud, så du lignede din mor af sind og din far af ydre ;)

Det samme gælder i øvrigt her: Jeg ligner min mor af udseende, men har arvet min fars psyke.

Men,ja, ligenu er det eksteriøret, jeg interesserer mig for :)

Julemanden Julle
hader sne og kulde...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider