Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Hvornår begynder yver
Forfatter: 
Dato:  25-01-2005 15:12
at "vokse"til ? Forstået på den måde , at hvorlænge inden foling , kan der ses synlig forandring af yveret på hoppen.
Kan ikke huske fra sidste gang (3 år siden) , at det skulle forandre sig 3 måneder før forventet foling.

På forhånd tak for hjælpen.

venligst
Jeanie

- Travfolk er fagfolk !!

0
0
Svar på denne tråd

det hedder
Forfatter: 
Dato:  25-01-2005 15:46
ikke yveret, det er på en ko, det hedder stål, og det er meget forskelligt fra hoppe til hoppe hvornår det begynder at vokse. Jeg har en hoppe der skal fole i begyndelsen af april, og jeg kunne idag mærke, at der så småt begynder at blive lidt hævning af stålet. Held og lykke. mvh. sorine
0
0
Svar på denne tråd

Stål...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2005 16:30

Vores hoppe har haft stål om morgenen i 17 dage nu.
Sidste år folede hun efter 6 uger med forberedelse i stålet.
Hun forventes at fole ca. 2. marts.
Her er et billede taget i morges.

Mvh. Linda

Painthorses sælges.

Tillid er ikke noget man kan kræve, det er noget man skal gøre sig fortjent til.
0
0
Svar på denne tråd

Stål eller yver
Forfatter: 
Dato:  25-01-2005 16:42
Ja overskrift ! Min dyrlæge kunne så lærere noget af jer ! Han kalder det "Yver" ,men nok om det ! Det vil altså sige , at har hun stål nu , så er det normalt , hvis foling skal finde sted april ??
Jeanie

- Travfolk er fagfolk !!

0
0
Svar på denne tråd

Netop.....
Forfatter: 
Dato:  25-01-2005 16:53
Men jeg går da ud fra at det er betydeligt mindre end det der er på Lindas billede. mvh. sorine
0
0
Svar på denne tråd

Tjaa...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2005 17:27
som landmand må jeg indrømme at jeg altid kalder det et yver, for det er det jeg er vandt til fra både køer og grise.
Og i må da give mig ret i at det lyder lidt mærkeligt at sige "stål betændelse" (min den ene havede sidste år yver betændelse, derfor kom jeg til at tænke dette) :-) :-)
0
0
Svar på denne tråd

Min har...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2005 07:16
folingsdato omkring 1. marts. Hun har ikke særlig meget stål endnu. Men hendes mor fik det også først 1-2 uger inden termin, så det er meget svingende fra hest til hest.

Hilsen Linda, Assou, ronja, Charlie, Lakota & Nobbe

0
0
Svar på denne tråd

syv tegn
Forfatter: 
Dato:  26-01-2005 12:57
Trma har set ud som billede linda har længe, Men nu er selve patterne begyndt at vokse..

Hvad betyder det, skal det snart være (det må det gerne, glæder mig)

Ved ikke præcis hvornår hun skal fole, da hun har gået sammen med hingsten og er bedækket over lang tid..

-----MARIA-----

:-) :-) smil det smitter :-) :-)

0
0
Svar på denne tråd

Yver!!!
Forfatter: 
Dato:  26-01-2005 16:15
Som Mette er jeg også bondefødt og kvajet opdraget, og jeg vil altid kalde det yver.

Jeg har i snart mange år ført journaler over mine hopper, og generetlt begynder der at sætte yver ca. 6uger inden foling. Førstegangsfolende lidt tidligere, men det skyldes nok også at det er nemmere at se tidligt, når ikke hoppen har yver i forvejen.

Mht. termin så regner man ca. 330 dage fra sidste bedækning, da ægget normalt går på næstsidste dagen.

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte GC
Forfatter: 
Dato:  27-01-2005 09:35
Nå ,det er dejligt at vide at jeg ikke er den eneste "bondedatter" der siger YVER om hestebibilutterne... :-P

Men til det saglige !
Evita's drægtighed , er ikke noget vi har "stået" for , derfor er der nogen usikkerhed omkring folings tidspunktet , og jeg er derfor ops. på alle synlige tegn ( fysiske tegn) , der måske kunne fortælle mig lidt om hvornår foling evt. ville være at forvente.

Jeg ved blot at hun har gået sammen med en hingst , i tidsperioden , 20 maj til 10 juni..??
Hvis man så antager at hun er dedækket ved dato. ca 30 maj ( bare eks.) og man bruger denne dato som udganspunkt !

Hvornår ville hun så (ca) skulle fole? Ville det så være ultimo April??
Er klar over at heste går 11 mdr. Men denne usikkerhed ang. bedækningstidspkt. nager mig.

Jeanie

- Travfolk er fagfolk !!

0
0
Svar på denne tråd

Folingstidspunkt
Forfatter: 
Dato:  27-01-2005 17:35
Hvis hoppen har gået med hingst fra 20. maj til 10. juni, så skal du regne med at den sikkert er ifolet i den sidste halvdel af perioden.

Men de 330 dage er gennemsnittet, det kan variere fra 310 til 360 dage for normale hopper.

Så regn med foling i sidste halvdel af april/første halvdel af maj. Mere nøjagtigt kan det ikke siges.

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak Charlotte
Forfatter: 
Dato:  27-01-2005 22:16
For et kyndigt og forståeligt svar.

Altså var mine beregniger ikke helt galt afmarcheret.

Venligst
Jeanie

- Travfolk er fagfolk !!

0
0
Svar på denne tråd

Tegn på nærtstående foling!
Forfatter: 
Dato:  28-01-2005 15:03
Har holdt øjemed og været med til et utal af folinger. Jeg elsker denne spændende tid inden folingen og har derfor virkelig været observerende. Jeg bliver aldrig træt af spændingen!
Som det tidlige er skrevet så er det ret forskelligt fra hoppe til hoppe hvornår (ja jeg kalder det altså yver) yveret begynder at hæve, men de ting som jeg af erfaring har lært at kigge efter er.

Foling er nærtstående når:

yveret om morgenen inden hoppen kommer på fold er fyldt HELT ud - også helt bagtil.

Når spændtheden i yveret næsten ikke fortager sig selvom hoppen har været på fold.

Når selve patten begynder at stritte ud ad (svært at forklare)

Når der kommer voks i patten og dette voks kommer igen
efter kort tid hvis man fjerner den. Voksen bliver mere og mere hvidlig og "tynd" mælkeagtig jo tættere på folingen hoppen kommer.

Når mælken drypper foler de fleste hopper indenfor 24 timer.

Nogle hopper kan gå med vokspropper i 6-8 dage andre et par dage. Er jeg i tvivl mht. hvor tæt på vi er smager jeg på en dråbe, er smagen sødlig så er det tæt på.

Hopper er forskellige men jeg vil sige at 80% af alle hopper følger ovennævnte tegn.

Det skal lige siges at man ikke skal gå og trykke voks ud for meget. Bruges kun i tvivlstilfælde da voksen er en naturlig"prop" som forhindreer den kostbare råmælk i at løbe af hoppen.

Håber I kan bruge mine erfaringer til noget :0)
0
0
Svar på denne tråd

Cama70
Forfatter: 
Dato:  28-01-2005 15:24

Rigtig godt skrevet. Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv.
Jeg har det åbenbart ligesom dig, jeg synes også det er spændende at observere hoppen op til folingen, ned til mindste detalje.

Rigtig flot hoppe du har fået. Pøj pøj med hende.

Mvh. Linda

Painthorses sælges.

Tillid er ikke noget man kan kræve, det er noget man skal gøre sig fortjent til.
0
0
Svar på denne tråd

I dag...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2005 13:00
Har lige lyst til at vise et billede af vores hoppes yver her til formiddag.
Sidste år var yveret ikke større end det er nu, inden foling.
Kameraet er sat op i hus og stald.

Maggie`s yver tretten dage før forventet foling.

Mvh. Linda

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider