|
|
| Quarter+Oldenborg? |
|
|
Hej..
Er der nogen der har en idé om, hvad man ville få ud af at bedække en Oldenborghoppe med en Quarterhingst?
Vil føllet kunne have evner for western, eller ville vægten gøre det svært?
Grunden til at jeg spørger, er at jeg selv har en Oldenborghoppe, men gerne vil ride noget western (det er en oldenborg nok ikke lige den bedst egnede race til). Så tænkte jeg, hvad hvis jeg bedækkede hende med en Quarter, så kunne jeg måske få et føl der kunne have evner for en lille smule western, ikk konkurrence, bare hygge træning.
Vil nemlig ikk købe en Quarter, da jeg så skal af med min oldenborg, og det kan jeg ikk nænne!
Har du evt. et billede af en Oldenborg/Quarter, eller ved hvad man ville kunne få ud af at bedække en oldenborg med Quarter, er du så ikke lige sød og skrive ?
På forhånd tak!
Mvh Winnie
HyppeHilsner Fra "Hende den skøre" Love Tøsen! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor??? |
| Forfatter:  |
KarinaKnudsen |
| Dato:  |
06-02-2005 13:47 |
|
Skal du af med din oldenborg fordi du køber en quarter???? Det koster altså det samme at have et føl, som det koster at have et føl. Og du skal også bruge meget tid på opdragelsen af et føl....
Karina
Stærk fortaler for organiserede avl.
Citat Kons. J. Finderup fra LR: "Husk, at der er store chancer for at få et godt afkom på gode moderdyr, og at gode moderdyr er en afgørende forskel på succes og fiasko."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Det kan du godt |
|
|
Hej.
Hesten der kommer ud af det vil bare være en hest, du ville ikke kunne få paier på den så vidt jeg ved. Og den ville kun kunne starte i All-breed klasser.
Der er en der rider western på oldenborg med meget gode resultater.
Men du ville sikkert kunne få en god og stabil ridehest. Og det kunne være en start i stædet for at gå ud og betale 30.000 for et føl. hvis du alligevel bare skal bruge den som hygge hest og til små shows.
En rigtig hest er broget APHA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak! |
|
|
Hej Sari!
Mange tak for svaret, det lyder faktisk rimligt!
Det er dejligt at der er en der har forstand på sådan noget
Tror jeg vil overveje det..
Mvh og tak, Winnie.
HyppeHilsner Fra "Hende den skøre" Love Tøsen! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil bare lige |
|
|
nævne for dig at oldenborgheste sagtens kan gå western, du burde se et af de tidligere blade fra doa der handler om en pige der rider western på sin oldenborg. Hun har faktisk vundet rigtig meget. held og lykke med din beslutning.
Vi siger det, vi mener... og mener det, vi siger!!! Louise * "Dansk oldenborg kan og vil:o) Medlem af DOA" * |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor blande |
|
|
en oldenborger med en quarter?
Mange gode Quarterhingste bedækker ikke andre end quarter og paint, så du kan få svært ved at finde en god hingst at bruge.
Derudover kommer du jo til at vente 4 år på at kunne komme til at ride på dit føl, og hvem siger du har westerninteressen til den tid?
Jeg kan godt forstå du gerne vil have et føl, de er jo dejlige, men man glemmer hurtigt alt det besvær og de ekstra udgifter, der kommer med...
Hvis du kun vil ride western på hygge plan, kan du også sagtens bruge din oldenborger. Finder du senere ud af, at du vil være mere seriøs, er jeg sikker på du hellere vil købe et renstammet quarterføl, end stå med et, der er halv oldenborger.
Men må tilstå, at jeg ikke kan forstå, at du godt kan lave et føl på din hoppe, som du kan beholde, men ikke købe en quarter??? enten har man råd og tid til to heste, ellers har man ikke! et føl koster nemt lisså meget som en voksen hest, og det er anskaffelsen der er den mindste udgift jo...
mvh Maria
Lysten til at kritisere er omvendt proportiornal med evnen til at gøre det bedre selv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej med jer |
|
|
Hvorfor ikke bedækken din Oldenborg med en ren fuldblod ? De er jo godkendte at bruge i Olh-avl og så vil du jo også få den lethed du søger til Western-ridning !
 Mvh Graven
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Puha, nu skal jeg passe på |
KarinaKnudsen |
08-02-2005 11:22 |
|
hvad jeg siger......
Men hvad ved ud lige præcist om den hingst????? Passer den sammen med din hoppe???? Er hingsten kåret?????
Jeg kan se på din præc. at du er 14 år, jeg håber virkelig at du ved hvad det er du går i gang med, og tænker dig om inden du sætter et føl i verden fordi du godt kunne tænke dig sådan en bette en. De er vældig søde, ingen tvivl om det, men det er ikke et let arbejde at gå i gang med ej heller billigt......
Karina
Citat Kons. J. Finderup fra LR: "Husk, at der er store chancer for at få et godt afkom på gode moderdyr, og at gode moderdyr er en afgørende forskel på succes og fiasko."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt svar |
|
|
Allerførst til Karina.
I vores verden kårer vi ikke hingstene på sammen måde som du kender til det, så det er helt irrelevant.
Man kan se efter om afkom efter hingsten i flere led har lavet gode præstationer, men det er ikke fyldestgørende, idet hoppen jo også har en betydning. Du kan så vælge at finde en hingst "som er lavet" til dit behov. DVS. er du kun til hygge / skovtur er det ikke så vigtigt at få et afkom efter en kanon cuttinghingst osv.....
Til dels vil jeg give Sari ret. Der kan krydse Quarter ind i mange hestetyper med stor fordel. Der er f.eks en oldenborger blandt en af danmarks bedste pleasureheste...men da Quarteren i sig selv er af krafig statur vil jeg overveje om det er chancen værd, idet man let kan ende med en "damptromle".
Her spiller statur / type på både hoppe og hingst igen ind...
Fuldblod er en del af oprindelsen af de amerikanske racer, og kan også forædle qh, paint og appy. nogengange er det en fordel. Andre gange ikke.
En oldenborger / fuldblod blanding bliver ikke til en westernhest mere end alle mulige andre blandinger, så den med fuldbloden finder jeg øverflødig.
Vi bedækker også allbreeds med vores hingst, så det er ikke umuligt. Det er dog ikke alle hoppetyper vi kan anbefale...læs. statur, størrelse mm...
Et føl er ikke billigt at lave/have, men da du gerne vil have et føl og være med fra starten og ydermere får gratis bedækning og opstaldning, er det da en optimal løsning. Nej, du får ikke papirer på, men du får forhåbentligt en hest med nogle af "amerikaneres" gode egenskaber....
Når det så er sagt, så ville jeg, igen af ovenstående grunde, ikke selv mixe en oldenborger og en QH hingst hvis jeg havde begge dele.
Men det er vigtigt at matche hoppe og hingst. Størrelse, statur, hvad er hingsten for en type: cutting/reining lille kompakt eller en større pleasuretype....??
Du er velkommen til at maile til mig privat hvis du vil have flere råd i den retning og det vil hjælpe meget med et billede af hoppen, samt navnet på hingsten.
Hilsen Lone.
Dejlig Quarter hoppeplag med reining/cowhorseblod sælges eller byttes. Se vores hjemmeside.Lucky WesternSe også vores QH hingst Pearl eyed Jack
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis jeg skulle.... |
JulieTaylor |
09-02-2005 16:49 |
|
... vælge en quarterhingst, ville jeg tjekke om den havde den hingst, der hed Impressive i sin stamtavle. For selvom jeg ikke ved meget om quarters, ved jeg dog at Impressives linier nedarver EPSM.
Bortset fra det, kan jeg ikke forstå hvad du har tænkt dig at gøre med din hoppe når føllet bliver stort nok til at skulle have egen boks. Så står du jo alligevel og skal af med den ene. Og så kan du da lige så godt bare købe en westernhest nu, og overlade din Oldenborger til nogen, der kunne bruge hende til noget.
Personligt ville jeg nok følge millemus' råd om at begynde på oldenborgeren og så skifte den ud med en westernhest hvis interessen holdt ved. Hvis du ikke selv er en erfaren westernrytter, kan du vel også få mere glæde af en uddannet hest end af selv at ligge og rode med at ride til.
Venlig hilsen
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LuckeyWestern |
KarinaKnudsen |
09-02-2005 17:19 |
|
Ok tak for det, ja jeg ved ikke så meget om westernheste, altså heller ikke hvordan hingstene selekteres.
Der hvor jeg bare går lidt i baglås er flere ting. Bl.a at mixe oldenbor og quarter, umiddelbart ville jeg ikke selv synes at det var den optimale blanding. Dernæst skriver Winnie, at hun har fået tilbudt bedækning ved en SMUK quarterhingst gratis.....så kan jeg ikke lade være med at tænke om det er en tilfældig smuk hingst..... Man vælger vel også inden for western de mest velegnede hingste ud, eller.....ja jeg ved det ikke.
Dernæst så er der hele spørgsmålet omkring det at have en eller to heste for Winnie, som jeg læser hendes første indlæg så er der ikke plads eller råd til 2 heste. Så reflektere jeg over om hun har sat sig ind i hvad det egentlig koster at have et føl. Det er absolut ikke billigere end en udvokset voksen hest.
Jeg er måske urimmelig, men det er nok en "skade" idet jeg går meget op i, at et føl sættes i verden af de rigtige grunde og ikke fordi de tilfældigvis er helt vildt søde (hvilket de virkelig er), og fordi man lige ser en smuk hingst, som man tror passer til hoppen derhjemme, eller fordi man tror det er billigt. Til sammenligning kan jeg fortælle at mit føl har kostet mig tæt på 25.000 kr i dag hvor han er 10 mdr gammel, fra den dag hoppen blev bedækket selvfølgelig incl. opstaldning m.m. Så det er ikke billigt.....
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Impressive..og Karina |
|
|
Karina.
Jeg kan kun være helt enig med dig i dit indlæg.
Julie
Hvad angår Impressive, så er det ikke helt korrekt. Impressive avler ikke nødvendigvis muskelsygdommen HYPP videre i afkommene. Det vil en DNA test på alle hans efterkommere fortælle. Vi har således en hingst af linien som er HYPP N/N . Det betyder at han hverken har HYPP og således heller ikke kan videreavle det. Så han går fri og kan bruges i avl uden nogen ricici. Er hingsten HYPP P/N er sagen en anden, men det er en meget lang historie at forklare her. Ville bare lige fastslå at alt hvad der står Impressive på, ikke avler sygdom.
Hilsen Lone.
Dejlig Quarter hoppeplag med reining/cowhorseblod sælges eller byttes. Se vores hjemmeside.Lucky WesternSe også vores QH hingst Pearl eyed Jack
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LuckyWestern.... |
JulieTaylor |
10-02-2005 19:59 |
|
Det var da sjovt.... jeg fik helt skæve ører af at høre på engelske quarter-ejere, der beklagede at de ikke kunne finde en ordentlig hingst uden Impressive i stamtavlen. Der kan man bare se - man skal ikke høre på alt hvad man tror.
Er det normalt at man ikke får testet hingestene, så de 'syge' linier ikke er afskaffet endnu? For det er da mærkeligt at EPSM stadig er så stort et problem
Venlig hilsen
Julie
Hvor skal din hoppe bo med sit føl til sommer? Kig på min præsentation hvis I mangler husly.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie.. |
|
|
EPSM er godt nok en muskel sygdom, men er du sikker på at det er samme tilstand vi taler om ? I betegnelsen på EPSM er der (hvor jeg læste ) ikke nævnt hverken Impressive eller Quarter... På AQHA`s (Quarterhorse USA ) hjemmeside kan man end ikke finde den betegnelse. Derimod er muskelsygdommen HYPP beskrevet og den kan du læse om her, hvis du har interesse for det HYPP
Det er godt nok en lang smøre og på engelsk, men det er ret interessant.
Jeg er personligt ked af at folk hører en historie som de ikke får underbygget inden de farer til tasterne og udråber Impressive hingste til sygdoms fremkaldere. Det skaber et grimt og ukorrekt ry for avlere med disse heste i stambogen. Det er op til avleren at teste hesten for HYPP og det gør vi med DNA tests og dermed kan vi overfor hoppeejere bevise om vores hingst er "ren".
Hilsen Lone.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karina.. |
|
|
Karina skriver:
Dernæst skriver Winnie, at hun har fået tilbudt bedækning ved en SMUK quarterhingst gratis...så kan jeg ikke lade være med at tænke om det er en tilfældig smuk hingst... Man vælger vel også inden for western de mest velegnede hingste ud, eller...ja jeg ved det ikke.
Jeg er også helt enig med dig her. En SMUK quarterhingst er ikke i mine øjne grundlag nok til at bedække sin hoppe. Igen er det rytterens eget behov der burde være afgørende. Hvis man f.eks vil ride kvæg så er det ikke en optimal løsning at bedække med en stor pleasurehingst...ect. ect. Og det er uanset hvor SMUK og GRATIS den er.
Man vælger ud fra match mellem hingst og hoppe( type, dicipliner mm ) samt afkoms præstationer, samt hingst / hoppes egne præstationer og point osv. Selvom man ikke vil være super show rytter på toppen, får man mere glæde af sin hest hvis den svarer ens behov så optimalt som muligt.
Hilsen Lone.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LuckeyWestern |
KarinaKnudsen |
11-02-2005 07:49 |
|
Jeg spørger lige igen ikke for at være på tværs, men fordi jeg oprigtig er nysgerrig.
Hvordan selekteres hingstene?? Altså når nu man ikke kårer dem og avlsgodkender dem, som man gør i vores regi, hvordan så??? Er det alle der må bruges?? Eller hvordan gør I det...
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Karina |
|
|
Undskyld jeg opfattede vist bare ikke hvor meget du ville have uddybet dit spørgsmål 
Nej vi selekterer ikke hingstene. Alle hingsteejere kan avle og kalde sig avlere.
Vi vælger som sagt hingst primært udfra det jeg skrev om match og ridemæssige behov. Om hesten er af cutter, reiner eller pleasure afstamning osv. osv...
Men vi har noget som hedder "futurity hingste", og det fungerer således at en hingsteejer frivilligt indbetaler (5000,- ?? mener jeg ) om året til futurityet og registreres så herunder. Alle afkom efter denne hingst er så futurity berettiget, dvs. at de må rides i de særlige futurity klasser hvor der er store penge præmier på spil. De som satser på det vælger så en hingst som laver de futurity berettigede afkom.
Men det er som sagt frivilligt om en hingsteejer ønsker at registrere sin hingst dertil. Og gør man det, er man alligevel ikke sikret flere bedækninger, så det er et sats om man vil betale så mange penge.
Hilsen Lone.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lucky Western.... |
JulieTaylor |
11-02-2005 12:00 |
|
Nej, du har ganske ret og jeg undskylder. Jeg har udtalt mig på baggrund af et foredrag jeg var til for flere år siden, og jeg kan se at der er kommet ny viden til.
Jeg havde en veninde i England som havde en Quarter, der på det tidspunkt var diagnosticeret med det, vi kaldte EPSM, og som det hed sig stammede fra Impressive. Men nu kan jeg se at det hedder HYPP og er noget helt andet end EPSM. Til gengæld kan jeg se at EPSM er blevet til en bred betegnelse for nyreslag i flere medier, og det kan jeg _slet_ ikke forstå
Jeg tror bare jeg kravler tilbage i mit hul og skammer mig.
Vh
Julie
Hvor skal din hoppe bo med sit føl til sommer? Kig på min præsentation hvis I mangler husly.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Julie |
|
|
Du skal da ikke skamme dig  Vi kan da allesammen blive klogere  . Her er så bare sket en del siden du sidst hørte om emnet. Jeg har aldrig før hørt om EPSM men søgte på det igår da du skrev om det, og jeg må ærligt indrømme at jeg deler din forvirring lidt over at det betegnes som nyreslag. Jeg læste det som en muskeltilstand  Så jeg finder også et hul at sætte mig i, og lader det være op til de som har mere forstand på det, forklare det hihi... 
Hilsen Lone.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|