|
|
| Palomino DPA - PSA - BPS ?? |
|
|
En kommentar til den evige debat ang. de to palomino avlsforbund der er herhjemme.
Flere af PSA ( Palomino Sportsheste Avlsforbund ) hingste er importeret fra England, hvor de er avlet og har været vist på BPS skuer og kåringer . DPA ( Dansk Palomino Avlsforbund )godkender og udtaler flere gange at de ikke giver noget for BPS´s avlsgodkendelser, kåringer mv. Heril vil jeg bare fortælle at i UK stiller BPS op på kæmpe dyrskuer over hele landet som repræsentant for palominoavl i UK og også på det som svarer til landskuet i DK - her bedømmes hestene såvidt jeg ved på akkurant samme måde som på dyrskuer i DK. Og indenfor DPA er det absolut på " pralelisten " hvis en hingst har fået 1. præmie eller ærespræmie på et dyrskue .
To af de importerede palomino hingste fra UK er blevet "skuets bedste hingst " på det som svarer til Landsskuet - og har fået ærespræmer utallige gange på andre skuer i UK. Og de er avlet på heste som alle har fået de samme udemærkelser og som har ligget i toppen af avlen ud fra seriøs selektiv avl.DEn ene er endda bedømt efter " europæiske point system " af tre dommere med 9 i helhed og er efter en dressur hest som blev bedste dressur hest i UK ud af alle racer!
se deres " pralelister " på www.shulaystud.com ( de fleste af disse hingste og hopper er nu i DK )
DPA mener ikke at disse hingste er værdifulde for den danske palomino avl -og tillader ikke deres medlemmer at bruge dem eller stille føl efter dem! Uanset ingen danske palomino hingste nogensinde har opnået en brøkdel af deres titler og udmærkelser og uanset at de har mindst 4 leddet stamtavler .
Heldigvis ser PSA anderledes på dette og værdsætter at palomino avlen i DK tilføres nyt blod fra det bedste avl i UK - ( hingstene er mellem 148 og 162 cm)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja ja.... |
|
|
efterhånden er det nok gået op for nogle at du har fået dit eget avlsforbund i DK.
Fint nok, men du bliver selv ved med at rakke ned på DPA, som IKKE anerkender disse shows.
Hvilke rideresultater ligger der bag alle de fine titler ???
At de fleste af de importerede hingste er dine gør vel ikke alt...
Og at foreninge så dækker sig lidt ind ved at kåre andre som IKKE har fine resultater og IKKE har kårede forældre, det er vel kun en lille biting.
At der er kønne heste imellem dem som kommer ind i landet, det er da helt fint, men det tvinger nu INGEN foreninger til at optage disse dyr, og at i så er nød til selv at lave en forening for de få udvalgte.
Det er nu ligeså meget dig selv som laver al baladen, men selvfølgelig al reklame kan vel bruges.
OG JA jeg er igen negativ, og det er nu helt jeres egen skyld.
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl. Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tsk tsk |
|
|
ja det er utroligt så stædige folk kan blive..
jeg er selv vild med palomioer/dunfarvede... men med de heste jeg har kan jeg ikke forsøge at lave en palomino for:
1. DPA har ikke en hingst der passer min hoppe.
2. PSA har da en jeg synes er meget interessant. MEN MEN MEN min hoppe er brun, så derfor er der 25% chance for et dunfarvet føl...eller en brun eller et rødt.. og hvad kan jeg bruge det til.. jeg kan ikke få det kåret og bedømt...og nej der er ikke araber i mine hopper så den gren vil ikke kunne bruges...
Begge avlsforbund har deres plusser og minussider... men synes tendensen er at begge avlsforbund stædigt holder fast i deres er bedst....
synes stadig det er utroligt at det i Danmark er nødvendigt med to små usamarbejdsvillige avlsforbund...
Bare min mening om tingene...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wendy hvorfor |
|
|
lyder det bare som om du prøver at gøre reklame for dine egne palominoaraber hingste??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rideresultater |
| Forfatter:  |
kunga |
| Dato:  |
27-01-2005 08:36 |
|
jeg synes også at rideresultater er vigtige når jeg leder efter en hingst - har kigget på PSA´s hingste - men de fleste i den størrelse jeg leder efter er for unge til at der kan være det endnu - har så været inde og kigget på DPA´s side også - og er især imponeret over Crowns Choice - som jo er elite hingst og har guld medalje - og er uddannet i S niveau - men når jeg slår ham op i Hestedata under LU- så er der ingen resultater på ham - og kun 1 placering af hans afkom ! Jeg mente ellers at der måtte være rigtig mange gode afkom efter ham, når han har fået guldmedalje for avlspræstation.
hvordan hænger det sammen ? Jeg ville være glad hvis Jytte evt. kunne opklare mysteriet - da jeg synes at han kunne være interessant for min hoppe, men jeg vil jo gerne være så sikker som muligt for at de ikke kun er kønne at se på , men også kan bruges til noget - især dressur for mit vedkommende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nåh ja |
|
|
Lene Farving: Du kan jo finde en egnet cremellohingst, så er der 100% chance for at cremegenet slår igennem, hvilket vil sige 50% chance for dunfarvet/smoky black (afhængig af diverse farvegener) og 50% for palomino.
Det er klart, at DPA-folk synes deres forening er bedst og PSA-folk synes deres er den bedste. Det er der vel ikke noget sært i?
Begge dele har gode og dårlige sider, og det største minus ved DPA som jeg ser det er, at de ikke godtager ponyer mere. Men selvfølgelig - min palominoponyaraberhoppe kan jo også kåres i DSP, som hun skal i år, så havde PSA ikke eksisteret havde det ikke været rent galt for mig - men jeg vil nu gerne støtte palominofarven (selvfølgelig er de andre ting som eksteriør osv. lige så vigtige/vigtigere) ligegyldigt i hvilket forbund, men da min palomino er pony måtte det jo blive PSA.
Angående rideresultater må vi lige tænke på, at de fleste ikke er så gamle endnu, så man må jo væbne sig med tålmodighed... Rom blev ikke bygget på én dag (eller blev den?).
Det er nok let at høre, at jeg går ind for PSA, men jeg kan godt forstå jer andres synspunkter og kritik - og jeg ville personligt rigtig gerne have, at de to foreninger kunne samarbejde, men det lader desværre til at være umuligt.
*Hvis forventningens glæde er den største, hvorfor må man så ikke glæde sig for tidligt?!* © VKH Palomino/arabere: Ibriiz Arabians!
Dressursadel og kandar sælges. Se min præsentation!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har sagt |
|
|
det før... de to forbund har ikke helt samme avls mål..
PSA udelukkende palominob - DPA varmblods heste (rideheste) som er palomino farvet..
Ja de to forbund burde måske kører sammen på en eller anden måde, men det bliver meget svært da de er meget forskellige.. ligeså forskellige som to andre forbund.. det eneste de har tilfælles er farven, dog kårer DPA også Don-buckskin-anden glød farvede heste dette gør PSA ikke... og man avler jo ikke kun på farven men den kvalitet man ønsker ligesom DV eller oldenborg.. farven er bare et ekstra krav... for mig at se vil det blive enormt svært at få samlet de to forbund til et..
De to forbund snakke vel stadig om at arbejde sammen men hvorfor når de er vidt forskellige.. det er jo ikke kun at de ikke vil kårer hingstene fra PSA..
men ikke endnu en tråd med de samme ting.. lad nu bare PSA være et UK-forbund med en underafdeling i DK og DPA et DK-forbund...jeg tror de har bedst af at være to forbund med hver deres interesser..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til Louise |
|
|
selfølgelig reklamerer jeg også for mine egne hingste - det er da klart! - men samtidig ønsker jeg at modsige de tit meget usaglige og urigtige udsagn der kommer om netop disse heste og undrer mig over at det kun er når det er ens egne DPA heste at man synes at det er flot og prestigefuldt og udtryk for en god eksteriør at modtage ærespræmier, 1, præmier eller andre store udemærkelser på nationale dyrskuer. Jeg synes måske at man som avlsforbund ville synes at det kunne være en god ting med nyt blod i avlen - med den rigtige farve - og anerkendt afstamning når det har vist sådanne resultater.Og undrer mig oprigtigt over at man gør så meget for ikke at få dem ind i avlen -
men mht de to forbund ER de jo helt forskellige med forskellige avlsmål mv - så jeg er helt enig i at det ikke har noget formål at prøve at slutte dem sammen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til grin |
Tanja Aulbjerg |
27-01-2005 10:09 |
|
Helt ærligt, så synes jeg PSA er til grin.
Jeg ville ihvertfald aldrig drømme om at bruge en hingst fra et avlsforbund, der ikke kårer "affaldshestene" som uheldigvis er blevet røde, dun eller andre "uheldige" farver.
Derudover er jeres forening ikke godtkendt ved landsudvalget for heste...
Ville til enhver tid vælge en DPA hingst frem for en PSA.
Jeg fatter ikke du bliver ved med at køre rundt i den her diskussion?
Vær glad for at nogle tilslutter sig dit forbund, og accepter at andre bestemt ikke har lyst til det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kunga.. |
|
|
Crowns Choise var skadet på et tidspunkt kan jeg huske.
og brugte temlig lang tid på genoptræning.
Eller ved jeg egentlig ikke så meget.
Men hvorfor ringer du ikke til ejeren.?
Jeg går ikke så meget op i pelsdyrsavl = avl kun på farve. hvor man er totalt ligeglade med affald som tanja siger, en god hest har INGEN farve, men kan hurtigt blive til skod hvis man kun fikserer på farven.
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl. Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Farveavl |
|
|
Har selv en DV hoppe kåret i DS, som jeg meget gerne vil avle et palomino føl på - hun er rød.
Men mit store problem er, at jeg skal bruge en lille fiks hest, og det er sgu svært at avle med de DV hingste, der er kåret.
Jeg kunne så vælge en DPA hingst, men den eneste cremello de har er igen for stor, og de ved de andre er der jo kun 50 % chance for et palomino afkom.
Derfor tiltaler PSA hingstene mig på lige netop dette punkt - flere små cremello hingste, men hvad hjælper det, hvis afkommet kun kan registreres i et forbund, der ikke ses som et ordentligt forbund.
Stort dilemma, som nok ender med, at jeg køber et palominfarvet afkom istedet for.
/Mette
Når to elefanter slås, går det ud over græsset
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cremello.. |
|
|
Det ville være fedt med flere cremello`er så der var mere at vælge imellem men de hænger jo ikke ligefrem på træerne... men MYLADY her er jo et problem da man ikke kårer ponyer i DPA længere da deres avlsmål er varmblodsheste...
Men det jeg lige nu tænker er om der måske i et andet forbund godkendt under landsudvalget som ville accepterre en DV-hoppe hvis man brugte en af deres avlgodkendte hingste.. en pony race.. ja jeg ved det jo ikke men det kunne jo godt være de havde en cremello imellem.. bare et forslag... tja ellers må man jo til pungen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| supaya |
|
|
DPA mener disse palonimoaraber ikke passer til deres avlsmål.. det er jo ikke helt så svært at se.. helt ærligt hvis du alligevel ikke mener de to forbund skal sammearbejde hvorfor f... så så meget brok... det ville da være bedre at for jeres forbund med posetive billeder udtil og god reklame.. men du er meget negativ og rakker en del ned på DPA hvilke ikke er nødvendigt... hvis det er et problem skulle du måske havde undersøgt før du startede et forbund om det kunne optages under landsudvalget eller acceptere det som landet ligger.. kom da med noget god reklame i stedet for vis jer for den gode side og kom med noget nyt.. det er det samme vi jokker rundt i hele tiden det giver altså ikke flere medlemmer..
Og så gør dine indlæg lidt korter tak..  jeg bliver så hurtig træt foran skærmen..
Dine heste er fine helt sikkert finere end mine og de går til gode priser især i udlandet der er da fedt, hvad er der så galt det kører jo.. vær da lige glad men alt andet..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cremello |
|
|
Det kommer jo an på hvor store man vil have dem- jeg har en bekendt, der netop har fået en cremello welsh mountain hjem fra Wales. Den bliver brugt på licens i welshforeningen i 2005. Og den er kun hentet hjem på trods af sin grimme farve. Udelukkende dens rigtig gode og spændende afstamning var afgørende (samt et rigtig godt eksteriør)- og så valgte de at acceptere farven. Den skal ikke bruges til at avle palomino, da alle deres hopper er skimlede.
Synes PSA/DPA lyder lidt som det fnidder der er i haflinger avlen med to sideløbende foreninger. Det foregik også i welsh-foreningens spæde start, hvor der var en loge-præget forening (Selskabet) og den nuværende forening. De endte med at fusionere. Lad os se hvad der sker med palominoavlerne- og lad os se, om de ender med at kunne udstille til skuer og shows på lige fod. Jeg tvivler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov hov.. |
|
|
Altså der er nogen der synes cremello er en pæn farve.. men lad det nu ligge...
Når han nu er her alligevel så håber jeg da nogen vil bruge ham til lidt farveavl hvis han ellers er god..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er jeg vildfaren eller ? |
Saraliv |
27-01-2005 18:44 |
|
Jeg er ny herinde men har fulgt palomino avlen fra side linjen - Jeg vil snart gerne prøve at se om jeg kunne være så heldig at avle en - og har i den forbindelse overvejet at melde mig ind i en palomino forening. Jeg har dog flere ting som har afholdt mig fra at melde mig ind i DPA - men måske er der nogen som kan forklare mig hvorledes det hele hænger sammen. Jeg har også hestedata og har igesom Kunga undret mig over at der ikke er rideresultater på hverken Elite hingsten Crowns Choice eller hans afkom- Mmen det som har undret mig mest og som indtil nu har afholdt mig fra at melde mig ind, er at man har en forening hvor formanden, alvslederen , webmasteren og hingsteholder er en og samme person - det er jo nærmest enevælde!
Den første hingst som popper op på hingstelisten ejes af netop denne samme person og når man som jeg bliver mistænksom og kigger lidt nærmere på det - og kigger på DPA´s generelle regler ja, så ser det ud til at han for at blive elitehingst - både har fået dispensation for afstamning, og for materialeprøve resultat i forhold til det som ellers kræves. Når der så heller ikke har været stillet noget afkomstsamling efter ham og når der ud af over 60 afkom kun er 1 stk som har fået 1 placering - ja, så lugter det ærlig talt lidt mukkent !
Som regel ville jeg jo ringe til formanden eller avlsledelsen for at opklare sagen - men jeg kan vel i sagens natur ikke her få en u-vildig forklaring så: Måske kan nogle af de gamle garvede DPA folk herinde korrigere mig - og fortælle mig hvordan det i virkeligheden hænger sammen- for jeg kan jo nærmest ikke tro at det er rigtigt - men det er det som man ser når man går det efter i sømmene -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| saraliv |
|
|
Når jeg har haft spørgsmål har jeg ringet til gina så prøv hende, måske kan hun forklare dig samhænget..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er .. |
|
|
det jo i de fleste små foreninger de samme mennesker som er tordenskjolds soldater.
Som både sidder i bestyrelsen har hingst og som passer hjemmesiden...
Og DPA er trods alt IKKE bygget op omkring en hingsteejers hingst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi vil se rider resultater.... |
andersen og Co. |
27-01-2005 21:11 |
|
Da jeg har en rød hoppe og godt kunne tænke mig et palominoafkom. Men det er meget svært at finde den rigtige hingst til hende da jeg gerne vil se resultater fra de forskellige hingste inden jeg vælger. Hvis man kigger på forskellige hingste står der under nogle af dem at de har fået guldmedalje, hvor får man disse resultater når de ikke kommer frem ved at søge ved dansk ride forbund samt LU? Da jeg jo er konkurrence rytter og går meget op i hvad faren har præsenteret, får man det indtryk at de ikke kan en skid. Og man får også det indtryk at avlerne til disse hingste roser dem til skyrene uden at have noget at have det i, kan det virkelig passe at de ikke kan andet end at stå og se pæne ud selv om at de er. tros af at nogle eftersigende er uddannet til M / S niveau, uden man kan finde resultaterne. Ved godt at de unge endnu ikke har haft en chance, hvad er de andres undskyldning. I skal lige huske at tage i betragtning af jeg er konkurrence rytter og derfor går op i at se rideresultater, så man har en mulighed for at vudere om det er noget som kan bruges til ridning og som ikke bare kun kan stå og se pæn ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| haflingeravlen |
|
|
nu har jeg selv en haflinger kåret i DH (dansk haflingeravlsforening)
og det fnidder der er i mellem synesj eg også er noget pjat - de burde slå pjalterne sammen og lave noget fælles så alle kunne være med - jeg har et problem her i sønderjylland - jeg har en DH'er - og jeg er "omringet" af th'ere - og jeg må ikek være med til deres arrangementer - for min hest er en "falsk" haflinger.
dette synes jeg er noget Bralderværk. man burde stå sammen inden for racerne og sammen arbejde mod en sund god og fornuftig udvikling af racerne.
og har de tid til fnidder har de for megen tid!
Karina82 møgkællinger har det sjovere Formidler af salg af Haflingere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| Så RING |
|
|
til hingsteejerne og få af vide hvad de kan og se dem under rytter, hvis man er så meget konkurrence rytter kan man vel ved selvsyn se hvad en hingst har i sig.
Jeg har flere gange set diverse Palomino hingste redet forskellige steder, og har egentlig ikke problemer med at vælge hvis jeg skulle bruge en sådan. Heller ikke selv om de ikke har vundet XX antal klasser til stævner. Mange hingste er redet op til meget mere end de har startet uanset race.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg fatter ikke en brik ! |
Saraliv |
28-01-2005 08:10 |
|
Jeg troede at DPA netop satsede på rideegenskaber frem for eksteriør og " fine titler " og at man hos dem var sikker på at man i avlen lagde vægt på disse egenskaber - Derfor ville jeg have forventet at de heste som i DPA fik udemærkelsen Elitehest med guldmedalje for afkom ville afspejle netop dette og jeg ville forvente, foruden en korrekt eksteriør - at se disse kvaliteter i hesten og i afkommet og ikke mindst at det var dokumenteret - f.ex i Hestedata
af de 3 hingste og 2 hopper , som jeg på hjemmesiden kan se har titlen Elitehest- har ingen af dem egen præstation i DRF - Crowns choice, Atilla og Catharina Crown har hver 1 afkom som har placeringer, Brandy har 2 og Armenia har 4 - Jeg kan kun se at Crowns Choice og Catharina Crown og Brandy har fået tildelt guldmedalje for avlspræstation - men jeg kan på hestedata ikke se at der nogensinde er stillet en afkomstsamling efter dem -og der er i følge hestedata ialt 164 afkom efter disse 3
Som sagt jeg fatter ikke en brik ! Jeg troede at LU´s Hestedata var pålideligt - det er jo totalt ubrugeligt og kan ikke være opdateret i årevis!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen.. |
|
|
tag dog telefonen og få det afklaret.. jeg ved de alle i DPA meget gerne vil svare på spørgsmål, hjælpe og vise det hele frem..
Man skal lige huske at nu er forbundet ikke så stort endnu og man forbedre sig hele tiden.. nogle af de heste (hopper som hingste) er jo ikke lige udnævne igår og tidligere havde de ikke særlige strenge krav.. så sådan noget som dispantation kunne godt fås hvis man mente hingsten var det vær..
nu skal vi jo ikke samligne alt med DV, hvor det meste er skruet op i en højre enhed og ikke giver mange nye chancen...
Sådan en hingst som Mr. chapmann skulle da har massere af resultater... men nu går jeg ikke lige efter rideresultaterne...
Karina82: nu siger du at racerne skal stå sammen.. der skal du huske at palomino ikke er en race men en farve og hvis man ser på det som dig så skulle sådan et forbund som PSA der avler palomino araber være med hos et araber forbund og DPA som avler palomino farvet varmblodsheste... ja undskyld... hører til hos DV..
Nu har jeg ikke været med så længe så jeg kan ikke give jer den helt store forklaring.. men jeg ved dog at ved kåringen sidste år stillede Stenbækgaardens Rami op med afkom og fik her en søvlmedalje.. mange af disse 5 afkom er stadeig ganske unge og hun fik det på det hun havde avlet.. type, gang osv.. alle gangske gode heste også en efter BH don sufro, som jeg glæder mig meget til at se hvad bliver til..
men grip telefonen hvis i så gerne vil avle en palomino og kontake hingste ejren..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| afslutningsvis |
|
|
såvidt jeg kan se sætter Saraliv ikke spørgsmålstegn ved de andre hingste - men ved kriterierne for at blive elite hest og få guldmedaljer for avls præstation - tildelt Choice i 2002 og Catharina Crown i 2000
og det er jo ikke ret længe siden......Christina
så lige i forhold til det og i anledningen af 200 året for H.C.Andersen´s fødsel, vil jeg afslutte min deltagelse på denne tråd med ordene:
"Jamen han har ikke noget tøj på !"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| korrekt |
|
|
og jeg har kun være med i 1,5 år så derfor også ordene..:
Nu har jeg ikke været med så længe så jeg kan ikke give jer den helt store forklaring..
ja to ud af de 5, dog kan meget ha ændret sig sinde år 2000.. ok... måske de har fået det på andet end ridepræsentationer..jeg skal ikke kunne sige det men den bedste måde at finde ud af det på er stadig at ringe til vedkommende eller formanden.. så ligger der nok en forklaring..
når nu i siger alt dette her om guldmedalje og sådan, hvordan kan i så sige det ikke kan passe.. hvad samligner i det med siden det er helt hen i skyrene.. det eneste man har at samligne med er de andre heste i forbundet og hvor mange er der så.. kan de ikke være det bedre så de er en guldmedalje vær.. hmm bare en tanke.. og hvis nu afkommende har væreet rigtige gode type, gang osv.. tja hvad ved jeg..
Der er heller aldrig blevet sagt at DPA er totalt perfekt.. kun at de er under landsudvalget og er anderkendt i DK..
hihi.. ja man kun jo nemt være kæk og højt til hest.. det æmdre jo ikke så meget i det hele store.. elsker citater,,
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen det er jo lige det |
kunga |
28-01-2005 13:45 |
|
at hvis en hest har fået GULD medalje for avlspræstation - ja så vil man forvente at den har avlet fatastisk, og forvente at det kunne dokumenteres v.hj. af afkommet - enten ved ridepræstationer eller - når dersom her er tale om en hingst som har virket i avlen i 8 år på det tidspunkt den bliver tildelt medaljen og er far til over 50 afkom - på antal KÅREDE afkom- i dette tilfælde er der kun 1 af hvert køn - Andre forbund kræver afkomst samlinger eller 2 kårede hingst med min. 8 i helhed og 3 hopper med min 8 i helhed. Det er sådan noget jeg sammenligner med- og tror der er tale om når jeg ser en hingst har fået guldmedalje for avls præstation - og det ville veje tungt når jeg skulle vælge en hingst til min hoppe -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvilke |
|
|
andre forbund er her tale om..?? (jeg er ikke den helt store kender på lige dette område.. jeg synes det er lidt forvirrende med alle de regler en gang imellem)
Jeg kan skam godt forstå dig og jeg har godt lagt mærke til det men noget må han have lavet da han også er elite hingst i 2 andre lande.. synes jeg at jeg har læst.. selvfølgelig skal man være kræsen men jeg vælger nu hingst til om den passer til hende og kan tilfører den noget godt.. ikke om den har fået guldmedalje... ja og heller ikke rideresultaterne.. men sådanvælger vi jo så forskelligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| christina |
|
|
okai den havde jeg så ikke lige tænkt over...
men problematikken er lidt den samme ikke?
dh - dansk haflingeravl
th - tyroler haflinger.
Karina82 møgkællinger har det sjovere Formidler af salg af Haflingere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forvirret |
|
|
ja nu er jeg ikke med i nogle af foreneingerne, men blot interesseret i evt at få et palomino farvet afkom på min hoppe, som er en rød araberhoppe på 145cm.
Men jeg er sådan indstillet at jeg gerne vil have et hestepas og en mærkning af min hest som minimum, så kan jeg kun bruge hingstene fra DPA til dette eller kan jeg også få det ved at bruge PSAs hingste????
Nu lægger jeg jo også en del vægt på det ridemæssige, ikke så meget om den har vundet alle sine klasser men mere om den kan klare sig på et rimeligt niveau, og her er især dressuren vigtig, da min hoppe er en springhest.
og efter hvad jeg sådan har kunnet finde ud af er der størst mulighed for at få palominofarven, hvis jeg bruger en cremellofarvet hingst, er dette korrekt????
Endnu et magisk spørgsmål fra mig, hvilke hingste ville i overveje at bruge????
håber nogle kan give mig ngle ideer
venlig hilsen
mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ville bruge |
Tanja Aulbjerg |
29-01-2005 15:22 |
|
Jeg ville bruge Crowns blue pearl, da det er den eneste cremello hingst jeg kender til, med lidt størrelse på, og nogenlunde eksteriør.
Han står samme sted som crowns choise osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MIE (PSA,,papirer, cremello hingste mv) |
|
|
Hvis du bruger en af PSA´s hingste er der FULD Stamtavle , hestepas og føllet kan chipmærkes og er registreret under LU. Hvis du vil være 100 % sikker på en palomino, ja så er der 2 GODKENDTE cremello hingste i DK at vælge imellem. Og det kommer virkelig an på hvilken type du ønsker , hvilken en af dem du vil bruge - Ønsker du at lave en Palomino- araber dvs en hest med meget arabertype, gang mv og måske også skeler til afkoms araber % andel ( føl med høj araber % er efterspurgte og holder gode priser i forhold til dem med kun lidt) , ja så er der min hingst Moonhaze Silver Spiral , som samtidig er en god brugshest med et meget flot eksteriør - eller
Hvis du går efter en decideret varmblodstype og en stor størrelse vil Crowns Blue Pearl være oplagt -
Hvis du ikke går efter en 100 % sikker palomino er der flere hingste at vælge imellem i begge foreninger - I PSA er der f.ex Millenium som viser udpræget dressurtalent og som er 162 tror jeg nok og ædel med smuk guldfarve og efter gode dressur heste -
eller igen min egen Shulay Gold Fever - som er glansbillede smuk - men har også bevægelser og temperament i TOP - han er efter en af de førende dressurheste i UK -han har også god størrelse, hvis det er det du vil have.
Gold Fever og Millenium står opstaldet samme sted og besøg kan aftales hvor du kan se dem under rytter
Og så der der Shulay Faberge - som vil give dig et føl med 93,75 % araber - du kan se ham med afkom - både røde og palomino på hestegalleri
flere af hestene kan ses på foreningernes hjemmesdier - de er også inde på hestegalleri med flere billeder af hver søg f.ex bedst placeret - race : Palomino - så er der mange at kigge på
Og ellers - det er jo en stor beslutning - ville jeg se dem "live " se deres afkom , gerne se dem under rytter og visualisere et MIX af din hoppe og dem
så kan du ikke gøre det bedre.
PSA har en afdeling under foreningen for palomino-arabere og hvis hesten har over 50 % araber blod vil den kunne stilles til bedømmelse i den afdeling - i lighed med pinto-araber sektionen og med PART BRED ARAB afd. i EU
for en god ordens skyld vil jeg gentage at røde eller cremmelofarvede afkom, hvor en af forældrene er palomino- for fremtiden i PSA vil kunne kåres i en sektion for enslødede heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halløj.. |
|
|
Supaya: stort at i nu kårer enslødende heste.. god udvikling..
mip20: jeg ville vælge Crowns blue pearl.. både da jeg synes han er rigtig lækker og så kan du hvis du kårer din hoppe i DPA... få stamtavle/pas og brændt dit føl i et forbund der er anderkendt i dk.. under landsudvalget.. og du få palomino papir og p´et som brændmærkning (ikke lu-papir)... nu ved jeg ikke hvor i landet du bor men jeg synes bestemt at du skal tage ud og se ham..
karina82: altså der er endlig ikke den helt store problemstilling da de faktisk burde være to forbund.. og PSA er et større forbund i forvejen i UK.. det har man så valgt at fører her til danmark hvilke jo er helt fint.. men landsudvalget ønsker af en grund ikke to forbund hvor man har palominoer.. dog har man i DPA også dunfarvet/buckskin/cremello/røde/brune/sorte og deres mål er ikke kun palomino men også dunfarvet/buckskin/cremello... i PSA er det udelukkende palomino farvet.. men alt i alt burde de være to...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen øh |
|
|
Christina Jensen/mip20: mip20 kan jo netop IKKE få kåret sin hoppe i DPA - den er jo 145 høj! Og da de ikke kårer ponyer er det jo ikke ligefrem løsningen.
Hvis jeg skulle vælge mellem Blue Pearl og Moonhaze Silver Spiral til min araberhoppe på 145 ville jeg helt sikkert vælge sidstnævnte, Spiral. I og med at han er 148 høj bliver afkommet jo den bedste højde - araberprocenten forbliver rimelig høj (hvis det er det hun vil selvfølgelig), og at han er EU hingst er da også en fordel. Afkommet kan jo også kåres i DSP hvis den holder ponymål, hvilket den jo højst sandsynligt ville gøre når hingsten er 148.
Ja det er bare hvad jeg ville gøre. Og det er ikke for at støtte nogen som helst person, men blot min egen mening.
Forøvrigt, mip20: Afkom efter Spiral vil blive brændemærket med LU brand (altså årstal og nummer, men ikke en forenings logo) og få blåt hestepas.
*Hvis forventningens glæde er den største, hvorfor må man så ikke glæde sig for tidligt?!* © VKH Palomino/arabere: Ibriiz Arabians!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pas farve |
|
|
er ikke et udtryk for hverken kvalitet eller afstamning - kun at moren og faren er kårede i samme forbund - så Mie´s ox hoppe skal først kåres- i DPA og en OX er ikke særlig varmblodstypet - så ret meget får den nok ikke - der er eksempler på at en OX hoppe som havde fået sølv ved araber show og kom med et godt palomino føl ved siden - fik 5 i helhed - og afvist, min fik 6 i helhed- men hendes afkom , som er pony kan ikke bruges til noget i forbundet - mht logo brændemærke på låret - siger det også kun at det er et LU godkendt forbund som har avlet den - men intet om kvalitet - og de fleste vælger mere og mere chipmærkning nu om dage - også for hestens skyld men igen - som før skrevet - det kommer virkelig an på hvilken type Mie går efter - og om hendes hoppe passer sammen med hingsten -se mit svar -på denne tråd - og til Christina: det lader jo til at du lader dig forblænde af pasfarver , logoer , guldmedajler mv - men hvis du kigger det efter i sømmene - på dit eget forbunds heste ( selom du da vist også er medlem i PSA! mig bekendt) ja- så vil du måske se at de heste- hingste såvel som hopper - som viser mest og som har avlet flest afkom som er blevet kåret af uvildige dommere mv og hvis afkom har vist at de duer til mere end fine titler og fancy logoer - ikke er dem som netop har dette - prøv selv at gå det efter ! Jeg vil også fortælle et hingsten Stargold´s Cavalero, som også vil give føllet det " eftertragtede rødbedefarvet pas og DPA logo på låret - HAN har fået 2 hingste og 3 hopper kåret med 8 i helhed- og ville også være en mulighed for Mie -eller Bøggild Larsens Kingsettle Solidus - som også er kåret hos DPA - Hvis altså Mie vil tage chancen for et rødt afkom - og huske på at bare fordi en cremello giver 100 % sikkerhed for palomino - betyder det IKKE 100 % sikkerhed for en GOD palomino - vel ? For helt ærligt Christina - selvom Blue Pearl er nok så god en varmblods hingst - så mener du vel ikke alvorligt at han så er den bedste hingst til enhver rød hoppe ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kommer |
|
|
nu stadig an på HVILKET forbund / race hoppen er om man overhovedet vil acceptere PSA hingste om de så aldrig er så meget et EU anerkendt forbund.
Flere racer kan godt ægte at påtage PSA afkom.
og afkom efter EU hingste i det helet taget.
Om farven på passet er et kvalitets stempel vil der altid være delte meninger om, men hvis valget er at man kan få afkommet kåret ordentligt i et forbund som ikke er oprettet for egen vindings skyld, så ved jeg nu godt hvad jeg vælger..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja Jytte |
|
|
det ved jeg også, netop derfor vælger jeg PSA. Det er kvalitet og vi bliver endnu bedre efter hånden som vi vokser.
Vi er en stor flok som er gået sammen om at starte et nyt "gammel" forbund hvor alle kan få lov til at være med, med et ønske om at have en god tone og at man kan gå hjem fra de forskellige kåringer med en god smag i munden om at det har været en retfærdig kåring og bedømmelse. Der ud over har vi også en kollektiv ledelse af bestyrelsen så der ikke er nogen som er enevældige. Det at avle en hest og gøre den klar til kåring er et stort arbejde som koster sved,tårer og penge, der skal være respekt om avlerne. Vi gør også en masse ud af at få de bedste, anderkendte kvalifiserede dommere til at dømme vores heste da vi ikke går på kompremis med kvalitet.
Vi er en flok seriøse avlere og ryttere som prøver at lave noget seriøst avl som kan bruges til glæde i hverdagen. Vi i PSA er kommet for at blive og vi er ved at samle os noget rigtig super godt avls matriale, både på ponyer, arabere og varmblods heste så hold godt øje med os ude på stævne pladserne i fremtiden.
Avl af palomino sportsheste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen anette |
|
|
det må da være rart for jer at i mener det er SÅ demokratisk at være styret af Wendy, det er det andre kalder noget andet!!.
Det er da godt for flokken med en stærk leder, dette gør bare ikke arbejdet mere seriøst og at man direkte kommer med usandheder omkring både eget og andres forbund, det er bare for langt ude, det gør ikke at folk begynder at blive overbevist, beklager ...
Og med det bagtaleri som "højt" placerede folk i jeres lille "demokratiske" flok kommer med og er kommet med, gør det også virkelig seriøst.
Og husk der er lige falde en dom for at et avlsforbund IKKE behøver mærke og kåre afkom efter EU hingste som IKKE er kåret i deres forbund i DK.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hallo Jytte |
|
|
Er der nogen som har stjålet din sukkermad.
Avl af palomino sportsheste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| som voksne mennesker dog kan:-( |
Camilla Fruergaard |
30-01-2005 16:47 |
|
Mener i selv at alt det hakkeri, har noget at lave her inde på hestenettet? Tro i ikke selv at det høre til andre steder? Man skulle tro at det var en flok "teens" som har for mange homoner. Har nu fulgt jeres hakkeri i gennem flere tråde, hvis man stiller et enkelt spørgsmål, så som at man har en hoppe og man godt kunne tænke sig et palominoafkom, men gerne vil have nogle hingst for at kunne vælge, så kunne man jo bare sende et link, så vedkommende selv kunne starte med at kigge på dem, men nej straks folder i jer ud fra begge foreninger, som om man skulle tro at i havde mangel på medlemmer? Og så starter jeres mundhuggeri. Tænk på at det ikke kun er jer der bruger hestenettet men at der også er andre mennesker i verden. Jeg får lidt det indtryk af at det er små avler, som ikke har andet at lave end at hakke på hinanden? Bare min mening, dette er et offenligt sted så hold kammertonen:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok da... |
|
|
1: havde ikke lige set den var 145.. (kan altid kontakte forbundet måske kan den få avlsgodkendelse.. men ved det ikke)
2: der blev spurt om en cremello og efter som der kun er to og den ene er i PSA... ja så er der kun en tilbage..
3: ja jeg var/er medlem af PSA det bliver man for et år af gangen og da jeg sidste år fik en palomino hingst efter min fuldblods hoppe som er papirsløs.. kontaktede jeg PSA pr. mail for at hører om jeg kunne kåre ham hos dem som hingst... dette fik jeg svaret JA til.. som så viser sig senere ikke at være sandt.. der havde jeg meldt mig ind..
4: nej ikke til alle røde heste, men er en god standardt hest med rimlig gang og god eksteriør.. så han kan bruges til de fleste.. alt afhæning af hvad med går efter..
5: et eller andet sted er det jo mest vigtig med logo og rigtige papir hvis man ønsker at sælge hesten herhjemme og ja det er vigtigt for mig at mine føl få det... jeg selv har en papirsløs hoppe ikke at jeg er ked af min hoppe men det er lidt trist at jeg ikke kender hendes stamtavle, det var ikke interresant da jeg købte hende dengang.. så det mindste jeg kan gøre er at gøre det rigtigt nu...
og jeg er ikke interesseret i div. shows resultater og "cowboy ridning"...
Og jeg har stadig ikke noget mod PSA, men fortrækker bare DPA...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anette... |
|
|
der er sommen ingen som har gjort noget som helst,nok fordi jeg hader sukkermad, og er godt træt af den forherligelse af en forening der som Christina siger det ene øjeblik anerkender ALT bare det har den rigtige farve, pyt med afstamning og det næste blankt afviser de samme heste !!!
Men kan i selv være lykkelig i en forening hvor man blander ALT i en stor pærevælling og siger hurra det er godt hver gang der kommer en palomino, jamen fint men der vil komme en dag hvor i fortryder rigtigt godt at ALT er blandet sammen på den måde, men dette bliver heldigvis jeres problem.
Synd for en farveavl som der jo egentlig er masser af plads til.
Jeg er glad for det ikke der min interesse ligger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du har sgu ret Camilla |
|
|
så jeg foreslår at DPA kan give råd og anbefalinger og oplysninger om DPA og
PSA kan give råd og vejledninger om PSA -Det er jo nok foreningerne som bedst kan fortælle om deres regeler-ik?
så vil der forhåbentlig kunne gives nogle link og informationer som kommer folk udenfor foreningerne tilgode !
og man ville ikke skulle fare til tangenterne for at imødegå u-rigtige oplysninger givet af folk som ikke ved hvad er foregår. Andre som ikke er medlemmer af nogen af forbundene kan bare henvise til de respektive hjemmesider eller kontakt personer i forbundene. Selfølgelig er det ok for alle at anbefale hingste - men love og regler.... lad de rette vejlede om det !
Så Piger ! jeg lægger gerne handsken og så kan vi koncentrere os om det som ligger os på hjerte , nemlig at avle nogle dejlige dyr
Fred være med os ! og med verden
" The Mind Creates The Abyss
The Heart Crosses it "
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wendy ... |
|
|
JA nemnlig i en DOKUMENTERET afstamning kåret 4 led tilbage og ikke som nogle af jeres hingste med ukåret mor og mormor og så forresten kun ½ stamtalve for resten.....
Og da det er jeres (DIN) foreninge som er kommet med urigtige opsylsninger er det vel også den som skal tage sig samme. ( det må da være dejligt at være ejer af 50% af de kårede hingste i en forening)
Og GUDSKELOV er jeg ikke medlem af nogle af de foreninger og kan derfor se på jeres beskyldninger mod hinanden udefra, men holde mund når end ene lyver, NEJ det vil jeg ikke.....
Så kom du bare med handsken det siger du jo hele tiden når der er nogle som ikke vil det du vil og svarer igen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for alle de andres skyld |
|
|
så kunne det jo være at Jytte og jeg skulle stille op i DM i mudderboksning - det ville der nok være mere underholdningsværdi i ! og så holde en sober tone herinde -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wendy.. |
|
|
jeg kan ikek lige se hvor jeg ikke skriver sobert, men det er vel fordi du IKKE får ret, og nej jeg gider ikke bruge min tid på at kaste muder på dig, jeg vil bare gerne have at det der kommer frem er sandheden og ikke noge som er pakket ind i fint papir og fine ord, og HUSK lige det er DIG som starter diskutionen HVER gang.
Men reklamer er jo altid godt, så folk ikke glemmer i er der.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| facts om PSA-hingste |
|
|
hvis man kigger på PSA´s hjemmeside www.palomino-psa.dk under hingsteliste ser du vores hingste og deres afstamninger . De, og deres afstamninger er godkendt af LU som EU-hingste - Dette er noget som er sket i 2004 - og det handler ikke om at få ret - det handler bare om facts - som kan efterprøves når som helst ved at henvende sig til LU - og har den synlige konsekvens at alle føl får stamtavle, LU-brand eller chip -altsammen i LU regi -Afstamningskrav i EU regi er skrappere end i forbundene, hvor man er frit stillet mht afstamningskrav - og det er gerne noget som ændrer sig med "alderen " på et forbund, hvor man i opstartsfasen må have mindre stenge krav - for overhovedet at starte en bestemt avl - derfor vil der tit i foreninger være dyr som er kåret efter gamle regler og som ikke har ret meget dokumenteret afstamning - men fordi vi er EU godkendte skal vi følge de skrappere regler og hvis der tidligere ( før 2004 )er fremstillet en hingst , som blev eksteriør kåret f.ex, men ikke har afstamningen i orden - kan der ikke laves LU papirer på afkommet og hingsten kan ikke godkendes af LU - dette er en forskellen fra andre forbund som kunne lave deres egne regler og få papirer på afkommet under LU.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| FIS.... |
|
|
uanset om du kan lide det eller ej, så der der p.t. en hingst på jeres liste som IKKE har kåret mor og mormor og som ved mormor kun har ½ stamtavle (og der har været mindst 1 mere uden kåret mor).
om den så er godkendt 1000 gange gør IKKE afstamningen brugbare i de forbund som FORLANGER dette, så at den kan bruges ved jer gør den stadig IKKE noget værd for andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak camilla |
|
|
Ja.. selvom jeg er en af dem du henviser til så kan jeg kun takke dig da jeg har prøvet utallige gange at fortælle der ikke er noget at "slogs" og og at det bare er to forbund.. men det har ikke hjulpet..
Når man prøver at hjælpe andre, henviser til hjemmeside eller at man man skal ringe til formand eller lign... kommer der altid en eller anden bemærkning, hvilke jeg godt kan blive træt og sur over bare fordi man ville vælge et forbund der er godkendt herhjemme..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RESPEKT |
Camilla Fruergaard |
31-01-2005 11:41 |
|
Jeg tro at det ville være godt for os alle, at de ikke henviser til et bestemt forbund, for hvis de satte sig ned og læste trådene ordenligt er det gentagelse på gentagelse, jeg personligt har ikke et behov for at de sidder og hakker offentligt efter hinanden, og hvis de to foreninger tænker sig om, har de heller ikke selv, da det er meget dårlig reklame de fortager sig. Hvem ved deres fulde fem, vil være medlem af sådanne forbund, som offentligt jagter hinanden, som to børnehave børn, der hele tiden overdriver, " min far er større end din far også vidre...
Tag en debat i samme rum, for lukkede døre, eller bare respektere at man er forskellige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla |
|
|
bare for at du er HELT på det rene, jeg har ikke noget som helst med hverken det en eller det andet forbund at gøre. Men er træt af den forherligelse som det ene altid skal gøre af sig selv.. på bekostning af andre..
Og at jeg har en mening og holdning det er der så åbenbart nogle som ikke kan tåle
men pyt...
Jeg har nu brugt den tid jeg gider spilde på dette.
og om få dage måske et par uger kommer der såmen en ny tråd, med oplysninger igen igen igen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PUHA!!!! |
|
|
jeg vil ikke blande mig i debatten om hvilket forbund der er bedst for det er helt op til folk selv og deres meninger!!
MEN med hensyn til min dejlige røde ox hoppe på 145cm i stg, og valg af hingst så takker jeg for forslagene, har været igang med researchen og skal hun bedækkes bliver det med en cremellofarvet hingst, da føllet ellers med garanti bliver rødt(alle hendes føl er røde på trods af en hingst med andre farver), og jeg har været inde og se på Crowns Blue Pearl, og Moonhaze Silver Spiral og begge er dejlige hingste, men ja jeg ved ikke helt om de tiltaler mig, må heller gå i tænketank, og begynde at sammenligne dem på papiret, og så se om jeg kan finde en favorit, der en nemlig temmelig langt at skulle køre efter dem begge 2.
Men anyway tusind tak for jeres svar!
Til sidst en lille kommentar om hvorfor jeg gerne vil have mærket min hest og have et hestepas på den...
hestepasset er egentlig mere for at kunne vise den eventuelle stamtavle der er på hesten, og farven er for egentlig ligegyldigt, jeg forsøger at avle gode rideheste og mener bestemt ikke stamtavle er at must for en god hest. Ang. mærkning så har jeg en veninde som for nogle år siden fik stjålet sin umærkede hest og ja politiet sagde at den skulle hun ikke forvente at se igen, hvilket hun da heller ikke har, derfor er dette vigtigt for mig.
puha det blev lidt langt men....
noget andet er Jytte og Wendy jeg kan egentlig godt forstå begges synspunkter, men efter at have læst disse indlæg er jeg bestemt ikke blevet klogere på nogen af foreningerne, og jeg håber da at der vil falde ro over det hele og at folk kan blive enige om at være uenige!!!
håber ikke nogen bliver sure på mig over dette
de venligste hilsner fra
Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Mip |
|
|
Hvis jeg var dig ville jeg vælge Moonchaze Silver Spiral, hvis du altså kan lide ham og han passer til dein hoppe, af den simple grund at føllet vil kunne holde pony målet og derudover, højst sandsynligt vil kunne kåres i DSP, det sidste må du dog ikke hænge mig op på.
Sagen er jo som beknedt den, at heste der ligger mellem 150 pg op til 160, desværre ikke er nær så meget værd som heste under 150 eller over 160. Derfor kan din hoppe jo sagtens få et skønt føl, men ved at mange har den holdning, at har hesten den forkerte størrelse, så er den ikke interessant.
Så jeg ville af den grund og ikke fordi jeg foretrækker det ene forbund fremfor det andet, vælge Silver Spiral og få et lækkert 1'er pony føl, som der højst sandsynligt godt ku være lidt penge i ved videre salg.
Mvh. og held og lykke med valget
Til Daisy Farvel min skat, sov godt En engel i hesteklæder har forladt denne jord, kaldt hjem til et sted hvor der var større brug for hende
Må du hvile i fred til vi mødes
04/06 1997- 03/01-2005 I'll be missing you
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mip20... |
|
|
mip20 - bare lige en rettelse til din sætning:
...og skal hun bedækkes bliver det med en cremellofarvet hingst, da føllet ellers med garanti bliver rødt(alle hendes føl er røde på trods af en hingst med andre farver)...
Det passer ikke - jo, altså, det kan godt passe, alle hendes føl er blevet røde  , men ligemeget hvad er der alligevel 50% chance for et palominoføl med en palominohingst - cremegenet har altid 50% chance for at slå igennem ved en palominohingst. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Statistik |
|
|
Shalil:
Man kan desværre ikke bruge statistik til så meget, visse gener mm. er stærkere end andre.
Der var på et tidspunkt en Connemara-hoppe, den fik 11 hingsteføl i træk, efter 8 forskellige hingste. Statistisk set var der hver gang 50% sandsynlighed for et hoppeføl. Men det kom aldrig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| må hellere forklare |
|
|
Shalil:
det med genpoolen ved jeg godt, har arbejdet meget med genetik i skolen, men vi har brugt hingste i forskellige farver fra sort til skimmel og ingen af hendes føl er blevet en anden farve end rød (hun har fået 6 føl indtil videre), derfor er det meget vigtigt at jeg vælger hingste som med garanti kan slå gennem hendes farvegen som er utrolig gennemgående og det kan en alm. palomino ikke, og ja jeg er egentlig ved at være lidt ked af altid at få røde føl, selvom farven da er dejlig.
Johanne:
jeg er klar over det med størrelsen, men min hoppe er som med alt andet meget genstærk og føllene avler normalt også hendes størrelse(plus et par cm), har brugt hingste mellem 155-160cm i stg og har "kun" fået nogle gode store kat 1 ponier ud af det, men ja de sælger bedst når blot de er tilredet.
men jeg må da indrømme at jeg ikke kan forstå folks meninger om at hesten skal være så stor, så er der jo bare længere ned når man falder af 
og ja små heste kan da også være gangmaskiner og dygtige springheste, min hoppe og jeg har da slået flere store heste på springbanen!!
nå det er min mening og den kan alle jo ikke have!!!
venlig hilsen
Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen jeg |
|
|
Mie det er jeg skam helt enig i. Min egen er kun lige over 160 og jeg har blandt andet en veninde som har en fantastisk lækker vallak på 153, som hun skal til at ride mb dressur på. Hun er en lille spinkel pige og passer perfekt il sin Thor. Tro mig jeg er ligeså uforstående overfor den holdning som du er.
Mennesker kommer jo i mange forskellige størrelser, så kan ikke helt forstå det med at en rigtig hest skal være over 162.
Har foresten lige set din præsentation og hold da op hvor har du mange smukke heste! Endda i min yndlingsfarve, rød med blis og 4 hvide sokker 
Til Daisy Farvel min skat, sov godt En engel i hesteklæder har forladt denne jord, kaldt hjem til et sted hvor der var større brug for hende
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takker!!! |
|
|
jamen nu bliver jeg da rigtig glad, elsker det når folk kan lide mine heste og du har helt ret i det med den røde farve, blis og de 4 sokker, det er flot, men kan også blive for meget!!!!
venlig hilsen
Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte... |
atengstedt |
05-02-2005 12:41 |
|
"Man kan desværre ikke bruge statistik til så meget, visse gener mm. er stærkere end andre."
Der var på et tidspunkt en Connemara-hoppe, den fik 11 hingsteføl i træk, efter 8 forskellige hingste. Statistisk set var der hver gang 50% sandsynlighed for et hoppeføl. Men det kom aldrig."
Nej, dén køber jeg altså ikke,den med de "stærke" gener. Et gen er et gen er et gen. et hvilket som helst rødt gen er lige så stærkt eller ikke som en andet rødt gen.
Hvis der ER 50% chance for fx palomino, så ER der 50% chance for palomino.
Der hvor "problemet" opstår er jo, når VI forventer, at udfaldet ændres for hvert føl vi har set.
- nøjagtig som i dit eksempel med hoppen der fik 11 hingsteføl i træk.
Det ændrer IKKE på, at der for hver eneste ifoling var 50% chance for hoppeføl.
At det endelige resultat blev 11 hingste og ingen hoppe er ren og skært tilfælde.
ET sjældent forekommende tilfælde, det er sandt - men ikke desto mindre et tilfælde.
med venlig hilsen atengstedtMan skal aldrig slås med et svin. Begge parter bliver beskidte, men svinet kan lide det! (desuden er svinet ofte den stærkeste...) Link til debatten om FMS!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| charlotte |
|
|
nu er det jo hingsten der "bestemmer" om føllet bliver hoppe eller hingst, så lige den sammenligning kan du ikke drage, og slet ikke når der ikke var tale om den samme hingst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kære venner |
|
|
Det er da ganske rigtigt hingsten der bestemmer føllets køn, eller mere rigtigt den sædcelle der kommer først. Men forsøg har vist at det er miljøet i hoppens livmoder, der bestemmer hvem der får lov til at leve. Der er den del kostspecialister der mener at hos mennesker har moderens kost en del indflydelse på barnets køn, nu er hestens kost måske knap så varieret, men en interessant tanke.
Mens mine forældre have køer oplevede vi af og til en ko der med 100% sikkerhed leverede skiftevis kvie-og tyrekalve i 10-15 år i træk.
Men igen statistik kan ikke bruges til noget, det er kun statistik. Der er heterozygotisk brune hingste/hopper der kun giver ganske få røde føl, omvendt er der også sådanne hingste der giver rigtigt mange røde føl. Det er muligt at I vil kalde det tilfældigt, det tror jeg ikke rigtigt på. Men selvfølgelig vil gennemsnittet af dem sikkert blive det forventede.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DPA INFO |
|
|
Hej Alle
Jeg er for nylig blevet bekendt med jere mundhuggerri herinde og ønsker at knytte et par kommentare, som forhåbentlig kan hjælpe med at rede trådene ud for jer.
For det første har DPA ikke nok folk til at lave fyldestgørende oplysninger hele tiden - det er en stor post, som vi naturligvis gerne vil udbygge.
Dernæst vil jeg gerne fastslå at DPA er for alle avlere som ønsker at følge DPA og LU regler for at Kåre heste. –
Det er korrekt at der i 2003 blev besluttet at der ikke skulle kåres NYE ponyer ind i forbundet - dog har/ alle ponyer som er kåret i DPA stadig deres kåringer og kan fremstille heste /ponyer til kåring - også som hingste!
Hernæst vil jeg gerne gøre opmærksom på, at der på vores generalforsamling 2005 vil
blive præsenteret et oplæg til en ny stambogsopdeling: Varmblod, sportsheste, ponyer og forædlere.
DPA OG PSA.
DPA har i 2004 taget initiativ til et evt. samarbejde. Der har været en del kommunikation forbundene imellem, DPA har sendt brev til PSA og bedt om oplysninger således at et evt. kommende samarbejde kunne istandsættes – dette har man ikke imødekommet.
Derimod har PSA fremkommet med et ønske om at DPA deler sit mandat på LU med PSA, således at PSA kunne optages.
Der er imidlertid bla. Med baggrund i denne mudderbunke mange delte meninger i DPA
Om hvorvidt man i PSA overhoved ønsker at samarbejde med DPA – der hersker en tvivl som vil blive behandlet på årets generalforsamling – hvorefter DPA tager endelig beslutning om et evt. samarbejde og dermed en kontrakt udformning.
Efterfølgende vil jeg forsøge at samle op de forhåbentlige fleste forviklinger der er her i tråden, oplysningerne er ikke til debat her i forummet og DPA – svare således ikke på indlæg, men gerne på mails efterfølgende.
WENDY (suplya + kunga)
CITAT: DPA mener ikke at disse hingste er værdifulde for den danske palomino avl
SVAR:
WENDY, sikken en gang plæver at komme med. Dig og mig ved godt at vi har diskuteret dine hingste mere end en gang. Både før og efter PSA- blev oprettet. Hver gang har du fået det samme at vide:
”DU SKAL DOKUMENTERERE AT DE HAR 4 GENERATIONER ENSLØDET INDIVIDER I STAMTRÆET - dvs. at hvis der er eks. PINTO i bare et led, kan de ikke stille til Kåring ( - her må du jo huske på at BPS i England - godkender ALT hvad der er palomino) uanset hvilken farve de har ude i 2, eller 3 generation. Er du i tvivl så spørg din formand for PSA
DERNÆST SKAL DE FREMSTILLES TIL KÅRING OG EFTERFØLGENDE BESTÅ MATERIALPRØVER, DYRLÆGEUNDERSØGELSER mv….
DE SKAL ALTSÅ GENNEM SAMME SYSTEM SOM DANSKE HINGSTE.
Ang Yabadadoo og DPA
Kære wendy - ham har du jo også prøvet at få kåret, og her er du blevet oplyst om at man i DPA ikke umiddelbart kan fremstille afkom efter en forregister hoppe:
Se lige hans Mors. Beskrivelse:
Lille, ædel hoppe af jævn god type. God dybde. Tilfredsstillende bredde. Udtryksfuldt hoved. Tynd, middellang, lavt ansat hals. Lidt stejl skulder.
Middellang manke. Muskelfattig overlinie med indstukken lænd.
Middellangt, muskelfattigt kryds. Lemmerne passende føre og tørre,
men rette for samt flade hove. Bevægelsen ret god i skridt,
middel i trav og galop, snæver bag.
Krop: Lemmer: Bevægelse: Helhed: 6-6-6-5 5-5 7-6-6 6
Men at du derimod skulle fremstille ham til forbesigtigelse og efterfølgende søge dispensation. For moderens manglende kvalitet.
Såfremt at dine hingste skal kunne godkendes som værende KÅRET i et EU-anerkendt avlsforbund, anerkendt til indkrydsning skal de jo også opfylde normerne - læs om dem på www.palomino.dk
CROWNS CHOICE
CITAT:-og er især imponeret over Crowns Choice - som jo er elite hingst og har guld medalje - og er uddannet i S niveau - men når jeg slår ham op i Hestedata
under LU- så er der ingen resultater på ham - og kun 1 placering af hans afkom !
Jeg mente ellers at der måtte være rigtig mange gode afkom efter ham,
når han har fået guldmedalje for avlspræstation.
SVAR:
Hestedata er ikke en komplet database som indeholder alle bedømmelser -
den indeholder som du jo nok har opdaget KÅRINGER + DRF- rideresultater.
Crown´s Choice, Atilla, Brandy og Stærebogårds Apollo - har alle fået Medaljer efter det gamle system hvor DPA over en årrække optalte afkom fremstillet på føl og plag skue, dyrskuer, kåringer i DK + udland - Disse bedømmelser sammenlagt - har givet Indstillingen til medaljekåring. Selve medaljetildelingen er bestemt af en kårings kommission. INGEN HINGSTEHOLDERE VISTE HVILKEN METAL MEDALJEN HAVDE. Vil du ind på nærmere detaljer omkring medaljefordeling kan du jo spørge jeres formand KARL E. JENSEN som jo selv har været med til at lave reglerne som gjaldt dengang. Det er korrekt at der i dag er andre regler men sådan er det når man er dynamisk - det er udviklingen. hvorvidt de er "skrappere" eller "lettere" må være op til folks egne holdninger. Vil du se det præcise bedømmelsesgrundlag for hingstene se da på ”www.palomino.dk -avlshingste, avls og ride præstationer.”
Crown´s Choice, Rideresultater - dem finder du aldrig, fordi han aldrig har startet under DRF - det er da ingen hemmelighed! Han er som Jytte fortæller skadet - og her på stutteriet vores "Hest med 9 liv" - men men fulgte du med, havde du nok set ham
gå på det niveau i de forskellige opvisninger, som 1000 vis af andre mennesker har set.
HesteData er ikke det eneste medie til at se præstationer på - du kan f.eks heller ikke se at CHOICES bror, går Svær dressur i England, eller at en anden bror går Svær spring i Norge osv...Bare lidt stof til eftertanke.
HESTEDATA og Catharina Crown
WENDY - hvis du har læst Hestedata vil du også have opdaget at det er en hoppe og at den ikke har nogen GULDMEDALJE FOR AVLSPRÆSTATION - læs derfor igen!
Beskrivelse for Catharina Crown:
Middelstor, feminin hoppe af god type. God dybde og bredde.
Kønt hoved på en middellang hals. God skulder og manke.
God overlinie. Lidt muskelfattig lænd. Velformet, middellangt,
muskuløst kryds. Lemmerne lidt indfodet venstre for, lidt svingende og l
idt snæver bag. Bevægelsen er særdeles god.
Krop: Lemmer: Bevægelse: Helhed: 8-7-8-7 7-7 8-8-8 8
JYTTE
Tak for dine mange saglige ord, jeg kan hermed bekræfte at JYTTE ikke er Palominoavler eller medlem af DPA
LENE
CITAT: DPA har ikke en hingst der passer min hoppe.
SVAR
Hemm. Den avls kombination din hoppe har på stammen kan kombineres med
flere af DPA hingstene - men hvad søger DU ????
MIE
Din Araber kan kåres i DPA - som forædler, der er ingen krav om størrelse - læs reglerne, og send gerne en mail hvis der er spørgsmål. Der findes Arabere som er kåret meget bedre end Wendys - de bliver ikke alle sat i Forregister eller afvist.
Hvorvidt du skal bruge den ene eller den anden hingst, kommer an på hvad du vil med afkommet -du skal dog huske på at hvis du vil have afkommet kåret i DPA, skal hingsten kunne anerkendes til AVL i DPA, eller i et avlsforbund godkendt til indkrydsning.
PSA er IKKE godkendt til indkrydsning.
SHALIE
- bare rolig, ponyerne kommer ind igen, vi arbejder på sagen.
Christina
- Ja det ville være dejligt med flere Cremelloer - men men de skal jo først avles.
Saraliv:
- Ang. Choice læs dels svaret oven over. (WENDY)
Herudover er der på ingen måder givet dispensation for afstamning, eller materialprøve resultat eller lign. Hvis du læser DPA´s regler for afstamning vil du opdage hvordan det hænger sammen osv...vedr. kravne til bestået materialprøve er den på 650 point og det har den altid været også da Choice gik prøve. Om du kan ringe til mig og få et uvildigt svar, JA det kan du altid!
Når du ikke kan finde ret mange afkom i DRF/ HESTEDATABASEN - skal du for det første se på alderen, hernæst skal du vide at rigtig mange palominoheste er eksporteret i en meget ung alder - tidligere for ca. 10 år siden var det netop vores "gode" og vores "problem" hestene kan jo ikke være flere steder på en gang. Choice har eks. afkom kåret i både Sverige, tyskland - holland og USA og sidst en hingst som skal bruges i Palominoavl i England.
Gør eks. dig selv den ulejlighed gå på hestedata og slå en kendt DV-hingst op, se hvor mange reg. Afkom, efterfulgt af kåring af afkommene og rideresultaterne - prøv så at se om du kan få antallet af afkom til at gå op med præstationer osv..
GULDMEDALJE - hemm !!! at du ikke "fatter ikike en brik", for at bruge dit eget udtryk - forstår jeg godt! Du bør læse og sætte dig ordentlig ind i tingene, eller komme og spørge hvis det er uforståeligt.
CITAT:
Af de 3 hingste og 2 hopper , som jeg på hjemmesiden kan se har titlen Elitehest-
har ingen af dem egen præstation i DRF - Crowns choice, Atilla og Catharina Crown har
hver 1 afkom som har placeringer, Brandy har 2 og Armenia har 4 -
Jeg kan kun se at Crowns Choice og Catharina Crown og Brandy har fået tildelt guldmedalje for avlspræstation
SVAR:
Ang. de gamle tildelte Guldmedaljer, se ovenover(WENDY) - ang. Catarina Crown så er det en hoppe, som har fået 3 føl og har ingen afkom som starter stævner – hendes første afkom er 4 år i år, og hun er ikke tildelt nogen medalje. LÆS PÅ HESTEDATA.
FORMAND, AVLSLEDELSE MV...
Jeg er valgt på generalforsamlingen til at lede den daglige drift af DPA, et job som jeg føler at jeg tager godt vare om. DPA´s Avlsledelse består i øjeblikket af 2 personer - som samarbejder med bestyrelsen omkring nye tiltag mv.
Som du jo har opdaget er det jo Tordenskjolds soldater som er på "vagt" for alle medlemmerne - det er en stor mundfuld. Men, men der er også plads til at du kan give en hjælpende hånd - en hånd til både DPA og dig selv - så vi får mulighed for at uddanne dig til en god soldat som ikke længere er usikker på hvordan det hele fungerer.
Andersen og Co
Hvad er det i virkeligheden du søger?
CITAT: kan det virkelig passe at de ikke kan andet end at stå og se pæne ud selv om at de er. tros af at nogle eftersigende er uddannet til M / S niveau, uden man kan finde resultaterne.
SVAR.
Nu må du lede igen! der findes resultater af hingstene hos DRF.
- men på nettet er det jo kun fra år 2000 og frem så vidt jeg husker.
Hertil skal du huske at enkelte hingste har gået det i udlandet, og det kan man ikke se på HESTEDATA eller DRF, men det ville jo være dejligt om alt blev sammenkørt på EDB - så alle de opstået misforståelser kunne opklares. Jeg kan forsikre dig at alt hvad der står om hingstene på DPA hjemmeside er dokumenteret til fulde.
Så ja de kan meget mere en bare at se pæne ud. ( så vidt DPA er orienteret går CODY, Bellonard, MR.CHAPMAN, Hamlet, og Zoro Son, Pumpkin konkurrence nu - Crown´s Blue pearl må først senere på året) - det er jo langt over halvdelen af hingstene, hvad mere kan du ønske ?
Jeg håber at jeg er kommet rundt om det meste, hvis ikke så mail os gerne i bestyrelsen
Vi skal svare så godt vi kan med den tid vi har til rådighed fra job og familie – det er ikke spændende at stå uden for det ved alle, så derfor tænk jer godt om inden i vælger hingste til jeres hopper 2005
Hilsen
DPA – et forbund i fremgang for alle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige en tilføjelse ! |
|
|
hentet fra DPA´s hjemmeside.
Speciale krav til palomino heste avlet i nedenstående avlsretning.
* Part Breed Arab - England BSP
* British Palomino Society BSP
skal opfyldes:
• en størrelse på min. 148 cm i stangmål en kvaliteter i eksteriør og bevægelse, som berettiger til at indgå i varmblodsavlen.
En fuld stamme, min 4 generationer, hvori det bevises at der udelukkende findes enslødet (ensfarvet) individer. Samt at disse individer ikke indeholder blodlinier fra racer som ikke kan anerkendes til indkrydsning.
Min kommentar:
Ovenstående regel er lavet længe før at du Wendy eller andre importerede heste fra England.
Faktisk har den eksisteret i over 10 år, Hvorvidt du har fået vejledning, eller har søgt vejledning da du importeret dine heste ved jeg ikke, men i så tilfælde skulle du have haft det af vores vejleder i engelsk avl dengang - nemlig PSA´s nuværende formand, som selv har været med til at udforme reglen.
Min opgave som avlsleder i forhold til avls vejledning er: at vejlede dig i DPA´s aktuelle gældende regler. dvs. at gøre dem folkelig forståelig og herefter håndhæve dem.
Derfor blev du bedt om at få dokumentation på at dine heste ikke indeholdt racer som DPA ikke godkendte - samt at alle dyderne havde en ensartet kulør - altså ingen pinto, paint eller lign.
Herefter skældte du ud på at vi i DPA - bare kunne sætte dine hingste på hingstelisten - UDEN KÅRING - du håndhævede at de er KÅRET efter et EU-system, et system vi i Dk ikke kender og aldrig har set beskrevet -og derfor ikke kan forholde os til - dine heste har fået gode karakterer siger du, men da du blev bedt op at indsende alt materiale på dem, kom der intet? - Vi spørger naturligvis os selv i DPA -er der overhoved nogle?
og hvis der er, hvordan skal vi så forholde os til bedømmelserne osv...
Stambogskontoret skal udskrive LU-stamtavler på afkom efter dine hingste, da de er avlsgodkendt fra et EU- land. Men men, det betyder ikke at der er nogle forbund der er tvunget til at imødekomme, besigtige eller kåre afkom fra dine hingste. Afkom fra dine hingste vil være at betragte som F1. afkom, altså hopper i bunden af forregister og ingen hingste til kåring - så længe at du ikke har dokumentation i orden på dine hingste i forhold til DPA.
Jeg har aldrig set de stamtavler, kåringsbevis, avlsbevis, bedømmelser eller noget tilsvarende ect...
Jeg håber at avlere derude har forståelse for at man som avlsforbund må forlange dokumentation før man kan forholde sig til sådanne heste og deres godkendelser mv..
Jeg vil gerne endnu engang slå fast - at DPA aldrig har været afvisende over for dig, men bare bedt dig om at følge vores regler.
DPA

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DPA formand |
andersen og Co. |
06-02-2005 17:56 |
|
Du skriver gentagende gange at nogle af hingstene ikke har været startet under DRF, hvilket forbund har de så været startet under. Eftersom man går ud fra at det er dansk startende heste, med mindre at der står andet oplyst.
Er det for meget for ejerne af hingstene at skrive hvornår de sidst har startet, og hvad de har gået til procent mæssigt.
Du skriver at Crowns Choice går s, men ikke under DRF, har den aldrig været startet. Og menes der at den kan gå s hjemme på banene, mange heste kan som regle mere hjemme end når de skal starte da det jo er øvelsernes sammensætning og sværheds grad der tæller, samt det at man starter mod en del andre equipage. Ved stævne start siger det jo også en del om hingstens placering, blandt alle de startende, da det er noget som konkurrence ryttere liger vægt på.
Vi er vel alle enige om at det er rideheste som i vel gerne vil avle?
Zorro son er da en sort hest, hvordan kan den deltage i et palomino avls forbund?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Crown´s Choice |
|
|
Som Elite rytter. Ved du jo godt hvad uddannet i S - vil sige - herudover beder jeg dig læse det jeg har skrevet igen - og gerne engang mere, således at du er sikker på om du HAR læst alt.
Jeg vil ikke gå ind i en direkte debat angående en enkelt hingst - men beder dig igen om at gå på www.palomino.dk - her kan du få svar på dine spørgsmål.
Har du derforuden yderliger spørgsmål, henvend dig så direkte til ejerne af hestene - eller avlsforbundet.
og ja, det er rideheste vi laver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DPA-formand |
|
|
det jeg søger er først og fremmest en forælderhingst... han skal give en god størrelse.. og gode bevægelser...
Jeg har kigget meget på Ramses.. og tror også han vil kunne passe til min/e hoppe/r...
desværre står han på Sjælland.. og jeg er ikke vild med den lange køretur, slet ikke med et bette føl ved siden, når der er masser af muligheder for gode varmblodhingste der kan sende sæden.
Har også kigge på Blue Pearl (så får jeg jo farven)..men har tvivl om traven.. han er jo af tjekkisk afstamning... og jeg er blevet oplyst de danske heste traver anderledes end de tjekkiske... jeg skal på min den ene især bruge en trav.. så det er en stor risiko..
sidst så koster en bedækning jo næsten det samme som for en god DV hingst.. hvis jeg bruger en palominofarvet og får et "fejlfarvet" føl... er der nærmest ingen værdi i føllet i forhold til hvis det er gult... min veninde har købt en særdeles god rød hoppe til nedsat pris pga farven...
Så ud fra et økonomisk grundlag er det jo mere "sikkert" at bruge en DV-hingst til min hoppe.. selvom jeg er total vild med de gule...
men jeg har nu fået en bestilling på et springføl.. og da den anden hoppe ikke skal ifoles, så er det sikkert jeg vil bruge en DV iår... meeeen måske til næste år en palomino.. det ved man aldrig....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blue Pearl |
|
|
hej Lene
Alle de tvivl du er i har vi selv være i hernede, men det er bare næsten 20 år siden.
Vi har ganske rigtigt været med til at udvikle avlen af palomino farvede heste, hvilket vi er stolte af, der har været nedgang og medgang – men der har frem for alt været UDVIKLING af hestene.
Ang. priserne – Hemm, hvis din veninde køber en rød hoppe billigt, fordi den er ”fejlfarvet” – skulle opdrætteren af denne hest, måske overveje ikke længere at avle på moderen, dårlige heste tjener ingen godt formål. Men i øvrigt er det jo sådan at i enhver avl, vil der være afkom som ikke falder ud og bliver ”drømmehesten” men men, det er jo nødvendigvis ikke kun hingstens eller hoppens skyld – men et sammenfald af arvemasse.
Til slut vil jeg gerne fortælle dig at vi har solgt ”fejlfarvet” (brune og røde) heste til priser over 70.000,- for ungheste. Vi har været tilfredse med vores priser hver gang vi har solgt en hest. Om en palomino koster mere end rød eller brun – afgør ikke farven men kvaliteten. Min mening er klart den at hvis ens hoppe skal bedækkes med palominohingste for at få føllet solgt, pga. at der ikke er så mange palominoer samt at det derigennem skulle være letter at sælge. Så sænker man kvaliteten på sit stutteri og bør i stedet skifte sine hopper ud. En hel del DV- føl koster jo også 10.000,- eller derunder !
Palominohingstene i DPA.
DPA har gjort et stort stykke arbejde for at udvælge avlshingste i høj klasse og alle hingste som er kåret med 8 i helhed har en kvalitet som du kan sammenligne med DV – hvis det er det du vil. Det viser jo også de ride præstationer nogle af Palominoer har – og her tænker jeg ikke bare på hingstene.
Bare lidt stof til eftertanke: en lille palominohest på 154 cm, gik engang på de danske dressurbaner med sin rytter – en teenager. Den placerede 8 ud af 10 gange når hun startede ”mellem store varmblodsheste” og i Championaterne har den altid været mellem de 10 bedste. – en ”dårlig lille hest” nææææ. –og sådan kunne jeg blive ved.
Tjekkiske heste og deres trav, jeg ved godt at jeg har sagt og stadig her den mening at de traver anderledes end de danske – men ikke DÅRLIGERE – sådan som jeg tror at du opfatter det. De har fra naturens side en dynamisk bevægelsesaktion med MEGET indundergriben - akkurat som hos holstenerere. De danske heste jeg her sammenligner med, ”hænger ligesom lidt længere i luften og skubber bagud” og er knap så dynamiske – håber at det giver mening. Det er lidt svært at give udtryk for på skrift. Hestene fra Tjekkiet har en stor motor – det samme som DV henter hos fuldblod.
Crown´s Blue Pearl har fået 8 i trav, med teksten:
Bevægelsen er vist tilfredsstillende og god i skridt og galop. Særdeles godt afskub i trav, dog lidt svingende for. - Den sidste del af sætningen taler for en ung hest der stadig er i udvikling.
Så det er vist godt nok.
Jeg mener heller ikke at det er ok at du bedømmer, og slet ikke i et forum som dette en hest du aldrig har set – du ved simpelthen ikke hvad du taler om, det er hverken fair for dig hesten eller palominoavlen. Lyt ikke til rygter men tag dine egne beslutninger ud fra professionel dommer arbejder og dit eget indtryk – det er den rigtige vej frem til et godt avlsarbejde.
Jeg har set dine hopper – her på nettet og deres afstamninger taler ganske rigtigt for at det er på tide at forædle dem – Give dem et mere moderne udtryk, større motor og dermed mere dynamik, hvad du vælger af hingst er for mig uvedkommen. – Og har du lyst til at komme forbi og se hingsten er du velkommen.
Alt dette er venligt ment lene.
Crownhorse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lene.. |
|
|
Hej..
Jeg har avlet et hingste føl efter Ramses, det kan ses på min præ. Matinique er avlet på en f1 Fuldblodshoppe og er blevet et rigtig god middel føl.. han er godt skruet sammen, god gang bedst i galop.. han har vist at være meget fornuftig, meget lærenem og et rigtig godt sind.. føllet stå nu i jylland og er stadig et fantastisk føl..
Ramses har på min hoppe lavet et forbedret godt føl.. hvor godt ham bliver og om han også få chancen til at blive til noget kan kun tiden vise, men han har muligheden..
mine erfaringer med ramses som bestemt kan anbefales..
christina
Men hvorfor vælger du en ung hingst uden præstationer når du går meget op i lige dette?? bare lige en tanke der slog mig..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Crownhorse |
|
|
Herinde er det accepteret at der blir snakket om hingstene og det må ejeren acceptere.
Det er jo ikke kun dine hingste der blir snakket om, men for hoppeejerne der skal vælge hingst er det værdifuldt med indputs ude fra. Og det er blandt andet en af de ting det her forum er til for.
Så det skal du ikke regne med at folk holder op med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| præsentation kontra unghingst |
|
|
Christina... ud fra mit hoppemateriale må jeg klart indrømme at afstamningen er "gammel" hesteavl ændrer sig hele tiden.. dvs jeg har nogle hopper som nok ikke er helt "up to date"... Derfor har jeg forventninger om ved at bruge en ung hingst at der skal ske noget modernisering.. med mente at hingsten er af moderne type og "ung" afstamning...
når jeg så vælger at kigge efter en ung hingst som der jo ikke er ret meget sikkerhed præsentationsmæssig, ser jeg istedet om der er præsentationer i afstamningen som kan give en forventning om hingstens evner...
og avlsfremgang er ikke basseret på brug af gamle hingste... men derimod de unge.. så på det punkt tør jeg godt at gamble en smule *SS*
Marianne... jeg kan godt følge dig i dine argumenter... inderst inde tror jeg også der ligger lidt i ... sæt nu jeg får en lille palomino/dun hoppeføl med kvaliteter... så har jeg pt ikke mulighed for at beholde alle de heste jeg efterhånden har skrabet sammen.. dvs at sælge enten Tanje eller Dolitta vil jeg ikke kunne gøre...
og Min venindes hest er skam ikke i dårlig kvalitet... det er rent faktisk en rigtig lækker hyp hun har fået sig der... hendes søstre har klaret sig særdeles godt til skuer og kåring..så der er forventninger til hendes hest... mine kan slet ikke være med kvalitetsmæssig... hendes hoppe skal til kåring til sommer i DPA så vi må se hvordan det går.. jeg har nu nok større forventninger end hun selv har ha ha
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takker mange |
|
|
gange for de pæne ord Lene  Dine hyppere er nu heller ikke noget at kimse af...super dejlige er de jo efter min mening
Men generelt er det mere positiv kritik, jeg efterlyser her i forumet. Det har vi allesammen mere ud af end hakkeri i bestemte personer man ikke kan li 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Johanne |
|
|
Kære Johanne
Jeg har skam fuld accept af at folk snakker hingste valg osv...også omkring mine.
Men når der fremkommer direkte urigtige oplysninger føler jeg det rigtigt at komme med de rigtige oplysninger, for ikke at skabe flere forviklinger.
jeg forstår godt at du er ked af at have mistet din hest, I to har haft mange gode timer sammen, håber at du får dig en ny som du bliver lige så glad for.
Marianne

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Lene |
|
|
-Jeg er slet ikke i tvivl om at din venindes hest IKKE er dårlig, det var heller det jeg mente.
Men jeg syntes at du lage det forkert ud da du fortalte at "fejlfarvede" palominoer er billigere generelt - fordi det ved jeg ikke er rigtigt.
Det har netop vist sig at Palominohingstene har, kunne moderniserer mange hopper - måske netop fordi at mange af palominohingstene indeholder en stor % ædelt blod.
Og ja, jeg forstår dig meget godt, at det ikke bliver nemt at sælge et lille palomino/dun føl - i hoppe udgave, jeg vil gætte på at du lige som så mange andre vil gøre alt for at få lov at beholde den.
Men omvendt er jeg lige så sikker på at du vil kunne sælge den og fint holde udgifterne hjemme og tjene en pæn klat penge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tordenskjolds soldater |
Palomino_Pigen |
13-02-2005 16:53 |
|
Citat fra Saraliv:
"Men det som har undret mig mest og som indtil nu har afholdt mig fra at melde mig ind, er at man har en forening hvor formanden, alvslederen , webmasteren og hingsteholder er en og samme person - det er jo nærmest enevælde!"
Jeg kan godt sætte mig ind i hvad du skriver, men som forklaringen ovenover (fra både Jytte og Marianne) fortæller er det tit de samme personer der er aktive i et lille forbund. Problemet i DPA er (som i så mange andre små foreninger), at alle har en mening om hvordan tingene skal gøres, men alt ALT for få gider rent faktisk spytte i næverne når det kommer til stykket. Derfor er DPA rigtig heldige at have en som Marianne, der ikke bare "snakker", men rent faktisk bestiller noget. Jeg er sikker på at Marianne også gerne vil "befries" fra nogle af posterne, så som hun selv foreslog, så kom og gør noget ved det!
Mange hilsner fra Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad er bedst?? |
|
|
I min verden "bevidsthed" er en palomino en gylden hest med hvid man og hale, intet andet. Ønsker man en brun, sort hest kan man bare købe en sådan. Ønsker man en palominofarvet hest/pony køber man vel én der opfylder de krav man har som kommende hesteejer. Selv har jeg i rigtig mange år haft shagyaarber og har været aktiv distancerytter. Min hest opflydte de kriterier jeg satte, den var ikke for stor - bryder mig ikke om heste over 160cm - den var utrolig smuk, stærk, loyal, modig og intilligent. Den var min bedste ven igennem 20 år. Da han døede, ledte jeg efter en ny hest og helt tilfældigt fladt jeg pladask for en gylden hingst med hvid man og hale. Udover farven havde han alt hvad der skulle til for, at jeg ville købe ham. Desværre var lykken kort, for skæbnen ville at han blev meget syg og jeg måtte tage den svære beslutning at ende hans lidelser............Han levede stærkt og døede ung. Men jeg vil aldrig glemme ham, trods jeg kun fik glæden af at have ham i 2½ år. På de år blev han fremstillet til eksteriørkåring, fik en rimelig bedømmelse, gennemførte 4 distancestævner og deltog kursus i klassisk dressur. Han var utrolig nem at have med i "byen", var trofast og utrolig glad for mig, dette utrykte han med al tydelighed når jeg kom kørende i min bil forbi folden om sommeren, så "hylede og skreg han " = vrinske meget højt - og kom galoperende op til hegnet. Kan man finde sådan en hest er det vel fuldstændig ligegyldigt om den har rødt, blåt, grønt eller LU papirer............det må da være en hver rytters drøm, at have en hest, som man selv synes er vidunderlig ikk`???? DSAH har forøvrigt kunne samarbejde i 2 afd. i mange år - dette fungere da fint, hvorfor i alverden skulle det ikke kunne fungere for DPA og PSA???
En sidste bemærkning vedr. emnet jeg undre mig over at DPA igen vil tage ponyer ind i varmen, kunne det måske have noget at gøre med det nye forbund PSA (skjult dagsorden?).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|