Hej Louise
Hvis du tager kontakt til Jørgen Finderup på Landscentret|Hest, så sender han dig nogle udførlige oplysninger om, hvad hesten skal igennem, ligesom der er en oversigt over hvordan de forskellige avlsforbund vægter karaktererne. Det er nemlig meget forskelligt.
Havde selv min hoppe med til denne prøve i 2003, hvor hun i øvrigt blev bedste hoppe. Hun var så drægtig, så hun skulle ikke galoppere under udholdenhedsridtet.
Men ellers er forløbet som følger:
1) Dyrlægetjek (ved staldene): Er hesten sund, rask, rentgående på alle 4 ben også efter bøjeprøve
2) Gangarter (I den gule hal): 3 dommere bedømmer hesten i alle 3 gangarter. Den skal såmænd ikke andet end at kunne rides rundt på cirkelvolter, slangegange, skråt igennem, øgninger i trav og galop. Du rider selv hesten ca. 5 minutter, hvorefter en fremmedrytter rider hesten.
3)Springning (I den blå hal (store)): Hesten møder med trense til løsspringning. Springene må max. sættes op til 120 cm. Hav en hjælper med, der er klar med sadel mm. til springning med rytter.
Når dommeren har sagt tak, sadles hurtigt op i hallen, og der springes evt. et par opvarmningsspring. Herefter springes en lille bane bestående af 4 spring. Denne gennemrides 2 gange.
4) Udholdenhedsridtet (Galopbanen): Du starter med at skridte 500 mtr (= ½ omgang), derefter trav 2500 mtr (=2½ omgang) og derefter galop 1000 mtr (= 1 omgang). Der skal rides med et bestemt minimumstempo, som jeg ikke lige kan huske, i hver gangart. Men dette står også i materialet fra Landscentret|Hest.
Derefter er der nogle af foreningerne der har fælles oprangering - det ved jeg ikke om Frederiksborgerne har...
Er der mere du vil vide, er du velkommen til at spørge. Jeg har også detaljerne liggende et eller andet sted, men kan ikke lige finde dem nu.
Hilsen Tina 
|