Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Beta-Caroten
Forfatter: 
Dato:  14-02-2005 15:22
Er der nogen her der har erfaringer med brug af beta-caroten tilskud, til hopper som skal i fol.
Jeg vil bruge bata-Caroten produktet fra St. Hippolyt.
0
0
Svar på denne tråd

Hej ...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2005 15:34
Jeg brugte det fra Salvana sidste år da min hoppe skulle til hingst. Om det var derfor ved jeg jo ikke, men min hoppe var der kun een gang så var hun drætig... Og nu skal vi have føl sidst i marts. :-)

Held og lykke.

:-DHilsen Diana som bare ææælsker sin oldenborg hoppe :-D
0
0
Svar på denne tråd

Har også.......
Forfatter: 
Dato:  14-02-2005 16:53
meget god erfaring med dette.

min gamle hoppe (som fylder 18 i år) fik sit første føl sidste år, og for at "lave" dette føl behøvede hun kun at gå sammen med hingsten én brunst. Og hun har normalt aldrig rigtig været hingste gal, men hun havede fået betakarotin ca en månede og så kom hun i brunst....
0
0
Svar på denne tråd

beta-caroten
Forfatter: 
Dato:  15-02-2005 08:16
Hej
I år 03 prøvede vi 5 gange, at få min hoppe i fol, men det lykkes ikke.Så sidste år, fik hun beta-caroten fra salvana,og hun var i fol første gang. Det kan jeg varmt anbefale.
0
0
Svar på denne tråd

Gulerødder
Forfatter: 
Dato:  15-02-2005 08:19
Jeg har både prøvet at give ß-caroten i koncentreret form og i naturlig form som gulerødder, begge dele er suverænt. Gulerødder skal de bare ave en lille spand fuld af hver dag.

0
0
Svar på denne tråd

svar fra dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  15-02-2005 10:56
Jeg har et svar fra en dyrlæge:

100 gr friske gulerødder indeholder i følge levnedsmiddeltabellen 11 mg beta-caroten
100 gr "Betacaroten-Hvidløg" indeholder 350 mg betacaroten.
Dvs at du skal fodre med 31,8 kg gulerødder. Og det svarer til at du skal dække 3 foderenheder med gulerødder.
Det vil jeg meget gerne fraråde dig !!!
Desuden skal du regne med at indholdet af betacaroten i lagrede gulerødder er en hel del lavere end tabellen siger, da betacaroten henfalder ved lagring.
I produktet Betacaroten-Hvidløg er der E vitamin i større mængde for at beskytte betacaroten.
Det spæde forårsgræs indeholder store mængder betacaroten hvilket er med til at stimulere hopperne om foråret. Det er ligesom det man udnyttet/ snyder sig lidt til ved at give så koncentrerede produkter.
Desuden har du i produktet Betacaroten-Hvidløg andre ingredienser også, som stimulerer brunsten og styrker slimhinderne i uterus.
Men derfor må du alligevel meget gerne give din hest nogle gulerødder - de er som sådan gode nok.

Der tales her om Beta-Caroten fra St. Hippolyt.
Mvh Kimette
0
0
Svar på denne tråd

Det virker
Forfatter: 
Dato:  20-02-2005 09:34
Jeg har nu givet Beta-caroten i 5 dage, altså fra i tirsdag. Hun gik i brunst i mandags, men efter at jeg har givet hende Beta-Caroten er hun blevet helt ustyrlig.
:-P
Hun hviner og bakker rundt efter vallakken, tisser og blinker.. Han er snart ved at være godt træt af hende.
>:-(
Jeg prøvede at ride på hende igår, men jeg kunne slet ikke lægge benene til hende uden at hun eksploderede. Så hyper-følsom har hun godt nok ikke været før, og brunsterne plejer først at være så kraftige om sommeren. Så jeg tror faktisk at jeg skruer hende ned på halv dosis, så jeg kan ride. ;-)
Så jeg kan varmt anbefale Beta-Caroten fra St. Hippolyt.
Mvh K.
0
0
Svar på denne tråd

Gulerødder duer ikke
Forfatter: 
Dato:  20-02-2005 12:14
Jeg har engang snakket Beta karotin med en mand med "forstand" på det. Han er i mine øjne nok den i DK der har størst forstand på hesteavl.
Han sagde at man IKKE kan bruge gulerødder, da det virksomme stof er så lavt at det ikke kan bruges til noget. Det kan godt være der er en vis mængde, men hesten optager det ikke, og brunsten forbedres ikke ved det.
Derimod er det godt at fodre med lucerne vinteren før ifoling. Det er lige så effektivt hvis hesten vinteren inden ifoling går på en GRÆSmark. Der skal ikke være vildt meget græs, men nok til at der hele vinteren over er totter af grænt græs til at pille i.

Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

Gulerødder
Forfatter: 
Dato:  20-02-2005 14:54
Det kan da godt være at indholdet af beta-caroten i gulerødder ikke er overvældende stort.

Men jeg har i alle de år jeg boede hjemme hos mine forældre fodret med gulerødder. Vi havde gennemsnitligt en ifolingsprocent på over 90, så et eller andet tror jeg det har bidraget med.

Hopperne fik normalt 10-12 kg dagligt.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider