|
|
| Heidi Skivholme fr.7544 |
|
|
Dette spørgsmål må vist være til frede jytte!
Hende Heidi , udover at hun er kåret i 1.kl.b, optræder i mange hingste stamtavler.Hvordan så hun selv ud? hvad type var hun? Findes der billeder? Hvor høj var hun og hvad gav hun videre til sine børn?
Og spørgsmål to. Hvor meget avler Milton Torp sine bevægelser videre?
Rid på det bedste - Rid frederiksborgheste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| honey.. |
|
|
der er masser af billeder hvis jeg får dem fundet frem og så er hun nu heller ikke i så mange hingste.
hun er mor til min Amadeus og det er det eneste kårede hingste afkom hun har, så er hun mormor til Cassalus, oldemor til Zarif Mollerup, og mormor til Laban O som var AG i et år og til Ramir.
Der står i hendes kåringspapir at hun er 170, men det har hun nu aldrig været, langt fra.
hun var mørk rød, lidt lang af lænd, sprang helt kanon, temlig speciel i temperament (jeg har redet hende i mange år), hun var kørt i 2 og 4 spand.
fra 81 til 2000 fik hun 13 afkom. Hvoraf 2 som var årets hoppe.
MT avler temlig forskelligt, han var bedst i sine unge dage, hvor han også havde flest hopper.
Personligt ville jeg ALDRIG komme ham på en Zarif Langlykkegård hoppe.
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl. Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for det.... |
|
|
Rart at have en der kender/kendte dyrene personligt.
Hvorfor ville du ikke blande de to linier? Er det fordi det ville være svært at sætte noget andet på? Eller giver det mærkelige afkom?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| re: Honey |
|
|
Temperament - vil jeg tro Jytte svarer. Milton har et skrækkeligt temperament, hvis du overvejer at bruge ham så må du love mig at tage over og se ham inden du beslutter dig. Han kan ikke rides, så dårligt er det. Jeg kan ydermere forstå på Jytte at han har været sådan siden han var ganske ung.
Zarif'erne kan - efter min erfaring også have et uheldigt temperement. Jeg har et voldsomt ar efter en som bed/overfaldt mig eksempelvis
Ane
Use what talent you possess: the woods would be very silent if no birds sang except those that sang best -Henry van Dyke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hm........ |
|
|
Det kan også være det! Men avler han det videre?
Min erfaring med heste er, at det faktisk altid er hestens opvækst, manglende opdragelse og dårlige erfaringer der er skyld i dårlig opførsel. Selvfølgelig er der heste, der tænder hurtigere end andre.Men får de den rette behandling falder også de ned.
Ex. har jeg hørt tit, at zarif heste er skøre i bolden.
Ikke dem jeg kender, ikke dem jeg har haft.Tværtimod synes jeg de er super sensitive og reagere meget på ingenting. Hvilket jeg synes passer til mit sind.
Ja, de låser i hovedet hvis man bliver grov fysisk eller mundtlig. Men da jeg ikke behøver blive det, har jeg haft zarifbørn, der ville gøre alt for at glæde sin rytter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
vi er jo heldigvis allesammen foirskellige, jeg ville ikke eje et afkom efter nogen af dem og slet ikke en hvor de begge var i.
Det har jeg oplevet for meget til.
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl. Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet Sunde heste bruger en reg. beslagsmed med en RIGTIG uddannelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville heller ikke |
|
|
Som Jytte siger... da jeg ledte efter ny hest gik jeg uden om Zarif og milton afkom..
Ham som bed mig (Zarif afkom) har været hos samme ejer siden han blev vænnet fra og han har ikke været udsat for ubehageligheder og var normalt meget velopdragen. Han slog bare klik.
Milton var jeg oppe og se da en bekendt overvejede ham som hingst. Han stod inde 24-7. Man kan ikke gå ind i boksen til ham. Han kommer ud når han skal bedække. Er så vidt jeg forstod aldrig rigtig blevet redet(?). Det er ikke en chance jeg ville tage, når der er så mange hingste med godt temperament at vælge imellem.
..men som sagt bare tag op og tjek ham ud inden du beslutter dig, så kan du nok bedre bedømme om det er en chance du ville tage.
Ane
Use what talent you possess: the woods would be very silent if no birds sang except those that sang best -Henry van Dyke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Livstidsfange |
|
|
> Milton var jeg oppe og se da en bekendt overvejede
> ham som hingst. Han stod inde 24-7. Man kan ikke gå
> ind i boksen til ham. Han kommer ud når han skal
> bedække.
Hvis han er spærret inde i et bur konstant, kan jeg sørme godt forstå at han er blevet sindsyg
Hvad er det da for en måde at holde hest på?
mvh PiaR quantum in me fuit.
Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pia R... |
|
|
sådan har han IKKE altid haft det, han har haft et meget normalt hesteliv de fleste af de steder han har været, med folg m.v.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er jeg |
|
|
mere rolig Jytte, så har han da haft et bedre liv
Men det er stadigvæk ikke en fair måde at holde hest på.
mvh PiaR quantum in me fuit.
Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PiaR... |
|
|
Nej - det er det ikke. Jeg ved ikke om det er sådan stadig. Det er - lad mig se - snart 3 år siden jeg var oppe og se ham.
Ane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvórdan |
|
|
har står opstaldet hvor han nu er kan og vil jeg ikke udtale mig om, der har jeg aldrig været.
Men mens han var på fyn kom han på fold hver dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Milton er til salg |
| Forfatter:  |
Tanja Aulbjerg |
| Dato:  |
11-01-2005 16:35 |
|
Har talt med en, der har haf Milton, og han siger at i de første leveår var han sød og nem.
De kørte ham til, og der var ingen problemer.
Så blev han solgt, og så startede problemerne.
Hvad der præcis er sket, kan jeg ikke sige.
Jeg har hørt nogle rigtig fæle historier om Milton Torps ugerninger.
Måske er der en grund til at han er til salg igen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stakkels Milton |
|
|
I sine unge dage, var Milton en rigtig dejlig hest.
Jeg kendte Hans som avlede Milton.
De år han stod ved Hans, var der ingen slinge i valsen. Der var heller ingen problemer med at køre ham til. Dengang gik han ofte i to-spand med en hoppe, og der var intet ondt i ham.
Problemerne startede, da han blev solgt til Jylland. Hans ny ejer var bange for ham og han fik flere tæsk end motion.
Hvis en hest igennem flere år bliver behandlet som Milton blev i Jylland, så bliver den ganske enkelt ond.
Milton skiftede først ejer igen efter en hel de år, og da var det nok for sent at "redde" ham.
En skam at sådan en dejlig hest blev ødelagt.
Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja ja... |
|
|
han har IKKE altid haft det nemt, det er ingen hemmelighed, men noget må jo ligge i generne, siden der er en del afkom som ikke lige er helt så "venlige" af have med at gøre, og det vel at mærke fra flere ejer !!!!!!!!
Som en klog mand sagde på et tidspunkt, det var vist på tide han blev spist, så fik både han og "vi" fred.
Og desværre har han været brugt så meget i avlen i tiderne at han er et af de store "emner" for indavl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tror Jytte |
Tanja Aulbjerg |
11-01-2005 20:23 |
|
Tror du har ret Jytte.
Han er brugt så meget i avlen, at han ikke er et særlig spændende bekendtskab længere, og så har han jo ligesom ikke så meget at byde på... Det skulle da lige være et HERLIGT temperament...spænding i hverdagen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner af Tanja |
|
|
Som du kan sige det
Ane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan du se det for dig |
Tanja Aulbjerg |
11-01-2005 21:02 |
|
Savner du spænding i hverdagen (ligesom tips reklamen) og så ser man en eller anden klovn stå og drille Milton...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| æd dog krikken |
|
|
Jeg synes altså det er forkasteligt, at dén hingst ikke bliver aflivet - for den sags skyld også selv om hans dårlige opførsel skulle skyldes mishandling for mange år siden
Forresten: Hvordan er Ivanhoe temperamentsmæssigt?
Han er jo efter Milton Torp (OG far til min Skipper, og Skipper er altså blid som et lam - en rigtig SKATTEBASSE).
"Livet er for kort til at bruge tiden på at tømme askebægre"Citat: Hanne (HN'er)Vh Lone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender Heidi der ri |
Tanja Aulbjerg |
12-01-2005 10:45 |
|
Jeg kender Heidi, der rider Ivanhoe.
Hun kan gøre alt med ham.
Har selv haft et Ivanhoe afkom, med det bedste temperament i verden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er |
|
|
faktisk meget sjovt at Ivanhoe er så med gørlig med den afstamning som der ligger bag ham, men der vil jo altid være nogle som får mere temperament fra Miljø end arv.
Men det kan selvfølgelig komme helt til bage fra Prins Hamlet III. Han var en MEGET venlig og omgængelig hest, og han venlige væsen har han givet videre til næsten alle hans afkom.
Der vil altid være både gode og dårlige eksemplarer efter næsten alle hingste, sådan er verden nu engang og det er også derfor at det er SÅ vigtigt med en GOD hoppestamme for på den kan man næsten bruge alt og alligevel få et godt og fornuftigt afkom frem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det var godt at høre |
|
|
meget betryggende.
Jeg blev pludselig helt nervøs for at min lille kæledægge pludselig skulle forvandle sig til et frådende uhyre pga. sit slægtskab med Milton Torp.
Men det behøver jeg nok ikke være bange for, når begge hans forældre har et godt sind.
"Livet er for kort til at bruge tiden på at tømme askebægre"Citat: Hanne (HN'er)Vh Lone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har et Ivanhoe |
|
|
afkom på 4 og hun er super ridelig og et rigtig nussehovede, men hun har en vane med at prøve at bide når man står med ryggen til hende. hun ved at hun ikke må og at der kommer en promte lussing hvis jeg kan nå at ramme ellers bider jeg hårdt i mulen, hvilket gør at hun nu kun bider ud efter mig, men aldrig bider, så der er nok kommet lidt torp i hende....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|