Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

føl
Forfatter: 
Dato:  31-05-2001 20:34
jeg har et hoppeføl på snart 3 uger hun er begyndt at spise græs og halm og stjæler sin mors foder. hvornår bliver hendes aføring tykt/normalt? det løber bare ned af hendes bagben.
0
0
Svar på denne tråd

Re: føl
Forfatter: 
Dato:  01-06-2001 07:02
Hmm.....har hun slet ikke haft perioder med normal afførring ?
Det er meget normalt af føllet får tynd mave i forbindels emed at de sættes på græs samt i forbindelse med at hoppen kommer i brunst, men ellers skulle afførringen gerne være normal.

Jeg ville nok lige hive fat i dyredoktoren......
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-06-2001 10:01
Hej Jannie
Som sagt er det helt normalt at føllet nu begynder at tage foder fra krybben og æde stråfoder. Den hyppigste årsag til føldiarre er hoppens brunst efter folingen, dvs. fra ca.7-14 dagen hvor hoppen er i følbrunst, og igen op til 30-dages brunsten.
Hvis føllet iøvrigt har det godt hvilket det tyder på skal du ikke være meget bekymret.Er hoppen behandlet med ormekur op til folingen?
Med venlig hilsen
Ulf Helgstrand
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-06-2001 21:04
jeg ved godt at det er normalt at de begynder at spise ALT mugligt.
hoppen har ik fået ormekur op til folingen men er blevet vacinerte for jeg ved ikke hvad! (mange ting).
føllet har det HELT fint, en være balademager!
ok her til aften kan man ikke se noget på hende men de har og så gået ude hele dagen og det har jo regnet så det kan jo godt være at det er blevet vasket af.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-06-2001 23:59

Jeg har også hørt historien om 1. brunst = føldiarre.. Men jeg tror ikke helt at den holder.

Det er flere steder blevet skrevet at hvis hoppen får ormekur i den sidste uge op til folingen, skulle man kunne undgå føldiarre.
Jeg har endnu ikke set et tilfælde hvor det ikke har holdt stik.

Alle de hopper som jeg har kendskab til, der har fået ormekur 4-8 dage inden folingen har ikke haft problemer med diarre hos føllene.

Men om det er en sikker statistik eller held er jo ikke til at vide.

Hvis det er en vedblivende tilstand skal du have fat i dyrlægen. Diarre dræner kroppen for b-vitaminer og elektrolytter.

MVh
Scarface
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-06-2001 02:52
Den dér med 1. brunst = føldiarre er skam god nok.
Når hoppen kommer i brunst igen vælter hormonerne rundt. Det kan påvirke føllet gennem mælken. Det er selvfølgelig ikke kun selve hormonerne, der gør et. Kan ikke liiiige huske detaljerne, men den er god nok.

Knuuuuuz Zenita :-)
0
0
Svar på denne tråd

Ingen regel uden undtagelse
Forfatter: 
Dato:  03-06-2001 22:37
Det er da rigtigt nok, at den er god nok. Men det er ikke ALLE føl, som får diarré i følbrunsten.
Og den med ormekuren!?! Tjah, mine hopper har aldrig fået ormekur inden foling. Vi har holdt heste fuldt økologisk indtil sidste år, da vi flyttede. Og alligevel får de færreste af vore føl diarré. Så den holder ikke helt stik heller.
Hilsen Vips
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider